טראמפ
צילום: Pixbay
מעבר לים

טראמפ: מכסים על קנדה ומקסיקו החל מה-1 לפברואר

האתגרים הכלכליים המרכזיים שעומדים בפני טראמפ הם העלאת המכסים בלי לחנוק את הכלכלה והתמודדות עם החוב הטופח, לראשונה מאז הנשיא קלינטון, בינתיים חוסר הוודאות בשוק נמשך; טראמפ חתם ביום הראשון על שורה ארוכה של צווים, החל מיציאה מהסכם פריז ועד ביטול המימון לאונר"א
אך באופן בולט לא חתם על אף צו הקשורים למכסים, אך אמר שכאלה יוצאו בפברואר - למה לא עכשיו?
גיא טל | (6)

מאקרו: יהיו או לא יהיו מכסים זו השאלה, והשוק מבולבל

המוקשים שהעיבו על השוק לאחרונה מתפרקים אחד אחד. בשבוע שעבר הצבענו בטור זה על שני צעדים שעשויים לסייע בחידוש המומנטום החיובי, שניהם לא הכזיבו. דוחות הבנקים הגדולים שהיוו את יריית הפתיחה לעונת הדוחות היו מצויינים והיכו את הציפיות. בנוסף, נתוני האינפלציה היו טובים מהצפוי. הם עדיין לא מזיזים באופן משמעותי את ציפיות השוק ביחס לריבית אבל אם תיווצר מגמה כזו השינוי בציפיות לא יאחר לבוא בעקבותיהם. 


הנעלם הגדול שעדיין נשאר הוא מדיניות הממשל החדש, שגם היא מתחילה קצת להתבהר ולאו דווקא לצד השלילי. הנושא העיקרי לפני הכל הוא נושא המכסים. בנוסף, שאלת ההתמודדות עם החוב הממשלתי. הנשיא האחרון שהצליח להוריד את החוב היה ביל קלינטון, מאז כל הנשיאים רק הגדילו את החוב ובהרבה.


בחודשים הקרובים נדע לאן זה הולך אבל נראה שיש כבר סימנים חיוביים. בנאום ההכתרה הזכיר טראמפ את הקמת המשרד ליעילות ממשלתית בראשות מאסק. בנוסף, אחד מצווי היום הראשון עליהם חתם טראמפ הוא איסור על העסקת עובדי ממשל חדשים והקפאת רגולציות. בנוסף הוא הורה לכל העובדים לחזור לעבוד מהמשרדים. ייתכן שחלק מההוראות האלו יתקלו בקשיים חוקיים או מנהלתיים כאלה או אחרים, אבל נראה שטראמפ מנסה להתמודד ישירות עם הבעיה ולא מתחמק ממנה.


במסגרת צווי היום הראשון טראמפ גם מבטל רגולציה הקשורה לקידוחי נפט וייצור אנרגיה, ומתחייב להגדיל את ייצור האנרגיה המקומי, מה שיכול לסייע בהורדת מחירי האנרגיה ובכך לסייע במאבק באינפלציה "עם הפעולות שלי היום נסיים את ה Green New Deal".


אבל הנושא המרכזי היה ונשאר המכסים. המשקיעים האזינו ברוב קשב לנאום ההכתרה של טראמפ, ומשלא נשמעה אף מילה על מכסים והם גם לא נכללו בצווי היום הראשון הרבים עליהם חתם טראמפ, הם שלחו את החוזים לעליות, ואת תשואות אגרות החוב והדולר לירידות. אולם לאחר זמן קצר התפרסם כי טראמפ אמר כי יחיל מכסים על מקסיקו וקנדה כבר מה-1 לפברואר והמגמה השתנתה באחת. העליות נמחקו והדולר חזר לטפס. "אנחנו חושבים במושגים של 25% (מכס) על מקסיקו וקנדה" אמר טראמפ בבית הלבן, "אני חושב שנעשה את זה בראשון לפברואר". הוא סירב להתייחס לסין ואמר שהנושא במשא ומתן, אך הדגיש שהנושא על השולחן וקישר את זה לנושא מכירת טיק טוק. זה הספיק לשנות את המגמה, כאמור, לפחות לזמן מה.


השאלה היא למה לא ביום הראשון לאור העובדה שזה היה אחד מהנושאים המרכזיים במסע הבחירות של טראמפ, ושהוא ממהר לפרוע שטרות בכל נושא אחר? טראמפ חותם על אינסוף צווים הנשיאותיים, מלבד אלו שציינו קודם לכן. קצת קשה לעקוב אחרי צרור הצווים במגוון תחומים בין השאר יציאה מהסכם פריז (למלחמה בשינויי האקלים), יציאה מארגון הבריאות הבנלאומי (WHO), כמה צווים הנוגעים לישראל כמו הפסקת כל המימון לאונר"א וביטול הסנקציות שהוטלו על ידי ממשל ביידן על אזרחים ישראלים פעילי ימין, לא מעט צווים הנוגעים לגבול, כאלה המבטלים עקרנות DEI, הסרת כל הצנזורה מטעם הממשלה על חופש הביטוי ועוד ועוד, אבל מכסים? נאדה. לפחות לא עד הראשון לפברואר. 


