רכישת "כלל" כמשל: מי מרוויח ומי מפסיד בעת החדשה בשוק ההון?

סיון ליימן, מנכ"ל כנען ייעוץ השקעות, מנתח את המתרחש בשנתיים האחרונות בענף בתי ההשקעות בארץ והמגמה העתידית, ובודק עם מי מיטיבה המגמה החדשה ובעיקר עם מי לא
סיון ליימן | (5)

בשבוע שעבר התרחש מהלך משמעותי בשוק ההון הישראלי שלא זכה, לעניות דעתי, להתייחסות מספקת מצד התקשורת - בית ההשקעות כלל פיננסים (אילנות בטוחה לשעבר) מקבוצת אידיבי אחזקות, שבשליטת נוחי דנקנר, הודיע על מכירת פעילות הליבה שלו, ניהול תיקי השקעות וניהול קרנות נאמנות, לבית ההשקעות הראל פיננסים מקבוצת הראל השקעות, כל זאת תמורת 210 מיליון שקלים, כאשר היקף הפעילות הנרכשת מסתכם בכ-18 מיליארד שקלים.

מעט נתונים היסטוריים להשלמת התמונה הכוללת

קרנות הנאמנות שנשאו בעבר את השם "אילנות בטוחה", נרכשו בשנת 2006 על ידי כלל פיננסים מידי בנק דיסקונט בסכום של כ-580 מיליון שקלים. זאת, כיישום מסקנות וועדת בכר שקבעה שעל הבנקים למכור את פעילות קרנות הנאמנות וקופות הגמל, בכדי להפחית את ריכוזיות המערכת הבנקאית בשוק ההון.

מכירת פעילות הליבה של כלל פיננסים להראל פיננסים מהווה בעצם את סופו העצוב של בית ההשקעות הוותיק והמוערך, שנחשב עד לפני כעשור לבית ההשקעות המוביל והגדול בארץ. בשנת 2007 - ימי הגאות העליזים בבורסה - אף הונפק בית ההשקעות בבורסה בת"א לפי שווי אסטרונומי של 1.3 מיליארד שקלים. ארבע שנים בלבד לאחר מכן נמחק בית ההשקעות מהמסחר בבורסה תוך שהוא מסב למשקיעים הפסד של 60%.

בשנים האחרונות ספג בית ההשקעות כלל הפסד של מאות מיליוני שקלים אשר נבעו, בין היתר, ממחיקות בגין ההשקעה בקרנות הנאמנות ובחברת ניהול ההשקעות בחו"ל "טיטניום", שחיקה בהכנסות מדמי ניהול הנגבים בקרנות הנאמנות ובתיקי ההשקעות, ירידה בפעילות החיתום והברוקראז' וכן מעלויות מימון גבוהות לצד גידול בהוצאות כתוצאה מהחרפת הדרישות הרגולטוריות.

סגירתו של בית ההשקעות כלל פיננסים מתרחשת לאחר סגירתם של עשרות בתי השקעות קטנים בשנים האחרונות. בתי השקעות אלו התקשו לעמוד בתחרות הגדולה המתחוללת בענף שהובילה לקיטון משמעותי בהכנסות מניהול תיקי השקעות וניהול קרנות נאמנות, אך בעיקר התקשו לעמוד בדרישות ההון העצמי והביטוח של הרשות לני"ע ולראיה, נתונים שהציג לפני כשנה הממונה על שוק ההון, הראו חד-משמעית שההוצאות השונות בגין תפעול סוגיות הרגולציה "מגלחות" כ-20% מדמי הניהול הממוצעים.

התגברות התחרות בשוק לצד הוצאות כבדות בגין רגולציה חונקת והפחתת דמי הניהול בקופות הגמל, מובילים לתהליך של מיזוג בין בתי ההשקעות. כך מתנהל כעת המיזוג הגדול בין בית-ההשקעות מיטב לדש שבעטיו ייווצר בית ההשקעות השני בגודלו בארץ אחרי פסגות.

כיצד משפיעות שתי תופעות אלו - סגירת בתי השקעות (גדולים וקטנים) מחד ומיזוג בתי השקעות בינוניים וגדולים מאידך - על הלקוחות השונים ובכלל? מהם המרוויחים הגדולים ומיהם המפסידים מן המתרחש?

- המרוויחים הגדולים ממגמות הם כמובן, בתי ההשקעות הגדולים (והעומדים בראשם), אשר חיזקו את מעמדם בשוק ההון ושולטים כעת בנתח שוק גדול יותר ועברו התייעלות באמצעות פיטורים.

- המפסידים הגדולים - ויש רבים כאלה - הם:

- ענף שוק ההון היות ואנשים רבים וטובים, בעלי ניסיון וידע רב עוזבים את התחום.

- סגירת בתי ההשקעות והמיזוגים השונים הם בשורה עצובה לעובדים בבתי השקעות אלה. בשנים האחרונות איבדו מאות עובדים בתחום את פרנסתם (מנהלי תיקים, אנליסטים, משווקים ועוד).

- היעלמותם הכפויה של בתי ההשקעות קטנים ובינוניים (אשר התאפיינו בהענקת ניהול מקצועי ואישי המותאם לצרכי הלקוח), מהווה חדשות רעות, במיוחד למשקיעים, שלא יזכו ליחס דומה משום בחינה בגופים הגדולים.

- בסופו של דבר, הריכוזיות הגדולה בתחום בתי ההשקעות לא תיטיב עם המשקיעים - וזאת בלשון המעטה - מבחינת עלויות ניהול התיקים, כמו גם העמלות השונות הנגבות מהלקוחות. אלה עלולים למצוא עצמם משלמים דמי ניהול ועמלות גבוהים יותר ובאופן משמעותי בטווח הארוך.

