ליגת העל ושוק ההון: קריסת המותגים ונפילת ההיררכיות

אופיר פרבר, מנהל השיווק בקסם מדדים, על תהליכים צרכניים בליגת העל בכדורגל אל מול עמידות המותגים בראש סדר העדיפות של הציבור
אופיר פרבר |

סיומו של הסיבוב הראשון בליגת העל לא מותיר לנו יותר מדי זכרונות מכדורגל גדול, אז הנה דרך קצת שונה לסכם את שלושה עשר המחזורים הראשונים, באמצעות השוואה משעשעת (ולפעמים גם קצת מרגיזה) למספר תהליכים צרכניים שאנו חווים מדי יום: "קריסת המותגים" ו"נפילת ההיררכיות".

קריסת המותגים

אחת הדרכים להגדיר מותג ולקבוע את עוצמתו היא אומדן התשלום העודף שאנו מוכנים לשלם עבורו, בהשוואה לחלופה הלא ממותגת. אך בעידן הצרכני של היום - עידן של צרכנות נבונה וביקורתית יותר, בו כולם מנסים להילחם ביוקר המחיה בכל דרך אפשרית - הולך ופוחת כוחם של המותגים והחברות נאלצות להתאמץ יותר מבעבר כדי שהצרכן יביע בהם אמון. מוצרים שהוגדרו בעבר כ"מותגי על", שאינם מצליחים לייצר ערך מוסף אמיתי, נמדדים על פי המחיר בלבד ומוחלפים ללא רחם בכוכב החדש שמציע תמחור הוגן יותר - כך חולפת תהילת עולם.

בד בבד, ה"צרכן החדש" מעניש מותגים שמבטיחים הבטחות חסרות תוכן, שאינם נוהגים בהגינות כלפיו - כך נולדות מחאות צרכניות - הסיוט של כל חברה. מבט חטוף על טבלת ליגת העל מראה לנו שלפחות בינתיים זהו סיפורן של הפועל תל אביב ובית"ר ירושלים - שני מועדוני ענק, שבנו קבוצות בינוניות ושאבו אופטימיות יתר מהעובדה שהן נקראות הפועל תל אביב ובית"ר ירושלים.

בשלושה עשר מחזורים בלבד שני המועדונים הספיקו לנוע מאופוריה לטרגדיה, מהצהרות על צמרת הטבלה ועד דרישה לפיטורי המאמן - למה זה קורה?

בגלל הפער בין שווי המוצר לערך המותגי שלו. המועדון מתקשה להנמיך ציפיות ומעודד את האוהדים לחלום, או במונחים אחרים - משחרר הבטחה פרסומית שאין מאחוריה תוכן אמיתי. החלום מתנפץ והאשליה הופכת לכעס צרכני. הכעס של האוהדים מייצר לחץ, מחאה צרכנית שמורידה את ערך המותג, ובמקרה הזה, גם פוגעת באיכות של המוצר עצמו. כך אנו מקבלים קבוצות ששוות מרכז טבלה, אך חוששות מהרגע בו הן תצטרכנה להתמודד מול הירידה.

האתגר של בעלי הקבוצות, בדיוק כמו האתגר של מנהלי השיווק, הוא לייצר הלימה בין ההבטחה הפרסומית לאיכות המוצר - אחרת הם יצטרכו להתמודד עם תגובת שרשרת שתעמיד בפניהם אתגרים מולם איש לא אוהב להתמודד.

נפילת ההיררכיות

מהפכת האינטרנט מאפשרת לנו להגיע כמעט לכל אדם בעולם בשניות. אם בעבר היינו צריכים לתאם פגישה עם ראש העיר או לשלוח מכתב לחבר כנסת כדי להתלונן או להציע, כיום אנחנו יכולים לפגוש את כולם תוך חלקיקי שניות ברשתות החברתיות - לשלוח להם מיילים, להגיד לראש הממשלה מה אנו חושבים עליו באופן אישי, לרשום ב"קיר" של השופט מהמשחק האחרון מה אנחנו חושבים על יכולת הראייה שלו ולהביע כל מה שעובר לנו בראש על כל אחד ולעיני כל המעגל החברתי המורחב שלנו.

