טסלה
צילום: טוויטר

טסלה תציע חודש ניסיון לשירות הנהיגה האוטנומית - המניה עולה ב-5%

טסלה מתמודדת עם האטה במכירות כבר תקופה ארוכה ועד כה הפתרונות שלה היו הורדת מחירים - עכשיו טסלה מציעה את שירות הנהיגה האוטונומית שלה בחינם לתקופת ניסיון של חודש בתקווה שהלקוחות ימשיכו וישלמו על השירות
רוי שיינמן |

הקושי העיקרי של טסלה  TESLA INC בתקופה האחרונה הוא למכור רכבים - הביקושים לרכבים חלשים והמחירים של הרכבים תוצרת החברות הסיניות מקשים מאוד על טסלה להיות תחרותית בשוק. כתוצאה מכך, מחירי הרכבים של טסלה כבר ירדו ב-20% בשנתיים האחרונות כאשר הורדת המחירים האחרונה הייתה בינואר האחרון.

הרכבים של טסלה עדיין נמכרים במעל ל-34 אלף דולר, בעוד הרכבים של BYD למשל נמכרים במתחת ל-30 אלף דולר, ולחברה כנראה לא תהיה בעיה להוריד את המחירים עוד יותר אם טסלה תגיע אליה.

עכשיו טסלה שולפת שפן נוסף מהכובע - אילון מאסק הוא אחד מהתומכים הגדולים בותר בחזון הנהיגה האוטונומית, עד כדי כך שאחת מהמטרות העיקריות של טסלה מאז הקמתה היה להציע רכבים עם יכולות נהיגה אוטונומית. אבל עם השנים התברר שהחלום רחוק יותר משחושבים והטכנולוגיה עוד לא שם, אם כי טכנולוגיית LiDAR כמו זו שמפתחת אינוויז  אינוויז הישראלית מקרבות אותנו ליום בו מכוניות ינהגו בכוחות עצמן.

רוכשים של רכבי טסלה יכולים לבחור להוסיף לרכב שירות נהיגה עצמית (Full Self-Driving) שהיא לא בדיוק יכולת נהיגה אוטונומית מלאה אבל קרוב לזה. העניין הוא שהאפשרות הזאת כרוכה בתוספת תשלום של 12 אלף דולר, יותר משליש מהמחיר של הרכב עצמו, והרוכשים הרבה פחות מעוניינים בה.

ברבעון השלישי של 2022 למשל רק 14% מהלקוחות של טסלה הוסיפו את היכולת לרכבים שלהם, בהשוואה ל-53% ברבעון השלישי של 2019. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
וול סטריט נגזרים (X)וול סטריט נגזרים (X)

תופעת ההדבקה הפיננסית: למה כשהבורסה בוול סטריט מתעטשת – כל השווקים חולים?

אינטגרציה כלכלית או התנהגות עדר - מהן באמת הסיבות לכך שמשק כנפי פרפר בוול סטריט יוצר סופת הוריקן כלכלית בשווקים הגלובליים, מתל אביב ועד טוקיו?

ענת גלעד |

בכל פעם ששוק המניות האמריקאי יורד בחדות, משקיעים בתל אביב, פרנקפורט וטוקיו בוחנים את הסיבות. לעיתים, אין שינויים מהותיים בכלכלה הגלובלית, אך המדדים בכל זאת צונחים והפחד מתפשט. הנושא המרכזי הוא ההדבקה הפיננסית מוול סטריט לשווקים גלובליים: האם מדובר באינטגרציה כלכלית אמיתית או בהעברת פאניקה והתנהגות עדרית שמגבירה תנודתיות מעבר לנתונים המקומיים? מהן באמת הסיבות לכך שמשק כנפי פרפר בוול סטריט, בדמות תנודה בבורסה או החלטת ריבית של הפד, יוצר סופת הוריקן כלכלית בשווקים הגלובליים, מתל אביב ועד טוקיו?

מחקרים אקדמיים מהעשורים האחרונים מציגים תמונה מורכבת. וול סטריט אינה רק השוק הגדול בעולם עם שווי שוק של כ-50 טריליון דולר ב-2025, אלא מרכז כובד פסיכולוגי שמייצר נרטיבים, ציפיות ופאניקה שמתפשטים לשאר העולם. לדוגמה, במהלך משבר הקורונה ב-2020, קורלציית התשואות בין S&P 500 לבין מדדים אירופים כמו FTSE 100 עלתה מ-0.71 בשנים 2019-2015 ל-0.85 בשיא המשבר, מה שמעיד על התחזקות הקשרים בזמני לחץ.

המחקר המכונן: אינטגרציה מול הדבקה

המחקר "Market Integration and Contagion" של גירט בקארט, קמפבל הארווי ואנג'לה נג, שפורסם ב-2005 ועודכן לאחר משבר 2008, בוחן האם תנועות משותפות בשווקים נובעות מגורמים כלכליים משותפים או מפחד. החוקרים מגדירים הדבקה כ"קורלציה בין שווקים מעבר למה שמצופה מגורמים כלכליים בסיסיים". הם משתמשים במודל דו-פקטורי עם גורמי בטא משתנים בזמן, הכולל פקטור אמריקאי (תשואת S&P 500) ופקטור אזורי, כדי לבודד שאריות (שוקים אידיוסינקרטיים) ולמדוד קורלציות עודפות.

בניתוח נתונים מ-1980 עד 1998 על 22 מדינות באירופה, אסיה ואמריקה הלטינית, נמצאו קורלציות ממוצעות: 0.587 בין אירופה לארצות הברית, 0.432 בין אמריקה הלטינית לארצות הברית, ו-0.146 בין אסיה לארצות הברית. הפקטור האמריקאי הסביר כ-30% מהשונות באירופה, אך פחות באמריקה הלטינית (מתחת ל-20% בחלק מהמדינות). 

במשבר מקסיקו 1994-1995 לא נמצאה הדבקה: שינוי בקורלציית השאריות היה 0.004 - לא משמעותי. לעומת זאת, במשבר אסיה בשנים 1998-1997, קורלציות השאריות זינקו פי שניים באסיה, מה שמעיד על הדבקה מעבר לגורמים כלכליים.