אין סיבה למפנה לרעה בשוקי המניות, בינתיים

יוחאי שויגר, אנליסט ב-FXCM ישראל, מתייחס לשיאים שנשברים בוול סטריט
יוחאי שויגר | (1)

האם צפוי מפנה קרוב בשוק המניות האמריקני? בחינה של כמה פרמטרים פיננסיים של השוק מלמדת כי בינתיים הראלי צפוי להימשך. בינתיים.

בשבוע החולף שוב נשברו שיאים חדשים בשוקי ההון העולמיים, מוול-סטריט, דרך גרמניה, אוסטרליה ויפן, וכל זאת, כמובן, על רקע כלכלה עולמית שברירית שצומחת בקצב איטי להחריד וכלכלות מפתח עם גירעונות עתק.

אנומליה שכולנו כבר התרגלנו אליה. בשבוע שעבר דיברתי על אחד המאפיינים יוצאי הדופן של הראלי בוול-סטריט, והוא התיקונים השטוחים שלרוב לא עולים על 3%. בתורת הניתוח הטכני נהוג לראות עליות מטאוריות שזוויתן חדה מדי כמאותתות על סיומה של מגמה, פרץ אחרון של אופטימיות המוביל להתפקחות ולמפנה.

על כן, שוב, נשאלת השאלה האם באמת אנו צפויים לראות בקרוב מפנה משמעותי כלפי מטה בשווקים. הגורם המרכזי כאמור המניע את שוק המניות האמריקני הוא מכונת ההדפסה של הבנק הפדרלי, המזרים 85 מיליארד דולר לחודש לשוק, מדיניות אשר גורמות לכך שהתשואות ביתר האפיקים הסולידיים נמצאים ברצפה ולמעשה דוחפות את המשקיעים אל השוק המסוכן יותר. למרות מאמר שפורסם השבוע בוול-סטריט ז'ורנל, אשר דיבר על כך שהבנק הפדרלי מתכונן לסיום ההרחבה הכמותית, אם לשפוט על פי ההתבטאויות הפומביות והפרוטוקולים של הבנק הרי שלא צפוי בקרוב, בטח לא השנה, צמצום בתוכנית. הכלכלה עדיין רחוקה מהיעדים שהציב הבנק (אבטלה של 6.5%). כמו כן, מאפיין נוסף המאפיין את הראלי ואשר דווקא מעיד כי השוק אינו במצב של בועה הוא אי השתתפותו של הציבור הרחב בחגיגת המניות (כפי שהיה במחצית השנייה של שנות ה-90 ובין 2004-2007).

הציבור האמריקני עדיין מצולק מהתפוצצות הבועה הפיננסית של 2008. אמנם יש סימנים של מעבר כסף רב יותר מן האפיקים הסולדיים למניות, אבל עדיין מדובר במעגלים בציבור שמקורבים יותר לשוק המניות ולשיח הפיננסי ולא הציבור הרחב יותר. זה חשוב, מאחר שבדרך כלל מפנים משמעותיים בשווקים הפיננסיים מתרחשים רק לאחר שהציבור נכנס בהמוניו להשקיע במניות.

מדדי המניות בשיא, אבל האם מחירי המניות גבוהים מדי. אולי בהשוואה לתמ"ג הנמוך ולצמיחה האיטית, ואולם יש לזכור כי המדדים המובילים בוול-סטריט מורכבים במידה רבה מחברות גלובליות, שניזונות לא רק מהביקושים המקומיים של המשק האמריקני. כמו כן בהשוואה לגורמי הרווחיות ואחוזי הדיבידנד הנוכחיים, מחירי המניות על פי לא מעט אנליסטים הוא דווקא נמוך.

ברומטר נוסף המלמד על רמת סיכון הולכת וגדלה הוא סטייה בין מניות בסקטורים דפנסיביים (תשתיות, רפואה, מוצרי יסוד) לבין מניות קטנות יותר וסקטורים מסוכנים במיוחד. ואולם, בחודשים האחרונים אנחנו דווקא עדים לתופעה של רוטציה (rotation) מהמניות הדפנסיביות לסקטורים המסוכנים יותר כמו טכנולוגיה, ואנרגיה, וזה דווקא מלמד על אופטימיות של המשקיעים ועל רצון למקסם רווחים בסקטורים שהציגו בראלי עד כה תשואה נמוכה יותר. גם נתוני חתך של השוק כמו ה-Advance-Decline-Line (המודד את ההבדל בין כמות המניות העולות מול אלו היורדות) אינו מלמד על סטייה.

מנגד, יש לציין כי יש גידול חד באשראי שלוקחים על ידי המשקיעים המקצועיים לצורך רכישת של עוד ועוד מניות. על פי הנתונים, היקף האשראי הנלקח כנגד תיקי ההשקעות עמד במרץ על 379.5 מיליארד דולר, שיא מאז יולי 2007, אז נאמד האשראי בסכום לא רק של 381.4 מילארד דולר, ואנחנו יודעים מה קרה זמן לא רב לאחר מכן. נטילת האשראי המסיבית מלמדת על שאננות מסוכנת ולקיחת יותר ויותר סיכונים מצד המשקיעים.

בשורה התחתונה, לפחות על פי הפרמטרים הפיננסיים הללו, השוק עדיין מצביע מעלה. בניגוד למשבר של 2008, שהחל בשוק הפיננסי והתפשט לכלכלה הריאלית, ייתכן שהפעם נראה מצב הפוך, שבו התפוצצות הבועה של הכלכלה הריאלית (כלומר, בעיית החוב) בסופו של דבר תמוטט גם את שוק המניות.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    שמואל 18/05/2013 09:40
    הגב לתגובה זו
    העליות בשווקים בחו"ל והריצה המטורפת לשווקים המסוכנים בחיפוש אחרי תשואה סבירה מקרבים את הנפילה הכואבת שביא למפח נפש והתפכחות המשקיעים אין סיבה לריצה המסוכנת על רקע המצב בשווקים הריאליים משקיעם נבונים צריכים למהר לממש רווחים או להצתייד בהגנות מתאימות
מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.


תבלינים. צילום: Marta Branco, Pexelsתבלינים. צילום: Marta Branco, Pexels
בלוגסטריט

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?

יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה 

זיו סגל |

לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.

בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500  מאז סוף חודש אפריל. 


מדד S&P תוך יומי
מדד S&P תוך יומי


דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך. 

בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200. 

אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?

התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT  לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.