לא זהב ולא כסף - המתכת שבשיא של 11 שנה, והאם כדאי לקנות?
המחיר של הפלטינה זינק ב-50% מתחילת 2025 - הרבה בזכות ירידה בהיצע, גידול בביקוש מסין ושימושים תעשייתיים; אך למרות ההתלהבות, האנליסטים מזהירים מפני מימושים: "המחיר כבר משקף את כל החדשות הטובות"
בעוד שהזהב והכסף תופסים לרוב את מרכז הבמה בכל הנוגע להשקעות במתכות יקרות, דווקא הפלטינה היא זו שגנבה את ההצגה מתחילת 2025. לאחר זינוק של 50% במחיר מתחילת השנה - מתוכם 24% רק בחודש האחרון - הפלטינה חצתה את רף ה-1,300 דולר לאונקיה לראשונה מאז 2014. אך
למרות ההתלהבות, האנליסטים ממליצים להיזהר: "המחיר כבר משקף את כל החדשות הטובות".
הפער בין ההיצע לביקוש, והביקוש מסין שרק גובר
הזינוק החד במחירי הפלטינה נובע משילוב של ירידה בהיצע מצד אחד, וגידול בביקוש מצד שני. דרום אפריקה,
שמספקת את רוב התפוקה העולמית של המתכת, דיווחה על ירידה של 12% בתפוקה ברבעון הראשון של השנה, לפי נתוני BofA Securities. גם היצע הפלטינה ממקורות ממוחזרים, בעיקר ממכוניות ישנות, ירד בהשוואה ל-2022.
מנגד, סין - הצרכנית הגדולה ביותר
של פלטינה בעולם - מגבירה את הביקוש. בעיר Shubei, שנחשבת למרכז הסיטונאי של הפלטינה בסין, נפתחו כבר עשרה אולמות תצוגה חדשים לתכשיטי פלטינה מאז תחילת השנה, כשמחירי הזהב הגבוהים דוחפים חלק מהצרכנים לעבור למתכת הלבנה הזולה יותר, הפלטינה.
הפלטינה לא משמשת רק לתכשיטים. יש לה שימושים תעשייתיים משמעותיים - בראש ובראשונה בקטליזטורים לרכב, שמפחיתים את פליטת המזהמים. לאחר ירידה מתמשכת בביקוש מהתחום הזה מתקופת הקורונה, חלה התאוששות קלה עם חזרת יצרניות הרכב לפעילות מוגברת, במיוחד בסין. בנוסף, יש
לפלטינה תפקיד גם בתעשיית המימן המתפתחת, כחומר חשוב בתאי דלק, מה שיכול להבטיח לה ביקוש לטווח הארוך.
עם זאת, השימושים הללו לא תמיד מבטיחים יציבות. לאורך השנים נחשבה הפלטינה לפחות יציבה מזהב וכסף, וגם כעת אחרי הראלי יש אנליסטים שמזהירים
מפני תיקון חד.
שיא של 11 שנים - אבל ההיסטוריה מעידה על התרסקות
למרות התחזיות החיוביות, יש מי שמתריע שההתלהבות סביב הפלטינה עלולה להיות זמנית. המתכת נסחרת כיום ביותר מ-30% מעל ממוצע 50 הימים שלה, נתון טכני קיצוני שאירע
רק פעם אחת מאז 1987, בפברואר 2008. אז, בדומה להיום, מחיר הפלטינה זינק בחדות אך מיד לאחר מכן התרסק ב-40% תוך חמישה חודשים בלבד.
לדברי חברת המחקר Bespoke, הפלטינה נמצאת כרגע במצב "קניית יתר" קיצוני, דבר שמעלה את הסבירות לגל מימושים
מצד משקיעים אחרי העליות.