בהיבט השיווקי, נפילת ההיררכיות היא תופעה שמעצימה את קריסת המותגים, אך בעולמות תוכן אחרים יש לה השפעות שונות ומגוונות. כאשר לוקחים זאת למקום החיובי, הרי שהיכולות הדיגיטליות, יחד עם המאפיינים היחודיים של דור ה-Y וה-Z, לוקחים אותנו למקומות מצוינים כמו קריסת משטרים טוטליטאריים, הורדת יוקר המחיה, החלפת טיפים וידע צרכני חשוב ועוד. אך לנפילת ההיררכיות יש גם צד שלילי, שבא לידי ביטוי ביתר עוז במשחקי הכדורגל, ולא רק באמצעים הדיגיטליים:

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

הרצון לבטא כל דעה, בכל עת, לעיני כולם וללא כל מורא כבוד, מובילה לאובדן הבושה וגידול קיצוני במספר המקרים שהיינו מעדיפים לשכוח:

הנהלת סכנין שמחליטה לא לספור אף אחד בהתאחדות ובמנהלת הליגה, ומעניקה תעודת הוקרה בשלט רחוק לאדם שפגע בביטחון המדינה, חלק מאוהדי הפועל תל אביב שמנסים לסלק בעלים שלישי (אחרי טביב וסמי סגול), למרות שאף אחד אחר לא ממש שש להיכנס לנעליו, האוהדים שמתעלמים מקריאת ההנהלות לעודד בהגינות ולחסוך מהם את קנסות הענק והשיא ואיך לא, אדם שמכנה את עצמו אוהד שפורץ למגרש ומכה שחקן.

בעולם התוכן השיווקי, ההתמודדות עם נפילת ההיררכיות נעשית באמצעות הנסיון לבצע היכרות מעמיקה עם הצרכן והנסיון לשוחח איתו בשפה שלו. אתגר דומה עומד בפני המנהלים של ענף הכדורגל בארץ, אתגר שאם הם לא יעמדו בו האלימות תמשיך לגאות, הקהל השפוי יברח מהמגרשים ולהם כבר לא יהיה ענף לנהל.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שור נגד דב
צילום: pixabay
מעבר לים

הפד' מתכונן להורדת ריבית: האם זה תחילת ראלי סוף השנה או מלכודת שורית?

סיכויי הורדת הריבית בדצמבר מגיעים ל-90%, אבל הסיכון הוא שהפד יאותת על עצירת ההקלה המוניטרית; איך עליית התשואות ביפן משפיעה על ההשקעות ברחבי העולם, והאם יש ממה לחשוש?

גיא טל |

מאקרו ארצות הברית: הורדת הריבית הופכת לודאית - ראלי סוף שנה בפתח?

ההתפתחות המרכזית בתחום המאקרו בארצות הברית בשבועיים האחרונים היא סיבוב הפרסה היוני של הפד, כשסיכויי הורדת הריבית בדצמבר כבר נושקים ל-90%. המפנה היוני נובע מהמשך מה שנראה כחולשה בנתונים הכלכליים, בעיקר בנתונים הרכים התלויים בסקרי דעת קהל. כך, סנטימנט הצרכנים נחלש מאוד וגם הייצור מתכווץ. גם נתונים חלקיים הנוגעים לשוק העבודה מצביעים על חולשה מסוימת. בהקשר זה נציין שדו"ח התעסוקה לחודש נובמבר נדחה בשלב זה לאמצע דצמבר, ולכן הפד ממשיך להיות מעט עיוור בתחום זה. דו"ח ה-ADP שיפורסם השבוע מקבל משנה חשיבות עקב כך, בדומה לדו"ח ה-PCE שהופך למרכזי עוד יותר מבדרך כלל בהיעדר נתוני אינפלציה מעודכנים.

האם הנרטיב של "חולשה מתפתחת" בכלכלה האמריקאית נכון? בשבוע האחרון החלה "עונת הקניות" בארצות הברית לקראת סוף השנה עם חגיגות ה-Black Friday ו-Cyber Monday, שבהן נרשמו קניות שיא. הצרכן האמריקאי קנה מכל הבא ליד ושבר שיאים בקניות אוף-ליין ואונליין. נתונים אלה סותרים מעט את נתוני הפסימיות של סקרי דעת הקהל שצוינו קודם לכן. נראה שהצרכנים הפסימיים בארצות הברית אינם עוצרים בדרך לקופות.

