גואטם אדאני השיג השקעה של 1.9 מיליארד דולר - האם זה יספיק?
הקבוצה ההודית אדאני בבעלות המיליארדר גאוטם אדאני קיבלה הזרמה מחברת ניהול הנכסים האמריקאית GQG פרטנרס. החברה האמריקאית רכשה מניות בארבע מחברות הקבוצה בתמורה ל-1.9 מיליארד דולר.
עד לפני מספר חודשים הסכום הזה היה "גרעינים" בשביל הקבוצה הענקית, אלא שמאז שפורסמו מספר דוחות שמאשימים שאדאני היא הונאה פיננסית, נוצר סחרור מול המשקיעים, מחזיקי החוב, הבנקים והקבוצה עברה למצב של סיכון פיננסי. המצב מתבטא בערך מניות הקבוצה שאיבדה מעל 60% משוויה, סכום אבסולוטי של 135 מיליארד דולר.
קבוצת אדאני, השלימה לפני חודשים ספורים את רכישת השליטה בנמל חיפה. בשלב מסוים לקראת ההשלמה היו ספקות שמא העסקה לא תושלם, אך הקבוצה הזרימה את הכספים שהתחייבה אליהם.
הזרמת הכספים הנוכחית תחולק בין ארבע חברות בקבוצה, ובעיקר בחברה המובילה אדאני אנטרפרייז. "העסקה הזו מבטאת בצורה ברורה את הביטחון והאמון המתמשך של המשקיעים הגלובליים בקבוצה, במנהלייה, בביצועים העסקיים ובצמיחה של החברות בקבוצת אדאני", אמר על רקע העסקה, סמנכ"ל הכספים של הקבוצה ג'וגשינדר סינג שהדגיש כי מצבה של הקבוצה איתן. אלא שהשוק לא בטוח בכך ועדיין קיים חשש גדול שהחברות בקבוצה יתקשו לשלם את חובם. על פי אנליסטים הקבוצה צריכה לגייס עוד מיליארדי דולרים כדי לעמוד בהתחייבויותיה בשנתיים הקרובות כשמעבר לכך, היכולת לייצר תזרימי מזומנים נפגעת בהינתן ההאטה העולמית.
- אדאני, המיליארדר ההודי, חשוד בשוחד של 265 מיליון דולר
- איירטאצ בהסכם לאספקת רובוטים לניקוי פאנלים סולאריים - מזנקת ב-40%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הונאה בדוחות?
קרן הינדנברג (Hindenburg Research) האמריקאית, שמתמחה במסחר בשורט עומדת מאחורי חשיפת התרמית במניית חברת המשאיות החשמליות ניקולה (שהובילה להתרסקות המניה והתפטרות המנכ"ל שגם הורשע בפלילים), והיא זו שפרסמה דוח מרתק על קבוצת אדאני ובו הסברים מפורטים מדוע היא סבורה שמדובר בהונאה פיננסית גדולה. קבוצה, Adani Enterprises, ירדה ב-3% ומניית הנמלים של הקבוצה Adani ports נפלה ב-6.5%. לגישתה מדובר בהונאות פיננסיות של עשרות שנים וניפוח של נכסים בספרים, לרבות עסקאות לא מדווחות בין חברות הקבוצה. כמו כן, מואשמת הקבוצה בשימוש בישויות קש מחוץ למדינה ומניפולציות במניות. לדברי המנהלים בהינדנבורג זוהו 38 "גופי קש" שנשלטים לכאורה על ידי וינוד אדאני, אחיו הבכור של גאוטם אדאני,
- 2.ונמל 04/03/2023 11:29הגב לתגובה זו?????
- 1.קנו מניות לכסות את השורט (ל"ת)לילי 03/03/2023 14:43הגב לתגובה זו
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותלמה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?
מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה
איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.
מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח, מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.
ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו.
ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים.
השקעה בנדל"ן באיטליה
למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.
- אקונרג'י סוגרת מימון של 58 מיליון אירו לפרויקטים סולאריים באיטליה
- אלומיי מוכרת חצי מהפורטפוליו באיטליה לכלל תמורת 210 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.
פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון
השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח
פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.
המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.
אסטרטגיה שנכשלה
הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.
סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.
- ענף הרכב-גירסת המעושרים, רכבים מעל 1 מיליון שח
- שוק היוקרה - 4,000 כלי רכב ב-500 אש"ח ומעלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.
