ירידות
צילום: iStock

סיסקו ביום הגרוע ביותר מאז 2011

יצרנית ציוד הרשתות צונחת ביותר מ-11% על רקע תחזית חלשה לרבעון הקרוב. בנוסף, סמנכ"לית הכספים של החברה צפוי לפרוש בתקופה הקרובה
עמית נעם טל |

מניית סיסקו (סימול:CSCO), יצרנית ציוד הרשתות ותקשורת, בולטת במסחר הערב (ה') עם ירידות של יותר מ-11% לשווי שוק של 180 מיליארד דולר. מדובר ביום המסחר הגרוע ביותר מאז 2011. 

ברקע לירידה, החברה מפרסמת תוצאות פושרות לרבעון האחרון, כאשר במקביל החברה מפרסמת תחזית חלשה לרבעון הבא. החברה דיווחה על הכנסות של 12.2 מיליארד דולר, ירידה של 9% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד אך נתון טוב במעט מהצפי המוקדם בשוק. מבחינה גיאוגרפית ההכנסות של החברה מהשוק בארה"ב רשמו ירידה של 12% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, ההכנסות מהשוק האירופאי והמזרח התיכון ירדו ב-6% וההכנסות משוקי המזרח (יפן/סין) רשמו ירידה של 7% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. 

בשורה התחתונה, החברה רשמה רווח נקי של 2.6 מיליארד דולר או 0.62 דולר למניה, לעומת רווח של 2.2 מיליארד דולר או 0.51 דולר למניה בתקופה המקבילה אשתקד. 

ב-12 החודשים האחרונים הסתכמו ההכנסות ב-49.3 מיליארד דולר, ירידה של 5% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. הרווח הנקי הסתכם ב-11.2 מיליארד דולר, ירידה של 4%.

החברה סיימה את הרבעון האחרון עם קופת מזומנים בהיקף של 29.4 מיליארד דולר, לעומת קופת מזומנים של 28.6 מיליארד דולר בתחילת הרבעון. תזרים המזומנים מפעילות שוטפת הסתכם ב-3.8 מיליארד דולר, ירידה של 4% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.

בתוך כך, נראה כי האירוע שמדאיג את המשקיעים הערב הוא התחזית של החברה לרבעון הקרוב. החברה צופה כי ההכנסות ירשמו ירידה שנתית של 9%-11%. הרווח המתואם למניה צפוי לעמוד בטווח של 69-71 סנט, נמוך מהצפי המוקדם בשוק. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מקרון צרפתמקרון צרפת

צרפת סופגת הורדת דירוג חוב שלישית תוך 12 חודשים - כלכלה בהתפרקות


חוב של 112% מהתוצר. פרלמנט מפוצל ורפורמות קפואות; מה יהיה בהמשך? 

משה כסיף |

צרפת ספגה מכה נוספת בדירוג האשראי שלה כשסוכנות הדירוג הבינלאומית S&P Global הורידה את הדירוג שלה מ-AA ל-AA-. זוהי הפעם השלישית תוך פחות משנה שצרפת מאבדת דירוג חוב , אחרי הורדות דומות של Moody's ו-Fitch בחודשים האחרונים.

ההשלכות של ההורדה עלולות להיות כבדות: גופים מוסדיים כמו קרנות פנסיה, בנקים מרכזיים וקרנות גידור, שמחויבים לפעול על פי כללי השקעה מחמירים, עלולים למכור כמויות משמעותיות של אגרות חוב ממשלתיות צרפתיות. פעולה כזו תגביר את הלחץ על שוק האג"ח, תעלה את עלויות החוב של הממשלה ותאיץ את גירעון החוב הלאומי שכבר חצה את רף ה-112% מהתוצר המקומי הגולמי.

שר האוצר הצרפתי רולאן לסקור הגיב להורדה בהצהרה חריפה במהלך כנס כלכלי בפריז, שם תיאר את המצב כ"ענן נוסף בשמיים שכבר היו מעוננים בכבדות". "זוהי קריאה להתעשת", אמר בפתח דבריו, "אין להתעלם מהסיכון הגובר. מדובר באיתות חד-משמעי שדורש רצינות יתרה מצד כולנו". לסקור, שמונה לתפקידו רק לפני חודשים ספורים בעקבות משבר פוליטי פנימי, הדגיש כי הממשלה והפרלמנט חייבים לשתף פעולה כדי לשכנע את סוכנויות הדירוג ואת המשקיעים הגלובליים שתקציב 2026 יהווה צעד אמיתי לקראת הפחתת הגירעון התקציבי. "אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו להתעלם מהסימנים האלה", הוסיף, "הם אינם רק ניירת, הם משפיעים על חיי היומיום של כל אזרח צרפתי".

הורדת הדירוג של S&P אינה מפתיעה לחלוטין, אך היא מגיעה ברגע קריטי. סוכנות הדירוג ציינה בדוח שלה כי הסיבות העיקריות כוללות את הגירעון התקציבי הגבוה שמגיע ל-5.4% מהתוצר בשנת 2025, עלייה מתמשכת בחוב הציבורי והיעדר התקדמות משמעותית ברפורמות מבניות שהבטיחה הממשלה. בנוסף, S&P הזהירה מפני סיכונים פוליטיים גוברים, כולל חוסר יציבות בממשלה והתנגדות פרלמנטרית חריפה לרפורמות הכרחיות. "הממשלה הצרפתית נמצאת בפני אתגר כפול: כלכלי ופוליטי", נכתב בדוח, "והשילוב הזה עלול להחמיר את המצב אם לא יטופל במהירות ובנחישות".