הכותב, סיון ליימן, הינו יועץ השקעות פרטי ויועץ פנסיוני ומנכ"ל כנען ייעוץ השקעות וייעוץ פנסיוני

* אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    אברהם 17/01/2013 09:17
    הגב לתגובה זו
    נכבדי יתכן שזה נפלא ומצוין, מי שטוב נישאר, יש להסתכל על חצי הכוס המלאה והטובה, בסופו של דבר זה טוב לעם בישראל, העיקר /שהבורסה תעלה ותצמח ותביא לנו רווחים, אברהם
  • 4.
    אחד העם 15/01/2013 17:34
    הגב לתגובה זו
    כפי שקרה בשוק הסופרים אחרי ששופרסל קנתה את קלבמרקט. אז קמו רמי לוי, יינות ביתן, חצי חינם ועוד רבים אחרים. גם בשוקהזה, יקומו בתי השקעות קטנים וזריזים שיתנו תשואות יותר גבוהות והצרכנים יעברו אליהם.
  • 3.
    אנונימי 15/01/2013 12:52
    הגב לתגובה זו
    כבר היום השוק סובל מחוסר תחרותיות, הריכוזיות הזו תייצור שוק לא מקצועי, יקר לחוסך, נשלט ומוטה לטובת המעטים השולטים בו
  • 2.
    די לרגולציה! 15/01/2013 11:50
    הגב לתגובה זו
    מרוב רגולציה נשאר ללא שוק הון מתפקד. מעבד לפגיעה בשוק ההון עצמו - זה יפגע קשות גם במשק כשכל הפעילות תהיה פרטית וללא אפשרות (ריאלית) של גיוס הון ציבורי. אשם מרכזי במצב הוא עודף הרגולציה המטורף. היינו בעייתיים (כבר בעודף) גם ב2007 - ואז התחילו להוסיף עוד ועד רגולציה מפני כל מיני איומים מדומיינים (מחו"ל - שהייתה בתת-רגולציה אל מול העודף המטורף אצלנו והמאוד מטורף אחרי השינויי), מבית ("תספורות" - מדיה), וכן סתם הטלת מגבלות ודרישות שונות ומשונות בהקשר של הלבנת הון (שאולי מונעים הלבנות, וגם זה בספק, אבל יוצרים עומס מטורף של שאלוני לקוח, דרישות דיווח, וחשיפה לקנסות).
  • 1.
    אנונימי 15/01/2013 11:15
    הגב לתגובה זו
    אכן רגולציה ממש חונקת, תחרותיות שואפת לאפס חוסר אבחנה בעומס הדרישות בין ליוייתנים לבין סרדינים תיצור שוק הון ללא תחרות שיחזיר אותנו עשור אחורה
רכב מעופף (XPENG)רכב מעופף (XPENG)

מכונית שהיא גם מסוק - כמה זה יעלה ומתי זה ייצא לשוק?

XPeng הסינית מתקדמת בפיתוח פלטפורמה של רכב שבפנים חונה מסוק=רחפן מתקבל שיכול להטיס אתכם במשך 20-30 דקות; ההשקה בסין ב-2026

עופר הבר |
נושאים בכתבה רכבים מעופפים

המותג הסיני XPeng שואף לנער את שוק הרכב עם השקת המכונית המעופפת הראשונה שלו, שעל פי התוכניות תהיה מוכנה לצרכן, בשנת 2026. "נושאת המטוסים היבשתית״(Land Aircraft Carrier) LACשל  Xpeng Aeroht בולטת כנקודת שיא, מסמנת פרק חדש בנוף התעופה של סין ומציעה פרספקטיבה סינית על פיתוח תחבורתי, מסרה החברה בהצהרה על השקת המכונית המעופפת. 

בגרסה הראשונה שלה, היא לא תיראה כמו המכוניות מ"בחזרה לעתיד", אלא תהיה למעשה רחפן גדול שניתן להוביל בטנדר. רחפן הנוסעים עם עיצוב בעל שישה רוטורים וזרועות מתקפלות לאחסון. כלי הטיס מתגאה גם בתא טייס פנורמי של 270 מעלות עם מקומות ישיבה לשניים ומבנה סיבי פחמן להקלת המשקל.

כלי הטייס ערך את הופעת הבכורה שלו בטיסה ציבורית בתערוכת האוויר של סין בסוף השנה שעברה שהתקיימה בעיר ג'וחאי בנובמבר האחרון, ולאחר מכן את הופעת הבכורה הבינלאומית שלו חודשים לאחר מכן, בינואר 2025, בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס.

הרחפן, בנוי מסיבי פחמן קלים וכולל נוף רחב מתא הטייס. נהגים, או טייסים, יכולים פשוט לחנות את רכב השישה-גלגלים באתר ההמראה, לנתק את הרחפן בלחיצת כפתור ולעלות עליו כשהרכב נשאר בחנייה. משם, הם יכולים לנווט את שאר המסע שלהם באוויר, לקצר את זמן הנסיעה ולשפר את הגישה לאזורים מרוחקים.

פתרון המכונית המעופפת עם המודול הכפול של XPeng, ייקרא ״נושאת המטוסים היבשתית״ - LAC. התמחור בשוק הביתיבסין יהיה מתחת ל-300,000 דולר אמריקאי, כך לדברי וואנג טאן, מייסד שותף וסגן נשיא XPeng Aeroht.

תבלינים. צילום: Marta Branco, Pexelsתבלינים. צילום: Marta Branco, Pexels
בלוגסטריט

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?

יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה 

זיו סגל |

לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.

בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500  מאז סוף חודש אפריל. 


מדד S&P תוך יומי
מדד S&P תוך יומי


דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך. 

בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200. 

אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?

התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT  לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.