תספורות והסדרי חוב: הבחירה בין האג"חים של הטייקונים במצוקה
בתקופה האחרונה רמות המינוף של הקבוצות במשק הינן נושא חם לדיון. המחאה החברתית שפקדה אותנו בקיץ חידדה עוד יותר את הפערים בין בעלי חוב קטנים (הציבור הנקרע תחת נטל החוב לבנקים) לבין ה"טייקונים", אנשי העסקים הגדולים אשר מינפו את עסקיהם בכספי ציבור וכעת חלקם מתקשים לשלם.
רבות נכתב על החובות של תשובה בדלק נדלן, של בן-דב בטאו וסקיילקס, של זיסר באלביט הדמיה, של נוחי דנקנר באידיבי אחזקות וזוהי רק רשימה חלקית. הרגולטורים השונים מזהירים כי שנת 2012 תהיה שנת הסדרים קשה (לציבור כמובן). יחד עם זאת, לדעתי ההתייחסות לכל בעלי ההון כמקשה אחת הינה טעות. אמנם, את כולם איפיין בעבר גיוס כספי ציבור בזכות שמם הטוב, וכעת חלקם מתפתלים בכסא כאשר הם נדרשים לעמוד מאחורי שמם ולהזרים מאות מיליוני ש'.
אך אם חושבים מעט מחוץ לקופסא, מגלים שיש הבדל אחד תהומי בין בעלי החוב הללו. ההבדל המשמעותי ביותר בין בעלי החוב השונים זה היכן רובץ החוב המעיק של בעל ההון. לדעתי, ההבדל מצביע יותר מכל על נכונות בעל השליטה להסדיר את חובו בצורה הטובה ביותר ואף להימנע מהסדר חוב.
נשווה בין שני אנשים מתוך הקבוצה המדוברת מבלי לפגוע, חלילה, בכבודו של אף אחד. חובו המוטל בספק של בן דב אשר "מזכה" אותו בכותרות הינו בחברת טאו השקעות. טאו השקעות הינה חברת השקעות של בן דב אשר השקיעה בעיקר כספי ציבור (בזכות הנפקות באג"ח) בשרשרת חברות, שבסופו של דבר רוקנו את קופתה והחברה נותרה כמעט ריקה מתוכן.
אוסיף ואדגיש כי עם התחלת התדרדרות במצבה הפיננסי של טאו, "נחלץ" בן דב וקנה באישי במחירים נוחים את מעט הנכסים שעוד היה להם ערך (או פוטנציאל השבחה) בתוך חברת טאו. מבחינת בן-דב, אם טאו תפשוט רגל זה בהחלט לא יהיה נעים אך מבחינתו לא יקרה דבר, הונו לא יפגע משמעותית. הנכסים העיקריים שלו (פרטנר וזיכיון סמסונג) ישארו בבעלותו. אמנם, בן דב "יספוג קצת אש" בעיתונות הכלכלית, אבל שום דבר שקצת מדיטציה טובה לא תרפא את תחושותיו.
לא כך המקרה אצל נוחי דנקנר. כיום, לאחר שהושלמה עסקת מכתשים אגן, החוב הבעייתי אצל נוחי דנקנר הינו בחברות האם (IDB פיתוח ו IDB אחזקות). כלומר, הליכה להסדר ב-IDB, משמעותו פירוק האימפריה המקומית של דנקנר. לנוחי דנקנר אין כמעט שום נכסים מחוץ ל-IDB ולכן אובדן האימפריה משמעו "נפילתו" של נוחי דנקנר מקדמת הבמה.
לפיכך, המוטיבציה של נוחי דנקנר לממש נכסים, להרגיע את השווקים ולהקטין את התשואה של אגרות החוב הינה גדולה. בנוסף, את נוחי דנקנר מייחד משהו ביחס לשאר טייקוני ישראל. כמעט כל פעילותו של דנקנר הינה בישראל והוא מתפרס על פני כמעט כל ענפי המשק. הנכסים של קבוצת IDB הינם מגוונים ואיכותיים. בחלק ניכר מהנכסים אשר בקבוצת IDB מדובר בחברה שהינה market leader (למשל שופרסל ונייר חדרה) או בכלל מונופול (כמו במקרה של נשר).