למרות הריצה המרשימה של הפלטינה השנה, כשמשווים אותה בטווח הארוך, היא עדיין בפיגור מול הזהב. מחיר הזהב טיפס ב-25% מתחילת השנה והגיע לשיא של 3,500 דולר לאונקיה באפריל, על רקע מתחים גיאופוליטיים, ביקושי שיא מבנקים
מרכזיים ורצון של משקיעים לגדר סיכונים בתקופות של חוסר ודאות.
בג'יי פי מורגן מעריכים שמחיר הזהב ימשיך לעלות ויגיע ל-4,000 דולר לאונקיה עד אמצע 2026, בין היתר בזכות המשך רכישות של בנקים מרכזיים וגידול בביקוש מצד משקיעים פרטיים. הזהב, בניגוד לפלטינה, נחשב להשקעה אסטרטגית ולאמצעי גידור מפני משברים, סטגפלציה וריביות נמוכות. גם הכסף, על אף שלא נמצא בזינוק חד כמו הפלטינה, עלה ב-24% מתחילת השנה ומשמש כאופציה פופולרית יותר להשקעה, בזכות הסחירות הגבוהה שלו והקשר שלו גם לתעשייה וגם לשוק ההון.
למרות ההתעניינות, ייתכן שמשקיעים שמצטרפים עכשיו לגל העליות בפלטינה יגיעו מאוחר מדי. קרן הסל abrdn Physical Platinum Shares, שמהווה את אפשרות ההשקעה הנזילה ביותר בפלטינה (עם נכסים בהיקף של 1.56 מיליארד דולר), כבר נהנתה מהעליות. גם רכישת מטילים ומטבעות פלטינה מוצעת כדרך להשקיע במתכת, אך כיום כשהמחיר נמצא בשיא של 11 שנים הסיכון לתיקון גבוה.

שיעור חינם מוורן באפט - מתי קונים מניה?
"אל תקנה מניות אם אתה לא מסוגל לספוג הפסד של 50%"; וההשקעה האחרונה שהתחילה בהפסד ועברה מהר לרווח של מעל 20%; איך לתפוס הזדמנויות?
וורן באפט שוב נגד השוק. בחודשים האחרונים הוא אסף מניות של מניה מוכה, לוזרית שנפלה כמו אבן. הוא העריך שהצרות בצרורות הן עניין של זמן. הוא התחיל לאסוף בשקט והפסיד. אסף עוד והפסיד, רכש עוד הרבה ועבר לרווח על כל ההשקעה.
זה ניצול הזדמנות, זה ניצול של סנטימנט שלילי עמוק למניה מסוימת, למרות שיש לה ערך גדול, וזה מגובה בפונדמנטלס טובים - בסיס איתן לרווחים ורווחיות טובה. וכל זה בהבנה שההשקעה יכולה להסב הפסד, אפילו כבד בטווח הקרוב, אך לטווח הארוך היא השקעה טובה.
בפועל, תוך חודשים ספורים באפט הרוויח על ההשקעה 20%. חלקכם כבר מזהה - מדובר ביונייטד הלת', חברת הביטוח הרפואי שנכנסה לסערה מושלמת של נסיבות שליליות שהפילו את המניה "הכבדה". באפט חיכה לנפילה ואסף.
באפט הגדיל בהדרגה את אחזקתו בחברת הביטוח הרפואי הגדולה בעולם במהלך 2024, בשיא המשבר והחקירות. מאז, המניה זינקה בכ-20% - וההשקעה עומדת כבר על רווח נאה של מאות מיליוני דולרים.
