אופטימיות מוגזמת: בנק ישראל צריך להתחיל לתת הסברים

רון הקיני, ראש צוות אג"ח, אקסלנס, על הראייה המוטעית של בנק ישראל והצעדים שצפויים לפגוע בכלכלכה המקומית

רון הקיני |

בחודשים האחרונים נמנע בנק ישראל משינויים בריבית ובשאר כלי המדיניות המוניטארית. הימנעות זו מבטאת את נקודת ההמתנה בה נמצא הבנק לגבי כלכלת ישראל. לעת עתה, נראה כי בבנק ישראל נוטים לאופטימיות, וטוענים כי הכלכלה המקומית נמצאת במגמת שיפור - אופטימיות המתעלמת מהנתונים הכלכליים החלשים של כלכלות אירופה וחלק גדול משאר מדינות העולם הנמצאות בתהליך של הרחבות מוניטאריות.

הבנק מצהיר על ניהול מדיניות מוניטארית שתחזיר את האינפלציה אל תוך יעד יציבות מחירים של 1%-3% ב-12 החודשים הקרובים, ותמיכה בצמיחה תוך שמירה על יציבות פיננסית. בנק ישראל קובע בהודעותיו כי תוואי הריבית העתידי תלוי בהתפתחויות בסביבת האינפלציה, בצמיחה בישראל ובכלכלה העולמית, במדיניות המוניטרית של הבנקים המרכזיים העיקריים ובהתפתחות שער החליפין.

נראה כי בנק ישראל עדיין חוגג את מהלך הפיחות של השקל מאז אוגוסט 2014. בהתבטאויותיה האחרונות, התגאתה הנגידה בהישגי הפיחות בתחומי הצמיחה, האבטלה ורווחיות החברות היצואניות. בנק ישראל מדגיש כי הפיחות הוא שתרם לשיפור ההאצה בפעילות הרבעון הרביעי, לשיפור בנתוני סקר החברות, כולל השיפור בתעשייה המסורתית, לעליית מדרגה בקצב הגידול של המדד המשולב ולנתוני שוק העבודה החיוביים.

מנגד, החולשה בכלכלה העולמית ממשיכה. קרן המטבע העולמית הפחיתה את תחזיותיה לצמיחה הגלובלית ולהתפתחות הסחר העולמי. במרבית מדינות העולם ירדו הציפיות האינפלציוניות, בין השאר, כתוצאה מחולשת הכלכלות ומירידת מחירי האנרגיה. במטרה להילחם בדפלציה העולמית, בנקים מרכזיים רבים בכל העולם ממשיכים לנהל מלחמת מטבעות אלימה למדי. באירופה הוכרזה תכנית הרחבה כמותית בהיקף גדול, ובמספר מדינות בוצעו הרחבות מוניטריות בצורות שונות.

בנק ישראל מעדיף להתעלם ממלחמת מטבעות

נראה כי בנק ישראל מתקשה להפנים כי אמנם היה פיחות מהיר של יותר מ-10%  מאוגוסט עד דצמבר 2014 בשער החליפין האפקטיבי, אך מאז חל ייסוף אפקטיבי משמעותי, שביטל חלק גדול מאותו פיחות. היחלשות האירו מול השקל עלול לפגוע ביצוא הישראלי פגיעה קשה, כמו גם בתחרותיות. מעבר לכך עשויה להיות גם פגיעה בכושר התחרות של יצואנים ישראלים אל מול יצואנים אירופיים בשווקים מחוץ לגוש האירו.

שנת 2014 הסתיימה הרחק מתחת ליעד, וגם הציפיות לאינפלציה לטווחים הקצרים בשוק ההון מצויות מתחת לגבול התחתון של היעד. בנק ישראל מוצא את הסיבות לכך בגורמים זמניים של ירידת מחירי האנרגיה בעולם, והפחתת מחירי החשמל והמים. נראה כי גם הירידה במחירי המזון, כתוצאה מרפורמות, אינה מדאיגה את הבנק.

על פי התבטאויות הנגידה לאחרונה, נראה כי היא אינה מודאגת מאי העמידה ביעד האינפלציה. לטענתה, צריך לזכור שמשטר יעד אינפלציה מאפשר סטייה מאותו יעד לתקופה מסוימת. על פי החוק, הבנק אמור להחזיר את האינפלציה לתוך תחום היעד רק בתוך שנתיים. הנגידה מאמינה כי עד סוף השנה תהיה תפנית ונתחיל לראות עלייה באינפלציה בישראל, בין השאר, בשל ההשפעה של פיחות השקל מול הדולר ובשל סיום השפעת ירידות המחירים הזמניות.

לעמדתי, לא ברור מאין שואב בנק ישראל אופטימיות זו. מבין כל הכלכלות, דווקא זו הישראלית תהיה בין הראשונות שבהן האינפלציה תרים ראש. מדוע דווקא הכלכלה הישראלית תהיה הדומה ביותר, מבחינת האינפלציה, לכלכלה האמריקאית שעברה מדיניות מוניטרית מרחיבה באופן אגרסיבי במשך יותר מ-6 שנים. על בנק ישראל לתת את הדעת על כך שהוא נותן לעצמו הסברים מקילים בדבר זמניות האינפלציה הנמוכה, כשבפועל ייתכן וישראל נמצאת במצב של דפלציה קבועה.

