וורן באפט
צילום: טוויטר

כמעט חצי מההשקעות הסחירות של באפט נמצא במניה אחת - למה פיזור זה לא תמיד טוב

ברקשייר רכשה לראשונה את מניות אפל במהלך הרבעון הראשון של 2016. מאז ה-1 בינואר של אותה השנה ועד דצמבר השנה, מחיר המניה של יצרנית האייפון זינק ב-639%. אפל תופסת כיום כ-49% מתיק ההשקעות העצום בגובה 365 מיליארד דולר של ברקשייר
אדיר בן עמי | (12)

בעולם ההשקעות, רעיון הפיזור מוזכר לעיתים קרובות ככלל הזהב להפחתת סיכונים ולשיפור יציבות התיק בתנאי השוק המשתנים, עם המשפט "לא לשים את כל הביצים בסל אחד". עם זאת, המקרה של ברקשייר האת'ווי BERKSHIRE HATHAWAY B בניהולו של המשקיע האגדי וורן באפט, מאתגר את ההיגיון הזה. ההצלחה המדהימה של ברקשייר, שזינקה ב-40,000% במהלך 40 השנים האחרונות, מבוססת על האסטרטגיה ההפוכה מפיזור - ריכוז השקעות.

 

למה באפט בחר באפל?

ברקשייר רכשה לראשונה את מניות אפל APPLE במהלך הרבעון הראשון של 2016. מאז ה-1 בינואר של אותה השנה ועד ה-12 בדצמבר השנה, מחיר המניה של יצרנית האייפון זינק ב-639%. אפל תופסת כיום כ-49% מתיק ההשקעות העצום בגובה 365 מיליארד דולר של ברקשייר והרציונל מאחורי ההשקעה הזו מספק תובנות למה גיוון הוא לא תמיד הבחירה האופטימלית. 

אחת הסיבות העיקריות בגללה באפט נמשך לאפל הייתה מעמדה כאחד ממותגי הצרכנות החזקים בעולם. עצם היותה של אפל מותג, חיזקה משמעותית את החפיר הכלכלי של החברה וסיפקה לאפל כוח תמחור משמעותי. בעולם הטכנולוגיה, שבו יש חדשנות ואיתה תחרות בשפע, מותג חזק יכול לשמש כמגן משמעותי מפני תנודות השוק. מעבר לחוזק המותג, אפל הפגינה יציבות פיננסית יוצאת דופן. בשנת 2015, החברה התגאתה ברווח גולמי של 40.1%, רווח תפעולי של 30% ובתזרים מזומנים חופשי עצום של 70 מיליארד דולר. עם 206 מיליארד דולר במזומן ושווי מזומן, אפל היוותה אז דוגמה לחוסן פיננסי. הגורמים הללו ללא ספק תרמו לביטחונה של ברקשייר בריכוז חלק ניכר מהשקעותיה בענקית הטכנולוגיה. 

פילוסופיית ההשקעות של באפט, סובבת סביב זיהוי עסקים נפלאים במחירים סבירים. בשנת 2016, אפל ענתה על כל הדרישות, עם מכפיל רווח ממוצע של 10.6, אפל נחשבה בשביל באפט זולה מאוד עבור חברה עם מאפיינים כמו שלה. ההקפדה על עקרונות השקעה, במקום להיכנע לפיתוי של גיוון, סללה את הדרך להחלטה אותה באפט הגדיר כ-"no-brainer" .

"אפל נמצאת בפוזיציה בה הצרכנים משלמים בערך 1,500 דולר או כמה שלא יהיה לפלאפון", אמר באפט בכנס המשקיעים של ברקשייר. "אותם האנשים משלמים 35,000 דולר בשביל רכב שני. אם תכריחו את האנשים הללו לוותר על הרכב או על האייפון שלהם, הם יוותרו על האייפון. זה יוצא דופן". העובדה שבאפט התנסח כך כבר מספר פעמים בנוגע לאפל, בנוסף לסלידה של המשקיע ממס רווחי הון, הופכת את הסבירות לכך שבאפט ימכור את החזקותיו באפל לנמוכה מאוד וממקם את ענקית הטכנולוגיה במקום בו היא יכולה להיות השקעה עם תקופת הזמן המועדפת על באפט: לנצח.  

 

מה זה פיזור ומה המלכודות של פיזור יתר

פיזור הינו חלוקת ההון בין מספר נכסים שונים, לרוב בעלי רגישות שונה לשוק כאשר ככל שמפזרים את ההון יותר כך מתקרבים לממוצע וכך הסיכון יורד. בין המילים הראשונות כיום של כמעט כל גורו השקעות, נמצאת המילה פיזור ולמשקיע הממוצע, כנראה באמת עדיף לפזר. לרוב המשקיעים הפרטיים אין את הסבלנות או הרצון לבצע מחקרים מעמיקים על חברות, כאשר רבים מהם פועלים גם על סמך טיפים בגישה הנוטה יותר להימורים מאשר להשקעות וכנראה עדיף להם להמשיך לפזר ולקבל תשואה אומנם קטנה יותר אבל עם סיכון מינימלי. 

השיטה של ברקשייר מאז ומתמיד הייתה לבצע ניתוח מעמיק על כמות קטנה של חברות, כאשר באפט עשה את הונו מקפיצה במניות בודדות בכל תקופה. 

