אילון מאסק טסלה
צילום: טוויטר

השורטיסטים חוגגים: טסלה צנחה אתמול ב-12% וקרוב ל-70% בשנה החולפת

המשחקים של אילון מאסק הזיקו למשקיעים ושימחו את השורטיסטים; עוד כמה זמן זה יחזיק ומה ההיסטוריה מלמדת על חברות מקבילות?
תומר אמן | (4)
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

איך אפשר לפתוח שנה חדשה בלי לדבר על טסלה TESLA INC . בשבוע האחרון דיברנו לא מעט על טסלה, על איך שהיא איבדה קרוב ל-70% בשנה הקודמת, על נתוני מסירת הרכב שלה, וכמובן על העובדה שהמנכ"ל אילון מאסק, שרכש גם את טוויטר, ערך סקר, ולבסוף הבין שמרבית המשקיעים מעוניינים שיפסיק לכהן בטוויטר כמנכ"ל.

אין מה לדבר, השורטיסטים על טסלה ללא ספק פתחו שנה בצורה הטובה ביותר. אתמול איבדה טסלה יותר מ-12% במהלך המסחר, וכעת היא נסחרת תמורת 108.1 דולר למניה. את השנה פתחה טסלה כאשר היא נסחרה תמורת כ-115 דולר.

 

לקריאה נוספת:

>>>  טסלה תדווח היום על מסירות הרכב לרבעון הרביעי - מה המשמעות?

>>>  טסלה חדלה לרדת – לא בטוח שמדובר בחדשות טובות למשקיעים

 

השורטיסטים ללא ספק חיכו המון שנים עד שטסלה תיפול, וכעת, אותם שורטיסטים מרוויחים על המניה. אין מה לומר – גם הנפילה של החברה ב-2022 עשתה לשורטיסטים עליה טוב על הלב. כעת, אנליסטים מעריכים כי הנפילה של טסלה בשנה החולפת היא הטובה ביותר שהשורטיסטים אי פעם ראו.

השורטיסטים על טסלה הרוויחו השנה 16 מיליארד דולר רק בשל השקעת השורט שלהם - עלייה של כ-84% בהתבסס על ריבית שורט ממוצעת על טסלה של כ-19 מיליארד דולר.

כבר זמן רב שהשורטיסטים עושים את שלהם בשוק, אם כי ככל שהשוק עולה יותר, כך השורטיסטים מרוויחים יותר כסף כאשר הוא יורד. אותם שורטיסטים, שהשקיעו בחברות הענק בשוק – FAANG – מטא META PLATFORMS , אפל APPLE , אמזון AMAZON , נטפליקס NETFLIX וגוגל GOOGLE , הרוויחו הרבה בשנה החולפת. החברות הללו הפסידו קרוב לכ-3.2 טריליון דולר בשנה הקודמת. טסלה עצמה איבדה 900 מיליארד דולר ב-2022.

מבחינת דירוגי שורט, טסלה היא החברה שיש עליה הכי הרבה הימורי שורטים בשוק אחרי אפל ומיקרוסופט MICROSOFT . דרך נוספת לאמוד כמה שורט יש על המניה היא לבדוק את אחוז השורט עליה. אחוז השורט מוגדר כיחס שבין מספר המניות שורט שנמכרו לבין מספר המניות הכללי בשוק לאותה חברה.

קיראו עוד ב"גלובל"

מנגד, דווקא חברת אפל לא נחשבת לחברה שהרבה משקיעים עושים עליה שורט. אחוז השורט עליה הוא כ-1% נכון להיום, וכלכלנים רבים מאמינים כי הוא לא יעלה מעל ל-1%, מכיוון שמדובר בחברה מוצלחת מאוד לדבריהם.

אם כן, מדוע אחוז השורט על טסלה כה גבוה? אנליסטים רבים מעריכים כי הציבור הרחב מאמין שמשהו רציני מאוד השתבש בטסלה. מנגד, אין הדבר נכון לשנת 2022. כעת סבורים האנליסטים כי הרווח על המכוניות שנמכרו ב-2022 יגדל בכ-50% בשנה הקרובה, ורווחי החברה יגדלו בכ-80%.

בתוך כך, על הציבור להבין שהמחיר של טסלה לא מייצג את ערך החברה כיום. המשקיעים לא מאמינים שבעתיד הקרוב המכירות ימשיכו להיות כאלו חזקות, וכמו כן חוששים כי הרווח ונתח השוק של החברה יקטנו, ולכן מוכרים את המניה.