בעקבות כל זאת, אני מציע לחלק את הטייקונים בעלי החוב לשתי קבוצות. האחת, טייקונים אשר האינטרס העיקרי שלהם להסדר הוגן (מבחינת הציבור כמובן) הוא החשש לשמם הטוב או הפגיעה האפשרית שלהם לגיוס כסף בשוק ההון, דוגמת בן-דב. הקבוצה השנייה הינה הקבוצה אשר הסדר חוב עלול לגרום להם לאבד את אחיזתם בנכסים המשמעותיים ביותר שלהם, דוגמת נוחי דנקנר.
ניתן לראות בנקל את הבדלי ההתנהגות בין הקבוצות השונות. לרוב, חברי הקבוצה הראשונה ינסו להרוויח זמן בדיבורים והצעות בתקווה כי מצב השווקים ישתפר או לחילופין יצליחו לגייס כסף ממקורות שונים (או לחברות העיקריות שלהם). חברי הקבוצה השנייה מאמינים במעשים ולא בדיבורים. הם עוסקים במרץ במימוש נכסים (או לכל הפחות בניסיונות כאלו). למשל, ברבעון האחרון נוחי דנקנר חידש את המגעים למכירת כלל ביטוח, ניסה לממש את שופרסל וכעת מנסה למכור את כלל תעשיות.
מסקנתי, במיוחד לאור מצב השווקים, הינה כי יש להדיר רגליים מחובותיהם של בעלי הקבוצה הראשונה. למשל במקרה של בן-דב יש להימנע מהאג"ח של טאו. יחד עם זאת, מכיוון שעושרו (ובבת עינו) של בן-דב הינה פרטנר, ניתן לשקול לחיוב את רכישת האג"ח של סקיילס (מול בטוחות), באמצעותה הוא מחזיק בפרטנר.
במקרה של IDB, מכיוון שמדובר בקונצרן המקומי הגדול במשק ולאור מצב השווקים יש לרכוש דווקא את אגרות החוב של IDB אחזקות ו-IDB פיתוח על חשבון החזקה ישירה במניות של חברות מקונצרן IDB. התשואה הנוכחית באג"ח מפצה לדעתי על הסיכון. במקרה הגרוע, בו לוקחים את IDB לפירוק, ישנה סבירות לקבל את מניותיה של IDB בחברות השונות המרכיבות את הקונצרן, כך שאין טעם בסביבת השוק של היום להחזיק ישירות את מניות החברות המרכיבות את הקונצרן.
- 10.אהוד 18/01/2012 15:19הגב לתגובה זותשובה מתנהג כחסר כל בושה ולא אכפת לו מאלו שלוו לו כסף שימכור חלק מאבנר ויהיה לו כסף גם להחזיר חובות וגם יצא גדול ההתנהגות שלו עד עתה היא צינית ונראה לי שהוא מגובה בכמה אישים פוליטיים כמו גם בגופים פיננסיים רבים
- 9.מרים 17/01/2012 21:46הגב לתגובה זומה דעתך?
- 8.רוני 17/01/2012 20:11הגב לתגובה זומה הערכתך לצפוי באגחים לאור העובדה כי המו" מ צפוי להסתיים עד סוף החודש
- דן הלמן 17/01/2012 21:26הגב לתגובה זוכפי שהדברים ניראים כרגע אין מנוס מהסדר. הויכוח הוא עד כמה תשובה יכניס את היד לכיס וזה תלוי גם בכמה הלוולאות יוכל לקבל מהבנקים. כרגע, כאשר הרגולטור מקשיח עמדות בסוגיית הגז (ייצוא מלוויתן ושעובד נכסי תמר) נראה שחלקו של תשובה יהיה קטן
- משקיע . 17/01/2012 22:04נראה לי דוקא שלחץ הרגולטור יכריח את תשובה להיות פחות חזיר .