בעוד סיפור ההצלחה של ברקשייר עם אפל מדגיש את היתרונות הפוטנציאליים של גישת ההשקעה המרוכזת, הוא גם מדגיש את המלכודות בפיזור יתר. הקצאת הון רחבה מדי למספר רב של נכסים עלולה לדלל את ההשפעה של השקעות בעלות ביצועים גבוהים ובכך להגביל את צמיחת התיק הכוללת. החלטת ה-"no-brainer" להתמקד באפל מציגה את החשיבות של ריכוז אסטרטגי כאשר קיימים התנאים המתאימים. היגיון שסותר את החוכמה המקובלת של פיזור השקעות. 

קיראו עוד ב"גלובל"

 

דוחות ברקשייר והחיסרון של השקעה מרוכזת

 

ברקשייר האת'ווי דיווחה בתוצאותיה לרבעון השלישי על רווח תפעולי של 10.8 מיליארד דולר כשהיקף המזומנים עלה ל-157 מיליארד דולר בזכות הריבית הגבוהה והשקעה באג"ח ממשלתיות. אלא שההפסדים בהחזקה במניות הסחירות, בעיקר אפל, הביאו אותה להפסד בשורה התחתונה של 12.8 מיליארד דולר.  ברקשייר השלימה רכישה של מניותיה בהיקף של 1.1 מיליארד דולר ברבעון  השלישי  - קצב נמוך לעומת הרבעונים הקודמים. בסה"כ רכשה בשלושה רבעונים מניות ב-7 מיליארד דולר.

 

שווי השוק של ברקשייר הגיע לפני מספר שבועות לשיא של 800 מיליארד דולר כשכעת הוא קרוב לשיא עם 760 מיליארד דולר. הסיבה לירידה היא בעיקר הירידה במניית אפל שאחראית על מחצית מההשקעות הסחירות שלה ואיבדה שווי של כ-20 מיליארד דולר ברבעון השלישי (כשמאז הוסיפה עוד הפסד של כ-4 מיליארד דולר). סה"כ ההפסד בהחזקות הסחירות הסתכם ברבעון השלישי ב-24 מיליארד דולר. שווי ההחזקות הסחירות עומד על כ-330 מיליארד דולר.

שווי השוק של ברקשייר הוא כ-777 מיליארד דולר וההחזקה באפל הסתכמה בכ-155 מיליארד דולר, כלומר מעל 20% משוויה של ברקשייר יוחס לאפל. המניה של אפל ירדה ב-12% ברבעון השלישי, מה שהניב לברקשייר, שמחזיקה ביותר מ-900 מיליון מניות של אפל, הפסד על הנייר של בערך 20 מיליארד דולר. ההפסד עוד גדל לאחר הדוחות המעורבים שאפל פירסמה לאחרונה. 

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    בואו נראה אותו יוצא... (ל"ת)
    אפי 23/12/2023 16:45
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    לרון 19/12/2023 09:29
    הגב לתגובה זו
    זו חכמה קטנה להרוויח כמיליארדר שותה קולה ומזיז שווקים על כל השקעה
  • 6.
    לרון 19/12/2023 09:26
    הגב לתגובה זו
    ובמיוחד בגיל מופלג אתה נהייה סולידי לשמירה על הערכים "לדור הבא" אני במקומו הייתי ממשיך עם KO ביתר שאת
  • 5.
    יהודה 18/12/2023 20:20
    הגב לתגובה זו
    חכמת הבדיעבד...
  • 4.
    שושי 17/12/2023 21:57
    הגב לתגובה זו
    קונה וקונה ויחד איתו העדר והמנייה עולה. אבל מה יקרה שלא יוכל לתמוך במנייה.
  • 3.
    בן 17/12/2023 20:29
    הגב לתגובה זו
    כולם יודעים וברור שלשם כל כך הרבה עם מניה אחת זה מועד לכשלון. הרי פעם אחת,אם אפל תפשל ויקרה משהו כמו שקרה לקודאק וכמו שקרה לאנרון שהיו הכי גדולות ולא נראה שיהיה להם סטוף קרה. מפעל חיים שלם של האיש יכול להעלם אם אפל יקרה משהו...להזכיר שחברות ענק לא לעולם חוסן...משהו זוכר שפעם אריקסון היו גדולים , נוקייה היו ענקיים...שטות מטופרת לשם מפעל חיים שלם על מניה אחת
  • 2.
    זקר 17/12/2023 20:07
    הגב לתגובה זו
    מניה אחרת עם הנתונים שלאפל מזמן היתה מתרסקת
  • 1.
    באפט אהבל ששם כל הכסף שלו באפל (ל"ת)
    משקיע חכם 17/12/2023 19:09
    הגב לתגובה זו
  • יעקב 17/12/2023 23:52
    הגב לתגובה זו
    לי ירד האסימון רק במחיר של 171$. מאז הכפיל את הכסף שלו כמעט פי 7, איזה אהבל אני
  • איך בא לי 17/12/2023 22:39
    הגב לתגובה זו
    איך בא לי להיות אהבל עם 170 מיליארד במזומן
  • מגיב 17/12/2023 20:31
    הגב לתגובה זו
    כמה אתה עשית בבורסה? קצת צניעות לא תזיק
  • אני 17/12/2023 20:19
    הגב לתגובה זו
    הוא אהבל ואתה חכם
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social