מדד החדש במשק, תל-בונד תשואות - לא לבעלי לב חלש
בשבוע הבא, תנפיק הבורסה לניירות ערך את מדד תל-בונד תשואות, או בשמו המקורי תל-בונד HY-Balance. על פי הגדרות הבורסה, אג"ח הנכללת במדד, צריכה לעמוד במספר תנאי כניסה המצטברים. ראשית, עליה לעמוד בתנאי הסף של מאגר האג"ח. שנית, עליה להיות צמודה למדד ולשאת ריבית בשיעור קבוע עד לפדיון הסופי. ולבסוף, דירוג האג"ח לא יפחת מדירוג BBB- ולכל היותר יהיה בדירוג A. בניגוד למדדים שהושקו עד כה, אשר טווח דירוגן של האג"ח הכלולות בו עמד על AAA עד A-, זוהי הפעם הראשונה בה מקימה הבורסה מדד בו ייכללו אג"ח בטווחי דירוג נמוכים. מניתוח מבנה המדד ותמהיל אגרות החוב בו, עולות מס' נקודות מעניינות:
פיזור מנפיקים
מדד התל-בונד תשואות כולל כ-66 סדרות אג"ח, אשר הונפקו ע"י 41 מנפיקים. חשוב לציין, כי קיימת מגבלת משקל על כל סדרת אג"ח בגובה של כ-6%. כמו כן, משקלו של כל מנפיק לא יעלה על 20%. יחד עם זאת, כאשר בוחנים את קבוצות הלווים במדד, מגלים כי נוחי דנקנר וקבוצת אידיבי אחזקות הינם הלווים העיקריים במדד עם 9 סדרות אג"ח ומשקל כולל של 21% בקירוב.
אחריו, ניתן לציין את אליעזר פישמן עם 11 נציגות במדד ומשקל כולל של למעלה מ-14%. קבוצות לווים נוספות אשר נמצאות במדד החדש הינם: שרי אריסון עם משקל של 8.85%, יצחק תשובה (7.73%), לב לבייב (7.63%) ואפילו מוטי זיסר מכבד בנוכחותו עם 2 נציגות במדד ומשקל כולל של 2.25%.
פיזור סקטוריאלי
52% מהאג"ח במדד מגיעות מסקטור הנדל"ן והבינוי. סקטור ההשקעה וההחזקות אוחז כ-28% ומשקל סקטור הבנקים במדד, צנוע יחסית, ועומד על 10%. יצוין, כי כל סדרות האג"ח מסקטור הבנקים הינם שטרי הון נדחים.
מדד תל-בונד תשואות מצטרף אל מדדים נוספים אשר הוקמו ע"י הבורסה בתקופה האחרונה: "תל-בונד צמודות", "צמודות יתר" ו"צמודות בנקים". פעילות הקמת המדדים החדשים מובילה להנפקות של מוצרים עוקבים כגון: תעודות סל וקרנות מחקות, אשר מייצרות ביקושים ערים לניירות במדד, ומגדילות את הסחירות בהם. ההשקעה במוצרים העוקבים אחר מדד תל-בונד תשואות, הינם כלים סבירים וראויים עבור המשקיעים הלא מתוחכמים אשר מעוניינים להיחשף לאג"ח קונצרניות בעלות אופי סיכון בינוני-גבוה.
אך יחד עם זאת, יתרונות המדד ומוצריו הנלווים, הם גם חסרונותיו. תעודות סל וקרנות מחקות טומנות בחובן חיסרון מובנה שקיים בכל מוצר בעל ניהול פסיבי. שכן, השקעה באג"ח בעלות סיכון בינוני - גבוה דורשת גמישות ומהירות תגובה מצד המשקיעים. הניסיון מלמד, כי במקרה של הורדת דירוג, הירידה החדה ביותר במחיר האג"ח מתבצעת בדרך כלל בימים הראשונים שלאחר ההורדה - דבר אשר יכול להתבטא בהפסדים גבוהים עבור המשקיעים במדד באמצעות תעודות סל וקרנות מחקות. זאת מכיוון שע"פ הגדרות הבורסה, אג"ח אשר דירוגה ירד אל מתחת לדירוג BBB- תיגרע מן המדד בתוך 4 ימי מסחר.
חיסרון נוסף נמצא בדמות חשיפת המשקיעים לאסטרטגיות מסחר מצד המשקיעים המתוחכמים. להבדיל ממדדי התל-בונד המסורתיים אשר בהם עדכון המדד מתבצע כאשר דירוג האג"ח יורד אל מתחת לרמת A-. כאן, מתעדכן המדד לעיתים תכופות יותר, גם כאשר עולה דירוג האג"ח מעל לרמת A-, וגם עת יורד דירוג האג"ח מתחת לרמת BBB-.
לסיכום, הקמת המדדים החדשים ע"י הבורסה לניירות ערך, הינה פעילות חשובה, אשר יש בכוחה לתרום להגברת הסחירות של אג"ח. אך למרות זאת, חשיפה לסל של אג"ח מסוכנות באמצעות מכשיר פסיבי, מגביר את הסיכון הגלום באפיק זה. השקעה באגרות חוב מסוכנות, מחייבת בחירה סלקטיבית של מנפיקים תוך ניתוח מעמיק של מבנה החוב שלהם. בשורה התחתונה, עמדתנו כי חשיפה לאג"ח בעל סיכון גבוה באמצעות קרנות נאמנות מתמחות, עדיפה על פני חשיפה באמצעות מוצרים מחקים.
- 7.לבית השקעות מור יש קרנות ולפיכך ממליץ על קרנות (ל"ת)כתבה מגמתית 13/02/2013 18:47הגב לתגובה זו
- 6.לא לבעלי לב חלש ולסובלים מטחורים (ל"ת)יודי 13/02/2013 17:24הגב לתגובה זו
- 5.חד העין 13/02/2013 17:24הגב לתגובה זועדיף לרכוש אגרות חוב ישירות, לא דרך קרנות ולא דרך תעודות
- 4.בקיצור מדד מסוכן? (ל"ת)יודי 13/02/2013 17:24הגב לתגובה זו
- 3.ייתן תשואה עדיפה משמעותית על תל בונד 60! (ל"ת)תמיר 13/02/2013 15:11הגב לתגובה זו
- 2.מדד גרוע, לא ממליץ לאף אחד לגעת (ל"ת)יועץ בסניף 13/02/2013 14:34הגב לתגובה זו
- 1.אחד העם 13/02/2013 14:19הגב לתגובה זואין מדד בבורסה שבו לא מתחתנים עם נוחי דנקנר

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו
אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.
בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.
המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית
הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.
תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים
בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו
אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.
בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.
המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית
הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.
תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים
בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.