הדרך למשבר: איך הגענו לשלוש הורדות תוך שנה

כדי להבין את חומרת המצב הנוכחי, חשוב להסתכל אחורה על השנים האחרונות. צרפת נהנתה במשך שנים רבות מדירוג גבוה יחסית של AA מ-S&P ודומיו, שהעיד על יציבות כלכלית חזקה בתוך גוש האירו. אולם מאז משבר הקורונה ב-2020, המדינה שקעה בהוצאות עצומות על תמיכה כלכלית שכללה סובסידיות לעסקים, מענקי אבטלה מוגברים ותוכניות השקעה בתשתיות. החוב הלאומי זינק מ-98% מהתוצר ב-2019 ליותר מ-112% ב-2025. הגירעון התקציבי, שמוגבל על פי כללי האיחוד האירופי ל-3% בלבד, הוא 5% ומעלה.

אילון מאסק טסלהאילון מאסק טסלה

האם מאסק יקבל טריליון דולר? והאנליסט שממליץ למכור טסלה

בעוד המשקיעים מתמקדים בחבילת השכר האדירה של מאסק, גורל טסלה ייקבע בשטח, בתוצאות הרבעון הקרוב וביכולת החברה להפוך את חזון הרובוטקסי והרובוטים להכנסות אמיתיות

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק

בעוד שמשקיעי טסלה Tesla 2.46%  עומדים להצביע על חבילת שכר של טריליון דולר למנכ"ל שלהם, השוק מתעלם מהעובדה הפשוטה שזה כנראה לא מה שיקבע את עתיד החברה. אילון מאסק יכול לקבל את התשלום הגדול בהיסטוריה הקורפורטיבית או שלא, זה די בטוח לא ישנה את המציאות העסקית של טסלה. מה שכן ישנה: התוצאות הכספיות והצעדים הבאים ברובוטקסי הרובוטים.


החבילה שמוצעת למאסק אמורה להעניק לו כ-425 מיליון אופציות מניות, בתנאי שהחברה תגיע לשווי שוק של 8.5 טריליון דולר. זה יעמיד את מחיר המניה על בערך 2,700 דולר למניה ויהפוך את התגמול לשווה טריליון דולר. התנאים כוללים מכירת 20 מיליון רכבים חשמליים, 10 מיליון מנויים לטכנולוגיית הנהיגה האוטונומית המתקדמת, ומיליון רובוטים אנושיים מסוג אופטימוס. חברת ISS, שמייעצת למשקיעים איך להצביע, המליצה נגד אישור החבילה. זה לא מפתיע, היות והם גם המליצו נגד חבילת השכר של מאסק ב-2018, פעמיים. חבילת 2018 העניקה למאסק בערך 300 מיליון אופציות והייתה חסרת תקדים בגודלה. החבילה החדשה עוד יותר גדולה.


עם זאת, ההמלצה של ISS כנראה לא תעצור את המשקיעים מלהצביע בעד. הם כבר הצביעו פעמיים בעד חבילת 2018, גם אחרי שבית משפט בדלאוור ביטל אותה בטענה שלא היו גילויים מתאימים לבעלי המניות. הם גם הצביעו בעד חבילה מ-2012 שנתנה למאסק 80 מיליון אופציות. המשקיעים כבר בחרו במבנה תגמול כזה כמה פעמים בעבר. אנליסט וודבוש דן איבס וגארי בלק ממנדל Future Fund סבורים שאין סיכוי שבעלי מניות טסלה יצביעו נגד חבילת השכר של מאסק. איבס נותן לטסלה המלצת קנייה עם מחיר יעד של 600 דולר. בלק לא מחזיק במניה כרגע, מכר אותה בסביבות 360 דולר בגלל הערכת השווי.


הכל או כלום

טסלה הגיבה ל-ISS בפוסט ארוך ברשת X, שבו טענה שהחברה מחמיצה נקודות יסוד של השקעות וממשל תקין, והוסיפה שמאסק לא מרוויח כלום אלא אם המחיר עולה באופן מהותי. זה נכון. התגמול של מאסק תלוי ביעדים ספציפיים שאם לא יושגו, הוא לא יקבל דבר. מניית טסלה נסחרת במכפיל של בערך 180 לעומת הרווחים הצפויים לשנה הבאה, לעומת 70 לפני שנה. זה מעיד על ציפיות גבוהות מהמשקיעים, שכנראה קשורות יותר לטכנולוגיות בינה מלאכותית ורכבים אוטונומיים ופחות לעסקי הרכב.


ההצבעה תתקיים באסיפה השנתית של טסלה ב-6 בנובמבר. אבל לפני זה, טסלה תפרסם תוצאות רבעון שלישי ב-22 באוקטובר. זה האירוע החשוב יותר למשקיעים. וול סטריט צופה רווח של 55 סנט למניה, ירידה מ-72 סנט שדווחו ברבעון השלישי של 2024. טסלה מכרה 497,099 מכוניות ברבעון, שיא רבעוני שמייצג עלייה של 7% בהשוואה לשנה שעברה. המשקיעים ירצו לשמוע על התחזית למכירות רכבים חשמליים ברבעון הרביעי, עם הסרת הקרדיט הפדרלי של 7,500 דולר לרכישת רכב חשמלי בסוף ספטמבר. טסלה השיקה גרסאות זולות יותר של מודל 3 ומודל Y כדי לרכך את השפעת הביטול.