על היום בו תזרח השמש מעל שוק המניות התל אביבי

יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון, מתייחס למצבה הנוכחי של הבורסה המקומית. על הסיכוי - סיכון בשוק האג"ח הממשלתיות, כדאיות ההשקעה במניות ישראליות ולאן נעלמו הזרים?
יניב פגוט | (5)

אם נשאל כל מנהל השקעות או פעיל בשוק המקומי - מה התשואה שהניבו המדדים המובילים בבורסה המקומית, הוא בוודאי יגיד לנו שמדובר בתשואה חד ספרתית נמוכה. מנגד, אם נשאל אנליסטים ובכירים בבתי ההשקעות - מה קרה מאז תחילת השנה לסך השווי הסחיר של כל ניירות הערך בבורסה בתל אביב? ספק אם יידעו את התשובה.

שווי השוק של כלל המניות והמירים (אופציות ונגזרים) בבורסת תל אביב נכון לתום חודש יולי מסתכם ב-588.9 מיליארד שקל. מדובר בנתון מעניין, שכן שווי השוק המצרפי של כלל המניות והמירים בבורסה המקומית בתחילת השנה עמד על 628 מיליארד שקל. כך שלמרבה הפלא על אף עליות השערים הקלות במדדי המניות המקומיים מתחילת השנה, פחת שווי השוק של מניות כלל החברות הנסחרות בבורסה ב-40 מיליארד שקל, המהווים ירידה של 7% בשווי השוק המצרפי. הקונפילקט בולט בייחוד כאשר בודקים מה התשואה על מדד ת"א 25. נכון לתחילת שבוע המסחר, המדד הניב 2.5% למשקיעים. כידוע הוא מהווה את הנתח העיקרי של המניות במשקל הניירות הסחירים.

ליבת ההסבר לפער בין ביצועי השוק לאובדן שווי השוק המדובר, טמון בטכניקת שקלול מדדי המניות בבורסה. אנו סבורים כי מתודולוגיית שקלול המדדים יוצרת פער בין ביצועי תיק השוק הכולל לביצועי מדדי השוק - זו נקודה קריטית ביותר למשקיעים בשוק המקומי.

הממצאים מפתיעים עוד יותר, במיוחד אם הולכים קצת יותר מחמש שנים אחורה. בשנת 2007 עמד שווי השוק המצרפי של המניות הרשומות למסחר בבורסת תל אביב על 861.7 מיליארד שקל - נסיגה דרמטית של 32% בשווי השוק המצרפי של המניות והמירים הנסחרים בבורסת תל אביב במהלך חמש השנים האחרונות, אשר החלו ערב המשבר הפיננסי העולמי בשנת 2008.

במקביל לירידה הניכרת בשווי השוק של החברות הציבוריות, צנחו מחזורי המסחר בבורסה לניירות ערך מ-2 מיליארד שקל בשנת 2010 לרמה של 1.7 מיליארד שקל ב-2011 ומיליארד שקל בממוצע בשנת 2012. מנגד, שוק איגרות החוב הממשלתיות ממשיך לצמוח בהיקפים ניכרים, הן בהיקפו והן בסחירותו.

המירוץ אחר נכסים בטוחים נוכח המשברים הגלובליים, מגמת הריבית במשק הישראלי, הקיטון המתמשך ביחס חוב - תוצר ממשלתי בשנים האחרונות אשר תרמו לאטרקטיביות החוב הממשלתי, אולם מנגד צרכי המימון של המדינה הביאו לגידול יתרות האג"ח הממשלתיות משנת 2007 מ-310 מיליארד שקל ל-432 מיליארדי שקל כיום. נוכח הגירעון הממשלתי העצום הצפוי ביתרת שנת 2012 ובשנת 2013, צפויה יתרת החוב הממשלתי הסחיר להתקרב לרף 500 מיליארדי השקלים בשלהי שנת 2013.

מחזורי המסחר בכלל איגרות חוב צמחו מרמה יומית של 3.2 מיליארד שקל בשנת 2010 ל-3.7 מיליארד שקל בשנת 2011 ו-4.1 מיליארד שקל כיום. מכיוון שמחזורי המסחר באג"ח קונצרניות מצויים בדעיכה, הרי מחזורי המסחר באג"ח ממשלתיות צמחו אף יותר ממחזורי המסחר הכוללים בשוק האג"ח.

