קלי אורטברג בואינג
צילום: טוויטר

בואינג בדילמה: איך להתמודד עם חוב של 58 מיליארד דולר?

בסוף הרבעון השני, החברה דיווחה על חוב של 58 מיליארד דולר, עם יתרות מזומנים של 12.6 מיליארד דולר בלבד. מצב זה נבע משנים של בעיות בתכנון, ייצור ואיכות, בצירוף מגפה עולמית

אדיר בן עמי | (4)
נושאים בכתבה בואינג חוב

ענקית התעופה בואינג BOEING ניצבת בפני אתגר פיננסי משמעותי, שעלול להיות הסיכון הגדול ביותר למניותיה בטווח הקרוב. למרות השביתה המתמשכת, בעיות בשרשרת האספקה ואתגרים בייצור, נראה כי האיום המשמעותי ביותר על ערך המניה הוא האפשרות של דילול הון.

לפי מומחים בתחום, בואינג עשויה לפנות בקרוב לגיוס הון משמעותי באמצעות הנפקת מניות חדשות. מהלך זה, אם יתרחש, צפוי להגדיל את מספר המניות הקיימות בשוק ולדלל את אחזקותיהם של בעלי המניות הנוכחיים.

שנים של בעיות בתכנון, ייצור ואיכות, בצירוף מגפה עולמית, הותירו את המאזן של בואינג במצב קשה. נכון לסוף הרבעון השני של השנה, לחברה חוב של כ-58 מיליארד דולר, כאשר מנגד עומדות יתרות מזומנים של כ-12.6 מיליארד דולר בלבד.

 

החוב של בואינג גבוה משמעותית מהממוצע

החוב נטו של החברה, העומד על כ-45 מיליארד דולר, גבוה פי שישה מהרווח התפעולי הצפוי לשנת 2025 (EBITDA). זהו יחס גבוה משמעותית מהממוצע בקרב חברות תעשייתיות ב-S&P 500, העומד על כ-1.5 בלבד. לשם השוואה, המתחרה העיקרית של בואינג, איירבוס, כמעט ואינה נושאת חוב נטו.

אנליסטים מוולס פארגו העריכו לאחרונה כי בואינג עשויה להזדקק לגיוס של עד 30 מיליארד דולר בהון מניות במהלך השנתיים הקרובות. זהו סכום משמעותי ביותר, בהתחשב בעובדה ששווי השוק הנוכחי של החברה נמוך מ-100 מיליארד דולר. עם זאת, יש לציין כי הערכה זו נמצאת בקצה הגבוה של התחזיות, כאשר אנליסטים אחרים צופים גיוס של כ-10 מיליארד דולר בלבד.

בריאן ווסט, מנהל הכספים של בואינג, התייחס לאחרונה לנושא המאזן של החברה. הוא ציין כי לחברה שתי מטרות עיקריות: שמירה על דירוג אשראי השקעתי ומתן אפשרות לייצוב מערך הייצור ושרשרת האספקה. ווסט הדגיש כי החברה מעריכה באופן קבוע את מבנה ההון שלה ואת רמות הנזילות כדי להבטיח את יכולתה לעמוד בפירעון החובות בטווח הקרוב.

האתגר הפיננסי של בואינג בולט במיוחד בהשוואה לחברות אחרות בעלות דירוג אשראי השקעתי. מתוך כ-270 חברות כאלה ב-S&P 500, הממוצע של יחס החוב נטו ל-EBITDA עומד על כ-1.2 בלבד. כמעט כולן הציגו EBITDA חיובי ב-12 החודשים האחרונים, וכ-240 מהן אף הציגו תזרים מזומנים חופשי חיובי.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

בוול-סטריט עדיין קיימת אופטימיות

למרות התמונה המאתגרת, ישנן גם תחזיות חיוביות לעתיד. אנליסטים צופים כי תזרים המזומנים החופשי של בואינג יתאושש בהדרגה, עם צפי לאיזון במחצית השנייה של 2024 (אם כי השביתה עלולה להשפיע על תחזיות אלו), ולאחר מכן עלייה ל-4.5 מיליארד דולר ב-2025 ו-8 מיליארד דולר ב-2026.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    YL 18/09/2024 13:05
    הגב לתגובה זו
    קנו את מקדונלד דגלס שהמטוסים שלהם היו מתרסקים חופשי כנראה נשאר דפוס לקוי בחשיבה
  • 3.
    לרון 18/09/2024 07:16
    הגב לתגובה זו
    קנייה בהנפקה יכולה להיות משתלמת כי לא מתבצעת כרגיל בשיא ,לא המלצה
  • 2.
    לרון 18/09/2024 07:14
    הגב לתגובה זו
    קונה מטוסי בואינג ,כנראה קיבלו מחיר מיוחד ,אני קונה מניית AIR.PA לא המלצה
  • 1.
    כמו אינטל 18/09/2024 01:53
    הגב לתגובה זו
    שחצנות התנשאות ניהול מתנשא חברת טכנולוגיה צריכה להשקיע בפיתוח יצור ותכנון עתידי לא בונוסים שמנים למנהלי ביניים ומומחים בדיבורים
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social