פלנטיר מזנקת בזכות לקוחה חדשה - נאט"ו; קופצת 7%
על רקע איומי טראמפ להפסקת התמיכה בברית המדינות הצפון אטלנטיות, נאט"ו מתחמשת ורוכשת מערכת מאחד מחברות ה-AI החמות בשוק
לצד הגדלות תקציבי הביטחון עליהם כבר הודיעו חלק ממדינות אירופה, גם נאט"ו מתחילה להתחמש ולהתכונן ליום בו טראמפ יממש את האיומים שלו לגבי הפסקת המימון לברית, אלא שהפעם נאט"ו לא מתחמשת בטילים או ספינות חדשות - נאט"ו דיווחה כי רכשה לראשונה מערכת לחימה מבוססת AI מחברת פלנטיר PLTR , חברה עם קשרים עמוקים מאוד עם שירותי הביטחון האמריקאים ושהמייסד שלה, פיטר ת'יל, הוא תומך ידוע של טראמפ.
על פי ההודעה, המערכת החדשה משלבת בינה מלאכותית 'גנרטיבית, למידת מכונה ומודלי שפה גדולים (LLMs), והיא תעניק למפקדים "יכולת מבצעית משותפת ובטוחה" שתשמש לפעילות השוטפת של נאט"ו. העסקה הושלמה תוך שישה חודשים בלבד, מה שנחשב לאחד ההליכים המהירים בתולדות הברית, והמערכת צפויה להיכנס לשימוש מבצעי כבר בתוך חודש. המערכת שמספקת פלנטיר לנאט"ו מבוססת על טכנולוגיית Maven של הפנטגון, אשר אוספת נתונים מלוויינים, משלבת אותם עם מידע מודיעיני מהשטח ומזהה מטרות בזמן אמת באמצעות אלגוריתמים של למידת מכונה.
נאט"ו ציינה כי השלמת הרכישה ממחישה את שיתוף הפעולה ההדוק בין בסיסי הטכנולוגיה
של ארה"ב ושל אירופה. אומנם הסכום לא פורסם, אך לפי ההערכות מדובר באחת העסקאות הביטחוניות הגדולות של פלנטיר לשנת 2025, שהמניה שלה קופצת ב-7% במסחר המוקדם על רקע הדיווח.
מאז 2009 זכתה פלנטיר PLTR בחוזים
עם ממשלת ארה"ב בהיקף של מעל 2.7 מיליארד דולר, מתוכם יותר מ-1.3 מיליארד רק ממשרד ההגנה, והיא הפכה לאחת השחקניות המרכזיות בתחום. מניית החברה זינקה ביותר בכ-290% בשנה האחרונה, על רקע הציפייה שהיא תיהנה מתקציבי הביטחון של ממשל טראמפ וגם מביקושים גוברים מצד לקוחות
מסחריים למערכות AI.
- פלנטיר תובעת: "גנבו לנו קוד"
- 448 מיליון דולר לפלנטיר: הצי האמריקאי מטמיע מערכת AI לניהול תחזוקת צוללות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פרויקט Maven של משרד ההגנה האמריקאי הושק ב-2017, תחילה תוך שימוש בטכנולוגיה של גוגל. אך בעקבות לחץ מצד עובדים שהתנגדו לשימוש בבינה מלאכותית לצרכי לחימה, גוגל פרשה מהפרויקט. מאז המשיך הפנטגון לפתח את המערכת בעצמו,
והשתמש בה גם במסגרת הסיוע לאוקראינה במלחמה מול רוסיה. הגרסה שמקבלת נאט"ו תכלול פלטפורמה שמאפשרת שילוב של יישומים ומקורות מידע נוספים, לצורך עיבוד מידע מהיר, מיקוד מטרות והערכת מצב כוללת של שדה הקרב.
בכיר בפלנטיר, שון מאנסקו, התייחס
לעסקה ואמר: "אנו גאים לתמוך במאמצי נאט"ו לחזק את כושר ההרתעה באמצעות פלטפורמת לחימה מבוססת בינה מלאכותית. השותפות הזו מדגישה את נחישות הברית להוביל בחדשנות טכנולוגית". ראש מטה נאט"ו בבלגיה, גנרל מרקוס לאובנטל, אמר כי "הברית מאמצת טכנולוגיות חדשניות כדי לשפר
את הגמישות והמהירות בתגובה לאיומים משתנים - זהו נדבך מרכזי ביכולתנו לנצח בשדה הקרב".
