התרסקות של 70% מתחילת השנה: מה הביא את פוסיל לשפל הנוכחי?

מוטי כהן, אנליסט טכני וכלכלי, על המניה שהתרסקה בוול סטריט 70% מתחילת השנה - על הסיבות והתוצאה כיום
מוטי כהן | (2)
נושאים בכתבה קמעונאות

השבוע בחרתי לעסוק בחברה שביום שישי האחרון ירדה לא פחות מ-35% - בואו ננסה להבין יחד מדוע וולסטריט הענישה בצורה כה חמורה.

פוסיל (FOSL)

החברה עוסקת בעיצוב, פיתוח, שיווק והפצת שעונים ואביזרי אופנה בארה"ב ובעולם. היא משווקת שעונים אופנתיים, מוצרי עור, תיקים, חגורות, משקפי שמש ואביזרי ביגוד והלבשה. החברה מפעילה 68 חנוית מותג ו-71 מרכזים סיטונאים בארה"ב, ומשווקת את מוצריה גם לבתי כלבו, רשתות שיווק, קמעונאים מתמחים ואינטרנט בצפון אמריקה, אסיה, אירופה, דרום אמריקה, הקריביים והמזרח התיכון. פוסיל הוקמה ב-1984 ומרכזה בריצ'רדסון, טקסס.

לפני שאמנה את הצרות שעברו על החברה בתקופה האחרונה, אציין אנקדוטה שהופכת להיות מעניינת על גבול המשעשעת בהקשר של החברה הזו.

חברת פוסיל היא בעצם תאגיד אופנה שמשווק מספר רחב של מוצרים. השנה היא זכתה לכבוד כאשר היא נבחרה לאחת מ-100 החברות הטובות ביותר לעבוד בהן בבריטניה. ביום שישי האחרון החברה פרסמה דוחות שפספסו את תחזיות האנליסטים, על אף הורדת התחזיות מצד החברה בתחילת אוקטובר. שימו לב למספרים של הדוח האחרון:

החברה רשמה הכנסות שהסתכמו ב-771.3 מיליון דולר, בעוד שבתקופה המקבילה אשתקד נרשמו הכנסות בסך 894.5 מיליון דולר. הרווח הנקי נאמד ב-57.5 מיליון דולר לעומת רווח של 103.7 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. כמו כן, החברה רשמה רווח למניה בסך  1.19 דולר לעומת רווח של 1.96 בתקופה המקבילה אשתקד

שורת הרווח נחתכה בחצי משנה שעברה, כאשר ההכנסות ירדו ב-15% בלבד -  דבר שמעיד על ירידה רצינית ברווח התפעולי והנקי כנגזרת מהרווח הגולמי. מדובר בהוצאות שמנות של שיווק ושכר עובדים, כך שלא פלא שהחברה הזו דורגה כמקום שטוב לעבוד בו. שכחו לציין בדירוג את שווי החברה ומה שהיא סיפקה למשקיעים שלה במרוצת השנים. שיעור הרווח הגולמי של החברה עומד על 56% - שיעור מרשים למדי לחברה שמשלבת ייצור ומסחור. לעומת זאת, אם יורדים לשיעורי הרווח התפעולי והנקי מגלים תמונה עגומה שמעידה על רווחיות החברה - שיעור הרווח התפעולי עומד על 14.7% והרווח הנקי עומד על 10%. אלו שיעורי רווח נמוכים מאוד, מה שמעיד על חולשה רצינית זו התעשייה שעל פי שיעור הרווח התפעולי הממוצע לתעשייה מדובר בשיעור זול עוד יותר, כך שיש לאן לרדת.

החברה נסחרת כרגע במכפיל הון נמוך של 4.75, כלומר החברה נסחרת בשווי מאוד זול ביחס לרווח שלה. על פי הנחות העבודה של האנליסטים בוולסטריט - מכפיל זול מעיד על חברה זולה, ומצד שני על חברה בלי פוטנציאל צמיחה. ייתכן בהחלט שזה הסיפור במקרה של פוסיל.

בנוסף, ביום שישי דווח כי החברה רכשה חברה מתחום המיחשוב הלביש - צעד שנתפש בידי האנליסטים כמאוחר מדי עקב נתח השוק שהחברה איבדה לטובת שאר השחקניות. כך שהחברה שילמה מחיר גבוה מאוחר - דבר שמחזק את העובדה כי ההנהלה לא חושבת נכון.

