רויאל דאץ' מקדימה את הסקטור האנרגיה

אוהד חיים | (4)
נושאים בכתבה אנרגיה נפט

סקטור האנרגיה נמצא בפני השינוי המשמעותי ביותר מאז המהפכה התעשייתית - לא פחות!  מאז פיתוח מנוע הבעירה הפנימית, ומעבר הצי הבריטי משימוש בפחם להנעת הצי באמצעות נפט, לא חווה הנפט ירידה בביקושים, למעט במיתונים חריגים בעוצמתם דוגמת 2008. השינוי היחיד בביקושים לנפט התבטא בנגזרת השנייה, כלומר בקצב העלייה בביקושים. כעת אנו עומדים בפני שינוי משמעותי.

אחת התיאוריות שאפיינה את שוק האנרגיה עד פריצת הדרך עם ההפקה האופקית וה-Fracking  הייתה שיא תפוקת הנפט שעיקרה חיזוי הנקודה בזמן בה תפוקת הנפט תגיע לשיא ולאחריו תתחיל לרדת. המצב כיום השתנה, וכיום ההתמקדות היא בניסיון לחזות את נקודת הזמן בה הביקוש יגיע לשיאו. כלומר, ההנחה היא שהעלייה בביקוש לנפט שתמיד הייתה קשורה לצמיחת התמ"ג העולמי, תתנתק ממנו – התמ"ג ימשיך לצמוח אך העלייה בביקוש לנפט תיעצר.

למעשה, מאז שנקדחה באר הנפט הראשונה בפנסילבניה בשלהי 1850 על ידי קולונל דרק, שוק האנרגיה חווה זינוק בביקושים לנוזל השחור. גם הפעם לטכנולוגיה השפעה משמעותית המתבטאת בפריצות דרך משמעותיות בתחום הסוללות, ומנועים תחליפיים למנועי בעירה, מובילים למסקנה שהנפט צפוי לאבד את המלוכה, וכעת הוויכוח הוא על העיתוי. כאן מגיעה הפתעה נוספת והיא שדווקא חברות הנפט האירופאיות הן הראשונות לאמץ את השינוי, בעוד שחברות הנפט האמריקאיות לא ממהרות לאמץ את הנרטיב הירוק.

 

בעונת הדו"חות הנוכחית חברות האנרגיה התייחסו לאופק הרחוק של התעשייה. רויאל דאץ' של הדהימה את השוק עם תחזית קודרת יחסית לשאר המתחרות שלה. בשיחת הוועידה לאחר הדו"חות של הרבעון הנוכחי, חשפה ההנהלה כיצד היא רואה את השוק. נזכיר כי לאחר המגה רכישה של BG בסך 50 מיליארד דולר, הייתה עסוקה רויאל דאץ' של, בעיצוב מחדש של עסקי החברה, תוך משמעת תקציבית חזקה והיא כיום החברה הגדולה בעולם  ל- LNG.

בשיחת הוועידה אחרי המעבר על התוצאות הרבעוניות הטובות, פרס המנכ"ל Ban van Beurden את משנתו בנוגע למחירי הנפט העתידיים, באנגלית זה נשמע טוב יותר: "Shell Has a 'Lower Forever' mindset". האמירה היא למעשה חידוד והקצנת האמירה הקודמת של מנכ"ל BP והיא "Lower for longer".

מאז קריסת מחירי האנרגיה בשנים 2014-2016, תעשיית האנרגיה הייתה עסוקה בחיתוך אגרסיבי של הוצאות התפעול וההשקעות ההוניות, ובמובן הזה "של" הייתה מעל כולם. נזכיר כי בשנים הקודמות למשבר רויאל דאץ' של פעלה עם רמת השקעות הוניות גבוהות לענף, שהגיעו לשיא ב- 2013 ל- 40.15 מיליארד דולר. לשם השוואה אקסון מובייל הגיעה לשיא בהוצאות ההוניות באותה תקופה של 34.2 מיליארד דולר. "של" לא רק קיצצה בהשקעות ההוניות אלא ביצעה מהלכי התייעלות שבאו לידי ביטוי בחיתוך משמעותי בהוצאות התפעול (ירידה של 20% מ-2014).

בגרף המצורף ניתן לראות את השיפור המשמעותי בתזרים המזומנים, שהגיע לרמה דומה לתקופה בה נסחר בהנפט באיזור המאה דולר. "של" מצליחה לשמור על תזרים מזומנים דומה כאשר מחיר הנפט נחתך במחצית.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    מוסדי לשעבר. 10/08/2017 13:14
    הגב לתגובה זו
    The best commodity anayst ever.
  • 3.
    גיל 09/08/2017 12:34
    הגב לתגובה זו
    עוקב אחרי מידי פעם מה דעתך עליה איך להערכתך היא תתקדם מכאן בתנאי השוק של מחירי נפט באיזור 50 דולר פלוס מינוס 5דולר תודה
  • 2.
    דלקן 08/08/2017 20:57
    הגב לתגובה זו
    האם רויאל דאטש של מועמדת טובה יותר מאקסון או שברון? שואל בשיא הרצינות
  • 1.
    אנליסט האנרגיה הכי טוב שאני מכיר (ל"ת)
    נר היפוך 08/08/2017 17:58
    הגב לתגובה זו
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexels

מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס

חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות 


עופר הבר |
נושאים בכתבה בואינג איירבוס


כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות. 

תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.

הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.

בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.

דלקים חדשים - הלב של השינוי

המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.