IBM
צילום: istock

עם מכפיל רווח צפוי של 10 בלבד, מדוע בשוק לא נותנים קרדיט ל-IBM?

מניית חברת המחשוב הוותיקה נסחרת במחיר הנמוך ב-38% מהשיא שקבעה ב-2013. הדו"חות האחרונים מאכזבים בעקביות, אך החברה מקווה לחזור לצמיחה עם הרכישה של Red Hat
עמית נעם טל | (2)

למרות הגאות בשווקים בשנים האחרונים, מניית חברת המחשוב הוותיקה IBM (סימול:IBM) נסחרת לפי שווי שוק של 118 מיליארד דולר בלבד, מחיר הנמוך ב-38% ממחיר השיא שקבעה מניית החברה בשנת 2013. האם 2020 צפויה להיות שנת מפנה? לא בטוח. 

הדבר שהכי חשוב לוול סטריט בעשור האחרון הוא הצגת צמיחה, ונראה כי החברה נכשלת בסעיף זה בעקביות והמשקיעים מענישים. הכנסות החברה בדו"חות האחרונים הסתכמו ב-18.03 מיליארד דולר, לעומת הכנסות של 18.75 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד. עד כמה הנתון הנ"ל היה חלש? מדובר ברמת ההכנסות הנמוכה ביותר מאז הרבעון של 2012!  

הכנסות החברה בעשורים האחרונים: הרבעון האחרון היה חלש במיוחד

עוד נתון מטריד לגבי החברה הוא שההכנסות של החברה ירדו בחישוב שנתי ב-27 מתוך 30 הרבעונים האחרונים. 

נק' האור הירידה בשורת ההכנסות עם זאת היא ההכנסות החברה מתחום שירותי הענן, שעלו מעל התחזיות והסתכמו בכ-5.2 מיליארד דולר. ההכנסות מחטיבת השרתים של החברה ירדו ב-5.6% בחישוב שנתי לרמה של 6.7 מיליארד דולר.

האנליסטים בשוק צופים כעת כי ההכנסות יסתכמו ברבעון הקרוב ב-21.6 מיליארד דולר, ירידה של 0.6% בלבד מהרבעון האחרון של 2018.  בסיכום השנתי, החברה צפויה להציג מכירות של 77 מיליארד דולר, ירידה של 3.2% ביחס לשנת 2018. לשנת 2020 התחזיות מצביעות על הכנסות של 78.5 מיליארד דולר. 

אחת הדרכים להתמודדות עם הירידה בהכנסות היא באמצעות רכישות. ביולי  האחרון השלימה החברה את רכישתה של Red Hat, אחת החברות הגדולות בעולם בתחום הקוד הפתוח ובין המפיצות הגדולות בעולם של מערכת ההפעלה לינוקס, תמורת 34 מיליארד דולר.IBM טוענת כעת כי העסקה צפויה להגדיל את הכנסותיה בעד 5% במהלך 2020 ו-3% בשנת 2021. האם המהלך יצליח? רק הזמן יקבע, ומדובר במפתח בהתפתחות של החברה. 

נזכיר כי החברה נושאת חוב גדול בעקבות עסקה זו. החוב הארוך טווח של החברה עמד בסוף הרבעון האחרון של 66 מיליארד דולר, ירידה של 7 מיליארד דולר ברבעון האחרון. הריבית הנמוכה בשווקים כעת הופכת את החיים לפשוטים הרבה יותר עבור החברה מבחינת החוב. בנוסף, נציין כי תזרים המזומנים של החברה החופשי של המניה הסתכם ב-1.8 מיליארד דולר, דבר שצפוי לעזור לחברה להוריד את המינוף הגבוה ברבעונים הקרובים. 

אם אכן החברה תצליח לשנות את מגמת ההאטה של השנים האחרונים ותראה סימני צמיחה קטנה, ייתכן כי מדובר בהזדמנות, בפרט בשוק הנוכחי. מכפיל הרווח הנוכחי של החברה עומד כעת על 15.5. מכפיל הרווח הצפוי עומד על 10 בלבד, רחוק משאר חברות הטכנולוגיה הגדולות. אבל לנוכח האכזבות ברבעונים האחרונים, נראה כי השוק לא מעניק להנהלה הנוכחית יותר מידי קרדיט.    

