צ'יים (צ'יים)צ'יים (צ'יים)

עוד הנפקה מוצלחת - האם גם היא תעלה בעשרות אחוזים ביום הראשון?

הנפקת צ'יים נסגרה בביקוש אדיר ומעל התחום - שווי השוק נקבע על 11.6 מיליארד דולר; חברת הפינטק הדיגיטלית צפויה להתחיל להיסחר היום תחת הסימול CHYM. האם זו תחילתו של גל חדש בהנפקות הטכנולוגיה?

רוי שיינמן |
נושאים בכתבה צ'יים

גל הנפקות מתקרב, כשבהנפקות האחרונות נרשמו זינוקים של עשרות ומאות אחוזים ביום הראשון להנפקה. פלטפורמת הבנקאות הדיגיטלית Chime Financial Chime Financial Inc 37.44%   פותחת היום את המסחר בנאסד"ק – לאחר שהנפיקה 32 מיליון מניות במחיר של 27 דולר למניה, גבוה מהטווח המוצע המוקדם (24–26 דולר). מחיר זה מגלם לחברה שווי שוק של 9.8 מיליארד דולר, כאשר לפי חישוב מדולל מלא – כולל אופציות והתחייבויות – מדובר על שווי של כ-11.6 מיליארד דולר.

אומנם מדובר בירידה ביחס לשווי של 25 מיליארד דולר שבו הוערכה החברה בסבב ההון האחרון שלה, אבל זה היה בשנים של המיני-בועה ב-2021 ומעבר לכך, ייתכן שבמסחר עצמו המניה תזנק כפי שקרה בהנפקות הראשוניות בזמן האחרון.

צ'יים מגיעה לבורסה בעיתוי לא מקרי – שבוע בלבד לאחר ההנפקה של חברת סירקל Circle (CRCL), שמנייתה זינקה כמעט ב-280% מאז הושקה. גם Voyager Technologies (VOYG), העוסקת בתשתיות ביטחוניות וחלל, עלתה ביום המסחר האחרון ביותר מ-80% – אחרי הנפקה מעל טווח המחיר המקורי. הביצועים של ההנפקות האחרונות מאותתים אולי על חזרתה של התיאבון להשקיע בחברות טכנולוגיה, ובעיקר בפינטק, תחום שרשם האטה מסוימת לאחר סבבי הגיוס המוגזמים של 2020–2021.

מי את, Chime?

Chime שיתפה פעולה עם שני בנקים הנתמכים על ידי ה-FDIC (הביטוח הפדרלי האמריקאי), ומציעה שירותים בנקאיים מבוססי אפליקציה – בין היתר חשבון עו"ש, חשבון חיסכון, MyPay (משיכת שכר מוקדמת של עד 500 דולר), ו-SpotMe, שירות הגנה על משיכות יתר. רבים מהשירותים ניתנים ללא עמלות או עם עלויות מינימליות.

עם קהל יעד צעיר, צ'יים צמחה בקצב מואץ: ההכנסות עלו ביותר מ-30% בשנת 2024, ועוד 32% ברבעון הראשון של 2025. אשתקד החברה רשמה הפסד של 25 מיליון דולר – פחות מהפסדיה ב-2023 – אך ב-2025 כבר חזרה לרווח ברבעון הראשון.

עם זאת, מדובר בתחום תחרותי שמושפע ישירות גם ממבנה העמלות של הרשתות, כאשר חלק הארי מההכנסות של צ'יים מגיע מעמלות סליקה (interchange) שמשולמות ע"י רשתות כמו ויזה בכל שימוש בכרטיסים ממותגי Chime.

שאלות ותשובות על צ'יים

מה מסבירה את העלייה בביקושים להנפקות חדשות לאחר תקופה של קיפאון?

לאחר שנה-שנתיים של ירידות חדות והיסוס מצד משקיעים, השוק הפיננסי חוזר לגלות עניין בחברות טכנולוגיה שהצליחו להציג ביצועים אמיתיים. ככל שחברות מראות מעבר מרעיון למודל עסקי מוכח ורווחי – ההנפקות חוזרות להיות אטרקטיביות.

האם שווי של 11.6 מיליארד דולר לצ'יים נחשב מוצלח ביחס להיסטוריה שלה?

