תספורות והסדרי חוב: הבחירה בין האג"חים של הטייקונים במצוקה

דן הלמן, הלמן-אלדובי, מתייחס לגל התספורות והסדר חוב של הטייקונים השונים. האם יש להתייחס לתופעת כעל מקשה אחת או להפריד בין החברות?
דן הלמן | (16)

בתקופה האחרונה רמות המינוף של הקבוצות במשק הינן נושא חם לדיון. המחאה החברתית שפקדה אותנו בקיץ חידדה עוד יותר את הפערים בין בעלי חוב קטנים (הציבור הנקרע תחת נטל החוב לבנקים) לבין ה"טייקונים", אנשי העסקים הגדולים אשר מינפו את עסקיהם בכספי ציבור וכעת חלקם מתקשים לשלם.

רבות נכתב על החובות של תשובה בדלק נדלן, של בן-דב בטאו וסקיילקס, של זיסר באלביט הדמיה, של נוחי דנקנר באידיבי אחזקות וזוהי רק רשימה חלקית. הרגולטורים השונים מזהירים כי שנת 2012 תהיה שנת הסדרים קשה (לציבור כמובן). יחד עם זאת, לדעתי ההתייחסות לכל בעלי ההון כמקשה אחת הינה טעות. אמנם, את כולם איפיין בעבר גיוס כספי ציבור בזכות שמם הטוב, וכעת חלקם מתפתלים בכסא כאשר הם נדרשים לעמוד מאחורי שמם ולהזרים מאות מיליוני ש'.

אך אם חושבים מעט מחוץ לקופסא, מגלים שיש הבדל אחד תהומי בין בעלי החוב הללו. ההבדל המשמעותי ביותר בין בעלי החוב השונים זה היכן רובץ החוב המעיק של בעל ההון. לדעתי, ההבדל מצביע יותר מכל על נכונות בעל השליטה להסדיר את חובו בצורה הטובה ביותר ואף להימנע מהסדר חוב.

נשווה בין שני אנשים מתוך הקבוצה המדוברת מבלי לפגוע, חלילה, בכבודו של אף אחד. חובו המוטל בספק של בן דב אשר "מזכה" אותו בכותרות הינו בחברת טאו השקעות. טאו השקעות הינה חברת השקעות של בן דב אשר השקיעה בעיקר כספי ציבור (בזכות הנפקות באג"ח) בשרשרת חברות, שבסופו של דבר רוקנו את קופתה והחברה נותרה כמעט ריקה מתוכן.

אוסיף ואדגיש כי עם התחלת התדרדרות במצבה הפיננסי של טאו, "נחלץ" בן דב וקנה באישי במחירים נוחים את מעט הנכסים שעוד היה להם ערך (או פוטנציאל השבחה) בתוך חברת טאו. מבחינת בן-דב, אם טאו תפשוט רגל זה בהחלט לא יהיה נעים אך מבחינתו לא יקרה דבר, הונו לא יפגע משמעותית. הנכסים העיקריים שלו (פרטנר וזיכיון סמסונג) ישארו בבעלותו. אמנם, בן דב "יספוג קצת אש" בעיתונות הכלכלית, אבל שום דבר שקצת מדיטציה טובה לא תרפא את תחושותיו.

לא כך המקרה אצל נוחי דנקנר. כיום, לאחר שהושלמה עסקת מכתשים אגן, החוב הבעייתי אצל נוחי דנקנר הינו בחברות האם (IDB פיתוח ו IDB אחזקות). כלומר, הליכה להסדר ב-IDB, משמעותו פירוק האימפריה המקומית של דנקנר. לנוחי דנקנר אין כמעט שום נכסים מחוץ ל-IDB ולכן אובדן האימפריה משמעו "נפילתו" של נוחי דנקנר מקדמת הבמה.