אנבידיה והמתחרות. קרדיט: נעשה עם AI"הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54% במניה
למרות שליטה כמעט מוחלטת בשוק השבבים שמיועדים ל-AI, שמובילה לצמיחה חריגה בהכנסות, מניית אנבידיה נסחרת בדיסקאונט היסטורי מול מדד השבבים; פער התמחור מעורר עניין מחודש במניה בקרב משקיעים
מניית אנבידיה NVIDIA Corp. 3.93% נסחרת כיום בדיסקאונט של 13% ביחס למדד השבבים של פילדלפיה, ה-SOXX iShares PHLX SOX Semiconductor Sector Index , שכולל 30 חברות מובילות בתעשייה כמו אינטל, AMD ו-TSMC. המדד עצמו רשם עלייה של 35% בששת החודשים האחרונים, בעוד אנבידיה עלתה רק ב-25%, מה שיצר פער תמחור נדיר. נתון זה ממקם את אנבידיה באחוזון הראשון של התמחור היחסי בעשור האחרון, כשהיו רק 13 ימי מסחר בהם הייתה זולה יותר מול המדד. השווי הנוכחי של אנבידיה עומד על כ-4.4 טריליון דולר, והיא מהווה כ-7% ממדד ה-S&P 500.
התמחור המוחלט גם הוא נמוך יחסית: מכפיל רווחים צפוי של 25, שמציב אותה באחוזון ה-11 בעשור האחרון. עבור חברה עם צמיחה שנתית ממוצעת של 60% בהכנסות בשלוש השנים האחרונות, בעיקר ממכירות מאיצי AI כמו סדרת Blackwell, מדובר ברמה אטרקטיבית. במהלך 2025, שלטה אנבידיה ב-88% משוק המאיצים הגרפיים, עם משלוחים של 6 מיליון יחידות Blackwell עד אוקטובר, תוך ביקוש גובר מענקיות כמו אמזון, גוגל ומטא. ההכנסות ממרכזי נתונים הגיעו ל-30 מיליארד דולר ברבעון השלישי של 2025, עלייה של 112% משנה קודמת.
היסטורית, רכישות במכפיל מתחת ל-25 הניבו תשואה ממוצעת של 150% בשנה אחת, ללא מקרים של הפסד. ברנשטיין קובעים מחיר יעד של 275 דולר, ממחיר נוכחי של 179 דולר, מה שמשקף פוטנציאל עלייה של 54%. הפער נובע מחששות בשוק סביב השקעות AI אדירות, שעמדו ב-2025 על 200 מיליארד דולר ברחבי העולם, אך אנבידיה נהנית מיתרון טכנולוגי, עם פלטפורמת CUDA שמחזקת מעמד מונופוליסטי.
במהלך 2025, הרחיבה אנבידיה את הפעילות, והשקיעה 2 מיליארד דולר בסינופסיס, חברת תוכנה לעיצוב שבבים, כדי להאיץ פיתוח AI. היא השיקה את משפחת Nemotron 3, מודלים פתוחים: Nano עם 30 מיליארד פרמטרים ומסגרת MoE שמגבירה תפוקה פי 4; Super עם 100 מיליארד פרמטרים; ו-Ultra עם 500 מיליארד, זמינים בפלטפורמות כמו Hugging Face ו-AWS. המודלים תומכים במערכות מרובות סוכנים, עם חלון הקשר של מיליון טוקנים, ומשמשים למשימות כמו דיבוג תוכנה ותכנון אסטרטגי.
- האם החברה הוותיקה שהידרדרה מאז בועת 2000 מתעוררת?
- אנבידיה מפתחת את הצפון: קמפוס ענק בקריית טבעון ליותר מ-10,000 עובדים עד 2031
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, שיתוף הפעולה עם ממשלת ארה"ב במשימת Genesis (פרויקט לאומי את השימוש בבינה מלאכותית למטרות מדעיות) כולל השקעות ב-AI לתחומי אנרגיה, מחקר מדעי וביטחון. אנבידיה מספקת פלטפורמות כמו Apollo למזג אוויר וסימולציות, ומפתחת AI למפעלים, רובוטיקה ותאומים דיגיטליים. ב-CES 2025, חשפה מעבדת בדיקת DRIVE AI לרכבים אוטונומיים, שעברה כבר אבני דרך משמעותיות בבטיחות. בסין, אושרו מכירות H200, מה שמגדיל הכנסות פוטנציאליות ב-10%.