הממשלה דוחקת את התאגידים מחוץ לבורסה

אחד החסרונות הבולטים של הגידול בגירעון הממשלתי, בישראל וביתר מדינות העולם נוגע דווקא להשלכות המאקרו כלכליות של הגירעון. עלייה בהיקף גיוסי החוב של הממשלה מביאה לדחיקה של גיוסי החוב בחברות הציבוריות ויוצר אצלן מצוקת נזילות בשעה של משבר כלכלי עולמי.

המסחר באג"ח ממשלתיות מהווה את הרוב המוחץ והצומח של המסחר היומי באג"חים, והלכה למעשה החוב הממשלתי דוחק את החוב התאגידי - זאת על אף המרווחים הקונצרנים המתרחבים המגדילים לכאורה את אטרקטיביות החוב הקונצרני ביחס למקבילו הממשלתי.

ניתוח התפלגות ההחזקות בשוק המק"מ מלמד שהציבור מצוי מאז שנת 2010 במרוץ אחריו. בשנת 2010 החזיק ציבור המשקיעים ישירות ודרך קרנות הנאמנות אשר ברשותו 36% מהשוק, מאז הגדיל את חלקו בשוק ל-52%. מעניין לראות כי הבנקים, בדומה לציבור, הגדילו מהותית את חלקם בשוק המק"מ מ-20% בשנת 2010 ל-31% כיום. יצוין, כי שוק המק"מ עצמו התכווץ מ- 135 מיליארדי שקל בשנת 2010 לרמה של ל-127 מיליארד שקל בסוף חודש יולי. הצמיחה של החזקות הציבור והבנקים במק"מ באה בעיקרה על חשבון קיטון דרמטי בהחזקות זרים עקב המיסוי שהוטל על החזקות זרים בניירות הערך שהנפיק בנק ישראל.

הראלי הרב שנתי באפיקי החוב הממשלתיים ומנגד האכזבה הקשה מההשקעה בשוק המניות המקומי, מנפקים בקרב הציבור את התחושה כי השקעה בחוב ממשלתי הינה פתרון קסם נטול סיכונים מהותיים, ומכאן נגזר המירוץ אחר נכסים אלו והידלדלות מחזורי המסחר בשוק המניות המקומי.

אנו סבורים כי פרופיל הסיכוי - סיכון בשוק האג"ח הממשלתיות בכלל ובאיגרות החוב הממשלתיות הארוכות בפרט - אינו אטרקטיבי. מאידך, לדעתנו נכון למשקיע בעל אורך נשימה לייצר החזקת עוגן במניות השורה הראשונה בבורסת תל אביב לטווח ארוך ואפילו במחיר של נזקים לא מבוטלים בטווח קצר.

טבעם של שוקי מניות להתנהל באופן מחזורי. בשנתיים האחרונות אין ספק כי אנו מצויים בעיצומו של מחזור סופר שלילי בזירת המניות התל אביבית. ניסיון העבר מלמד כי יבוא היום בו תזרח השמש מעל שוק המניות התל אביבי, לפיכך ממליצים לא להיסחף באופנת ניקוי תיקי ההשקעות מהחזקה במניות מקומיות. בהקשר זה נצטט את וורן באפט אשר טען כי "אינו מכיר מישהו שמכיר מישהו שמסוגל לתזמן שווקים", גם אנחנו לא מכירים.

