טראמפ מקדם את הקריפטו כנכס שיוכר בבקשות משכנתא
המפקח הפדרלי על המשכנתאות הורה לשתי החברות הגדולות בשוק להכין תוכנית שתאפשר לכלול החזקות במטבעות דיגיטליים כחלק מהערכת הנכסים של מבקשי משכנתאות
בהמשך לחזונו של טראמפ להפוך את ארה"ב ל-"בירת הקריפטו העולמית", הממשל האמריקאי התחיל בצעד תקדימי נוסף שעשוי לשנות את שוק המשכנתאות בארה"ב: מנהל הסוכנות הפדרלית לפיקוח על מימון הדיור (FHFA), וויליאם פולטי, הודיע
כי הורה לשתי החברות הגדולות בשוק המשכנתאות האמריקאי, חברות פאני מיי (Fannie Mae) ופרדי מאק (Freddie Mac) לגבש הצעה שתאפשר לשקול החזקות במטבעות קריפטוגרפיים כחלק מהשקלול הכלכלי בעת בחינת בקשות למשכנתא, וזאת ללא צורך בהמרה לדולר אמריקאי.
בפוסט שפרסם ברשת החברתית X, כתב פולטי: "היום הוא יום היסטורי עבור תעשיית הקריפטו ועבור שוק המשכנתאות. לראשונה, פאני מיי ופרדי מאק נמצאות בעמדה שמאפשרת לשלב נכסי קריפטו בבקשות משכנתא". על פי ההנחיה, עליהן לגבש קווים מנחים שיאפשרו ללווים לכלול את נכסי הקריפטו שלהם כהוכחה ליציבות פיננסית, מה שישפר את סיכוייהם לקבל הלוואה. בכך מתכוון הממשל להאיץ הן את הקריפטו והן את הנדל"ן.
לפי המסמכים שפרסם פולטי, רק נכסים המאוחסנים בפלטפורמות מסודרות ומבוקרות בארה"ב יוכלו להיחשב, ותהיה התייחסות מיוחדת לסיכוני תנודתיות. ההחלטה
מהווה תפנית במדיניות לעומת ממשל ביידן, שבתקופתו נאסר לשקלל הכנסות או נכסים מבוססי קריפטו במסגרת אישור משכנתאות בשל "רמת אי-ודאות גבוהה מדי".
אז לאחרונה ראינו את סירקל Circle Internet -4% משיקה בוול סטריט, עם מנייה שעלתה וסחפה את סקטור הקריפטו כולו מעלה, ייצרה רווח עצום לקת'י ווד, אבל יותר מהכל, המשיכה את המהלך של מיסוד הקריפטו והטמעתו בעולם הפיננסים המסורתי. טראמפ, שבעבר הביע ספקנות כלפי מטבעות דיגיטליים, שינה גישה, ואף השיק מטבע דיגיטלי ממותג בתחילת השנה ונכנס להשקעות בתחום באמצעות משפחתו.
- מורגן סטנלי: התחילה השנה השלילית בסייקל ה-4 שנתי של הביטקוין
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האזהרות שמגיעות בתגובה
למרות ההתלהבות, ישנם גם קולות של אזהרה וחלק מהמומחים מציינים כי שילוב נכסים כה תנודתיים עשוי להשפיע על תפיסת הסיכון מצד המשקיעים, בעיקר אם פאני ופרדי ייצאו בעתיד מהשגחת הממשלה, כפי שטראמפ
עצמו הבטיח שיקרה. במקרה כזה, ייתכן שעלות המשכנתאות תעלה כדי לפצות על הסיכון.
נכון לעכשיו, הצעות המדיניות שתגובשנה על ידי פאני מיי ופרדי מאק תועברנה לאישור הדירקטוריונים שלהן ול-FHFA. פולטי הוסיף כי החברות צריכות "לבחון צעדי ניטור נוספים, בהתאם להערכתן, לרבות התאמות לתנודתיות שוק".
כיום, השימוש בקריפטו לצורך רכישת בתים עדיין מוגבל: לפי סקר של איגוד המתווכים הלאומי, רק 1% מהרוכשים בין יולי 2023 ליוני 2024 דיווחו כי השתמשו במטבעות קריפטו לתשלום המקדמה.
- מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות
- השליחים של אובר בסכנה - רובוטי משלוח יוצאים לדרך בבריטניה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- קרוז, פיט או צ'אן: מיהו שחקן הקולנוע העשיר ביותר בכל הזמנים?
אף אחד לא מתגעגע למשבר הסאב-פריים
פאני מיי ופרדי מאק הן שתיים מהשחקניות המרכזיות בשוק המשכנתאות האמריקאי, שפועלות במעמד של חברות הנתמכות על ידי הממשלה (GSEs), מודל המשלב פעילות פרטית תחת רגולציה פדרלית. אף שאינן מעניקות משכנתאות ישירות לציבור, הן רוכשות הלוואות מבנקים, מאגדות אותן לניירות ערך מגובי משכנתאות ומוכרות למשקיעים, ובכך מספקות נזילות למערכת הפיננסית ומאפשרות לבנקים להמשיך להלוות.
פעילותן תורמת להוזלת הריביות על משכנתאות ולהרחבת הנגישות לאשראי, גם עבור לווים שאינם נהנים מפרופיל אשראי גבוה. מאז משבר הסאב-פריים ב-2008, שתי החברות
נמצאות תחת פיקוח הדוק של רשות הדיור הפדרלית (FHFA), ופועלות כמעין יצורי כלאיים, הם אינן חברות פרטיות לחלוטי וגם אינן חברות ממשלתיות מלאות. השפעתן הרחבה ניכרת בכך שיותר ממחצית מהמשכנתאות בארה"ב עוברות דרכן, והן מהוות כלי מרכזי במדיניות הדיור של הממשל.
- 1.לא בסדר שהשיט הזה נכנס למערכת מחולל פשיעה (ל"ת)אנונימי 26/06/2025 23:10הגב לתגובה זו
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותתוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה
19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה
שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר
מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי
של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.
כוחו של הרגל
הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב
החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה
למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.
האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני
שיאומי אימצה גישה שונה
לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו
ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.
ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות
כמעט
בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב
של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.
לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין
עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.
מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות
פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם
חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.
לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.
מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.
העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.
- וורנר ברוס למכירה: המניה זינקה 10% לאחר פתיחת המידע הפיננסי לרוכשים
- וורנר ברוס מסרבת להצעת רכישה של פראמאונט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.
