לא זהב ולא כסף - המתכת שבשיא של 11 שנה, והאם כדאי לקנות?
המחיר של הפלטינה זינק ב-50% מתחילת 2025 - הרבה בזכות ירידה בהיצע, גידול בביקוש מסין ושימושים תעשייתיים; אך למרות ההתלהבות, האנליסטים מזהירים מפני מימושים: "המחיר כבר משקף את כל החדשות הטובות"
בעוד שהזהב והכסף תופסים לרוב את מרכז הבמה בכל הנוגע להשקעות במתכות יקרות, דווקא הפלטינה היא זו שגנבה את ההצגה מתחילת 2025. לאחר זינוק של 50% במחיר מתחילת השנה - מתוכם 24% רק בחודש האחרון - הפלטינה חצתה את רף ה-1,300 דולר לאונקיה לראשונה מאז 2014. אך
למרות ההתלהבות, האנליסטים ממליצים להיזהר: "המחיר כבר משקף את כל החדשות הטובות".
הפער בין ההיצע לביקוש, והביקוש מסין שרק גובר
הזינוק החד במחירי הפלטינה נובע משילוב של ירידה בהיצע מצד אחד, וגידול בביקוש מצד שני. דרום אפריקה,
שמספקת את רוב התפוקה העולמית של המתכת, דיווחה על ירידה של 12% בתפוקה ברבעון הראשון של השנה, לפי נתוני BofA Securities. גם היצע הפלטינה ממקורות ממוחזרים, בעיקר ממכוניות ישנות, ירד בהשוואה ל-2022.
מנגד, סין - הצרכנית הגדולה ביותר
של פלטינה בעולם - מגבירה את הביקוש. בעיר Shubei, שנחשבת למרכז הסיטונאי של הפלטינה בסין, נפתחו כבר עשרה אולמות תצוגה חדשים לתכשיטי פלטינה מאז תחילת השנה, כשמחירי הזהב הגבוהים דוחפים חלק מהצרכנים לעבור למתכת הלבנה הזולה יותר, הפלטינה.
הפלטינה לא משמשת רק לתכשיטים. יש לה שימושים תעשייתיים משמעותיים - בראש ובראשונה בקטליזטורים לרכב, שמפחיתים את פליטת המזהמים. לאחר ירידה מתמשכת בביקוש מהתחום הזה מתקופת הקורונה, חלה התאוששות קלה עם חזרת יצרניות הרכב לפעילות מוגברת, במיוחד בסין. בנוסף, יש
לפלטינה תפקיד גם בתעשיית המימן המתפתחת, כחומר חשוב בתאי דלק, מה שיכול להבטיח לה ביקוש לטווח הארוך.
עם זאת, השימושים הללו לא תמיד מבטיחים יציבות. לאורך השנים נחשבה הפלטינה לפחות יציבה מזהב וכסף, וגם כעת אחרי הראלי יש אנליסטים שמזהירים
מפני תיקון חד.
שיא של 11 שנים - אבל ההיסטוריה מעידה על התרסקות
למרות התחזיות החיוביות, יש מי שמתריע שההתלהבות סביב הפלטינה עלולה להיות זמנית. המתכת נסחרת כיום ביותר מ-30% מעל ממוצע 50 הימים שלה, נתון טכני קיצוני שאירע
רק פעם אחת מאז 1987, בפברואר 2008. אז, בדומה להיום, מחיר הפלטינה זינק בחדות אך מיד לאחר מכן התרסק ב-40% תוך חמישה חודשים בלבד.
לדברי חברת המחקר Bespoke, הפלטינה נמצאת כרגע במצב "קניית יתר" קיצוני, דבר שמעלה את הסבירות לגל מימושים
מצד משקיעים אחרי העליות.
למרות הריצה המרשימה של הפלטינה השנה, כשמשווים אותה בטווח הארוך, היא עדיין בפיגור מול הזהב. מחיר הזהב טיפס ב-25% מתחילת השנה והגיע לשיא של 3,500 דולר לאונקיה באפריל, על רקע מתחים גיאופוליטיים, ביקושי שיא מבנקים
מרכזיים ורצון של משקיעים לגדר סיכונים בתקופות של חוסר ודאות.
בג'יי פי מורגן מעריכים שמחיר הזהב ימשיך לעלות ויגיע ל-4,000 דולר לאונקיה עד אמצע 2026, בין היתר בזכות המשך רכישות של בנקים מרכזיים וגידול בביקוש מצד משקיעים פרטיים. הזהב, בניגוד לפלטינה, נחשב להשקעה אסטרטגית ולאמצעי גידור מפני משברים, סטגפלציה וריביות נמוכות. גם הכסף, על אף שלא נמצא בזינוק חד כמו הפלטינה, עלה ב-24% מתחילת השנה ומשמש כאופציה פופולרית יותר להשקעה, בזכות הסחירות הגבוהה שלו והקשר שלו גם לתעשייה וגם לשוק ההון.
למרות ההתעניינות, ייתכן שמשקיעים שמצטרפים עכשיו לגל העליות בפלטינה יגיעו מאוחר מדי. קרן הסל abrdn Physical Platinum Shares, שמהווה את אפשרות ההשקעה הנזילה ביותר בפלטינה (עם נכסים בהיקף של 1.56 מיליארד דולר), כבר נהנתה מהעליות. גם רכישת מטילים ומטבעות פלטינה מוצעת כדרך להשקיע במתכת, אך כיום כשהמחיר נמצא בשיא של 11 שנים הסיכון לתיקון גבוה.
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותתוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה
19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה
שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר
מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי
של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.
כוחו של הרגל
הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב
החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה
למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.
האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני
שיאומי אימצה גישה שונה
לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו
ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.
ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות
כמעט
בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב
של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.
לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין
עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.
מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות
פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם
חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.
לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.
מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.
העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.
- וורנר ברוס למכירה: המניה זינקה 10% לאחר פתיחת המידע הפיננסי לרוכשים
- וורנר ברוס מסרבת להצעת רכישה של פראמאונט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.