לפיכך, המוטיבציה של נוחי דנקנר לממש נכסים, להרגיע את השווקים ולהקטין את התשואה של אגרות החוב הינה גדולה. בנוסף, את נוחי דנקנר מייחד משהו ביחס לשאר טייקוני ישראל. כמעט כל פעילותו של דנקנר הינה בישראל והוא מתפרס על פני כמעט כל ענפי המשק. הנכסים של קבוצת IDB הינם מגוונים ואיכותיים. בחלק ניכר מהנכסים אשר בקבוצת IDB מדובר בחברה שהינה market leader (למשל שופרסל ונייר חדרה) או בכלל מונופול (כמו במקרה של נשר).

בעקבות כל זאת, אני מציע לחלק את הטייקונים בעלי החוב לשתי קבוצות. האחת, טייקונים אשר האינטרס העיקרי שלהם להסדר הוגן (מבחינת הציבור כמובן) הוא החשש לשמם הטוב או הפגיעה האפשרית שלהם לגיוס כסף בשוק ההון, דוגמת בן-דב. הקבוצה השנייה הינה הקבוצה אשר הסדר חוב עלול לגרום להם לאבד את אחיזתם בנכסים המשמעותיים ביותר שלהם, דוגמת נוחי דנקנר.

ניתן לראות בנקל את הבדלי ההתנהגות בין הקבוצות השונות. לרוב, חברי הקבוצה הראשונה ינסו להרוויח זמן בדיבורים והצעות בתקווה כי מצב השווקים ישתפר או לחילופין יצליחו לגייס כסף ממקורות שונים (או לחברות העיקריות שלהם). חברי הקבוצה השנייה מאמינים במעשים ולא בדיבורים. הם עוסקים במרץ במימוש נכסים (או לכל הפחות בניסיונות כאלו). למשל, ברבעון האחרון נוחי דנקנר חידש את המגעים למכירת כלל ביטוח, ניסה לממש את שופרסל וכעת מנסה למכור את כלל תעשיות.

מסקנתי, במיוחד לאור מצב השווקים, הינה כי יש להדיר רגליים מחובותיהם של בעלי הקבוצה הראשונה. למשל במקרה של בן-דב יש להימנע מהאג"ח של טאו. יחד עם זאת, מכיוון שעושרו (ובבת עינו) של בן-דב הינה פרטנר, ניתן לשקול לחיוב את רכישת האג"ח של סקיילס (מול בטוחות), באמצעותה הוא מחזיק בפרטנר.

במקרה של IDB, מכיוון שמדובר בקונצרן המקומי הגדול במשק ולאור מצב השווקים יש לרכוש דווקא את אגרות החוב של IDB אחזקות ו-IDB פיתוח על חשבון החזקה ישירה במניות של חברות מקונצרן IDB. התשואה הנוכחית באג"ח מפצה לדעתי על הסיכון. במקרה הגרוע, בו לוקחים את IDB לפירוק, ישנה סבירות לקבל את מניותיה של IDB בחברות השונות המרכיבות את הקונצרן, כך שאין טעם בסביבת השוק של היום להחזיק ישירות את מניות החברות המרכיבות את הקונצרן.

