מנכ"ל אמזון חושף את חזון ה-AI של ענקית הקמעונאות
עם השקת שבבי 'טריניום', ענקית הטכנולוגיה מאתגרת את שליטת אנבידיה בשוק ה-AI ומבטיחה להוריד עלויות
מנכ"ל אמזוןAmazon.com Inc. -2.49% , אנדי ג'סי, חשף את שאיפות החברה "להשפיע יותר על העולם" והדגיש תחום חדש במיקוד החברה – בינה מלאכותית ג'נרטיבית – במכתבו השנתי לבעלי המניות שפורסם היום (חמישי). במכתבו, ג'סי פירט גם את עקרונות היסוד של החברה, כמו גישתה למנהיגות ושליחותה להפוך ל"חברה הממוקדת בלקוח ביותר בעולם".
המנכ"ל ציין את המאמצים שאמזון עושה כדי לשרת טוב יותר את בסיס הלקוחות שלה, כגון הרחבת משלוחים מהירים לערים כפריות ופנייה ללקוחות חדשים באמצעות
השקת רשת הלוויינים 'קוויפר'. פרויקט זה נועד לספק קישוריות פס רחב למיליוני משקי בית ברחבי העולם.
הבינה המלאכותית הג'נרטיבית
ג'סי הציג גם את תחזיות ענקית הקמעונאות לגבי בינה מלאכותית ג'נרטיבית, באומרו שהיא תביא ל"חידוש כמעט כל חוויית לקוח שאנו מכירים, ותאפשר חוויות חדשות לגמרי שעליהן רק חלמנו עד כה". מעבר לאמצעים להגברת הפרודוקטיביות, המנכ"ל צופה שהטכנולוגיה תחדש תעשיות שלמות, מרפואה ועד רובוטיקה. ההתלהבות של ג'סי נובעת מרצונו שאמזון תישאר בקו אחד עם מתחרותיה בעודן מגבירות את יכולות הבינה המלאכותית שלהן.
"אם חוויות הלקוח שלכם אינן מתכננות לנצל את המודלים החכמים האלה... לא תהיו תחרותיים", כתב. "זה לא יקרה בשנה או שנתיים, אבל זה גם לא ייקח עשר שנים. זה מתקדם מהר יותר מכמעט כל טכנולוגיה שראינו אי פעם."
- פורד מתחילה למכור רכבי יד שנייה דרך אמזון
- נדחתה בקשת אמזון: ייצוגית של צרכנים תתברר בישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המנכ"ל הגן על השקעות ההון המשמעותיות של אמזון במרכזי נתונים, שבבים וחומרה, באומרו שהן הלקוחות והן בעלי המניות "ייצאו נשכרים מהשקעותינו האגרסיביות כעת".
השבבים של אמזון
ג'סי גם התייחס לשליטתה של אנבידיה NVIDIA Corp. -3.15% בשוק יחידות העיבוד הגרפי (GPU), השבבים המשמשים לאימון מודלים של בינה מלאכותית. "בינה מלאכותית לא חייבת להיות יקרה כפי שהיא היום, והיא לא תהיה כזו בעתיד", כתב. "השבבים הם האשם העיקרי. רוב הבינה המלאכותית עד כה נבנתה על ספק שבבים אחד."
אמזון מפתחת מענה משלה לאנבידיה עם משפחת שבבי סיליקון מותאמים אישית הנקראת 'אמזון טריניום'. בשילוב עם שירותי בניית המודלים והסקת המסקנות של אמזון, זה אמור "להפחית את העלות ליחידה בבינה מלאכותית", לדברי ג'אסי.
- מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות
- השליחים של אובר בסכנה - רובוטי משלוח יוצאים לדרך בבריטניה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- קרוז, פיט או צ'אן: מיהו שחקן הקולנוע העשיר ביותר בכל הזמנים?
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותתוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה
19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה
שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר
מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי
של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.
כוחו של הרגל
הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב
החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה
למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.
האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני
שיאומי אימצה גישה שונה
לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו
ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.
ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות
כמעט
בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב
של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.
לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין
עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.
מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות
פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם
חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.
לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.
מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.
העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.
- וורנר ברוס למכירה: המניה זינקה 10% לאחר פתיחת המידע הפיננסי לרוכשים
- וורנר ברוס מסרבת להצעת רכישה של פראמאונט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.
