אורקל
צילום: טוויטר

לקראת דוחות אורקל: המשקיעים מחכים לעדכונים על מיזם Stargate

החברה ממשיכה להרחיב את פעילותה בענן ובבינה מלאכותית, בעוד השווקים מצפים למידע נוסף על שיתוף הפעולה עם OpenAI וסופטבנק; מה צופים האנליסטים לענקית שירותי הענן?

אביחי טדסה |
נושאים בכתבה אורקל צפרא כץ

אורקל Oracle Corp 1.16%   צפויה לפרסם את דוחותיה הכספיים לרבעון הרביעי לאחר סגירת המסחר, כאשר האנליסטים מתמקדים בצמיחת ההכנסות ובפרטים נוספים על מיזם Stargate, בו היא שותפה עם OpenAI וסופטבנק. ההכרזה של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ על תמיכתו בהשקעה של 500 מיליארד דולר בתשתיות בינה מלאכותית תרמה לעלייה במניית החברה בימים שלאחר פרסום הידיעה בינואר, אך מאז הסנטימנט בשוק השתנה והמניה ירדה.


ענקית שירותי הענן צפויה לדווח על הכנסות של 14.39 מיליארד דולר, עלייה של כ-8% לעומת השנה הקודמת. הרווח הנקי המתואם צפוי לעמוד על 4.29 מיליארד דולר, או 1.49 דולר למניה, לעומת 3.98 מיליארד דולר ו-1.41 דולר למניה בתקופה המקבילה אשתקד. בשנת 2025 כולה, האנליסטים צופים לאורקל הכנסות של 65 מיליארד דולר, ורווח למניה של 7 דולר.


מתוך 14 אנליסטים שסוקרים את מניית אורקל, שמונה ממליצים על "קנייה", בעוד שישה ממליצים על "החזקה", כך לפי נתוני Visible Alpha. מחיר היעד הממוצע של האנליסטים עומד על 194 דולר, מה שמשקף פוטנציאל עלייה של כ-32% מהמחיר הנוכחי (147 דולר). בבנק UBS ציינו כי עיקר תשומת הלב תתמקד בפרויקט Stargate, שיתוף הפעולה של אורקל עם OpenAI וסופטבנק. האנליסטים סבורים כי פרטים נוספים על המיזם, שעשוי להגיע להיקף של 500 מיליארד דולר, עשויים להיות גורם מכריע יותר מהתוצאות הפיננסיות של החברה. UBS השאירו את דירוג "קנייה" עם יעד מחיר של 210 דולר למניה. גם ב-Jefferies התייחסו להשפעת Stargate, וציינו כי מאז ההכרזה על הפרויקט ב-21 בינואר, התחושה סביב המניה השתפרה, והם חזרו על יעד מחיר של 220 דולר.


Stargate: האם זו ההזדמנות הגדולה של אורקל?


אחד הנושאים המרכזיים שצפויים להיבדק בשיחת המשקיעים הוא פרויקט Stargate, המיזם המשותף של אורקל עם OpenAI וסופטבנק. החברות מתכננות להשקיע 100 מיליארד דולר בשלב הראשון בפיתוח תשתיות בינה מלאכותית בארה"ב, כולל הקמת עשרה מרכזי נתונים בטקסס, בהם צפויה אורקל למלא תפקיד מרכזי. אנליסטים בבתי השקעות גדולים רואים בפרויקט זה הזדמנות אסטרטגית עבור אורקל, שעשויה להפוך לספקית תשתיות מפתח עבור השקעת הענק. 

ב-UBS הדגישו כי ההשפעה של המיזם עשויה להיות מכרעת לתוצאות אורקל בשנים הקרובות, וציינו כי הפרויקט "עשוי לגבור בחשיבותו על יתר הדיווחים של החברה". האנליסטים ב-מיזוהו סבורים כי המניה עדיין לא מיצתה את מלוא הפוטנציאל שלה בעקבות החדשות, והעניקו לה דירוג "עודף תשואה" עם יעד מחיר של 210 דולר. מניית אורקל רשמה עלייה של 35% בשנה האחרונה, אך נותרה תנודתית. כעת, המשקיעים מצפים לשמוע כיצד אורקל תתמודד עם התחרות הגוברת מצד AWS, גוגל ומיקרוסופט, ואילו עדכונים תספק בנוגע להשפעת פרויקט Stargate על פעילותה העתידית.



אכזבה בדוחות האחרונים


ענקית התוכנה דיווחה ברבעון האחרון על תוצאות שהיו נמוכות במעט מהציפיות הגבוהות שנבנו סביב פעילות החברה בתחום הבינה המלאכותית. החברה דיווחה על רווח למניה של 1.47 דולר, נמוך במעט מתחזיות וול סטריט שעמדו על 1.48 דולר. גם ההכנסות אכזבו עם צמיחה של 9% לעומת הרבעון המקביל, והסתכמו ב-14.06 מיליארד דולר, מתחת לתחזית הקונצנזוס של 14.1 מיליארד דולר.

המנכ"לית צפרא כץ הדגישה כי "ביקוש שיא בתחום הבינה המלאכותית הוביל לצמיחה של 52% בהכנסות תשתיות הענן של אורקל ברבעון השני, שיעור צמיחה גבוה משמעותית מהמתחרים שלנו". עם זאת, למרות הנתון המרשים, שיעור הצמיחה היה בקו אחד עם תחזיות האנליסטים.

קיראו עוד ב"גלובל"


השירותים המסורתיים של החברה הציגו האטה משמעותית, כאשר הצמיחה בהכנסות מרישיונות תוכנה המותקנים באתר הלקוח הואטה מ-7% ברבעון אוגוסט ל-1% בלבד ברבעון נובמבר. סך הכנסות הענן צמחו ל-5.9 מיליארד דולר, עלייה של 24% לעומת השנה הקודמת, כאשר יחד עם שירותי התמיכה בענן ההכנסות הכוללות הגיעו ל-10.8 מיליארד דולר.

יו"ר ומייסד החברה, לארי אליסון, ציין כי "תשתיות הענן של אורקל מאמנות כמה ממודלי הבינה המלאכותית החשובים ביותר בעולם, מכיוון שאנחנו מהירים וזולים יותר מענני מחשוב אחרים". החברה אף הרחיבה את יכולות מרכזי הנתונים שלה באמצעות שיתופי פעולה עם גוגל ואמזון. ההשקעות הכבדות בתשתיות השפיעו משמעותית על תזרים המזומנים של החברה. ההוצאות ההוניות ברבעון הסתכמו ב-4 מיליארד דולר, גבוה מהתחזיות של 3.5 מיליארד דולר. כתוצאה מכך, למרות תזרים מזומנים תפעולי של 1.3 מיליארד דולר, תזרים המזומנים החופשי היה שלילי והסתכם במינוס 2.3 מיליארד דולר.


שווי השוק של אורקל עומד על 413.1 מיליארד דולר. מניית החברה ירדה מתחילת השנה ב-11%, ובמהלך 12 החודשים האחרונים עלתה ב-31%. מכפיל הרווח הנוכחי של אורקל הוא 36, והמכפיל העתידי עומד על 21.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותאגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיות

למה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?

מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה איטליה

איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.

מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח,  מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.

ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו. 

ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים. 


השקעה בנדל"ן באיטליה

למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.

המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.

פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מקאן. צילום יצרן

פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון

השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה פורשה

פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.


המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.


אסטרטגיה שנכשלה

הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.


סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.


בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.