האם הראלי בכסף הוא בגלל קבוצת "הימורי וול סטריט" ברדיט?
בשלושת החודשים האחרונים הכסף – המתכת לא המזומן – עשה ראלי נאה של 32.6%. נכון לכתיבת שורות אלה, בשעה זו הוא עולה בלמעלה מ-10% ומחירו עומד על כ-29.6 דולר לאונקיה. אבל מה מניע את הראלי הזה? האם אלה כוחות השוק, חברי קבוצת וול סטריט בטס (WSB) שמשגעת בשבוע האחרון את הוול סטריט, או שאולי זו תחבולה נגד הקבוצה?
בואו נתחיל מהעובדות. בסוף השבוע האחרון היה גל מכירות של חוזים עתידיים על הכסף בארה"ב ובאוסטרליה. מדד ה-iShares של בלאקרוק, הקרן הגדולה ביותר בעולם העוקבת אחר הסחורה, זכה לתזרים מזומנים של 944 מיליון דולר ביום שישי לבדו.
במקביל לקראת תחילת סוף השבוע שעבר, החלו דיבורים בקבוצת WSB שקראו להשקיע בכסף, אותו כינו "השורט הגדול ביותר בעולם" וקראו להשקיע בו כדי "להכניס לבנקים". כך שהראלי "הבלתי מוסבר" בכסף אוטומטית יוחס לקבוצת WSB.
אבל הכסף הוא לא מניה, בטח לא GME. לפי מכון הכסף בארה"ב (Silver Institute) ב-2019 העולם 200 מיליון אונקיות בסקטור התכשיטים לבדו – שמהווים 20% מסך הצריכה העולמית של הכסף. כלומר מיליארד אונקיות בשנה. זה שוק שמאוד קשה לעשות לו שורט סקוויז – שיטת הפעולה של חברי קבוצת WSB.
- הזהב נופל ב-5%, הכסף צונח ב-7% - מה הסיבה?
- לראשונה מזה עשרות שנים - מחיר הכסף עלה מעל 50 דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
זאת במיוחד לאור העובדה שמרבית השחקנים בשוק נמצאים בפוזיציית לונג על המתכת כבר מאז 2019, בשל הצפי כי השנה המתכת תתאושש אחרי הנפילה של אשתקד. בנוסף, אם מסתכלים על השווי של גיימסטופ, לפני קצת יותר משבועיים הוא עמד על 1.4 מיליארד דולר. בכספות של בורסת הכסף בלונדון יש כסף בשווי 48 מיליארד דולר. אלה פערים משמעותיים.
ב-WSB מכחישים: "זה בולשיט"
בכל מקרה, מהפוסטים בקבוצה עולה שמרבית החברים עדיין ממוקדים בגיימסטופ, כשאחד החברים אף פרסם פוסט שאומר כי הראלי בכסף והאשמת הקבוצה היא לא פחות מקונספירציה של השורטיסטים, שנפגעו בשל הראלי במניה ומנסים להשיב מלחמה.
"מי שעוקב אחרי טוויטר, בטוח שחושב שהם צודקים כשהם אומרים שיש שורט סקוויז בכסף ושכולנו צריכים להיכנס", כתב RizzutosNOTAWORD, בפוסט שזכה ל-57 אלף לייקים וקרוב ל-4,000 תגובות. "יש לא מעט חשבונות שם עם הלוגו של WSB שדוחפים את העניין. זה בולשיט ואנטיתזה למי שאנחנו", הוסיף.
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
עוד לא ברור אם באמת החברים אחראיים לראלי. מה שעוד ידוע זה שקן גריפין, הבעלים של סיטאדל – שנמצאת במרכז הפרשה לאחר שהתגלה שהיא אחת מהמשקיעות הראשיות באפליקציית רובינהוד וגם נתנה למלווין קפיטל הלוואה של למעלה ממיליארד דולר, לאחר הפסדים בעקבות השורט סקוויז ב-GME – הוא אחד מהמחזיקים הגדולים בקרן הכסף של בלקרוק.
בכל מקרה, הרבה לפני סוף השבוע האחרון, הכסף כבר עלה משמעותית וחווה ראלי יפה כפי שציינו בהתחלה. חלק מההתחזקות שלו נובע מהיחלשות הדולר. הסחורה כל כך חמה, שגולמן זאקס פרסמו לפני כמה ימים מכתב למשקיעים שבו אמרו כי הכסף הוא "המתכת המועדפת" עם מחיר מטרה של 30 דולר לאונקיה. יתר על כן, בלומברג חשפו שבשבוע שעבר מנהלי הקרנות היו הכי שוריים על המתכת ב-3 השבועות האחרונים.
לראלי הזה יש משמעות גם בעולם האמיתי. הפרנזי של המכירות יצר מצב שחברות כמו אפמקס,שמכונה לעיתים "בוול מארט" (WMT) של הכסף בארה"ב, לא היו מסוגלים לעמוד בעומס של הביקושים ונאלצו להפסיק את תהליך קבלת ההזמנות עד פתיחת השווקים במזרח הרחוק.
- 2.סולומון 01/02/2021 14:33הגב לתגובה זולא ברור לי איך אתה רושם את מה שאתה רושם ואתה מסיים עם הפסקה האחרונה , אתה עיתונאי לא פוליטיקאי
- 1.ע 01/02/2021 14:11הגב לתגובה זוסוחרי המטבע לא נתנו לא כבר שנה לעלות . בדיוק מה שעדין עושים לזהב שיגיע ל 2700$ בקרוב . הצלחות גדולות לכולם.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותמנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"
מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".
לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים".
עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר
בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.
"סגור את הדבר הארור הזה"
דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל.
- אלוני חץ: רכישת אחזקות ג'יי פי מורגן בקאר - הושלמה
- ג'יימי דיימון: "המשבר בבנקאות לא הסתיים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה, שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.