בנק ישראל החליט לאמץ את הדילמה של ה"פד" במדיניות המוניטרית, ונראה כי הוא מזהה לכאורה כי שתי הכלכלות במצב דומה. בשתיהן ישנן מצד אחד לכאורה נתוני תעסוקה וצמיחה טובים יחסית, אך מצד שני אינפלציה לא מספקת. לדעתי כלכלת ישראל אינה גדולה וחזקה כמו כלכלת ארה"ב והיא מושפעת הרבה יותר מהכלכלה העולמית אשר ממשיכה להפגין חולשה.  

בנק ישראל צריך לקחת בחשבון שהמשך מדיניות פאסיבית מצידו, תוך הנחה שבקרוב  תתהפך מגמת האינפלציה, כאשר בחוץ משתוללת מלחמת מטבעות, היא זו שעלולה לגרום להמשך ייסוף השקל ולפגיעה בהישגי פיחות השקל על צמיחת המשק. נראה כי כבר בשוקי המט"ח אפשר לזהות את ההשפעה של המדיניות הפאסיבית של בנק ישראל. הוא צריך לזהות זאת "ולחשב מסלול מחדש" לפני שהדפלציה ה"זמנית" תתברר כגורם ארוך טווח, ודווקא השיפורים בנתוני היצוא והצמיחה עלולים להתגלות כזמניים. ***הכתבה אינה מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. לכותב אין עניין אישי בנושא הכתבה. קרנות נאמנות בניהול אקסלנס ו/או חברות מקובצת אקסלנס מחזיקות ו/או עשויות להחזיק ני"ע ונכסים פיננסים המוזכרים בכתבה.  

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
סמאד 3סמאד 3

החות׳ים משנים את כללי המשחק - האיום האמיתי על שמי ישראל: Samad 3

הכטב"ם החות'י שגרם לפגיעה הקשה באילת בעיצומו של החג הוא שדרוג משמעותי ליכולות הטכנולוגיות של החות'ים הנשענים על תמיכה מאיראן. מערכות ההגנה של ישראל מספקות תשובה מצוינת, אם כי לא הרמטית, אבל החות'ים מצדם לא שוקטים על השמרים



עופר הבר |


בלילה שקט של קיץ, יולי 2024, כאשר תושבי תל אביב חשבו שהם מביטים בשמי העיר המוארים והרגועים, חדר לשמי העיר כטב"ם משופר מהסוג המסוכן ביותר - ה-Samad-3. הוא פרץ את שכבות ההגנה האווירית המתקדמות ופגע באישון לילה בלב העיר השוקקת לאחר טיסה של 16 שעות ומרחק 2600 ק״מ במסלול מוארך דרך סודן ומצרים מתימן הנמצאת בקו אווירי של 1,800 ק״מ מישראל. 

זה היה רגע דרמטי שהוכיח כי הטכנולוגיה של האיום משתדרגת במהירות והפכה את השמיים הישראלים לזירה תחרותית של מלחמה טכנולוגית שבה כל שנייה קובעת חיים או מוות. האירוע הותיר את המדינה במרדף בלתי פוסק אחרי פתרונות חדשניים להגנה על אזרחיה מפני איומים דומים.

האם הסמאד 3 שובר שוויון?

החות'ים הגיעו בשנים האחרונות ליכולות טכנולוגיות מתקדמות יחסית בתחומי הטילים והרחפנים, המוענקות להם בעיקר עם תמיכה איראנית. בין היתר מדובר על כטב״מים קטנים כמו סמאד 3, שככלל טסים בגובה נמוך עם חתימה מכ״מית נמוכה, כך שקשה למערכות ההגנה האווירית הישראליות לזהותם וליירטם בזמן. כמו כן, שיגרו החות'ים טילים עם ראשי נפץ "cluster munitions" שפועלים על ידי פיזור ראשי נפץ משניים באמצע הטיסה, מה שמקשה על מערכות ההגנה לספק הגנה יעילה מפני הפצצונות הנפיצות שמפוזרות בכמות גדולה על שטח רחב.

ישראל, מצד שני, מפעילה מערכות הגנה אוויריות רב-שכבתיות ומתקדמות ביותר, עם כיפת ברזל כמרכיב העיקרי נגד רקטות וטילים קצרים ובקרוב בשילוב מערכת הלייזר ״אור איתן״. מערכות אלו מדויקות, מתוחזקות בצורה גבוהה עם יכולת תגובה מהירה ויכולת יירוט מעל 90% בממוצע של האיומים. 

לסמאד שלושה יתרונות מובנים המקשים על גילוי מוקדם שלו: חתימת מכ"ם נמוכה, בעיקר בגלל חומריו, מידות קטנות יחסית, ופרופיל טיסה גמיש עם יכולות תמרון וטיסה בגבהים נמוכים ועל פני טופוגרפיה מורכבת. תכונות אלו מאפשרות לו לטוס למטרה בשעה שגילוי מוקדם הופך לאתגר טכנולוגי עם אפשרויות רבות לאזעקות שווא ולחדירה דרך שכבות ההגנה של המדינה.