פוסיל במספרים

  • מספר עובדים: 15,200
  • שווי שוק: 1.55 מיליארד דולר
  • יתרות שורט: 26% (גבוה מאוד)
  • מכפיל רווח: 4.75

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

ניתוח טכני של המניה בשנה האחרונה

המניה נסחרת במבנה מחירים יורד, כאשר ניתן לראות בבירור כי מדובר בסכין נופלת. החברה מייצרת שפלים בצורה סיטונאית, ונראה שהתחתית עוד רחוקה. מתחילת השנה המניה התרסקה בשיעור של 70%. אם משווים אותה לכל התעשייה המצב שלה לא מעודד בכלל.

לסיכום, אם בוחנים הזדמנות השקעה בחברה רצוי לבחון קודם כל את התעשייה - האם התעשייה צומחת הן בשיעורי הרווח הגולמי? והרבה יותר חשוב - שיעור הרווח התפעולי. אלו המספרים שבונים את השורה התחתונה ויכולים להשאיר כסף בקופת החברה לטובת יצירת מנועי צמיחה חדשים. התעשייה הזו של ביגוד ואופנה ידעה בהחלט ימים טובים יותר, ונראה שאין מה לחפש הזדמנויות בתעשייה זו בשלב זה.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    תודה גידי אני שמח שנהנית והשכלת (ל"ת)
    מוטי כהן 16/11/2015 15:48
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    גידי 15/11/2015 18:45
    הגב לתגובה זו
    תודה מוטי על המפגש שעשית הערב על מניות דיבידנד . כן יירבו כמוך בשוק ההון .
התרסקות מטוס (צילום מסך)התרסקות מטוס (צילום מסך)

בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?

איפה הכי מסוכן לשבת במטוס, איפה הכי נוח לשבת במטוס? ככה תדעו לבחור את המקומות המתאימים לכם 

עופר הבר |

הצ׳ק אין למטוס אל על בואינג 737-800 ברגע האחרון, לא איפשר לי לבחור את המושב הבטוח שרציתי. עליתי ברגשות מעורבים לטיסת אל על LY290 לוונציה בדרכי לטרק בהרי הדולומיטים. ישבתי בשורה הרביעית בקדמת המטוס ולא יכולתי שלא להיזכר בטיסת ALOHA Airlines 243 בשנת 1988, גם היא במטוס בואינג 737-200. טיסת אלוהה איירליינס 243 זכורה כטיסה שהשאירה צמרמורת ופחד בקרב 95 נוסעי הטיסה, כשבגובה 24,000 רגל, נשמעו רעשי שבר וקריעה וחלקו הקדמי העליון של המטוס נתלש מעליו בחלקיק שניה מעל שורות 1-5 ורוח בעוצמה של הוריקן פרצה לחלל המטוס.

הנוסעים החגורים ראו לעיניהם המבועתות את אחת הדיילות נשאבת לחלל האוויר. הנוסעים שישבו תחת הגג הפעור לרווחה, בהיעדר גישה למסכות החמצן, סבלו מהיפוקסיה, מצב שבו יש חוסר באספקת חמצן לרקמות בגוף, מצב המסכן חיים. רעש הרוח היה חזק כל כך שהטייסים התקשו לדבר ביניהם והדיילים התקשו בגלל הרוח להגיע לתא הטייס בכדי לראות אם הטייסים נותרו בחיים. שני הטייסים התקשו להטיס את המטוס הקרוע אך הצליחו בתושייתם להנחיתו בשלום והנוסעים ניצלו. זה היה מטוס הנוסעים עם הנזק הכי גדול בגוף המטוס שהצליח לנחות בשלום.

מאז, הלקחים נלמדו. השבר שהיה "שבר התעייפות" עקב מחזורי הפרשי הלחץ בהמראה ונחיתה נלמד, התכן והתחזוקה שופרו, ובכל זאת, כשישבתי בשורה 4 במטוס 737 ידעתי שיש מקומות בטוחים יותר לשבת בהם.



המושבים הבטוחים יותר


היו מספר ניסויים לבחינת עמידות ריסוק מטוס מטוסים לבחינת מיקום המושב המועדף. הניסוי המפורסם ביותר שבדק בטיחות מושבי הנוסעים במטוס בואינג נערך על ידי הערוץ הבריטי Channel 4 יחד עם Discovery Channel בשנת 2012, תחת השם  Live Crash Test.