בשורה התחתונה, יש להגדיר רמת סיכון ורמת חשיפה רצויה לשוק המניות המקומי. על המשקיע להתנהל בכל האמור בניהול החשיפה בשוליים לא רחבים לאורך זמן, תוך כדי טיוב תיק ההשקעות על ציר הזמן בהתאם להתפתחויות מהותיות בסקטורים השונים. בשום פנים ואופן לא להיגרר אחר המגמה ולוותר כליל על השקעה בשוק המניות הישראלי. במידה ושוק המניות אכן צודק ופנינו לתקופה כלכלית קשה, הרי שוק האג"ח הממשלתיות לא יוותר חסין, כך שאין מדובר בפתרון קסם סולידי לקבלת תשואה שוטפת נאה בכל האמור בהשקה לטווח ארוך.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    קליפ 14/09/2012 14:56
    הגב לתגובה זו
    דפני רוצה כסף?שתעבוד!גם ביום וגם בלילה...
  • 4.
    רון 14/09/2012 10:58
    הגב לתגובה זו
    רוב הפעילות תרוכז לשעה האחרונה ושם תיווצר תנודתיות גבוהה עם נפח גדול כשאר עד לשעה החופפת יהיה שממון...
  • 3.
    אבנר 14/09/2012 08:52
    הגב לתגובה זו
    תמיד נהנה ליקרוא את הסקירות שלך
  • 2.
    בכר 13/09/2012 13:54
    הגב לתגובה זו
    נתנו את קןפות הגמל לאנשים רעבים יותר מאילו שהיו בבנקים כלי העבודה היחידי הוא מניות לכן הכיוון במניות הוא תמיד למטה
  • 1.
    lepxii 13/09/2012 12:33
    הגב לתגובה זו
    השוק נפגע קשות מחוסר היישור לכל שאר אירופה. צריך לסחור בין 10:00 ל18:30.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר

קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס בואינג


ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.

ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.

האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.

בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.

גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.

דולרים כסף מזומן
צילום: Pixabay

שער הדולר ירד יותר מדי - בגלל הספקולנטים והמוסדיים; מה יהיה בהמשך?

אפשר להאשים את כל העולם בהתחזקות השקל אולם חוסר המעש של הבנק המרכזי הוא הגורם העיקרי שמושך לכאן ספקולנטים; וגם - ההשפעה הקשה של הדולר הנמוך על ההייטק והיצואנים 


יוסי פרנק |
נושאים בכתבה שער הדולר

במדינה מתוקנת עם בנק מרכזי חזק ואמין, היה נגיד הבנק מתייצב בערב החג למול האומה המקומית ואומר: "שגיתי כשלא הפחתתי את הריבית בהחלטה האחרונה, במיוחד לנוכח מה שקרה השבוע בזירה הגיאופוליטית ועם ההשלכות על שערי החליפין, יש מקום להפחית את הריבית ועל כן החליט הבנק המרכזי להקדים ולהודיע על הפחתה מידית"

דולר שקל רציף 0.2%  


אבל אנחנו כבר מזמן לא מדינה מתוקנת וכשסדר העדיפויות הציבורי מעמיד את נושא הריבית רחוק ממרכז ההתעניינות, יכולים בבנק ישראל להמשיך לשבת בחוסר מעש ולא להגיב בטענות שונות ומשונות, במיוחד שחברי ההנהלה מתנהלים כמו עדר מפוחד ומצביעים פעם אחר פעם פה אחד בעד גחמותיו של הנגיד.

גם יתרות המט"ח של מדינת ישראל שברו החודש את שיא כל הזמנים עקב שערוכן (כשהשקל מתחזק היתרות גדלות). זאת הטעות האסטרטגית הכי גדולה של בנק ישראל שלא ניצל הזדמנויות רבות בשנתיים האחרונות, בעיקר במהלך המלחמה, על מנת לדלל את היתרות ולהעניק לעצמו תחמושת למצב בו שוב יתחזק השקל יתר על המידה ועל הדרך לייצר רווח עצום לבנק ישראל שהיה מעביר את מאזנו לראשונה מאז תחילת שנות ה-2000 לרווח שהיה מועבר לקופתה המידלדלת של המדינה.

הוויכוח על השפעתם של הספקולנטים על מהלך המסחר הוא ויכוח ארוך שנים - איך הם משפיעים, כמה, האם הם יוצרים מגמה או רק מצטרפים אליה. אי אפשר לשכנע את המשוכנעים למרות שמי שמבין קצת במסחר ומסתכל על גרף הפעילות היומי (ובמיוחד הלילי) מבין מיד שמשהו פה עקום מן היסוד ודורש טיפול הרבה יותר אינטנסיבי מצד מי שאמור לדאוג לכך שזה לא יקרה - ניחשתם נכון, בנק ישראל.