מדד הפחד מזנק: "עדיין לא הזמן לקנות מניות"
עליית ה-VIX ל-28 נקודות מפתה משקיעים רבים לצאת למסע קניות, אך בוול-סטריט ממליצים להמתין לפחות לאחר פרסום מדד המחירים לצרכן
התנודתיות בשווקים שבה בעוצמה רבה ומשקיעים רבים מתייחסים לעלייה במדד הפחד כאיתות קנייה. עם זאת, לא בטוח שזה המצב הפעם. מדד התנודתיות של שיקגו (VIX), המכונה גם "מדד הפחד" של שוק המניות, נמצא במגמת עלייה לאחרונה. המדד, שבילה את רוב חודשי ינואר ופברואר בסביבות הממוצע ארוך הטווח שלו של כ-19.5 נקודות, זינק ל-27.1 ביום שני. והיום (שלישי) הוא נסחר סביר 28 נקודות. קריאה גבוהה במדד ה-VIX עשויה להצביע הרבה פעמים על הזדמנות קנייה, אך לפי חברת מחקר השוק DataTrek, עדיין לא הגענו לנקודה זו.
על פי ניקולס קולאס, מייסד-שותף ב-DataTrek, רמות המפתח של ה-VIX שיש לעקוב אחריהן הן 27.3 ו-35.1, המייצגות סטיית תקן אחת ושתי סטיות תקן מהממוצע ארוך הטווח. באופן כללי, בדרך כלל, כשמודדים דברים, רוב התוצאות (כשני שלישים) נמצאות קרוב לממוצע. כמעט כל התוצאות (95%) נמצאות די קרוב לממוצע.
קולאס אומר שכשהמדד מגיע ל-27.3, זה סימן לדאגה רגילה בשוק. אבל אם המדד יגיע ל-35.1, זה כבר סימן לפאניקה אמיתית שתדרוש צעדים גדולים מהממשלה כדי לטפל בה. מומחים אחרים מסכימים שהמשקיעים מודאגים מירידות בשוק, אבל חושבים שאולי הם מגזימים.
"השווקים מנכים שינויי משטר מהר יותר מהכלכלה, אך הם גם נוטים יותר לחיוביים כוזבים", כתב דניס דה-בושר, נשיא חברת 22V Research. "המשקיעים מנכים סיכויים גבוהים להאטה שעדיין אינה ניכרת בנתונים".
- הכל יורד: מניות הבנקים באנגליה בולטות בנפילה, גם מניות הביטחון בירידה חדה
- האם אתם שאננים מדי לקראת אוקטובר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כריס סנייק, אסטרטג ההשקעות הראשי של Wolfe Research, גם הוא אינו רואה תחתית בשוק עדיין. אינדיקטורי הפחד נמצאים "באדום", כתב בהערה ביום שלישי, אך לא הייתה קפיצה ב-VIX תוך-יומי. אינדיקטורים טכניים אחרים עדיין אינם מהבהבים באותות קנייה, כולל יחס פוט/קול של מניות, מניות הנסחרות מתחת לממוצעים הנעים שלהן ל-50 ימים, ומספיק מניות בשפל חדש של חודש, הוא מציין. "אנחנו מחכים לירידה משמעותית יותר בשוק לפני שנתחיל לקנות מניות, וזאת לפני פרסום מדד המחירים לצרכן ביום רביעי", כתב, והוסיף שדו"ח מדד המחירים יהיה האירוע הבא שישפיע מאוד על השוק.
למרות העלייה במדד הפחד, רבים מהמשקיעים ממתינים לאינדיקטורים נוספים לפני שיחליטו האם זהו הזמן הנכון לחזור ולרכוש מניות. ההיסטוריה מלמדת שכניסה מוקדמת מדי בזמני תנודתיות עלולה להוביל להפסדים נוספים, בעוד שהמתנה לסימנים ברורים יותר של התייצבות יכולה להגן על תיקי ההשקעות.
משקיעים ותיקים מזכירים כי תנודתיות מוגברת אינה בהכרח סימן למשבר עמוק, אלא לעיתים קרובות היא חלק טבעי ממחזור השוק. דו"ח מדד המחירים לצרכן הצפוי ביום רביעי יהווה נקודת מפנה חשובה, שכן הוא יספק מידע חיוני על מגמות האינפלציה והכיוון האפשרי של מדיניות הריבית של הבנק המרכזי בחודשים הקרובים. משקיעים רבים ממתינים לפרסום זה לפני שיחליטו באיזה כיוון לפעול.
- 3.מענין. תודה. (ל"ת)הקורא 11/03/2025 22:01הגב לתגובה זו
- 2.מחכים למדד 11/03/2025 19:56הגב לתגובה זוגם אם היו יודעים היטם מה המדד מראשלא ידעו להגיד מה תעשה הבורסה .אם המדד יהיה נמוךאז יש סיבה לעליית הבורסה כי סיכויי הורדת הריבית עוליםמאידך יש מצב שהבורסה אז תרדואז המומחים יגדו לנו בדיעברשזה כי מדד נמוך מרמז על מיתון ולהפך אם המדד יהיה גבוה מהצפוי
- 1.אלבג 11/03/2025 19:08הגב לתגובה זונראה מה יהיה עם היצור המזוהם הזה לא תיארתי לעצמי שיחריב ככה את הכלכלה בזמן ככ קצר
- כמה את מופסד שככה את עצבני על טרמפ (ל"ת)אנונימי 11/03/2025 22:02הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אביגל שורק, קרדיט: החברהרבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר
שיפור במרווחי הזיקוק, תוכנית התייעלות ומענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי דחפו את החברה לרווח שיא; המניה עלתה ב-5.5%
דלק ארה"ב US Delek US Holdings 5.66% , פרסמה את הדוחות הרבעוניים בסוף השבוע האחרון והציגה רבעון יוצא דופן עם רווח נקי של 178 מיליון דולר (2.93 דולר למניה) ו-EBITDA מתואם של כ־760 מיליון דולר. גם ללא ההשפעה החד־פעמית
של המענקים הרגולטוריים, החברה הציגה EBITDA מתואם של 319 מיליון דולר, רמה הגבוהה משמעותית ביחס לשנים קודמות.
החברה, שאין לה גרעין שליטה, מחזיקה בארבעה בתי זיקוק במדינות טקסס, לואיזיאנה וארקנסו, וכן ב-63% מחברת הבת דלק לוגיסטיקה (DKL), הפועלת בתחום
תשתיות האנרגיה והובלת נפט, גז ומים.
מאז נכנס לתפקידו ביוני 2022, מוביל המנכ"ל אביגל שורק, שעובד בקבוצה למעלה מ-13 שנה (עם הפסקה קצרה בה שימש מנכ"ל אל על), תוכנית התייעלות רחבה (EOP) שהובילה לשיפור בתזרים המזומנים בקצב שנתי של כ-180 מיליון דולר.
“ההתייעלות היא כבר לא פרויקט, אלא דרך חיים,” אמר שורק בשיחת המשקיעים. בעקבות הביצועים, עדכנה החברה כלפי מעלה את היעד השנתי של התוכנית ל-180 מיליון דולר לפחות, לעומת 130 מיליון דולר בתחזית הקודמת.
אחת התרומות המרכזיות לתוצאות האחרונות היא קבלת
מענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי (EPA), במסגרת פטור לבתי זיקוק קטנים. לאחר שנים של דיונים, קיבלה החברה אישור רטרואקטיבי לשנים 2019-2024 בהיקף של 280 מיליון דולר, אשר נרשמו כהפחתה בעלות המכר. שורק ציין כי החברה צפויה לממש מענקים נוספים של כ-400 מיליון דולר
נוספים במהלך חצי השנה הקרובה, ומעריכה שכל בתי הזיקוק שלה יעמדו בקריטריונים גם ב-2025.
- דלק US קופצת בוול סטריט - זוכה להעלאת המלצה מוולס פארגו
- האביר הלבן של ויסמן ובירן: דלק US רוכשת את השליטה באלון USA ב-572 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, דלק לוגיסטיקה העלתה את תחזית ה־EBITDA השנתית שלה לטווח שבין 500-520 מיליון דולר, והיא צפויה לסיים את השנה בטווח העליון. שורק הוסיף כי נרשמת מגמת שיפור גם במגזר הסיטונאי בזכות חוזים חדשים והתייעלות בלוגיסטיקה.