נייק בוק 1. קרדיט: רשתות חברתיותנייקי דורכת במקום: המכסים מכבידים וסין ממשיכה להיחלש
הדוחות עקפו את הציפיות, אבל המשקיעים התמקדו בשחיקת המרווחים, בירידה החדה במכירות בסין ובמסר זהיר מההנהלה; התוצאה היא צלילה דו-ספרתית במניה ומסקנה שכנראה שהריסטארט של נייקי עדיין רחוק מסיום
מה שהיה אמור להיות עוד תחנה בדרך לתפנית בנייקי Nike Inc -10.54% הפך בתוך שעות לאיתות מטריד לגבי עומק האתגרים שעוד ניצבים בפני ענקית הספורט. למרות תוצאות טובות מהצפי ברבעון, מניית החברה נופלות בחדות ומוסיפות ירידה של
כ-11% לירידה של כ-22% מתחילת השנה. תגובת השוק הדגישה מסר ברור: הפעם המשקיעים פחות התרשמו מ-"הכאה" נקודתית של שורת הרווח, אלא בחנו את התמונה הרחבה של מרווחים נשחקים, חולשה מתמשכת בסין והיעדר תחושה של נרטיב מהפך משכנע.
הדוחות שפורסמו לאחר נעילת
המסחר ביום חמישי הציגו אומנם תוצאות מעל הציפיות, אך המספרים המרכזיים העבירו מסר מורכב. הרווח נשחק בכ-32% בעוד המכירות כמעט שלא צמחו, עם עלייה זניחה בלבד של כ-0.4%. במקביל, סין הפכה שוב לגורם המשקולת המרכזי, עם ירידה של כ-17% במכירות, והאזור הוא המשקולת הכבדה
ביותר על ביצועי החברה ברבעון.
לא סיפור התפנית שהשוק חיפש
לפי פרשנויות בשוק, משקיעים רוצים לראות שיפור עקבי במרווחים ולא רק תוצאה חשבונאית טובה מהצפי. הרקע לכך הוא הפגיעה הכפולה שממנה נייקי עדיין מתקשה להשתחרר: עלויות מכסים שהפכו למשמעותיות
יותר, ומבצעי הנחות שמטרתם לפנות מלאי מיושן, אך במקביל פוגעים ברווחיות ומחלישים את תפיסת הפרימיום של המותג.
המרווח הגולמי של החברה נשחק בכ-7% והגיע ל-40.6%, רמה שנחשבת קריטית עבור נייקי, שכן היא נצמדת בקושי לסף ה-40% הנתפס כ-"רצפה" תדמיתית ופיננסית.
המכסים וההנחות המרובות פגעו במיוחד בפעילות בצפון אמריקה, שהיא העסק הגדול ביותר של החברה. ההנהלה, מצדה, לא ניסתה לייפות את המציאות. המנכ”ל אליוט היל הודה בשיחה עם אנליסטים כי המכסים “הוסיפו רוח נגדית משמעותית” שיש להתגבר עליה, אמירה יוצאת דופן בכנותה עבור חברה
שנוטה להדגיש חזון ושיווק על חשבון קשיים תפעוליים.
- מסכמים שנה - 6 המותגים שנפלו בשנת 2025
- ריטיילורס ממשיכה לצלול - צניחה של 62% ברווח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המכסים הופכים לבעיה מבנית, לא אירוע חולף
האתגר של נייקי אינו רק עצם קיומם של מכסים, אלא מבנה שרשרת האספקה שלה. החברה מייבאת חלק משמעותי מהמוצרים מווייטנאם, אינדונזיה וסין, כאשר שיעורי המכס שצוינו עומדים על כ-20%, 19% ולפחות 25% בהתאמה. המשמעות היא שכל תזוזה פוליטית או רגולטורית יכולה להכות ישירות במרווחים, במיוחד בתקופה שבה החברה כבר נלחמת על תמחור ועל דימוי מותג לאחר תקופה ארוכה של הנחות.
