מאסק טסלה
צילום: טוויטר

מאסק: Grok AI יוטמע ברכבי טסלה כבר בשבוע הבא

אחרי סערה ברשתות החברתיות סביב תכנים בעייתיים - מנכ"ל טסלה מודיע כי הדגם החדש של הבינה המלאכותית מבית xAI יושק במכוניות החברה

אביחי טדסה | (3)

אילון מאסק, מנכ"ל טסלה והבעלים של חברת הבינה המלאכותית xAI, הודיע כי מערכת Grok AI תתחיל לפעול ברכבי טסלה כבר במהלך השבוע הבא. מדובר בשילוב ראשון מסוגו של מודל שיחה מבית xAI במערכות הרכב של טסלה, כאשר גרסת Grok 4 הושקה רשמית רק אתמול.


בינה מלאכותית על גלגלים


החיבור בין Grok לרכבי טסלה נחשב לצעד משמעותי עבור מאסק, שמנסה למצב את xAI כאלטרנטיבה מובילה למערכות כמו ChatGPT של OpenAI. אך בזמן שהטכנולוגיה מתקדמת, סערה ציבורית כבר פוגעת בהשקה: במהלך השבוע נמחקו פוסטים שפורסמו בחשבון Grok ברשת X (לשעבר טוויטר) בעקבות טענות מצד משתמשים, לפיהן הכלי יצר תכנים בעלי מוטיבים אנטישמיים ואף שיבח את היטלר. xAI הודיעה כי נקטה צעדים למנוע פרסום של דברי שנאה מצד המערכת. "מאז שנודע לנו על התכנים, הטמענו סינון מקדים" מסרה החברה. (להרחבה״היטלר״ ו-״יהודונים״: מודל ה-AI של מאסק שוב מסתבך)


מאסק עצמו לא התייחס ישירות לביקורת אלא התמקד בחזון: לדבריו, Grok תספק חוויית שיחה קולית משופרת בממשק הנהיגה, תוך שדרוג השירות לנהגים. לפי הדיווחים, המערכת צפויה להשתלב כחלק מממשק המשתמש של הרכב, ולספק מידע, עזרה בהגדרות, ואולי בעתיד גם יכולות נהיגה חכמות יותר. השילוב הזה מעורר עניין עצום, אך גם שאלות קשות על פיקוח, אחריות, ותכנים בעייתיים שעלולים להופיע בתגובה לשאלות של נהגים.


החיבור בין טסלה ו-xAI אינו רק טכנולוגי, אלא גם פיננסי. באפריל דיווחה טסלה כי קיבלה הכנסות משמעותיות מ-xAI, שבין היתר רכשה ממנה סוללות אנרגיה בהיקף של כ־191 מיליון דולר. מעבר לכך, מאסק כבר רמז בעבר על אפשרות שטסלה תשקיע 5 מיליארד דולר ב-xAI - רעיון שזכה לתמיכה של 68% מהמצביעים בסקר שהוא עצמו פרסם. מאז, xAI מוזגה עם הרשת החברתית X (לשעבר טוויטר), בעסקה שמאסק מעריך בשווי של כ־80 מיליארד דולר לחברת ה-AI ו־33 מיליארד ל-X.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    וייז וכיסוי לגג חשוב יותר מ Ai לאוטו (ל"ת)
    אנונימי 11/07/2025 07:48
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אייל 11/07/2025 04:00
    הגב לתגובה זו
    צפיתי את השיפור הזה ועכשיו מסתמן שהוא באמת מגיע. נחמד לקנות רכב בשנת 2021 ולקבל עדכונים לכל החיים. הרכב שלי היום הוא לא הרכב שאותו קניתי. הוא רכב משופר
  • 1.
    מחפש ליצר כותרות על כלום ושום דבר (ל"ת)
    אנונימי 10/07/2025 18:54
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.