בנוסף, התביעות הראשוניות לדמי אבטלה נשארות באזור הבטוח של כ-220 אלף, כשאין הרבה משרות חדשות, אבל גם אין הרבה פיטורים. כנראה שמצב שוק העבודה מושפע עמוקות ממדיניות ההגירה, ולכן קשה מאוד לקרוא את הנתונים (הרחבה בחלק האחרון של הטור). הצמיחה, על כל פנים, ממשיכה להיות בריאה ואף חזקה – באזור ה-4%.

בינתיים השוק אופטימי למדי עם נטייה שורית מאז שהתחזק הנרטיב להורדת ריבית בדצמבר. האם אנחנו בתחילתו של ראלי סוף שנה? לדעתי לפחות עד ה-10 בדצמבר (החלטת הריבית) אין סיבה לירידות חדות ויש סיכוי סביר להמשך עליות מתון, אבל יש סיכון מסוים סביב החלטת הפד עצמה. בעוד הורדת ריבית צפויה בוודאות גבוהה למדי, היא עלולה להיות "הורדת ריבית ניצית", במובן זה שהפד יבהיר שבכוונתו לעצור את מחזור ההורדות בפגישה שלאחר מכן. תרחיש כזה עלול לגרום לגל מימושים נוסף לפני סוף השנה, בדומה לירידות שנרשמו רק לפני שבועיים כשהשוק חשב שלא תהיה הורדת ריבית בדצמבר.

הקארי טרייד היפני: הגורם לירידות בקריפטו?

למרות הציפייה להורדת ריבית, תשואות אגרות החוב בארצות הברית טיפסו (כלומר מחירי האג"ח ירדו) בימי המסחר הראשונים של השבוע ומחקו את כל הירידות שנרשמו בשבוע שעבר. מלבד החשודים המיידיים (חששות מאינפלציה ומהתרחבות החוב הפיסקלי), תרמה לכך גם התנהגות אגרות החוב של יפן. השווקים ביפן עוברים זעזועים משמעותיים בשבועות האחרונים, עם השפעה לא מבוטלת על השווקים הגלובליים. מבלי להיכנס לסקירה מקיפה, נציין שתשואות אגרות החוב של יפן – שנסחרו שנים ארוכות באזור האפס ואף בתשואה שלילית והיוו מקור זול למזומן ברחבי העולם (ה"קארי טרייד" היפני), החלו לטפס לאחרונה בחדות ורושמות כעת שיאים שלא נראו מאז סוף העשור הראשון במאה הנוכחית. העליות בתשואות ביפן הובילו לעליית תשואות כללית בשווקי האג"ח בעולם, כולל בארצות הברית. ההשפעה אינה מסתיימת רק באגרות החוב. רבים מייחסים את הירידות בקריפטו להתרחשויות אלה, שכן הכסף הזול מיפן שימש שנים ארוכות להזרמת כספים מאסיבית לנכסים ספקולטיביים כמו קריפטו ושוק המניות. התייבשות המקור הזה, יחד עם הצורך "לסגור פוזיציות" עקב ההפסדים שנגרמים ללווים מהעלייה בתשואות, גורמת ליציאת כספים מנכסי סיכון.

שור נגד דב
צילום: pixabay
מעבר לים

הפד' מתכונן להורדת ריבית: האם זה תחילת ראלי סוף השנה או מלכודת שורית?

סיכויי הורדת הריבית בדצמבר מגיעים ל-90%, אבל הסיכון הוא שהפד יאותת על עצירת ההקלה המוניטרית; איך עליית התשואות ביפן משפיעה על ההשקעות ברחבי העולם, והאם יש ממה לחשוש?

גיא טל |

מאקרו ארצות הברית: הורדת הריבית הופכת לודאית - ראלי סוף שנה בפתח?

ההתפתחות המרכזית בתחום המאקרו בארצות הברית בשבועיים האחרונים היא סיבוב הפרסה היוני של הפד, כשסיכויי הורדת הריבית בדצמבר כבר נושקים ל-90%. המפנה היוני נובע מהמשך מה שנראה כחולשה בנתונים הכלכליים, בעיקר בנתונים הרכים התלויים בסקרי דעת קהל. כך, סנטימנט הצרכנים נחלש מאוד וגם הייצור מתכווץ. גם נתונים חלקיים הנוגעים לשוק העבודה מצביעים על חולשה מסוימת. בהקשר זה נציין שדו"ח התעסוקה לחודש נובמבר נדחה בשלב זה לאמצע דצמבר, ולכן הפד ממשיך להיות מעט עיוור בתחום זה. דו"ח ה-ADP שיפורסם השבוע מקבל משנה חשיבות עקב כך, בדומה לדו"ח ה-PCE שהופך למרכזי עוד יותר מבדרך כלל בהיעדר נתוני אינפלציה מעודכנים.

