מניות הקרוזים קרובות לעלייה של 100% מתחילת השנה - הפעם המגמה תמשך?

מניית קרניבל מזנקת היום ב-12% לאחר קבלת שדרוג מג'יי פי מורגן, אך המניה עדיין נמצאת במרחק של יותר מ-70% מהיכן שהייתה טרום הקורונה; למרות החששות ממיתון - למה בוול סטריט חושבים שהעליות צפויות להמשיך
מתן קובי | (1)

בדומה לחברות התעופה, שנת 2020 הייתה שנה כואבת מאוד עבור חברות הקרוזים - מניית קרניבל CARNIVAL CORP למשל איבדה כ-85% בחודשיים הראשונים של השנה. ברגע הראשון שהמשקיעים הבינו מה עומד לפניהם (או לפחות ניסו להבין את קנה המידה) הם מכרו את מניות הקרוזים במהירות - הם הבינו את המשמעות של הפגיעה בתיירות, יותר ספציפית בטיולי השיט, שבניגוד לטיסות, משמשים לפנאי ופחות כאמצעי תחבורה.

מאז השפל של מרץ 2020 מניות הקרוזים הספיקו לעלות במאות אחוזים על רקע הציפיות מההשפעה של החיסונים, אך סביב חודש ינואר 2021 נרשם שיא שנתי עבור רוב המניות בתחום, ממנו שוב נרשמו של ירידות, בשיעור של יותר מ-65%. מגמת הירידה נמשכה עד סוף הקיץ של שנה שעברה ומאז, למרות מצב האינפלציה והריבית ולמרות החששות ממיתון, מניות החברות הספיקו (בדומה למה שקרה לאחר מרץ 2020) לעלות במאות אחוזים. 

היום נרשמות עליות נוספות על רקע שדרוג חלק מהמניות על ידי האנליסטים בג'יי פי מורגן ובנק אוף אמריקה. האנליסט מתיו בוס מ-JPM דירג את מניית קרניבל כ"משקל עודף" והעלה את מחיר היעד מ-11 ל-16 דולר. על פי בוס, בכנס אותו ארגן הבנק למנהלים הבכירים של חברות הקרוז, התבטאו אותם המנהלים "בטון שורי". בוס טוען כי לפי דברי המנהלים יש "אפס סימנים" להאטה בתחום, על רקע ביקושים גדולים עוד משנה שעברה שמגיעים כעת אל החברות. 

אנדרו דידורה מבנק אוף אמריקה העלה גם הוא את דירוג מניית קרניבל - מ"ניטרלי" אל "קניה", כשהוא מעלה את מחיר היעד מ-11 ל-20 דולר. דידורה כתב עם ההמלצה: "לדעתנו, חלון ההזמנות הארוך של תעשיית השייט והביקוש הנוכחי החזק יכולים לאפשר לה להיות פחות רגישה להאטה בביקושים, ביחס לתחומי נסיעות אחרים (טיולים לחו"ל למשל)". 

מניית קרניבל עלתה מתחילת השנה ב-85%, מה שמייצג שווי שוק של 19.5 מיליארד דולר, והחברה תפרסם את תוצאותיה לרבעון שהסתיים בחודש מאי בעוד עשרה ימים - האנליסטים מצפים להפסד של 0.34 דולר למניה על הכנסות של 4.76 מיליארד דולר. ברבעון המקביל החברה רשמה הפסד של 1.64 דולר למניה והכנסות של 2.4 מיליארד דולר, הרבה מתחת לצפי להפסד של 1.21 דולר למניה והכנסות של 2.72 מיליארד דולר. בדוחותיה האחרונים החברה רשמה הפסד למניה של 0.55 דולר על הכנסות של 4.43 מיליארד דולר.

גם מניית  נורוויג'ן קרוז  NORWEGIAN CRUISE מזנקת היום לאחר שבבנק אוף אמריקה העלו את מחיר היעד למניית החברה מ-17 ל-19 דולר. עם הזינוק היום המניה משלימה עלייה של 52% מתחילת השנה אל שווי שוק של 7.9 מיליארד דולר. בדוחותיה האחרונים החברה נורוויג'ן עקפה את צפי האנליסטים כשרשמה הפסד של 0.3 דולר למניה על הכנסות של 1.82 מיליארד דולר - הצפי היה להפסד של 0.42 דולר למניה על הכנסות של 1.74 מיליארד דולר. 

מניית החברה הגדולה בתחום - רויאל קריביאן  ROYAL CARIBBEAN CRUISES עולה היום בשיעור יותר נמוך של כ-2% אל שווי שוק של 23.9 מיליארד דולר. גם מניית RCL זכתה לשיפור במחיר היעד מבנק אוף אמריקה - מ-82 ל-95 דולר. החברה עקפה את צפי האנליסטים בדוחותיה לרבעון הראשון של השנה כשרשמה הפסד של 0.23 דולר למניה על הכנסות של 2.88 מיליארד דולר - הצפי היה להפסד של 0.69 דולר למניה והכנסות של 2.82 מיליארד דולר. מתחילת השנה מניית החברה זינקה ב-90% כשבראייה שנתית מדובר על עלייה של 103%. 

