פאואל אמר שלא יעלה את הריבית ב-0.75%, אבל אולי לא תהיה לו ברירה
אחר מרגעי המניה בתקופת המניה דפרסיה שעובר על השוק היה הודעתו של נשיא הפדרל רזרב ג'רום פאוול כי העלאת ריבית של 0.75% לא נמצאת על הפרק. השוק הגיב באותו יום בעליות חדות, רק כדי להתרסק בשלושת ימי המסחר הבאים ב-10%, כשהמשקיעים הפנימו שהולכות להיות כמה העלאות ריבית של 0.5%, ושבעצם שום דבר טוב לא התחדש וכל העננים השחורים עדיין נמצאים בשמי שווקי המניות.
כמה העלאות ריבית של 0.5% ואחרות של 0.25% בהמשך הדרך מפחידות מספיק, אך ייתכן גם שהשוק מבין שההבטחה הזו של פאוול עלולה להתגלות כצ'ק ללא כיסוי כיון שהיא תלויה גם בגורמים שלא תמיד נמצאים בשליטתו של האיש, שרק לפני כמה חודשים הגדיר את האינפלציה כ"זמנית".
איזה גורמים יקח הפד בחשבון בהחלטות הקרובות וממה הוא יתעלם?
בעבר היה נראה שהפד נבהל מירידות בשווקים וממהר להגיב בדרך כלשהי של הרחבה מוניטרית כל פעם שהשווקים איימו להיכנס לשוק דובי. אך כעת נראה שהפד הפך להיות אדיש לחלוטין לירידות ולא מראה שום כוונה להתערב לטובת השוק. האינפלציה ושוק העבודה. אלו שני המושגים שחוזרים על עצמם במסיבות העיתונאים של יו"ר הפד לאחר הכרזות החלטות הריבית של וועדת הנגידים, ונראה שהשוק לא נמצא כלל לנגד עיניו.
אז הירידות, ככל הנראה, לא יהיו גורם לכאן או לכאן בהחלטות הפד בישיבות הקרובות. התעסוקה והכלכלה הריאלית הן כן גורמים בעלי חשיבות, אך נראה שהן מחזיקות מעמד יפות ואפילו מפגינות עוצמה מסוימת. הגורם היחידי שנראה כרגע על השולחן בנוגע להחלטות הבאות היא האינפלציה. לאחרונה מתרבות ההערכות על כך שהאינפלציה עברה את השיא ומכאן תתחיל לרדת. התהליך הזה צריך להיות מלווה בהעלאות הריבית של הפד והציפיה לפעולה כזו שיתמכו במגמה, ולמעשה כבר אמורות לפעול על האינפלציה. אך מה אם קצב הירידה לא מספיק מהיר? מה אם ניכנס ל"ספירלת שכר" (דרישה להעלאת שכר בעקבות עליית המחירים, שבתורה גורמת לעליית מחירים ושוב דרישות העלאת שכר וחוזר חלילה) או ברבור שחור אחר? בעולם של מלחמה באירופה וסגר בסין, כבר אין תרחיש בלתי אפשרי.
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- תיק ההשקעות שלכם צריך להיות גם בסחורות? התשובה של גולדמן סאקס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
קריאת נתון האינפלציה האחרון הראה עליה שנתית של 8.3%. נמוך יותר בשתי עשיריות אחוז מהחודש הקודם. האם זו תחילת מגמת ירידת האינפלציה לה כולם מחכים? לא כל כך מהר. ראשית, הוא היה מעל הציפיות ל-8.1%, וגרוע מכך, מדד הליבה הפתיע לרעה. השינויים עדיין מינוריים מדי כדי לקבוע מגמה על סמך הנתון הזה.
