נייקי עולה ב-5%: האם המניה בדרך להתאוששות?
אופטימיות מחודשת בקרב האנליסטים, שמאמינים בשיפור עתידי ברווחיות והחזרת המומנטום
לאחר שנה מאתגרת שבה מניית נייקי Nike Inc -0.06% איבדה כ-24% מערכה, בנק ההשקעות האמריקאי משדרג את התחזית שלו כלפי יצרנית ההנעלה וההלבשה הספורטיבית. האנליסטים מציינים כי החברה ניצבת בפני תקופה של שיפור במרווחי הרווח
ובתוצאות הפיננסיות, וצופים כי עד 2027 הרווח למניה יגיע ל-3.50 דולר - גבוה משמעותית מתחזיות השוק הנוכחיות. האנליסטים של ג'פריס שדרגו את נייקי ל"קנייה" והעלו את מחיר היעד שלהם למניה ל-115 דולר. בעקבות כך, מניית החברה עולה ב-5% במסחר.
התחדשות במלאי ושיפור ברווחיות
אחת הסיבות המרכזיות לשדרוג התחזית היא ציפייה למחזור התחדשות במלאי. בשנים האחרונות, נייקי השקיעה רבות בקווי מוצרים קלאסיים כגון Air Jordan 1, Nike Dunk ו-Air Force 1, מה שהוביל להצטברות מלאים גדולים.
כעת, עם ניקוי המלאי והכנסת חידושים חדשים, החברה צפויה להיכנס לסבב מילוי מחודש של החנויות כבר בסתיו הקרוב – מהלך שעשוי להניע את המכירות קדימה. נוסף על כך, ניתוח גיוסי העובדים של נייקי מעיד על עלייה בתפקידים הקשורים לפיתוח מוצרים, מה שמרמז על התמקדות מחודשת
בחדשנות. ככל שהמלאים יפחתו והמוצרים החדשים יחזרו להימכר במחיר מלא, מרווחי הרווח הגולמי של החברה עשויים להתקרב לרמות ההיסטוריות שלהן. נייקי רשמה בעבר רווח גולמי של 47.1% ברבעון הראשון של 2022, אך כיום הנתון עומד על 43% - והאנליסטים מאמינים שהמגמה צפויה להשתנות
לטובה.
בג'פריס מדגישים כי למרות האתגרים, נייקי שומרת על מעמדה הדומיננטי בשוק הנעליים והביגוד הספורטיבי. החברה אמנם איבדה מעט נתח שוק למתחרות, אך היתרון התחרותי שלה עדיין יציב, הודות לנוכחות הגלובלית החזקה וליתרון ההפצה הרחב שלה.
כעת, השאלה הגדולה היא האם החברה תצליח לשמר את המומנטום החיובי ולמנף את השיפור במלאים והחדשנות להמשך צמיחה.
כחלק מהניסיון לחזור לקדמת הבמה, נייקי חזרה לפרסם בפריים-טיים האמריקאי עם פרסומת ששודרה במהלך הסופרבול - לראשונה מזה 27 שנים.
אך המהלך המשמעותי יותר הגיע עם ההכרזה על שיתוף פעולה חדשני עם SKIMS, מותג בגדי הגוף של קים קרדשיאן. SKIMS, שהוקם בשנת 2019, הפך במהרה לאחד המותגים הצומחים ביותר בתחום האופנה, עם הכנסות של כמיליארד דולר בשנה. החברה הצליחה לחדור לשוק באמצעות מגוון רחב של מוצרים
לכל מבנה גוף, לצד קמפיינים חזקים שהובלו על ידי כוכבים משפיעים. עבור נייקי, זהו ניסיון נועז לשדרג את חטיבת ההלבשה שלה, שנאבקת בתחרות קשה מול מותגים כמו לולולמון Lululemon Athletica -1.09% . שיתוף הפעולה עם SKIMS, שיושק באביב
הקרוב, עשוי לפתוח עבורה קהלים חדשים ולחזק את נוכחותה בשוק ההלבשה היומיומית, מעבר לביגוד ספורטיבי מסורתי.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
וול סטריט שור (גרוק)מניות הקוונטים נופלות, אקספנג קופצת ב-8%; המדדים סביב ה-0
שלושת המדדים העיקריים פתחו ביציבות, עם חזרת המשקיעים מחופשת חג המולד ליום מסחר יחיד ודליל לפני סוף השבוע. הדאו יורד קלות בעוד ה-S&P 500 והנאסד״ק עולים קלות, כאשר מחזורי המסחר נותרו נמוכים על רקע היעדר טריגרים כלכליים משמעותיים.
המסחר הדליל מגיע לאחר שיום המסחר המקוצר של ערב חג המולד הסתיים בשיאים היסטוריים. מדדי S&P 500 ודאו ג’ונס רשמו רמות שיא חדשות, והשלימו חמישה ימי עליות רצופים. מגמה זו משתלבת ב”ראלי סנטה קלאוס” המסורתי, התקופה שבין סוף דצמבר לתחילת ינואר, הנחשבת לרוב חיובית עבור שוקי המניות.
במבט שנתי, השווקים מציגים ביצועים חזקים במיוחד. מדד S&P 500 עלה בכ-18% מתחילת השנה והוא בדרך לשנה שישית של תשואות דו-ספרתיות מתוך שבע השנים האחרונות. מדד נאסד״ק הוביל את העליות עם זינוק של יותר מ-20% בשנת 2025, זאת למרות תנודתיות חריפה במהלך השנה, כולל כניסה זמנית לטריטוריית שוק דובי לאחר הכרזת מכסי היבוא הרחבים של הנשיא טראמפ באפריל.
במקביל למניות, שוק הסחורות היקרות ממשיך להתחזק. חוזים עתידיים על זהב וכסף טיפסו לשיאים חדשים, על רקע מתיחות גיאופוליטית מתחדשת והיחלשות הדולר האמריקאי. מגמה זו מחזקת את מעמד המתכות היקרות כנכסי מקלט בתקופות של אי-ודאות גלובלית.
- טסלה תחת בדיקה: האם ידיות החירום במודל 3 מסוכנות בשעת משבר?
- אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות העליות החדות בשווקים, המשקיעים מתמודדים עם ציפיות הולכות ומצטמצמות להפחתות ריבית מצד הפדרל ריזרב בשנה הקרובה. פחות מ-15% מהסוחרים מעריכים כי תתרחש הורדת ריבית כבר בחודש הבא, וההערכות לגבי חודש מרץ נותרות חלוקות. בשלב זה, היעדר נתוני מאקרו ופרסומי דוחות כספיים מסמן סיום שקט יחסית לשבוע המסחר המקוצר של תקופת החגים.
