מניות הקרוזים קרובות לעלייה של 100% מתחילת השנה - הפעם המגמה תמשך?
בדומה לחברות התעופה, שנת 2020 הייתה שנה כואבת מאוד עבור חברות הקרוזים - מניית קרניבל CARNIVAL CORP למשל איבדה כ-85% בחודשיים הראשונים של השנה. ברגע הראשון שהמשקיעים הבינו מה עומד לפניהם (או לפחות ניסו להבין את קנה המידה) הם מכרו את מניות הקרוזים במהירות - הם הבינו את המשמעות של הפגיעה בתיירות, יותר ספציפית בטיולי השיט, שבניגוד לטיסות, משמשים לפנאי ופחות כאמצעי תחבורה.
מאז השפל של מרץ 2020 מניות הקרוזים הספיקו לעלות במאות אחוזים על רקע הציפיות מההשפעה של החיסונים, אך סביב חודש ינואר 2021 נרשם שיא שנתי עבור רוב המניות בתחום, ממנו שוב נרשמו של ירידות, בשיעור של יותר מ-65%. מגמת הירידה נמשכה עד סוף הקיץ של שנה שעברה ומאז, למרות מצב האינפלציה והריבית ולמרות החששות ממיתון, מניות החברות הספיקו (בדומה למה שקרה לאחר מרץ 2020) לעלות במאות אחוזים.
היום נרשמות עליות נוספות על רקע שדרוג חלק מהמניות על ידי האנליסטים בג'יי פי מורגן ובנק אוף אמריקה. האנליסט מתיו בוס מ-JPM דירג את מניית קרניבל כ"משקל עודף" והעלה את מחיר היעד מ-11 ל-16 דולר. על פי בוס, בכנס אותו ארגן הבנק למנהלים הבכירים של חברות הקרוז, התבטאו אותם המנהלים "בטון שורי". בוס טוען כי לפי דברי המנהלים יש "אפס סימנים" להאטה בתחום, על רקע ביקושים גדולים עוד משנה שעברה שמגיעים כעת אל החברות.
אנדרו דידורה מבנק אוף אמריקה העלה גם הוא את דירוג מניית קרניבל - מ"ניטרלי" אל "קניה", כשהוא מעלה את מחיר היעד מ-11 ל-20 דולר. דידורה כתב עם ההמלצה: "לדעתנו, חלון ההזמנות הארוך של תעשיית השייט והביקוש הנוכחי החזק יכולים לאפשר לה להיות פחות רגישה להאטה בביקושים, ביחס לתחומי נסיעות אחרים (טיולים לחו"ל למשל)".
מניית קרניבל עלתה מתחילת השנה ב-85%, מה שמייצג שווי שוק של 19.5 מיליארד דולר, והחברה תפרסם את תוצאותיה לרבעון שהסתיים בחודש מאי בעוד עשרה ימים - האנליסטים מצפים להפסד של 0.34 דולר למניה על הכנסות של 4.76 מיליארד דולר. ברבעון המקביל החברה רשמה הפסד של 1.64 דולר למניה והכנסות של 2.4 מיליארד דולר, הרבה מתחת לצפי להפסד של 1.21 דולר למניה והכנסות של 2.72 מיליארד דולר. בדוחותיה האחרונים החברה רשמה הפסד למניה של 0.55 דולר על הכנסות של 4.43 מיליארד דולר.
גם מניית נורוויג'ן קרוז NORWEGIAN CRUISE מזנקת היום לאחר שבבנק אוף אמריקה העלו את מחיר היעד למניית החברה מ-17 ל-19 דולר. עם הזינוק היום המניה משלימה עלייה של 52% מתחילת השנה אל שווי שוק של 7.9 מיליארד דולר. בדוחותיה האחרונים החברה נורוויג'ן עקפה את צפי האנליסטים כשרשמה הפסד של 0.3 דולר למניה על הכנסות של 1.82 מיליארד דולר - הצפי היה להפסד של 0.42 דולר למניה על הכנסות של 1.74 מיליארד דולר.
מניית החברה הגדולה בתחום - רויאל קריביאן ROYAL CARIBBEAN CRUISES עולה היום בשיעור יותר נמוך של כ-2% אל שווי שוק של 23.9 מיליארד דולר. גם מניית RCL זכתה לשיפור במחיר היעד מבנק אוף אמריקה - מ-82 ל-95 דולר. החברה עקפה את צפי האנליסטים בדוחותיה לרבעון הראשון של השנה כשרשמה הפסד של 0.23 דולר למניה על הכנסות של 2.88 מיליארד דולר - הצפי היה להפסד של 0.69 דולר למניה והכנסות של 2.82 מיליארד דולר. מתחילת השנה מניית החברה זינקה ב-90% כשבראייה שנתית מדובר על עלייה של 103%.
- פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון
- איך אנתרופיק עוקפת את OpenAI בדרך לרווחיות
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- 10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?
מתוך 25 אנליסטים שמדרגים את מניית קרניבל, תשעה מדרגים אותה כ"קנייה חזקה", שישה כ"קנייה", תשעה כ"החזקה" ורק אנליסט אחד מדרג אותה ב"ביצוע חסר". מתוך 22 אנליסטים המדרגים את מניית רויאל קריביאן, עשרה מדרגים אותה כ"קנייה חזקה", שבעה כ"קנייה" וחמישה כ"החזקה", מבחינת אחוזים מדובר על תמונת מצב דומה גם לדירוג של נורוויג'ן.
קשה לצפות האם הפעם, בניגוד לעלייה שלאחר פרוץ הקורונה, מניות החברות אכן ימשיכו בעליות. מצד אחד, ישנם חששות ממיתון והריבית עדיין גבוהה (מה שמקשה על חלק מהלקוחות לממן טיולים), אך מצד שני האופוריה בוול סטריט בימים אלו חוגגת. מניות רבות מגיעות לשיאים, "המדדים בטירטוריה שורית" ורבים מאמינים כעת כי הפד' יוכל לנווט את כלכלת ארה"ב אל עבר "נחיתה רכה".
- 1.עדר שוורים דוהר למעלה עד שיתקל בתהום אזהרות לא עוזרות (ל"ת)לילי 13/06/2023 08:18הגב לתגובה זו
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותלמה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?
מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה
איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.
מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח, מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.
ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו.
ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים.
השקעה בנדל"ן באיטליה
למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.
- אקונרג'י סוגרת מימון של 58 מיליון אירו לפרויקטים סולאריים באיטליה
- אלומיי מוכרת חצי מהפורטפוליו באיטליה לכלל תמורת 210 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.
פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון
השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח
פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.
המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.
אסטרטגיה שנכשלה
הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.
סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.
- ענף הרכב-גירסת המעושרים, רכבים מעל 1 מיליון שח
- שוק היוקרה - 4,000 כלי רכב ב-500 אש"ח ומעלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.
