למה המניה של באפט ירדה ב-7%
המשקיעים מפגינים זהירות מול העברת השרביט בברקשייר מהמשקיע האגדי וורן באפט לגרג אייבל בינואר 2026, בעוד החברה יושבת על 330 מיליארד דולר במזומנים ומתקשה למצוא הזדמנויות השקעה מתאימות
ההכרזה החצי צפויה של וורן באפט על פרישתו המתוכננת מתפקיד המנכ"ל של ברקשייר האת'ווי Berkshire Hathaway Inc 1.2% נותנת את אותותיה על מניות החברה. האיש שנחשב לאחד מהמשקיעים הגדולים בהיסטוריה מתרחק בהדרגה מההילה המיוחדת שליוותה את החברה במשך עשרות שנים. מאז ההכרזה ב-3 במאי בפגישת בעלי המניות השנתית על סיום כהונתו בדצמבר 2025, נרשמה ירידה של כ-7% במניות מסדרה A של החברה, שמתומחרות כעת ב-755,000 דולר למניה. ה-S&P 500 הצליח לטפס ב-3% באותה תקופה.
המניות מסדרה B של החברה ספגו ירידות דומות וכעת נסחרות בסביבות 503 דולר למניה. המניות בשתי הסדרות נסחרות ביציבות, אך בוול-סטריט מעריכים כי מדובר בשקט זמני לפני שהמשקיעים יוכלו להעריך את המשמעות הארוכת טווח של השינוי המתקרב.
רף גבוה במיוחד
הירושה העסקית תועבר לידיו של גרג אייבל, הממונה כיום על מגזרי החברה שאינם קשורים לביטוח, ויתמנה למנכ"ל בינואר 2026. באפט, שמנהל את החברה כבר שישה עשורים, ישמור על תפקיד יושב ראש הדירקטוריון וימשיך לכוון את המדיניות האסטרטגית הכללית
ההישגים המדהימים של באפט לאורך השנים יצרו רף גבוה במיוחד עבור היורש העתידי. המשקיעים מגלים זהירות מוגברת ובוחרים לממש רווחים במקום להמתין ולראות איך יתמודד אייבל עם האתגרים הייחודיים העומדים בפני ברקשייר.
- אינדיקטור באפט בשיא של 223%: אזהרה לשוק המניות האמריקאי
- באפט מגייס חוב במטבע היפני - רמז להגדלת פוזיציה במניות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות שבאפט שיבח רבות את יכולותיו הניהוליות של אייבל, נותרה שאלה מהותית לגבי יכולתו לנהל את קצאת המשאבים הכספיים הענקיים של ברקשייר. החברה מחזיקה במעל 330 מיליארד דולר במזומנים ובנכסים נזילים, כאשר שווי השוק הכולל מגיע ל-1.1 טריליון דולר.
התמודדות עם הרזרבות הכספיות הגדולות מהווה אתגר מתמיד, שכן החברה מתקשה למצוא הזדמנויות השקעה מתאימות. ברבעון הראשון, ברקשייר המשיכה להיות מוכרת נטו של מניות, המשך למגמה שהחלה ב-2024 עם מכירות של למעלה מ-130 מיליארד דולר, רובן ממניות אפל.
- לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
- מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
בוול-סטריט לא רואים אפסייד
הביצועים הנוכחיים של המניה מגיעים לאחר תקופת שיא מרשימה עד לכנס השנתי במאי. ב-2 במאי, יום לפני הכנס, נסגרו מניות מסדרה A בשיא חדש של 809,350 דולר, כאשר החברה הקדימה את מדד S&P 500 ב-22 נקודות אחוז עם עלייה של 19% מתחילת השנה.
המצב השתנה משמעותית מאז, כאשר היום ברקשייר עולה רק 11% השנה וההפרש מהמדד הרחב הצטמצם משמעותית. לאחר פרסום הדו"ח הרבעוני והכרזת הפרישה, הביעה האנליסטית קתי סייפרט מחברת CFRA את עמדתה הזהירה. לדבריה, עם מסחר מעל הממוצעים ההיסטוריים, צמיחה מתונה בהכנסות, תמונה מעורבת במגזרי הליבה, והיעדר רכישות מניות חוזרות, נראה כי המניות מתמחרות בצורה הוגנת.