כלכלני בנק אוף אמריקה הצביעו על כך שגורם מרכזי בעלית מדד הליבה היה זינוק חודשי של 18% במחירי הטיסות שברובו לא משקף לחץ אינפלציוני קבוע. ייתכן אם כן שכבר בחודש הקרוב נראה הקלה. מצד שני אולי יהיה "מחירי הטיסות" אחר, איזה ברבור שחור אחר שיקפיץ את האינפלציה בחודש שאחריו, אולי השכר, אולי מחירי הרכב וכדו', ובחודש שלאחר מכן יצוץ גורם אחר וכו' האווירה הכללית היא של העלאת מחירים, ולכן כל פעם יכולה להיות הפתעה בסקטור אחר. מלבד הפתעות לא רצויות כאלה, נשארים עימנו גם הגורמים האחרים הכלליים יותר שגורמים לאינפלציה, ונראה שהם לא הולכים לשום מקום בזמן הקרוב: הסגרים בסין, שיבושי שרשראות האספקה, המלחמה באוקראינה, המחסור בעובדים ולחצי העלאות השכר. כל אלו לא נעלמו וימשיכו להשפיע על המחירים, ויתכן שאת רוב ההשפעה שלהם עדיין לא ראינו.
לכן, פאוול אמנם רוצה להסתפק בשתי העלאות ריבית של חצי אחוז בשתי הישיבות הקרובות, אך לא תמיד מקבלים מה שרוצים. פאוול לפחות גילה קצת גמישות מחשבתית ויכולת לשנות מדיניות, קצת באיחור אמנם, אולי מחוסר ברירה, אבל הוא הבין בסוף שהאינפלציה לא זמנית ומחייבת נקיטת צעדים, ואפילו צעדים קשים. במידה והאינפלציה תמשיך להיות מעל 7.5% או אפילו 8%, יתכן שהוא יצטרך שוב לשנות גישה ולהיות אפילו אגריסיבי יותר ממה שהיה עד כה.
- ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
- תרופת ההרזיה החדשה של אלי לילי: ירידה של 30% במשקל, אך שיעור הנשירה גבוה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
- 9.לילי 16/05/2022 08:59הגב לתגובה זויש מצב שנראה ריבית ריאלית כלומר ריבית מעל האינפלציה . כמובן שהממשלה יכולה לקצץ בתקציב . כמובן שאפשר גם להגדיל את ההיצע ע"י עידוד היצור . כלומר הפניית תקציבים מצריכה לצמיחה . בשיטה זו ידרשו כמה שנים עד שההיצע ידביק את הביקוש .
- 8.לרון 16/05/2022 08:35הגב לתגובה זולריבית זה פשוט יחסית,הבעיה האמיתית היא הסטגפלציה שיתכן ואנחנו כבר בתוכה
- 7.נגררת אחרי ארה"ב רק בירידות (ל"ת)תל אביב 16/05/2022 07:22הגב לתגובה זו
- 6.השוראיזים ניכנע נעלמו בקרוב (ל"ת)מוטי 16/05/2022 03:13הגב לתגובה זו
- 5.אז אמר 16/05/2022 02:18הגב לתגובה זוהאיש משקר ללא הרף, האינפלציה עולה ותעלה עוד ולא תהיה לשקרן ברירה אלא להעלות את הריבית לפחות לרמה של 3-4% וקרוב לוודאי שיותר !!!
- 4.השווקים סיימו דרכם (ל"ת)שגית 16/05/2022 01:07הגב לתגובה זו
- 3.יש חוזים ירוקים (ל"ת)יוסי 16/05/2022 01:06הגב לתגובה זו
- 2.הכלכלנים הרוסים של פוטין יותר חכמים מכווווולם,כל העולם מטיל סנקציות ומעקל יאכטות בכמה מיליארדים והוא כנגד ממשיך במלחמה ורק מדבר ומפיל את העולם ה"מערבי" בטריליארדים. (ל"ת)יוסף 15/05/2022 19:58הגב לתגובה זו
- לרון 16/05/2022 08:38הגב לתגובה זולי זה נראה יותר כ "כריתת הענף עליו אתה ,כלומר "הכלכלנים לדבריך" יושב/ים"
- 1.ממליץ לך בחום להרגע! (ל"ת)משקיע. 15/05/2022 19:41הגב לתגובה זו
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