תגובות לכתבה(16):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    אהוד 18/01/2012 15:19
    הגב לתגובה זו
    תשובה מתנהג כחסר כל בושה ולא אכפת לו מאלו שלוו לו כסף שימכור חלק מאבנר ויהיה לו כסף גם להחזיר חובות וגם יצא גדול ההתנהגות שלו עד עתה היא צינית ונראה לי שהוא מגובה בכמה אישים פוליטיים כמו גם בגופים פיננסיים רבים
  • 9.
    מרים 17/01/2012 21:46
    הגב לתגובה זו
    מה דעתך?
  • 8.
    רוני 17/01/2012 20:11
    הגב לתגובה זו
    מה הערכתך לצפוי באגחים לאור העובדה כי המו" מ צפוי להסתיים עד סוף החודש
  • דן הלמן 17/01/2012 21:26
    הגב לתגובה זו
    כפי שהדברים ניראים כרגע אין מנוס מהסדר. הויכוח הוא עד כמה תשובה יכניס את היד לכיס וזה תלוי גם בכמה הלוולאות יוכל לקבל מהבנקים. כרגע, כאשר הרגולטור מקשיח עמדות בסוגיית הגז (ייצוא מלוויתן ושעובד נכסי תמר) נראה שחלקו של תשובה יהיה קטן
  • משקיע . 17/01/2012 22:04
    נראה לי דוקא שלחץ הרגולטור יכריח את תשובה להיות פחות חזיר .
  • 7.
    איילי 17/01/2012 19:04
    הגב לתגובה זו
    דנקר לא יוותר על אי די בי , לכן יש לו כוונות רציניות לממש נכסים על מנת לעמוד בחובות שלו. גם בן דב יעדיף לאבד את השליטה בפרטנר מאשר להכריז על פשיטת רגל. מכירת השליטה בפרטנר תקטין את ההתחיבויות שלו ותכניס לקופת סקיילקס המון כסף , כך שיהיה לו מספיק לשלם למחזיקי האג" ח. אם כבר אגח של סקיילקס אז לקחת את אלו עם הבטחונות , כמו אגח ד ,ו וכו'
  • 6.
    מה דעתך על האג" ח CEE של יולי עופר ז" ל?? הרי (ל"ת)
    השם מכר את האג" ח.... 17/01/2012 16:47
    הגב לתגובה זו
  • דן הלמן 17/01/2012 19:05
    הגב לתגובה זו
    שם הבעיה סבוכה יותר. בעל השם כבר לא איתנו. כרגע אין מי שיתמוך בחברה והיא לא מעניינת במיוחד את היורשים...
  • 5.
    אריק a 17/01/2012 15:37
    הגב לתגובה זו
    חשוב להיות קרוב לכסף.לדסק" ש יהיה יותר קל לשרוד מאידיבי אחזקות
  • דן הלמן 17/01/2012 19:03
    הגב לתגובה זו
    זאת בדיוק הנקודה. כל עסקיו הציבוריים של לבייב התנקזו באפריקה ודרכה ולכן הוא היה מוכן ללכת להסדר הוגן. סה" כ המשקיעים (בסוף כל הדרך) הגיעו לחלק הארי של השקעתם. תשואת דסק" ש לא זהה לאג" ח IDB. בדסקש כבר אין בעיה. באותה מידה תרכוש אג" ח של סלקום. זו לא הנקודה שלי
  • 4.
    בן 17/01/2012 14:09
    הגב לתגובה זו
    לממש נכסים במהירות במחירים נמוכים במעין פירוק מרצון, או לחילופין יגדיל סיכון במהלך פרוע בבחינת " הכל או כלום" . כך או כך המצב לא משהו, גם אם יש סיכוי להחזר הכסף. בכל אופן, במניות לא הייתי נוגע.
  • 3.
    כתבה מעולה ברמה מקצועית!! כל הכבוד לך!!! (ל"ת)
    א.ש 17/01/2012 14:05
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    הנזק לשמו שווה כסף 17/01/2012 13:58
    הגב לתגובה זו
    הנזק שלו מעליית פרמיית הסיכון של נכסיו בשוק ההון, כתוצאה מדיפולט בדלק נדלן, תהיה גבוהה בהרבה מהעלות של תשלום האגח של דלק נדלן
  • 1.
    ויש קבוצה שלישית שהם הנוכלים כדוגמת תשובה. (ל"ת)
    r 17/01/2012 10:26
    הגב לתגובה זו
  • אלון 17/01/2012 11:13
    הגב לתגובה זו
    הוציא את הצרה מהרכוש העיקרי, ועכשיו במצב של בן חוב
  • משקיע 17/01/2012 12:42
    לא מדברים מספיק על תרגיל סילוק דלק נדל" ן מדלק קבוצה .הכלבים נובחים והשיירה עוברת .
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.

שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.