להקדים רפואה למכה: FireEye רוכשת ומסמנת נישת ענק חדשה
ההודעה על רכישת החברה הפרטית Mandiant ע"י חברת FireEye הקפיצה את מניית זו האחרונה בכ-39% ביום ו' האחרון, והביאה את החברה לשווי של 6.9 מיליארד דולרים. הסיפור של FEYE מעניין מכמה סיבות, אבל בעיקר כיוון שיש כאן דוגמא מצוינת לטענה שלנו על כך שמהפכות הטכנולוגיה והאינפורמציה יוצרות בהתקדמותן נישות ענק בהתפתחות המהירה. אין שום ספק שככל שהעולם עולה יותר על הרשת, כך גם הופכות מתקפות הסייבר לאיום הגדול על מערכות המידע הארגוניות, בין אם מדובר בגניבת מידע לצרכים עסקיים ובין אם מטעמים מדיניים-פוליטיים.
הפרסום של מעקב הממשל האמריקני על אישים ומדינות, "התגלית" (שאגב נעשתה ע"י Mandiant) שממשלת סין פורצת לאתרים של חברות מסחריות שונות (כניסות שהולכות ומתרבות לחשבונות אישיים) וכמות שהולכת וגדלה של גניבת קניין רוחני פרטי דרך הרשת תרמו להעלאת המודעות בתחום האבטחה. כיום, המערכת ניצבת בפני מגיפה של תוכנות זדוניות. לפי קבוצת גארטנר שווי הקניין הרוחני המסחרי בארה"ב הוא נאמד בכ-5 טריליון דולרים. למעלה מ-300 מיליארד דולר מתוכו נגנבים בכל שנה באמצעות הרשת. משרד הביטחון האמריקני הגדיר את התקפות הסייבר כסיכון הביטחוני הגבוה ביותר לארה"ב ולעולם, ובתקציב האמריקני לשנת 2014 ישנה הקצאה ל-Next-Generation Cyber Threatsבסכום 86 מיליארד דולרים פלוס 60 משרות חדשות מלאות. בהמשך לכך שחל שינוי בגישה / אסטרטגיה ביחס לאבטחת המידע.
אמנם ישנן תופעות לפריצת מערכות הגנה מגוונות כמו Firewall , URL, IPS והאנטי וירוסים למיניהם, אבל מומחים רבים טוענים שיכולות הפריצה למערכת מתקדמות ביחד עם המהפכות (ורבים טוענים שאפילו מקדימה אותן) מעלות את הצורך לשנות אסטרטגיה - מתגובה למניעה. כך נוצרה הנישה למניעת "הגנה בפני דור הסיכונים העתידי" (Next-Generation Threats ) ש-FireEye טוענת להובלה בה. תהליך דומה קורה בעולם הרפואי, שם הדיאגנוסטיקה / מניעת מחלות גדלה על חשבון פיתוחן של תרופות.
בגדול, FireEye טוענת שהמערכות שלה הן הפתרון הראשון והיחיד מסוגו בעולם המסוגל לעצור איומים בתהליך. לדבריה הן מסוגלות להתמודד עם איומים שטרם נמצא להם פתרון (zero-day attacks), ושאחוז התרעות השווא של מוצריה קרוב לאפס עם החזר השקעה מהיר במיוחד. החברה מציינת כי כל פתרונות ההגנה הקיימות אינן מתאימות למה שמוגדר כ"הגנה בפני דור הסיכונים העתידי". יש לה סל פתרונות מורכב ממערכת אבטחת הרשת בפני תוכניות זדוניות, מערכת אנליזה שמנתחת את אותן תוכניות ומערכת הגנת דואר אלקטרוני ארגוני.
- פייפאל מזנקת 14%, יונייטדהלת' 4% - מה קורה בחוזים?
- ריבית, ענקיות הטק ופגישת טראמפ שי - לקראת פתיחת השבוע בוול סטריט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מערכות אלה אינן מחליפות את מערכות ההגנה הקיימות, אלא מחברות אותן למערכת אחת שמאפשרת מוכנות להתקפות פוטנציאליות. הן מופצות תחת המותג MVX engine, ומנוהלות על ידי מערכת ניהול מרכזית שמחברת את כל המערכות הקיימות לענן. במילים פשוטות, FireEye מציגה למשקיעים חלום בתחום אבטחת המדע - חלום שקשה למשקיע ההדיוט להבין כיצד בדיוק יתממש, אבל ככל שהקושי גדול כך גם גדל החלום של "רשת ללא פריצות". רק מי שראה את הסרט Déjà Vu עם דנזל וושינגטון יוכל להעריך במה המדובר. החברה מאמינה שתצליח לנגוס, בקצב גדל, מסכומי העתק שמוציאות חברות, מדינות ופרטיים על אבטחה (17.6 מיליארד בארה"ב ב-2013).
נכון לסוף יוני האחרון היו לחברה 1100 לקוחות ב-40 מדינות. אין ספק שהתחרות נוראית, הרי כל מי שעיסוקו ברשת ובהגנה עליה מודע לאפשרויות ומחפש דרכי מניעה. המתחרות לפיכך הן כל חברות התשתית הענקיות כמו IBM, CSCO, INTL, EMC, HPQ עד לחברות מתמחות כמו PANW, SYMC ומספר גדול של סטארטאפים בתהליך. צ'ק פוינט (סימול: CHKP), לדוגמא, אינה מוזכרת משום מה כמתחרה, אבל אין לנו ספק שגם היא שם. מבחינה עסקית החברה סיימה את 2012 עם מכירות של 83.3 מיליון דולרים (148% מעל 2011), הפסד של 35.8 מיליון או 3.28 דולר למניה. בתשעת החודשים הראשונים של 2013 מכרה החברה ב-104.3 מיליון (102% מעל לתקופה המקבילה ב-2012) אבל ההפסד גדל ל-118 מיליון (פי 5 מהתקופה המקבילה).
האנליסטים מעריכים שב-2013 החברה הפסידה 3.4 דולר למניה על מכירות של 160 מיליון, וב-2014 ירד ההפסד ל-1.4 דולר למניה על מכירות של כ-342 מיליון. בסוף ספטמבר היו לחברה 350 מיליון דולרים בקופה (כמעט הכל מההנפקה של כ-300 מיליון). כעת תוציא החברה מיליארד דולרים, כמחצית בהחלפת מניות, על מנת לרכוש את Mandiant, ומול כל אלו מוערכת החברה בשווי 6.9 מיליארד כאמור. יותר מכך, למרות שמחיר המניה נמצא הרחק מעבר למחירי המטרה של כל שמונת האנליסטים שמכסים את החברה, איש לא ממהר לשנות המלצה ל"מכירה" מכמה סיבות. ראשית, המשקיעים אוהבים את החברה ורבים מאמינים שהנישה הזו אכן תלך ותגדל במהירות. מכיוון שנראה ש-FireEye מובילה הם מעדיפים להישאר במניה. שנית, הפוטנציאל להצעת מחיר גבוהה מאחת הענקיות (רכישת SourceFire ב-2.7 מיליארד ע"י סיסקו מצביעה על הכיוון).
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
- על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
הסיבה השלישית והאחרונה היא רכישת Mandiant תורמת למודעות לאחר פירסום הריגול ע"י ממשלת סין. ולבסוף, ההנהלות. הדמויות המעורבות הן היו"ר/ מנכ"ל של FireEye, דייוויד דה-ויט, האיש שהוביל את חברת ההגנה הגדולה McAfee ומכר אותה לאינטל בעבור 7.8 מיליארד ב-2010, מייסד FireEye, אשר עזיז (יו"ר משותף והמנהל הטכנולוגי), איש עם עבר של הצלחות טכנולוגיות (פטנטים רבים על שמו) ומסחריות. הוא מכר את החברה שהקים ב-2002 לסאן מיקרוסיסטמס והפך לאחד הבכירים שם, ולבסוף ישנוKevin Mandia שייסד את Mandiant ב-2004 לאחר ששימש כראש צוות ההגנה על תוכנות של צבא ארה"ב. לאחר הרכישה ישמש מנדיה בתפקיד המנהל הטכנולוגי של FireEye.
כמובן שהערכת החברה מטורפת, אבל כפי שכבר למדנו זה לא אומר כלום בוול סטריט. רצינו רק להציג לכם סיפור מעניין עם פוטנציאל, שחשוב לעקוב אחריו. אנחנו מעדיפים להמתין בצד לאפל (סימול: AAPL) שחוזרת להתדרדר בגלל שכמה אנליסטים ידועי שם החליטו לפתע לשנות דעתם ולהמליץ על מכירה, כיוון שלדעתם עסקת הענק עם צ'יינה-מובייל תזיק למרווחים באפל (לא סביר לדעתנו). כיוון שזו תמשיך לפרוח במיין סטריט ושאין לנו ספק שתעלה את הדיבידנד, למשקיע הסולידי יש כאן מכשיר השקעה משולב שגם יניב תשואת דיבידנד גבוהה לצד הפוטנציאל העסקי - וכל זה מלבד פוטנציאל הרכישות שלה.
- 6.ותיק 09/01/2014 16:40הגב לתגובה זושלמה תעיף מבט -כך נראה חלום שרק מתחיל להתגשם.....
- 5.ישראל 09/01/2014 11:44הגב לתגובה זומה יקרה עם מחזיקי המניות הקיימות של לומניס שאינן נסחרות כעת
- 4.לשלמה 07/01/2014 11:20הגב לתגובה זוהאם יש מידע חדש ?? המניה תפסה תאוצה
- 3.ישראל 07/01/2014 09:31הגב לתגובה זושלמה , מה קורה עם מניות לומניס שברשותי?
- 2.דוד 06/01/2014 21:56הגב לתגובה זושנת 2014 מפנה. שלמה אתה מחזיק מהחברה?
- 1.רוכש פוטנצאלי 06/01/2014 18:35הגב לתגובה זוהאם הכוונה בשורות האחרונות בכתבה לאפל או לפייר איי ?? תודה
 שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
 שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.