קיראו עוד ב"גלובל"

מתוך 25 אנליסטים שמדרגים את מניית קרניבל, תשעה מדרגים אותה כ"קנייה חזקה", שישה כ"קנייה", תשעה כ"החזקה" ורק אנליסט אחד מדרג אותה ב"ביצוע חסר". מתוך 22 אנליסטים המדרגים את מניית רויאל קריביאן, עשרה מדרגים אותה כ"קנייה חזקה", שבעה כ"קנייה" וחמישה כ"החזקה", מבחינת אחוזים מדובר על תמונת מצב דומה גם לדירוג של נורוויג'ן.

קשה לצפות האם הפעם, בניגוד לעלייה שלאחר פרוץ הקורונה, מניות החברות אכן ימשיכו בעליות. מצד אחד, ישנם חששות ממיתון והריבית עדיין גבוהה (מה שמקשה על חלק מהלקוחות לממן טיולים), אך מצד שני האופוריה בוול סטריט בימים אלו חוגגת. מניות רבות מגיעות לשיאים, "המדדים בטירטוריה שורית" ורבים מאמינים כעת כי הפד' יוכל לנווט את כלכלת ארה"ב אל עבר "נחיתה רכה".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    עדר שוורים דוהר למעלה עד שיתקל בתהום אזהרות לא עוזרות (ל"ת)
    לילי 13/06/2023 08:18
    הגב לתגובה זו
אנטליה טורקיה (AI)אנטליה טורקיה (AI)

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון

אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה;  מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים;  1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג

עמית בר |
נושאים בכתבה תיירות טורקיה

ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.

המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.

וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים. 

המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות

הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.

אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.

לארי אליסון (גרוק)לארי אליסון (גרוק)

הילד היתום והעני שהפך לאיש העשיר בעולם - סיפור חייו של לארי אליסון

התחנות בדרך, הכישלונות, התובנות - "יש לי את כל החסרונות הדרושים להצלחה; הרגשתי שאני צריך להוכיח את עצמי כל יום. זה יצר בי רעב שלא נרגע לעולם"; החבר סטיב ג'ובס, המנכ"לית צפרא כץ והדרך ל-400 מיליארד דולר

מנדי הניג |

זה היום של לארי אליסון. הוא הרוויח היום 100 מיליארד דולר במקביל לנסיקה המדהימה במניית אורקל והוא הפך לאיש העשיר בעולם. ההתחלה היתה קשה מאוד. הסיפור שלו הוא השראה ליזמים, השראה לאנשים שמתחילים מלמטה. הרעב שלו להצלחה מעורר קנאה, היכולות שלו פנומנליות. קבלו את הדרך של אליסון מילד יתום ועני לאיש העשיר בעולם.   

לארי ג'וזף אליסון נולד ב-17 באוגוסט 1944 בברונקס, ניו יורק, לעולם שלא רצה אותו. אמו, ססיל, הייתה נערה בת 19 שלא יכלה לגדל אותו. אביו הביולוגי היה טייס קרב של חיל האוויר האמריקני, אך נעלם עוד לפני הלידה. כבר ברגעיו הראשונים היה לארי ילד "דחוי".

בגיל תשעה חודשים בלבד חלה בדלקת ריאות קשה. אמו הצעירה, נואשת וחסרת תמיכה, החליטה למסור אותו לאחותה לואיז ולבעלה לואיס אליסון - זוג יהודים משיקגו. הם אימצו אותו כאילו היה בנם. אבל תחושת היתמות ליוותה אותו לאורך ילדותו והעצימה כשאימו החורגת נפטרה.  

 שיקגו של שנות ה-40-50 הייתה אז עיר תעשייתית קשה, כשהשכונות היו מחולקות אתנית - איטלקים, אירים, יהודים. משפחת אליסון חיה בדרום העיר, בסביבה יהודית מסורתית. מצד אחד, ערכים של חריצות והשכלה; מצד שני, קשיחות.

לארי גדל בידיעה עמומה שהוא לא בדיוק "שייך". אביו המאומץ, לואיס, היה מהנדס חשמל מתוסכל שלא הצליח להגשים את חלומותיו. הוא דרש מצוינות אך לא האמין בבנו המאומץ. "אתה הטעות הגדולה של חיינו", נהג לומר. שנים מאוחר יותר סיפר לארי: "כשהאדם שאמור להאמין בך הכי הרבה אומר לך שאתה טעות - אתה מפתח עקשנות להוכיח לו שהוא טועה".