כעת מצפה השוק שטסלה תמכור כ-1.9 מיליון רכבים ב-2023, גידול לעומת מכירת הרכבים ב-2022, אז עמד המספר על כ-1.3 מיליון רכבים. חרף העובדה כי השוק מצפה שהרווחים, שולי הרווח ותזרים המזומנים החופשי יגדלו בשנה הקרובה, המשקיעים עצמם אינם כל כך משוכנעים כי הדבר אכן יקרה.

הסתכלות קצרה בהיסטוריה מראה כי מניות - ובייחוד מניות גדולות – שנפלו, נוטות לקפוץ בחזרה, דבר שאמור להלחיץ חלק מהמשקיעים השוריים בטסלה.

לדוגמא, חברת אפל נפלה שנתיים ברציפות מאז הונפקה בשנות ה-80, מנגד, מאז שהונפקה לא הפסיקה החברה לעלות. גם חברת פורד FORD MOTOR נפלה כמה שנים ברציפות מאז שהונפקה בשנות ה-80, כאשר המקרה החמור ביותר של הנפילות שלה החל ב-1999. לאחר מכן החברה חזרה לטפס.

מנגד, אותן בעיות שתקפו את השוק ב-2022, כגון הפגיעה בשרשראות האספקה והקשיים בשוק הרכב בשנה הזו, לא ייעלמו גם בשנה הקרובה. השוק ב-2023 נפתח בדיוק כמו שנעזב ב-2022, כאשר הנאסד"ק איבד 0.8% ביום המסחר הראשון, זאת לאחר שאיבד קרוב ל-34% ב-2022 כולה. בתוך כך, טסלה הציגה את הנפילה הגדולה ביותר שלה מאז ספטמבר 2020, כאשר אתמול נפלה קרוב ל-12%.

כידוע, טסלה איבדה כ-31% בשבוע המסחר האחרון של דצמבר. מדובר בנפילה הגדולה ביותר של מניה בוול-סטריט בהיסטוריה. נפילה זו נבעה בעיקר בעקבות החשש ממצב שוק הרכבים החשמליים בשנת 2023.

פיתרון של אחת או יותר מהבעיות שטסלה ניצבת מולן כעת יתכן ויעזור למניה לקפוץ בחזרה ב-2023 ויתכן שלא, אך בין כה וכה עושה רושם שהציוץ של אילון מאסק בערב השנה החדשה יהיה נכון – "It certainly won’t be boring".

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    יש קרן שמחקה את ההשקעות של ביל גייטס ? (ל"ת)
    ביל צדק 04/01/2023 18:04
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    Long on Musk 04/01/2023 15:29
    הגב לתגובה זו
    Like sharks, they only wait for a good meal
  • 2.
    עדר מילניאלס שקונים ומוכרים. כמו גיימסטופ ודוג'קוין (ל"ת)
    מה באמת השפיע 04/01/2023 14:58
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אברום 04/01/2023 14:29
    הגב לתגובה זו
    זה מגעיל
נאסדק
צילום: טוויטר

מסחר סביב השעון - נאסד"ק מבקשת לאפשר מסחר 23 שעות ביממה

הבורסה הגישה בקשה ל-SEC; ההפעלה צפויה במחצית השנייה של 2026

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה נאסד"ק

נאסד"ק, הבורסה השנייה בגודלה בארה"ב עם שווי שוק של כ-37 טריליון דולר, הגישה בקשה רשמית לרשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) להרחבת שעות המסחר במניות ומוצרי מסחר סחירים ל-23 שעות ביום, חמישה ימים בשבוע. ההצעה כוללת מקטע יומי מ-4:00 עד 20:00 שעון ניו יורק, הפסקה של שעה, ומקטע לילי מ-21:00 עד 4:00. כיום המסחר הרציף נמשך 6.5 שעות (9:30-16:00), עם שעות מוקדמות ומאוחרות שמסכמות כ-16 שעות פעילות כוללת. ההפעלה צפויה במחצית השנייה של 2026, בכפוף לאישור רגולטורי ותיאום תשתיות.


בזמן שהבורסה אצלנו משנה את ימי המסחר מראשון לשישי ומאבדת את היתרון הגדול שלה - מסחר בימים שאין במקומות אחרים, השאיפה של הבורסות האחרות בעולם היא להרחיב את המסחר ככל שניתן. במילים אחרות, הבורסה בת"א לקראת שינוי גדול בימי המסחר כשהרכבת כבר מזמן יצאה מהתחנה והכוונה בוול סטריט לאפשר מסחר רציף כמעט 24 שעות ביממה. 