- וורן באפט קונה את חטיבת הכימיקלים של אוקסידנטל ב־9.7 מיליארד דולר
- ברקשייר האת'וויי קרובה לרכישת היחידה הפטרוכימית של אוקסידנטל ב-10 מיליארד ד'
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
העסקה הזו היא שיעור חשוב עם מספר תובנות. באפט ממשיך להוכיח שכשהשוק "רועד" זה הזמן לקנות. הכלל הבסיסי בהשקעות והוא קצת נשכח בשנים האחרונות הוא שמניה הופכת לאטרקטיבית יותר כשהיא יורדת. היא הופכת זולה וזה הזמן לבדוק ואולי לקנות. בשנים האחרונות הכלל שעובד הוא "המגמה היא החבר" שזה בעצם לקנות בעליות. זה עובד, אבל זה עובד מסיבות פסיכולוגיות יותר מאשר כלכליות. חשוב שתקראו: למה משקיעים מתנהגים כמו עדר - והמחיר שאנו משלמים על כך. אתם כנראה חלק מהעדר ודווקא בגלל זה, כדאי שתקראו על המחקר שנעשה במספר מקומות בעולם ותפנימו שהעדר בסוף "מתרסק".

טסלה משיקה את הדור הבא של הנהיגה האוטונומית
טסלה משיקה היום את FSD v14, הגרסא החדשה למערכת הנהיגה ללא נהג שתהיה צעד נוסף לקראת נהיגה אוטונומית מלאה, אך עדיין החברה רחוקה מצי מוניות אוטונומיות לחלוטין
טסלה Tesla -1.42% צפויה לשחרר היום את גרסת Full Self Driving v14 (FSD), עדכון תוכנה מרכזי למערכת הנהיגה האוטונומית שלה. אילון מאסק, מנכ"ל החברה, הבטיח שמדובר בקפיצת מדרגה משמעותית ביכולות התפיסה וההתנהלות של הרכב בסביבה מורכבת, ואף תיאר את הגרסה הבאה (14.2) ככזו שהרכב "ירגיש כמעט בעל תודעה".
הציוץ של מאסק ברשת החברתית X
עם זאת ובפועל, גם השדרוג החדש ממשיך להיות מוגדר רגולטורית כרמה 2 (Level 2) מתוך 5, כלומר מערכת סיוע מתקדמת שעדיין מחייבת נהג עירני ומוכן להתערב בכל רגע.
בין
החידושים שצפויים להיכלל ב-v14: רשת נוירונים גדולה בהרבה (פי 10 מפרמטרי הגרסה הקודמת), יכולות ראייה משופרות לזיהוי מצבים מורכבים כמו תנועה עירונית צפופה ומכשולים פתאומיים, תמיכה ראשונית בקלטי שמע חיצוניים, ושיפור בממשק ההתראות כך שהנהג יקבל פחות "הפרעות" במצבים
בטוחים. מאסק הבהיר שהשחרור יהיה הדרגתי, תחילה למשתמשי בטא נבחרים, ובהמשך הרחבה לקהל רחב יותר, כנראה רק בחודשים הקרובים.
השקת v14 מגיעה על רקע החזון של מאסק וטסלה להפעיל רשת "רובוטקסי", צי מוניות אוטונומיות שישמשו להסעת נוסעים ללא נהג. כיום מספר
רכבים פועלים באוסטין, טקסס, שירות ניסיוני מצומצם הכולל עשרות רכבים בלבד ובפיקוח מרחוק, אך מאסק הציב יעדים שאפתניים: אלף מוניות רובוטקסי בעיר בתוך חודשים ספורים, ובהמשך הרחבת הפעילות לערים נוספות ואף שילוב רכבים פרטיים ברשת השיתופית של טסלה. בטווח רחב יותר
דיבר מאסק על פוטנציאל של מיליוני רכבים אוטונומיים פעילים עד סוף 2026, יעד שנתפס בשוק כהצהרה שאפתנית יותר משהיא ישימה בטווח הקצר.
- באידו מעל טסלה - הרובוטקסי שלה מתרחב בעולם
- מפריצות סייבר לשאלת האחריות אילו בעיות עדיין לא פתרו בתעשיית הרכב האוטונומי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מה עושות המתחרות?
בפועל, המעבר לרמה הבאה (3), שבה הרכב נוהג לבדו והנהג יכול להסיר את הידיים מההגה והעיניים מהכביש, עדיין רחוק עבור טסלה בעוד חברות אחרות כבר יכולות להתגאות בו.