ליגת העל ושוק ההון: קריסת המותגים ונפילת ההיררכיות
סיומו של הסיבוב הראשון בליגת העל לא מותיר לנו יותר מדי זכרונות מכדורגל גדול, אז הנה דרך קצת שונה לסכם את שלושה עשר המחזורים הראשונים, באמצעות השוואה משעשעת (ולפעמים גם קצת מרגיזה) למספר תהליכים צרכניים שאנו חווים מדי יום: "קריסת המותגים" ו"נפילת ההיררכיות".
קריסת המותגים
אחת הדרכים להגדיר מותג ולקבוע את עוצמתו היא אומדן התשלום העודף שאנו מוכנים לשלם עבורו, בהשוואה לחלופה הלא ממותגת. אך בעידן הצרכני של היום - עידן של צרכנות נבונה וביקורתית יותר, בו כולם מנסים להילחם ביוקר המחיה בכל דרך אפשרית - הולך ופוחת כוחם של המותגים והחברות נאלצות להתאמץ יותר מבעבר כדי שהצרכן יביע בהם אמון. מוצרים שהוגדרו בעבר כ"מותגי על", שאינם מצליחים לייצר ערך מוסף אמיתי, נמדדים על פי המחיר בלבד ומוחלפים ללא רחם בכוכב החדש שמציע תמחור הוגן יותר - כך חולפת תהילת עולם.
בד בבד, ה"צרכן החדש" מעניש מותגים שמבטיחים הבטחות חסרות תוכן, שאינם נוהגים בהגינות כלפיו - כך נולדות מחאות צרכניות - הסיוט של כל חברה. מבט חטוף על טבלת ליגת העל מראה לנו שלפחות בינתיים זהו סיפורן של הפועל תל אביב ובית"ר ירושלים - שני מועדוני ענק, שבנו קבוצות בינוניות ושאבו אופטימיות יתר מהעובדה שהן נקראות הפועל תל אביב ובית"ר ירושלים.
בשלושה עשר מחזורים בלבד שני המועדונים הספיקו לנוע מאופוריה לטרגדיה, מהצהרות על צמרת הטבלה ועד דרישה לפיטורי המאמן - למה זה קורה?
בגלל הפער בין שווי המוצר לערך המותגי שלו. המועדון מתקשה להנמיך ציפיות ומעודד את האוהדים לחלום, או במונחים אחרים - משחרר הבטחה פרסומית שאין מאחוריה תוכן אמיתי. החלום מתנפץ והאשליה הופכת לכעס צרכני. הכעס של האוהדים מייצר לחץ, מחאה צרכנית שמורידה את ערך המותג, ובמקרה הזה, גם פוגעת באיכות של המוצר עצמו. כך אנו מקבלים קבוצות ששוות מרכז טבלה, אך חוששות מהרגע בו הן תצטרכנה להתמודד מול הירידה.
- ב-15 מיליון אירו - אוסקר גלוך בדרך לאייקס
- אפולו תשתלט על אתלטיקו מדריד עם שווי של 2.9 מיליארד דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האתגר של בעלי הקבוצות, בדיוק כמו האתגר של מנהלי השיווק, הוא לייצר הלימה בין ההבטחה הפרסומית לאיכות המוצר - אחרת הם יצטרכו להתמודד עם תגובת שרשרת שתעמיד בפניהם אתגרים מולם איש לא אוהב להתמודד.
נפילת ההיררכיות
מהפכת האינטרנט מאפשרת לנו להגיע כמעט לכל אדם בעולם בשניות. אם בעבר היינו צריכים לתאם פגישה עם ראש העיר או לשלוח מכתב לחבר כנסת כדי להתלונן או להציע, כיום אנחנו יכולים לפגוש את כולם תוך חלקיקי שניות ברשתות החברתיות - לשלוח להם מיילים, להגיד לראש הממשלה מה אנו חושבים עליו באופן אישי, לרשום ב"קיר" של השופט מהמשחק האחרון מה אנחנו חושבים על יכולת הראייה שלו ולהביע כל מה שעובר לנו בראש על כל אחד ולעיני כל המעגל החברתי המורחב שלנו.
בהיבט השיווקי, נפילת ההיררכיות היא תופעה שמעצימה את קריסת המותגים, אך בעולמות תוכן אחרים יש לה השפעות שונות ומגוונות. כאשר לוקחים זאת למקום החיובי, הרי שהיכולות הדיגיטליות, יחד עם המאפיינים היחודיים של דור ה-Y וה-Z, לוקחים אותנו למקומות מצוינים כמו קריסת משטרים טוטליטאריים, הורדת יוקר המחיה, החלפת טיפים וידע צרכני חשוב ועוד. אך לנפילת ההיררכיות יש גם צד שלילי, שבא לידי ביטוי ביתר עוז במשחקי הכדורגל, ולא רק באמצעים הדיגיטליים:
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
- חרם אירופאי על סחורה ישראלית - עד כמה זה משמעותי ומה אפשר לעשות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
הרצון לבטא כל דעה, בכל עת, לעיני כולם וללא כל מורא כבוד, מובילה לאובדן הבושה וגידול קיצוני במספר המקרים שהיינו מעדיפים לשכוח:
הנהלת סכנין שמחליטה לא לספור אף אחד בהתאחדות ובמנהלת הליגה, ומעניקה תעודת הוקרה בשלט רחוק לאדם שפגע בביטחון המדינה, חלק מאוהדי הפועל תל אביב שמנסים לסלק בעלים שלישי (אחרי טביב וסמי סגול), למרות שאף אחד אחר לא ממש שש להיכנס לנעליו, האוהדים שמתעלמים מקריאת ההנהלות לעודד בהגינות ולחסוך מהם את קנסות הענק והשיא ואיך לא, אדם שמכנה את עצמו אוהד שפורץ למגרש ומכה שחקן.
בעולם התוכן השיווקי, ההתמודדות עם נפילת ההיררכיות נעשית באמצעות הנסיון לבצע היכרות מעמיקה עם הצרכן והנסיון לשוחח איתו בשפה שלו. אתגר דומה עומד בפני המנהלים של ענף הכדורגל בארץ, אתגר שאם הם לא יעמדו בו האלימות תמשיך לגאות, הקהל השפוי יברח מהמגרשים ולהם כבר לא יהיה ענף לנהל.

בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
איפה הכי מסוכן לשבת במטוס, איפה הכי נוח לשבת במטוס? ככה תדעו לבחור את המקומות המתאימים לכם
הצ׳ק אין למטוס אל על בואינג 737-800 ברגע האחרון, לא איפשר לי לבחור את המושב הבטוח שרציתי. עליתי ברגשות מעורבים לטיסת אל על LY290 לוונציה בדרכי לטרק בהרי הדולומיטים. ישבתי בשורה הרביעית בקדמת המטוס ולא יכולתי שלא להיזכר בטיסת ALOHA Airlines 243 בשנת 1988, גם היא במטוס בואינג 737-200. טיסת אלוהה איירליינס 243 זכורה כטיסה שהשאירה צמרמורת ופחד בקרב 95 נוסעי הטיסה, כשבגובה 24,000 רגל, נשמעו רעשי שבר וקריעה וחלקו הקדמי העליון של המטוס נתלש מעליו בחלקיק שניה מעל שורות 1-5 ורוח בעוצמה של הוריקן פרצה לחלל המטוס.
הנוסעים החגורים ראו לעיניהם המבועתות את אחת הדיילות נשאבת לחלל האוויר. הנוסעים שישבו תחת הגג הפעור לרווחה, בהיעדר גישה למסכות החמצן, סבלו מהיפוקסיה, מצב שבו יש חוסר באספקת חמצן לרקמות בגוף, מצב המסכן חיים. רעש הרוח היה חזק כל כך שהטייסים התקשו לדבר ביניהם והדיילים התקשו בגלל הרוח להגיע לתא הטייס בכדי לראות אם הטייסים נותרו בחיים. שני הטייסים התקשו להטיס את המטוס הקרוע אך הצליחו בתושייתם להנחיתו בשלום והנוסעים ניצלו. זה היה מטוס הנוסעים עם הנזק הכי גדול בגוף המטוס שהצליח לנחות בשלום.
מאז, הלקחים נלמדו. השבר שהיה "שבר התעייפות" עקב מחזורי הפרשי הלחץ בהמראה ונחיתה נלמד, התכן והתחזוקה שופרו, ובכל זאת, כשישבתי בשורה 4 במטוס 737 ידעתי שיש מקומות בטוחים יותר לשבת בהם.
המושבים הבטוחים יותר
היו מספר ניסויים לבחינת עמידות ריסוק מטוס מטוסים לבחינת מיקום המושב המועדף. הניסוי המפורסם ביותר שבדק בטיחות מושבי הנוסעים במטוס בואינג נערך על ידי הערוץ הבריטי Channel 4 יחד עם Discovery Channel בשנת 2012, תחת השם Live Crash Test.
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- מחירי הטיסות יורדים - חוץ מיעד אחד; לאן אפשר לטוס ב-100 דולר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7