מסחר מסביב לשעון

המהלך משקף ביקוש גובר ממשקיעים גלובליים. שוק המניות האמריקאי מהווה כשני שלישים משווי החברות הרשומות בעולם, והחזקות זרות במניות אמריקאיות הגיעו ל-17 טריליון דולר בשנה האחרונה. משקיעים באסיה ובאירופה דורשים גישה מיידית להתפתחויות מאקרו-כלכליות, דוחות רווחים ואירועים גיאופוליטיים שמתרחשים מחוץ לשעות המסורתיות. פלטפורמות כמו רובינהוד ואינטראקטיב ברוקרס כבר מאפשרות מסחר מורחב דרך זירות אלטרנטיביות (ATS), וחלקן, כמו Blue Ocean, פועלות 24/7.

במקביל, NYSE Arca קיבלה אישור ל-22 שעות מסחר (1:30-23:30), אך טרם הפעילה אותו. גוף הסליקה DTCC מתכנן מעבר לסליקה רציפה 24 שעות ביממה החל מיוני 2026, כדי לתמוך בעסקאות מורחבות ולצמצם סיכוני נגד.

עבור משקיעים פרטיים, ההארכה מגבירה נגישות ומאפשרת תגובה מהירה לחדשות, במיוחד באזורי זמן מרוחקים. כיום רוב הפעילות בשעות המורחבות מגיעה ממשקיעים פרטיים, שנהנים מגמישות גבוהה יותר מבעבר. עם זאת, נזילות נמוכה בשעות הלילה עלולה להוביל לספרדים רחבים יותר ולתנועות מחירים חדות על נפח נמוך.

וול סטריט השוק האמריקאיוול סטריט השוק האמריקאי
סקירה

טסלה סיימה בשיא חדש, למונייד זינקה ב-8%; הנאסד״ק עלה ב-0.2%

צוות גלובל |
נושאים בכתבה וול סטריט

השווקים בוול סטריט סיימו את יום שלישי במגמה מעורבת, לאחר שפרסום נתוני תעסוקה הצביע על תמונה לא אחידה של שוק העבודה האמריקאי. המשקיעים ניסו לאזן בין עלייה במספר המשרות שנוספו בנובמבר לבין עלייה חדה בשיעור האבטלה, שהגיעה לרמה הגבוהה ביותר מאז 2021.

אחרי יום תנודתי במיוחד, מדד הנאסד״ק, המוטה לטכנולוגיה, עלה בכ־0.2%, בין היתר בעקבות עלייה במניית טסלה לשיא חדש על רקע התקדמות בפרויקט הרובוטקסי של החברה. מנגד, מדד S&P 500 ירד בכ־0.2%, ומדד דאו ג׳ונס איבד כ־0.6%, כאשר מניות של חברות תעשייה ופיננסים הכבידו על המסחר.

דו״ח התעסוקה הציג תמונה מעורבת. מספר המשרות במשק האמריקאי עלה בנובמבר ב־64 אלף בלבד, לאחר ירידה חדה באוקטובר, בין היתר על רקע צמצום בתעסוקה הפדרלית בעקבות השבתת הממשל. שיעור האבטלה עלה ל־4.6%, הרמה הגבוהה ביותר מאז 2021, אך כלכלנים מזהירים כי הנתונים מושפעים מגורמים חד־פעמיים ולכן אינם משקפים בהכרח שינוי מגמה ברור.

בפדרל ריזרב ובשוק ההון נוטים להתייחס לנתונים בזהירות. כלכלנים מציינים כי הנתונים האחרונים מספקים הצדקה להורדות הריבית שכבר בוצעו בעבר, אך אינם תומכים בהרחבה מוניטרית עמוקה יותר בטווח הקצר. ההערכה הרווחת היא שהבנק המרכזי יעדיף להמתין לנתוני דצמבר, שייחשבו אמינים יותר, לפני קבלת החלטות מדיניות נוספות.

נתונים נוספים מהכלכלה הריאלית מחזקים את תמונת הביניים. מכירות הקמעונאות בארה״ב נותרו כמעט ללא שינוי באוקטובר, כאשר הוצאות חזקות בכמה תחומים קוזזו בירידה במכירות רכב. במקביל, מחירי הנפט המשיכו לרדת לרמות של כ־55 דולר לחבית. התמונה הכוללת מצביעה על כלכלה שמאטה אך אינה נשברת, תרחיש שמציב את השווקים במצב של המתנה זהירה להמשך הנתונים.