- 7.איילי 17/01/2012 19:04הגב לתגובה זודנקר לא יוותר על אי די בי , לכן יש לו כוונות רציניות לממש נכסים על מנת לעמוד בחובות שלו. גם בן דב יעדיף לאבד את השליטה בפרטנר מאשר להכריז על פשיטת רגל. מכירת השליטה בפרטנר תקטין את ההתחיבויות שלו ותכניס לקופת סקיילקס המון כסף , כך שיהיה לו מספיק לשלם למחזיקי האג" ח. אם כבר אגח של סקיילקס אז לקחת את אלו עם הבטחונות , כמו אגח ד ,ו וכו'
- 6.מה דעתך על האג" ח CEE של יולי עופר ז" ל?? הרי (ל"ת)השם מכר את האג" ח.... 17/01/2012 16:47הגב לתגובה זו
- דן הלמן 17/01/2012 19:05הגב לתגובה זושם הבעיה סבוכה יותר. בעל השם כבר לא איתנו. כרגע אין מי שיתמוך בחברה והיא לא מעניינת במיוחד את היורשים...
- 5.אריק a 17/01/2012 15:37הגב לתגובה זוחשוב להיות קרוב לכסף.לדסק" ש יהיה יותר קל לשרוד מאידיבי אחזקות
- דן הלמן 17/01/2012 19:03הגב לתגובה זוזאת בדיוק הנקודה. כל עסקיו הציבוריים של לבייב התנקזו באפריקה ודרכה ולכן הוא היה מוכן ללכת להסדר הוגן. סה" כ המשקיעים (בסוף כל הדרך) הגיעו לחלק הארי של השקעתם. תשואת דסק" ש לא זהה לאג" ח IDB. בדסקש כבר אין בעיה. באותה מידה תרכוש אג" ח של סלקום. זו לא הנקודה שלי
- 4.בן 17/01/2012 14:09הגב לתגובה זולממש נכסים במהירות במחירים נמוכים במעין פירוק מרצון, או לחילופין יגדיל סיכון במהלך פרוע בבחינת " הכל או כלום" . כך או כך המצב לא משהו, גם אם יש סיכוי להחזר הכסף. בכל אופן, במניות לא הייתי נוגע.
- 3.כתבה מעולה ברמה מקצועית!! כל הכבוד לך!!! (ל"ת)א.ש 17/01/2012 14:05הגב לתגובה זו
- 2.הנזק לשמו שווה כסף 17/01/2012 13:58הגב לתגובה זוהנזק שלו מעליית פרמיית הסיכון של נכסיו בשוק ההון, כתוצאה מדיפולט בדלק נדלן, תהיה גבוהה בהרבה מהעלות של תשלום האגח של דלק נדלן
- 1.ויש קבוצה שלישית שהם הנוכלים כדוגמת תשובה. (ל"ת)r 17/01/2012 10:26הגב לתגובה זו
- אלון 17/01/2012 11:13הגב לתגובה זוהוציא את הצרה מהרכוש העיקרי, ועכשיו במצב של בן חוב
- משקיע 17/01/2012 12:42לא מדברים מספיק על תרגיל סילוק דלק נדל" ן מדלק קבוצה .הכלבים נובחים והשיירה עוברת .

בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
איפה הכי מסוכן לשבת במטוס, איפה הכי נוח לשבת במטוס? ככה תדעו לבחור את המקומות המתאימים לכם
הצ׳ק אין למטוס אל על בואינג 737-800 ברגע האחרון, לא איפשר לי לבחור את המושב הבטוח שרציתי. עליתי ברגשות מעורבים לטיסת אל על LY290 לוונציה בדרכי לטרק בהרי הדולומיטים. ישבתי בשורה הרביעית בקדמת המטוס ולא יכולתי שלא להיזכר בטיסת ALOHA Airlines 243 בשנת 1988, גם היא במטוס בואינג 737-200. טיסת אלוהה איירליינס 243 זכורה כטיסה שהשאירה צמרמורת ופחד בקרב 95 נוסעי הטיסה, כשבגובה 24,000 רגל, נשמעו רעשי שבר וקריעה וחלקו הקדמי העליון של המטוס נתלש מעליו בחלקיק שניה מעל שורות 1-5 ורוח בעוצמה של הוריקן פרצה לחלל המטוס.
