מפעילת הקזינו MGM עברה לרווח - לאס וגאס חוזרת?
החברה הציגה רווח מדולל של 0.23 ד' למניה, הרבה מעל לצפי שעמד על 0.02 ד' למניה ושיפור משמעותי לעומת אשתקד אז דיווחה על הפסד של 0.92 דולר למניה. ה-EBIDTAR גדל ביותר מ-1,000% ובחברה מאמינים - הרע מאחוריה
ענקית הבידור והאירוח MGM RESORTS (סימול: MGM) דיווחה אתמול לאחר יום המסחר על תוצאות הרבעון הרביעי. אחד מהדברים המהותיים ביותר אותן פרסמה הוא העובדה כי החברה חזרה להיות רווחית, בייחוד כתוצאה מתפוסות גבוהות בבתי הקזינו של החברה בארצות הברית והעלו שאלה חשובה אחת - האם לאחר שנתיים של מגפת קורונה, לאס וגאס סוף סוף חוזרת?
החברה דיווחה על רוח מדולל של כ-0.23 דולר למניה, שיפור משמעותי מנתון זה בתקופה המקבילה אז עמד על הפסד של כ-0.92 דולר למניה והרבה מעל לצפי השוק שעמד על רווח של כ-0.02 דולר למניה. הרווח המאוחד הנקי עמד על כ-3.1 מיליארד דולר, יותר מהכפלה של הנתון בתקופה אשתקד אז הסתכם בכ-1.5 מיליארד דולר.
עבור אתר הנופש שלה בלאס ווגאס, דיווחה החברה על EBITDAR של כ-699 מיליון דולר, גידול אסטרונומי של יותר מ-1,000% לעומת נתון זה בתקופה המקבילה, אז הסתכם בכ-54 מיליון דולר.
הרווח הנקי של החברה עבור אתרי הנופש של החברה בלאס וגאס הסתכם ברבעון בכ-1.8 מיליארד דולר, גידול של כ-300% לעומת הנתון בתקופה המקבילה וגידול של 5% בנתון זה מאז שנת 2019. עבור שאר אתרי הנופש הסתכם הרווח הנקי בכ-900 מיליון דולר, גידול של 51% ביחס לנתון זה בשנת 2020 וברמה דומה לזו שעמדה לפני המגפה בשנת 2019.
- הונאת ההימורים שמטלטלת את עולם הספורט ומאיימת על ה-NBA
- המחקרים שחושפים איך אפליקציות המסחר הורסות את תיק ההשקעות שלכם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אחד מאתרי הנופש היחידים של החברה שטרם הצליחו להתאושש היה האתר במקאו, שם הסתכם הרווח בכ-315 מיליון דולר, גידול של סך הכל 3% ביחס לתקופה המקבילה ו-57% פחות מנתון זה עבור הרבעון הרביעי של שנת 2019. החברה התייחסה לאתר המקאיי ומסרה כי הגבלות הנסיעה והכניסה למקאו הם אלו שמנעו את ההתאוששות בנתוני אתר זה. לראיית החברה, כל הנתונים הללו מציגים פוטנציאל צמיחה אשר אליו למדה החברה לא להתרגל כתוצאה מהמגפה.
עבור כל שנת 2021 דיווחה MGM על הפסד של כ-0.67 דולר למניה, שיפור משמעותי על נתון זה בשנה המקבילה, אז הסתכם בכ-4.94 דולר למניה. בעקבות התוצאות הטובות ברוב המדדים החליטה החברה - שהחזירה מעט מאוד כסף למשקיעיה מאז החלה המגפה - לבצע רכישה חוזרת של מניות החברה בשווי של כ-1.75 מיליארד דולר.
בכירים בחברה מאמינים כעת כי הצמצום המאסיבי בפעילות החברה נמצא מאחוריה, וכי בעקבות הדוחות שהעידו על חזרה מסויימת לשגרה - תוכל זאת לחזור בקרוב לפעילות מלאה. תסיסת הפעילות בלאס וגאס הושפעה בעיקר תודות לציבור האמריקאי, שחזר לטוס בתוך המדינה ברמות שנראו טרם פרוץ המגפה.
- פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון
- איך אנתרופיק עוקפת את OpenAI בדרך לרווחיות
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- 10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?
כעת מחכה MGM שגם פעילות האירועים הקבוציים שנערכו בעבר בלאס וגאס, דוגמת כנסים, תשוב לרמות שנצפו קודם להתפרצות הנגיף לאחר שזו הציגה איטיות מסויימת בחזרה לשגרה. לשבח ציינה החברה כיצד התפשטות וריאנט האומיקרון כמעט ולא השפיע בצורה שלילית על תוצאותיה, וכי הציגה האחרונה יכולת מרשימה לנהל את העסק גם בתקופות של אי וודאות.
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותלמה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?
מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה
איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.
מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח, מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.
ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו.
ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים.
השקעה בנדל"ן באיטליה
למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.
- אקונרג'י סוגרת מימון של 58 מיליון אירו לפרויקטים סולאריים באיטליה
- אלומיי מוכרת חצי מהפורטפוליו באיטליה לכלל תמורת 210 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.
פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון
השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח
פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.
המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.
אסטרטגיה שנכשלה
הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.
סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.
- ענף הרכב-גירסת המעושרים, רכבים מעל 1 מיליון שח
- שוק היוקרה - 4,000 כלי רכב ב-500 אש"ח ומעלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.