קיראו עוד ב"גלובל"

אם זה לא מספיק, נזכיר כי החברה החזירה למשקיעים כ-1.5 מיליארד דולר ברבעון האחרון בצורה של חלוקת דיבידנד ורכישות חוזרות של מניית החברה.

גרף מניית החברה בעשור האחרון: מאכזבת בשנים האחרונים

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    חזי 01/01/2020 08:14
    הגב לתגובה זו
    כמו לשכת הסעד של אקדמאים
  • 1.
    איחטינדר 31/12/2019 12:03
    הגב לתגובה זו
    מה תזרים המזומנים הצפוי בהתאמה להחזרי החובות שלהם?
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

אינטל TSMCאינטל TSMC

האם אינטל "גנבה" מידע סודי מ-TSMC? סערה בתעשיית השבבים

אחד מהמומחות הגדולים של TSMC עבר לאינטל ובטייוואן בטוחים שהוא העביר מידע טכנולוגי קריטי לאינטל; וגם - 10 דברים שצריך לדעת על"גניבת ידע"

רן קידר |
נושאים בכתבה אינטל TSMC

כולם יודעים שאינטל בפיגור מאוד משמעותי לעומת TSMC. כולם יודעים שהידע והטכנולוגיה נמצאים "בראש" של האנשים, וכשעוברים אנשים ממקום למקום עובר גם ידע. אבל השאלה אם בדרך גם עוברים סודות ומידע רגיש. אינטל גייסה בכיר מ-TSMC, ובטייוואן סבורים שמדובר בגניבת מידע רגיש וסודי. 

מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, דחה מכל וכל את הדיווחים בתקשורת הטייוואנית על דליפת סודות מסחריים מ-TSMC בעקבות הצטרפותו של אחד מהמהנדסים הוותיקים והמוערכים ביותר של היצרנית הטייוואנית."אינטל מכבדת קניין רוחני של חברות אחרות, ואין שום בסיס עובדתי לטענות הללו", אמר טאן. אלא שבטייוואן לא קונים את הגרסה הזו.

לפי דיווחים נרחבים בעיתונים הכלכליים המובילים בטייפה, ד"ר ווי-ג'ן לו, בן 75, שפרש רשמית מ-TSMC ביולי האחרון לאחר 21 שנות שירות, הצטרף לאינטל באוקטובר כסגן נשיא בכיר למחקר ופיתוח. לו, שנחשב לאחד מאבות טכנולוגיית ה-2 ננומטר של TSMC ולמי שהוביל את הטמעת ליתוגרפיית EUV בחברה, חשוד כמי שהעביר עמו כמויות אדירות של מידע מסווג, כולל תהליכי ייצור N2, A16 ו-A14 שעדיין לא נכנסו לייצור המוני.

בתקשורת הטייוואנית מספרים כי בימיו האחרונים בחברה הורה לו לעובדים תחתיו להציג לו סקירות טכניות מפורטות, שכפל מסמכים סודיים וארז עמו יותר מ-80 קופסאות של חומר, כולל מחברות כתובות שבהן רשם פרטים מפגישות סודיות ביותר. מאחר ש-TSMC האמינה שהוא באמת פורש לגמלאות, לא נדרש ממנו לחתום על הסכם אי-תחרות סטנדרטי של 18 חודשים - טעות שהיום נראית יקרה מאוד.

בתגובה, TSMC פתחה בחקירה פנימית דחופה, ומשרד התובע הכללי של טייוואן כבר הצטרף לבדיקה פלילית אפשרית בגין הפרת חוק סודות המסחר ופגיעה בביטחון לאומי. שר הכלכלה הטייוואני אמר השבוע כי "מדובר בנושא בעל השלכות לאומיות".