מצד אחד, מדובר בירידה ביחס לשווי של 25 מיליארד דולר בסבב פרטי. מצד שני, שוק ההון היום מציאותי יותר, ולכן שווי זה נחשב כבסיס טוב להמשך. אם תמשיך לצמוח ולשמור על רווחיות – ייתכן שנראה את המניה מטפסת בחזרה ואף מעבר לכך.



כיצד השתנה היקף ההכנסות של Chime בשנים האחרונות?

במהלך 2023 עמדו הכנסות החברה על כ־1.28 מיליארד דולר. בשנת 2024 נרשמה עלייה של כ־31%, כאשר ההכנסות הגיעו לכ־1.67 מיליארד דולר. מדובר בצמיחה מרשימה שממחישה את הגדילה בהיקף המשתמשים והשימוש בפלטפורמה. ברבעון הראשון של 2025 לבדו, Chime רשמה הכנסות של יותר מחצי מיליארד דולר

מהם מקורות ההכנסה המרכזיים של Chime?

ההכנסות של החברה נובעות ברובן מ־עמלות סליקה (interchange fees) שמתקבלות בכל פעם שלקוח משתמש בכרטיס חיוב או אשראי ממותג Chime. נוסף על כך, לחברה הכנסות נוספות ממוצרים פיננסיים נלווים, כמו MyPay ו-SpotMe, שנבנים על מודלים של נגישות ותפעול קל, בעיקר בקרב קהל צעיר ודיגיטלי.




כיצד Chime מייצרת הכנסות, אם רוב השירותים ניתנים בחינם?

המודל העסקי של צ'יים מבוסס ברובו על עמלות סליקה (interchange fees) – בכל פעם שלקוח משתמש בכרטיס דביט/קרדיט ממותג Chime, הרשת (כמו Visa או MasterCard) מעבירה עמלה קטנה לחברה. אומנם מדובר בעשרות סנטים לכל עסקה, אך כשהמאגר כולל מיליוני לקוחות פעילים – זה הופך למקור הכנסה משמעותי ויציב.

האם החברה רווחית כיום, או שהיא עדיין שורפת מזומנים?

החברה סיימה את שנת 2024 בהפסד של כ-25 מיליון דולר – אך מדובר בהתקדמות משמעותית לעומת 2023. ב-2025, ברבעון הראשון בלבד, צ'יים כבר הציגה רווח נקי, מה שמעיד על כיוון חיובי. עם זאת, קשה לקבוע אם מדובר במגמה קבועה או ברווח נקודתי, ולכן המשקיעים יעקבו מקרוב אחרי רווחיות ברבעונים הקרובים.

מהו קצב הצמיחה של החברה בשנים האחרונות?

Chime מציגה צמיחה דו-ספרתית גבוהה: ב-2024 ההכנסות גדלו ביותר מ-30%, וברבעון הראשון של 2025 – בכ-32% נוספים. מדובר בקצב מרשים גם בקנה מידה של חברות טכנולוגיה, בעיקר כזו שפועלת בשוק בנקאי תחרותי. אם הקצב הזה יימשך תוך שימור רווחיות – החברה עשויה לזכות בהערכת שווי גבוהה הרבה יותר בעתיד.

מהם היתרונות האסטרטגיים של Chime מול בנקים מסורתיים?

צ'יים אינה מחזיקה סניפים פיזיים, מה שמוזיל עלויות משמעותית. בנוסף, היא משקיעה בפיתוח חוויית משתמש, זמינות 24/7, ממשקים פשוטים, ושירותים שמהווים ערך אמיתי – כמו MyPay למשיכת שכר מוקדמת ו-SpotMe להגנה על יתרת חשבון שלילית. זאת ועוד, הפעילות נעשית דרך בנקים מבוטחים (FDIC), מה שנותן שקט נפשי ללקוחות.



מה מבדיל את צ'יים משאר חברות הפינטק?

שירותים נגישים, דגש על שקיפות ועלות נמוכה, והבנה עמוקה של הצרכים של הדור הצעיר. במקביל, מודלים כמו MyPay ו-SpotMe ממחישים חדשנות שמבוססת על צורך קיים – לא רק על גימיק טכנולוגי.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה