צדק חברתי עם חברות המסחר הבינלאומי: הקלות מס לכולם
כידוע, הטבות מס ניתנות על פי החוק לעידוד השקעות הון, בתנאים מסויימים, לחברות אשר מייצרות את מוצריהן בישראל ומייצאות אותם לחו"ל. כמו כן, פורסם לאחרונה, כי רשות המיסים צפויה להקל את נטל המס על חברות ישראליות, כגון טבע, אשר הינן בעלות קניין רוחני. אנו מברכים על כך, שכן לריכוזו של קניין רוחני בישראל בידי חברות מקומיות יש יתרונות רבים (מייצרות תעסוקה ועוד). אך יחד עם זאת, קולן של חברות המסחר הבינלאומי, אשר משלמות מס בשיעור מלא, אינו נשמע.
בעוד שעל פי עיקרי החוק לעידוד השקעות הון, ניתנות הטבות מס לחברות ישראליות המייצרות את מוצריהן בישראל ומייצאות אותם לחו"ל, חברות ישראליות אשר קונות את מוצריהן בחו"ל ומוכרות אותם בחו"ל אינן זכאיות להטבות מס (על הרווח הנוצר מפעילות המסחר).
בהנחה ומדינת ישראל רוצה לעודד העסקת עובדים בישראל בפעילות מוטת חו"ל, מה ההבדל בין חברה ישראלית יצרנית, המעסיקה עובדי ייצור בישראל ומייצאת מוצריה לחו"ל, לחברה מסחרית בישראל אשר מייצרת בסין ומוכרת את מוצריה באירופה (כאשר המוצרים אינם משונעים לישראל)? אין הבדל
החברה היצרנית מעסיקה עובדי ייצור והחברה המסחרית מעסיקה עובדי שיווק ותוכנה (למשל לאחזקת אתר האינטרנט המשמש לסחר). כמו שמדינת ישראל ביקשה לעודד את היצואן המקומי המעסיק עובדי ייצור בישראל, אל מול היצרן - היצואן הזר המעסיק עובדים במדינת תושבותו, כך ראוי לעודד את חברות המסחר הבינלאומי הפועלות בישראל (קונות מוצרים במדינה זרה א' ומוכרות אותם במדינה זרה ב'), אל מול חברות המסחר הבינלאומי בחו"ל.
- צ'ק פוינט משלמת בישראל פחות מס מהמוסכניק, בעל המכולת או הבנק
- הקונגרס שוקל הטבות מס לחברות בתחום אנרגיה הסולרית; מניות הענף מזנקות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לכן מן הראוי שמדינת ישראל תעודד, הן את מעסיקי עובדי הייצור והן את מעסיקי עובדים המבצעים פעילות סחר בינלאומית (פעילות אשר אינה קשורה במכירת מוצרים לתושבי ישראל).
כיום מתקיימת תחרות עולמית בין מדינות רבות על ליבם של המשקיעים. מדינות רבות באירופה מציעות שלל הטבות מס למשקיעים זרים שיקימו בתחומן פעילות כזו או אחרת (למשל שיעורי מס חברות הנעים סביב ה-10% במדינות כמו בשוויץ, קפריסין אירלנד וכדומה). גם מדינת ישראל השכילה לעודד חברות ישראליות יצרניות המייצאות לחו"ל בשיעור מס חברות נמוך, וכעת אנו מתבשרים כי חברות ישראליות בעלות קניין רוחני תהיינה זכאיות להטבות כאלו ואחרות.
אנו מציעים לשקול להטיב גם עם חברות מסחר בינלאומי מסויימות אשר מוצריהן לא עברו דרך ישראל - בדומה להטבה עם חברה יצרנית המייצאת לחו"ל כך יטיבו עם חברות קניין רוחני וגם (בתנאים מסויימים) עם חברות אחזקה ישראליות המחזיקות חברות זרות.
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג...
מדובר בעיקר בחברות מסחר בינלאומי ישראליות, אשר אינן מייצרות בישראל, אלא קונות מוצרים בחו"ל ומוכרות אותם ללקוחות בחו"ל, באמצעות רשת האינטרנט או צוות שיווק ומכירות מוכשר אשר פועל מישראל (בפועל המוצר נשלח ישירות מהספק הזר ללקוח הזר ואינו עובר דרך מדינת ישראל).
חברות אלו מעסיקות עובדים בישראל, אולם גם שהצורך בקיומה של החברה כישראלית הינו קטן, שכן כאמור, המלאי אינו עובר בישראל. חברות אלו חוות תחרות עזה מצד מתחרים בחו"ל, ונאבקות מידי יום על קיומן והישארותן במדינת ישראל.
קבוצת חברות אלו נחלקות לשתי קבוצות משנה עיקריות
קבוצה א' - חברות מסחר בינלאומי אשר הינן בבעלות מקומית.
קבוצה ב' - חברות מסחר בינלאומי אשר הינן בבעלות תושב חו"ל ומהוות חלק מקבוצה רב לאומית גדולה ומשקלן היחסי בקבוצה הרב לאומית קטן.
חברות קבוצה ב' אשר הינן חלק מקבוצה רב לאומית נתונות למנוף לחץ נוסף שני והוא הנהלת הקבוצה רב לאומית, הנבחנת על ידי המשקיעים השכם וערב, שמחפשת לקצץ בהוצאות ככל שאפשר, בין השאר בהוצאות המס. לכן, ככל שהחברה הישראלית מבצעת פונקציות של חברת מסחר בלבד (כאשר המלאי אינו עובר במדינת ישראל), מופעל לחץ גדול על ההנהלה הישראלית מצד הנהלת הקבוצה הרב לאומית להעביר את פעילותה של חברת המסחר הישראלית למדינות דלות מס בהשוואה למדינת ישראל.
תמריץ שלילי נוסף לקיומן של חברות מסחר בינלאומי ישראליות בא מצד מס ערך מוסף. לאור פס"ד סטנלי גורפל (ביהמ"ש העליון), ניתן להסיק לגבי עסקאות שמבצעות חברות אלו כי אינן מוכרות כעסקאות חייבות במע"מ. המשמעות הינה שלא ניתן לנכות מס תשומות, ובכלל זה על הוצאות התקורה בארץ.
למותר לציין כי מדינת ישראל מרוויחה מקיומן של חברות מסחר בינלאומי (תעסוקה, מס חברות ועוד). לאור האמור לעיל, ועל מנת להקל על הישרדותן של חברות המסחר הבינלאומי שצויינו לעיל, אנו ממליצים לקברניטי המשק לנהוג גזרה שווה בין פועלי הייצור ועובדי המסחר, ולהעניק את אותן הטבות מס הניתנות לחברות המייצרות בישראל ומייצאות לחו"ל, לחברות אשר רוכשות מוצרים מספק בחו"ל ומוכרות את המוצרים ללקוחות בחו"ל, כאשר המלאי לא עבר בישראל.
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות
כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות.
תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.
הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.
בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.
- בואינג מפספסת את התחזיות ומציגה הפסדים לאור העיכוב בפרויקט 777X
- בואינג חוזרת למסלול? ה-FAA מאשרת הגדלת קצב הייצור של מטוסי ה-737 MAX
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דלקים חדשים - הלב של השינוי
המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.