הנוסעים החגורים ראו לעיניהם המבועתות את אחת הדיילות נשאבת לחלל האוויר. הנוסעים שישבו תחת הגג הפעור לרווחה, בהיעדר גישה למסכות החמצן, סבלו מהיפוקסיה, מצב שבו יש חוסר באספקת חמצן לרקמות בגוף, מצב המסכן חיים. רעש הרוח היה חזק כל כך שהטייסים התקשו לדבר ביניהם והדיילים התקשו בגלל הרוח להגיע לתא הטייס בכדי לראות אם הטייסים נותרו בחיים. שני הטייסים התקשו להטיס את המטוס הקרוע אך הצליחו בתושייתם להנחיתו בשלום והנוסעים ניצלו. זה היה מטוס הנוסעים עם הנזק הכי גדול בגוף המטוס שהצליח לנחות בשלום.
מאז, הלקחים נלמדו. השבר שהיה "שבר התעייפות" עקב מחזורי הפרשי הלחץ בהמראה ונחיתה נלמד, התכן והתחזוקה שופרו, ובכל זאת, כשישבתי בשורה 4 במטוס 737 ידעתי שיש מקומות בטוחים יותר לשבת בהם.
המושבים הבטוחים יותר
היו מספר ניסויים לבחינת עמידות ריסוק מטוס מטוסים לבחינת מיקום המושב המועדף. הניסוי המפורסם ביותר שבדק בטיחות מושבי הנוסעים במטוס בואינג נערך על ידי הערוץ הבריטי Channel 4 יחד עם Discovery Channel בשנת 2012, תחת השם Live Crash Test.
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- מחירי הטיסות יורדים - חוץ מיעד אחד; לאן אפשר לטוס ב-100 דולר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

חרם אירופאי על סחורה ישראלית - עד כמה זה משמעותי ומה אפשר לעשות?
איך החברות הישראליות יכולות להתמודד מול החרם והאם הוא כל כך משפיע?
מהאופן בו היצואניות הישראליות מתנהלות, רובן בעלות חשיפה נמוכה מאד לחרמות אירופאיות. חלק מהיצואניות הישראליות עובדות בתצורת OEM. חלקן חברות בנות של חברות בינלאומיות. חלקן עובדות בתצורת White Label. מעטות מאד מוכרות לצרכן הסופי, זאת כנראה גם כתוצאה מההבנה ההיסטורית שיש להתחמק מחרמות שבאות אלינו כגלים לאורך השנים, ע"פ עצימות הסכסוך מול הפלסטינאים.
האירופאים, כמו גם מדינות אחרות, יודעים גם יפה מאד להתעלם ולעצום עין כאשר הם ממש זקוקים לתוצרת הישראלית. רואים זאת לא רק בתעשיות הביטחוניות אלא אפילו ביצוא האבוקדו. הסחורה הישראלית מהווה כ-20% מסך המכירות של הפרי באיחוד האירופי והמכירות עוד גדלו בזמן המלחמה. דוגמא דרמטית בהרבה קיבלנו מחתימת ההסכם בסך 35 מיליארדי דולרים עם הגז הישראלי למצרים. המצרים היו מוכנים להיות מהראשונים להחרים אותנו לו רק יכלו.
מעבר לעניין "הפסיכולוגי" כאשר חלק מהישראלים והמדיה לוקחים קשה את עמדת "הילד הדחוי של הכיתה", אותה אי נעימות שאנו חשים על כך שלא אוהבים אותנו בעולם או אפילו שונאים אותנו, השאלה היא ברמה הפרקטית כיצד זה בא לידי ביטוי עיסקי ועד כמה מזה באמת משפיע על חיינו, על חוסננו ועוצמתנו כאומה?
ארבעה סוגי חרמות
אין, למיטב ידיעתי, שום מחקר כלכלי שניסה לאמוד את ממדי הבעיה. למעשה האמידה הזו היא על גבול הבלתי אפשרי כי לעיתים נדירות ניתן לדעת מי לא עשה איתנו עסקים מסיבות אנטי-ישראליות או אנטישמיות. ואין מדובר רק החל מה-7 לאוקטובר אלא מאז ומעולם.
- החרם הטורקי ישפיע? בז"ן: "לא צופים פגיעה מהותית"
- האם תעשיית החרם על ישראל עובדת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חרמות על ישראל מתחלקות לדעתי בעיקר ע"פ ארבעת הנושאים הבאים, לפי סדר חשיבותם: חרם ביטחוני, חרם כלכלי/עסקי, חרם אקדמי, חרם תרבותי.