דירוג ה"החזק" שלה משקף את השקפתה שהמניה אינה מציעה הזדמנות משמעותית לעלייה בטווח הקרוב. התחזיות לשנים 2025 ו-2026 מצביעות על צמיחה מוגבלת ברווחי התפעול, מה שמחזק את הגישה הזהירה של האנליסטים. מאייר שילדס מחברת KBW חולק דעה דומה ומציין שהמניה נראית מתומחרת במלואה. לדעתו, נושא הירושה הניהולית ישפיע על תפיסת המשקיעים יותר מאשר על הביצועים התפעוליים בפועל, לפחות בטווח הקצר.
היעדר רכישות חוזרות של מניות מאז מאי 2024 מהווה אינדיקציה ברורה לגישתו של באפט כלפי שווי המניה. כמי שמפקח אישית על תוכנית הרכישות החוזרות, הימנעותו מרכישות מצביעה על כך שהוא אינו רואה במחירים הנוכחיים הזדמנות השקעה אטרקטיבית.
אנליסטים כבר הזהירו קודם לכן שהמניה יקרה מדי, כאשר נסחרה
ב-1.8 פעמים השווי בספרים וב-26 פעמים הרווחים הצפויים - מכפילים גבוהים יחסית לחמש עשרה השנים האחרונות. חלק מהאנליסטים אף ציינו שמחיר המניה עלה מעבר לשווי האמיתי של החברה.
באפט עצמו, שיחגוג את יום הולדתו ה-95 באוגוסט, הבהיר שלמרות הצמצום בתפקידו החל מ-2026, הוא ימשיך להגיע למשרד מדי יום. התחייבותו להישאר זמין לייעוץ במקרים מורכבים יחד עם מעמדו כבעל השליטה מספקים מעט הרגעה למשקיעים החוששים מפני השינוי המתקרב.
- 7.א. מרק 30/05/2025 15:54הגב לתגובה זוכמות המזומנים העצומה ומנכל חדש נותנים תקווה שברקשייר התוואי יתחילו סוף סוף להפעיל מנועים. הכסף הפנוי יחזור לשוק כהשקעה בחברות רווחיות ועם נתחים גדולים של החזקות יגיעו גם הדיבידנדים השמנים.
- 6.ממליץ מתחיל 30/05/2025 14:57הגב לתגובה זולחברה הר מזומנים אדיר וכנראה די בעייתי למצוא השקעות מתאימות.אולי כדאי להתחיל לחלק דיבידנד חצי שנתי או רבעוני ובכך להקטין את כמות המזומן ולגרום לעוד משקיעים לקנות מניות חברה שיכולה להבטיח תשלומי דיבידנד מכובדים לאורך שנים ארוכות.
- 5.אנונימי 30/05/2025 14:27הגב לתגובה זואני סבור שבאפט הזדקן מידי וטוב עשה שהעביר את התפקיד לבאא בתור.איני חושב שבאפט צודק בגישתו לקריפטו.באפט מיושן מידי בשנים האחרונות הוא לא מצליח להכות את המדד.
- 4.אנונימי 30/05/2025 11:44הגב לתגובה זושומעים מה הוא עושה ועושים הפוך
- 3.לרון 30/05/2025 07:02הגב לתגובה זוכל החלטה של ההנהלה החדשה תישא ביקורת השוואתית למה באפט היה עושה! וזה נורמלי! לי נראה שצריך אומץ רב להיכנס לנעלים של באפט וזאת בלשון המעטה הבא בתור גיימי דיימון!
- 2.לרון 30/05/2025 06:58הגב לתגובה זובאפט ואולי גם מאנגר השאירו מ ז מ ן רשימת קניות מומלצת ל5 שנים הבאות! למרות שברור 3.0 לא ניתן לחזות עתיד אך יש מקרים שאפשר לדוגמא ללא המלצה ליברה של אתי אלישקובהרמס הצרפתית וממש לא קשה לבנות רשימה מהסוג הנל! כאמור לא המלצות
- 1.לרון 30/05/2025 06:53הגב לתגובה זוזה מה שכתבתי שיקרהואייבל ....עוד תופיע הכותרת HE IS NOT SO ABLE גם זה ברור!
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
משקיעים עובדים AIלקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?
זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.
מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.
בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.
מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- סנאפ מזנקת 20%, אנבידיה מטפסת 1.5%; קוואלקום מאבדת 2% - ומה עושים החוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45% , פלנטיר Palantir 1.65% או רובין הוד Robinhood 2.58% מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.