האם הנרטיב של "חולשה מתפתחת" בכלכלה האמריקאית נכון? בשבוע האחרון החלה "עונת הקניות" בארצות הברית לקראת סוף השנה עם חגיגות ה-Black Friday ו-Cyber Monday, שבהן נרשמו קניות שיא. הצרכן האמריקאי קנה מכל הבא ליד ושבר שיאים בקניות אוף-ליין ואונליין. נתונים אלה סותרים מעט את נתוני הפסימיות של סקרי דעת הקהל שצוינו קודם לכן. נראה שהצרכנים הפסימיים בארצות הברית אינם עוצרים בדרך לקופות.

בנוסף, התביעות הראשוניות לדמי אבטלה נשארות באזור הבטוח של כ-220 אלף, כשאין הרבה משרות חדשות, אבל גם אין הרבה פיטורים. כנראה שמצב שוק העבודה מושפע עמוקות ממדיניות ההגירה, ולכן קשה מאוד לקרוא את הנתונים (הרחבה בחלק האחרון של הטור). הצמיחה, על כל פנים, ממשיכה להיות בריאה ואף חזקה – באזור ה-4%.

בינתיים השוק אופטימי למדי עם נטייה שורית מאז שהתחזק הנרטיב להורדת ריבית בדצמבר. האם אנחנו בתחילתו של ראלי סוף שנה? לדעתי לפחות עד ה-10 בדצמבר (החלטת הריבית) אין סיבה לירידות חדות ויש סיכוי סביר להמשך עליות מתון, אבל יש סיכון מסוים סביב החלטת הפד עצמה. בעוד הורדת ריבית צפויה בוודאות גבוהה למדי, היא עלולה להיות "הורדת ריבית ניצית", במובן זה שהפד יבהיר שבכוונתו לעצור את מחזור ההורדות בפגישה שלאחר מכן. תרחיש כזה עלול לגרום לגל מימושים נוסף לפני סוף השנה, בדומה לירידות שנרשמו רק לפני שבועיים כשהשוק חשב שלא תהיה הורדת ריבית בדצמבר.

הקארי טרייד היפני: הגורם לירידות בקריפטו?

למרות הציפייה להורדת ריבית, תשואות אגרות החוב בארצות הברית טיפסו (כלומר מחירי האג"ח ירדו) בימי המסחר הראשונים של השבוע ומחקו את כל הירידות שנרשמו בשבוע שעבר. מלבד החשודים המיידיים (חששות מאינפלציה ומהתרחבות החוב הפיסקלי), תרמה לכך גם התנהגות אגרות החוב של יפן. השווקים ביפן עוברים זעזועים משמעותיים בשבועות האחרונים, עם השפעה לא מבוטלת על השווקים הגלובליים. מבלי להיכנס לסקירה מקיפה, נציין שתשואות אגרות החוב של יפן – שנסחרו שנים ארוכות באזור האפס ואף בתשואה שלילית והיוו מקור זול למזומן ברחבי העולם (ה"קארי טרייד" היפני), החלו לטפס לאחרונה בחדות ורושמות כעת שיאים שלא נראו מאז סוף העשור הראשון במאה הנוכחית. העליות בתשואות ביפן הובילו לעליית תשואות כללית בשווקי האג"ח בעולם, כולל בארצות הברית. ההשפעה אינה מסתיימת רק באגרות החוב. רבים מייחסים את הירידות בקריפטו להתרחשויות אלה, שכן הכסף הזול מיפן שימש שנים ארוכות להזרמת כספים מאסיבית לנכסים ספקולטיביים כמו קריפטו ושוק המניות. התייבשות המקור הזה, יחד עם הצורך "לסגור פוזיציות" עקב ההפסדים שנגרמים ללווים מהעלייה בתשואות, גורמת ליציאת כספים מנכסי סיכון.