אורי גרינפלד מפסגות מסביר למה שוקי המניות צללו בסופ"ש - והאם זה יימשך?

בסיכום השבוע החולף: הקאק צלל 6.6%, הדאקס 4.9% והדאו ג'ונס שנפל 3.8% רשם את השבוע הגרוע מאז 2011. הנה ההסבר
מערכת Bizportal | (14)

מחיר הנפט שצלל ביום שישי האחרון למחיר של 57.5 דולר והשלים מפולת של מעל 40% תוך פחות מחצי שנה הכה קשות במדדי המניות מסביב לעולם. ה-CAC 40 הצרפתי צלל 6.6%, הדאקס איבד 4.8% והדאו ג'ונס האמריקני נפל 3.8% ורשם בכך את השבוע הגרוע ביותר מאז 2011. אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי בפסגות, הוציא היום התייחסות לעניין תחת הכותרת - "הם מתחילים לדאוג".

לדבריו של גרינפלד, "על פי רוב ההערכות, ברמת המחירים הנוכחית (62 דולר לנפט ברנט), רוב החברות בתעשיית הנפט בארה"ב הופכות להיות לא רווחיות ולכן כיום, בניגוד למצב לפני שבועיים, יש חשש אמיתי לפגיעה בפירמות ובמשק האמריקאי. חשש זה הביא כמובן לירידה במחירי המניות בכל העולם".

עוד כותב גרינפלד כי "הסיכון שסקטור האנרגיה האמריקאי יהפוך ללא רווחי הוא כמובן סיכון שרלוונטי למשק האמריקאי כולו. התפתחות התעשייה בשנים האחרונות תרמה לא מעט להתאוששות הכלכלה וקשיים בה עלולים לקזז לא מעט מהתרומה החיובית שנובעת ממחירי הדלק הנמוכים. ראשית, ההשקעות במשק עלולות להיפגע כתוצאה מדחייה או עצירה של פרויקטים כאשר רק בסופ"ש האחרון דווח על ירידה חדה במספר האסדות בארה"ב, ירידה שעשויה לסמן את תחילתה של מגמה שלילית בתחום. שנית, סקטור האנרגיה תרם לא מעט לשיפור שנרשם בשנים האחרונות בשוק העבודה האמריקאי כאשר לפי ההערכות, מהפכת האנרגיה תרמה לתוספת של כ-1.3 מיליון משרות (מתוך 9.5 מיליון משרות שחזרו למשק מאז 2012) במגוון תחומים, החל מתחום בכרייה עצמו, עבור בחברות השינוע והתשתיות התומכות בתחום וכלה בחנויות הנוחות שנפתחו ליד המפעלים ובעורכי הדין ושאר עונדי החפתים שמשרתים את הפירמות."

לדברי גרינפלד, "פגיעה בסקטור ומעבר לתהליכי התייעלות עלולים לפגוע גם בהתאוששות המהירה בשוק העבודה. לבסוף, החשש מקשיי נזילות של חברות האנרגיה (כפי שבא, כאמור, לידי ביטוי בעליית מרווחי התשואות בשוק ה-HY) מגביר את הפחד מההשפעות על שוק ה-CDS בפרט ועל סקטור הפיננסים בכלל."

עם זאת, גרינפלד מסביר כי "למרות כל זאת אנו מעריכים כי בטווח הבינוני, החשש מפגיעה בת קיימא בשוקי המניות היא מוגזמת. מנקודת מבט כלכלית, העובדה שמחיר הנפט הנוכחי הוא בעייתי גם עבור מדינות אופ"ק וגם עבור תעשיית הנפט האמריקאית הופכת את המחיר הנוכחי לנמוך יותר ממחיר שווי המשקל. במילים אחרות, ההיצע יקטן או כאשר מדינות אופ"ק יכנעו ויחתכו את התפוקה או כאשר חברות נפט אמריקאיות יקלעו לקשיים ויעצרו את פעילותן. בהנחה שהביקוש לנפט לא ירד הרי שהקיטון ההיצע יתמוך בתיקון כלפי מעלה הרמת המחירים."

ה-S&P500 מתחילת השנה:

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    שימי 14/12/2014 16:05
    הגב לתגובה זו
    מחיר נפט נמוך מוזיל את כל מרכיבי הכלכלה, מוריד את האינפלצייה, ולכן משאיר ריבית נמוכה, ולכן שוק המניות חייב לעלות, ולא לרדת!!!
  • 10.
    חברים 14/12/2014 15:15
    הגב לתגובה זו
    הוא כול הזמן מנפח אותו יש פלה בכול העולם נפילות חדות ופו הבלון החמצן מנפח אתו המדינה היתפרקה והבלון מתנפח חברים יש פלעים בבורסה יהה בסוף עקיצה כאבת לציבור
  • אולי תלמד לכתוב בעברית? (ל"ת)
    ארטיק 15/12/2014 10:06
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    רק גורביץ המלך =להרוויח זה לעשות הפוך על דבריו (ל"ת)
    אוראבך 14/12/2014 15:07
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    אנו לפהי מפולת-צוני ענק מטה. (ל"ת)
    מיקי 14/12/2014 15:00
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    רמי 14/12/2014 14:58
    הגב לתגובה זו
    חלק גדול מהמשקעים לא מתיחס למה שאתה אומר המטומטמים אולי כן
  • 6.
    רמי 14/12/2014 14:53
    הגב לתגובה זו
    כול מפולת כזואת מתוכננת ברצותם להעלות את מחיר הנפט אם יעלו אותו ומה היה לפני 6 חודשים שחבית הייתה ב115 !!! אז הם לא ידעו שיש עודף נפט וגז בעולם?
  • עילאי 14/12/2014 16:52
    הגב לתגובה זו
    וכמה שיותר החבית נפט יחזור לכוון 30 דולר ואולי פחות מזה זה יענו המשבר הבא 2000 היה משבר ההיי טק 2008 נדלן 2015 נפט וסחורות מנפחים ואז בום למטה
  • 5.
    פילוסוף 14/12/2014 14:53
    הגב לתגובה זו
    עד שהרבה חברות נפט לא יפשטו רגל (מה שלא יקרה לסעודיה ,איראן ורוסיה) ,ואיתן כמה בנקים שמימנו את אותן חברות, אין סיבה שלא ימשכו ירידות המחירים.אם תבדקו מה קורה בארה"ב עם התשואה לפדיון של סקטור האנרגיה (שלא לדבר על אותן חברות שלא הצליחו בכלל לגייס הון בבורסה),תבינו יותר טוב לאן נושבות הרוחות.נקודה נוספת :,אף אחד לא יודע באמת מה עלות ההפקה של רוב מדינות אופק ,ולכן אין אפשרות לדעת מתי,אם בכלל,יקצצו בתפוקה.
  • עילאי 14/12/2014 16:49
    הגב לתגובה זו
    אין ספק ששמת לב אני שמתי לב גם מחיר הנפט יהיה משהו קרוב ל 30 או פחות דולר כולם מצפים ל 40 עד 50 אמה מה שכחו להגיד שחבית נפט רצה למעלה סתם בלי הצדקה המלאים מאוד מאוד מלאים ונוצר מצב אבסורדי של עודף עצום משמע יש נפט מעל למה שאמרו לנו והרבה מעל משמע חזרה למחירים של פעם משמע 20 דולר
  • 4.
    מי שלו יברח יבקה על היום שעבר מהבורסה (ל"ת)
    אבי 14/12/2014 14:43
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אבי 14/12/2014 14:42
    הגב לתגובה זו
    אם זה כזנו צריך לברוח כמה שיותר מהר ליפנה שהמפולת קרב ובה כך שכול הזמן הברבור מנגן
  • 2.
    א 14/12/2014 14:32
    הגב לתגובה זו
    מחירי הנפט הם בעיה שמעיבה על השווקים..אולם..זאת אינה הבעיה הגדולה הקיימת בעולמנו. ספרנו לפחות שבע סיבות גרועות ממחיר הנפט. וכל סיבה בנפרד היא בגדר פצצה. ומה שקורה..בנוסף לנפט..קיימת דינמיקה של צירוף כל המיקרים המעיבים יחדיו בעת הזאת..דבר שעלול לזעזע קשות את כלכלות העולם..מחירי המניות..מטבע..אג"ח..סחורות נמוכים ככל שיהיו..הם בגדר רעשי רקע במסגרת הכאוס שהעולם עלול להיכנס. יום טוב ובשורות טובות.
  • 1.
    אופ"ק+הרוסים+האמריקנים יצמצמו התפוקה ואז המחירים יעלו (ל"ת)
    אחרת כולם יפלו-ובענק 14/12/2014 13:59
    הגב לתגובה זו
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.