קיראו עוד ב"גלובל"

מה יקרה ב-1 לפברואר שלא קורה עכשיו? אפשרות אחת היא שהדרך המשפטית לא כל כך פנויה בפני טראמפ, ונדרשת התנהלות זהירה. טראמפ למוד הניסיון מהקדנציה הראשונה מנסה לפעול בדרך שתביא לתוצאות, גם אם זה יקח יותר זמן, והצוות שלו בודק בזהירות מהן הדרכים החוקיות הנכונות ביותר לפעולה בנושא הסבוך, הקשור גם להתחייבויות בנלאומיות קודמות, ולפגיעה ביבואנים ותעשיינים, לכן נבחנות מספר דרכים אפשריות. אפשרות נוספת היא שטראמפ גם משאיר פתח פתוח למשא ומתן, להעלאה הדרגתית יותר וכו'.


 בינתיים, החוזים לאט לאט חזרו לטפס מעט, ותשואות אגרות החוב חזרו לרדת בצורה אגרסיבית יותר. מכל מקום הרבה ספקות עדיין תלויים באוויר ואין כיוון ברור. טראמפ כן חתם על צו המורה לייסד "מדיניות אמריקה תחילה במסחר" שמורה לפקידי הממשל "לבצע בדיקה ולזהות כל פרקטיקת מסחר לא הוגנת שמובצעת על ידי ארצות אחרות ולהציע פעולות לטיפול בפרקטיקות כאלה". אין ספק שמכסים יגיעו גם יגיעו, אבל ייתכן שלא בעוצמה ממנה השוק חושש. 


כך סבורים גם בחברת ההשקעות גוגנהיים. מנהלת ההשקעות הראשית אנה וולש צופה שהשפעת התעריפים לא תהיה גבוהה במיוחד, כל עוד הדולר יישאר חזק והוא יישאר מטבע הרזרבה המרכזי, וארצות הברית תמשיך למשוך השקעות זרות. היא סבורה שהתעריפים יעלו בממוצע בפחות מ-10% ויהיו ממוקדים במדינות מסוימות. זו נראית תחזית מעט אופטימית מדי, אבל סביר מאד להניח שהיא לא מאד רחוקה, וגם אם המכסים יעלו ביותר לא נראה 60% של מכס על סין כפי שהבטיח טראמפ בבחירות ולא 25% על מקסיקו וקנדה כפי שאמר היום. 


וולש אפטימית גם ביחס לריבית. היא מצפה להורדת ריבית בכל רבעון בשנת 2025, כלומר פי שלוש - ארבע מצפיות השוק. וולש עוד אמרה שאם תשואות אגרות החוב יגיעו ל-5% זו תהיה "הזדמנות קניה". בינתיים התשואות ממשיכות להתרחק מהרף הזה. נראה שיש מקום לאופטימיות זהירה בסופו של דבר, גם בחזית הריבית, הוצאות הממשל והתעריפים, אולם כדאי לחכות מעט יותר לפני נקיטת עמדה ברורה. 

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    האמריקאים שגו בבחירה שלהם וכל העולם ישלם (ל"ת)
    לא רק במסים 23/01/2025 12:22
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    לרון 21/01/2025 17:50
    הגב לתגובה זו
    חדשה ובילבול נוסף בשוק ההוןזה מביא ירידות של אי ודאות! דוגמית היום עם ירידת טסלהבכלל וכלל לא משונה! אצלי זה היה צפויאנשים אינם משתנים!!זיכרו זאת
  • 3.
    לרון 21/01/2025 17:44
    הגב לתגובה זו
    בקנדה ודנמרק רעיון לא מומלץ!
  • הזקן 22/01/2025 18:05
    הגב לתגובה זו
    בסוף עם סין זה קרב על ההגמוניה. ולא מוכרים מלוכה בנזיד עדשים.
  • 2.
    גולדפינגר 21/01/2025 17:37
    הגב לתגובה זו
    לדעתי העלאות המכסים יביאו לתגובה נגדית ולמלחמות סחר
  • 1.
    לרון 21/01/2025 17:26
    הגב לתגובה זו
    מכסיקוהם כנגד אם יקרה יעלו מכסים על ארהב פי 2 ואז נקבל מלחמה אמיתית ולא מלחמת סרק כמו במקרה צ קוריאה או סין
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

אדובי
צילום: ויקיפדיה

אדובי מהמרת על ה־AI ורוכשת את Semrush ב־1.9 מיליארד דולר

בעוד מנייתה נחלשת והמשקיעים סקפטיים, אדובי רוכשת את Semrush כדי להציע למשווקים פתרון מקיף ועמוק בעידן שבו AI מגדיר מחדש את התחרות

אדיר בן עמי |

אדובי Adobe Systems Inc -1.79%   הודיעה על רכישת Semrush בעסקה במזומן של 1.9 מיליארד דולר. זהו צעד שנועד לחזק את היצע הכלים לשיווק דיגיטלי ולהעמיק את יכולות ה־AI של החברה, דווקא בתקופה שבה המשקיעים מטילים ספק ביכולתה לייצר צמיחה בתחום הזה.


Semrush, שמספקת כלים ל־SEO, פרסום דיגיטלי וניהול תוכן, נכנסה לבורסה לפני שלוש שנים אך השנה מנייתה התרסקה ביותר מ־40%. דו"ח חלש ברבעון השני והחשש הכללי משוויי יתר בתחום ה־AI פגעו בה קשות. העסקה של אדובי מציבה עליה תג מחיר גבוה בהרבה מהשווי שבו נסחרה - 12 דולר למניה, פרמיה של יותר מ־75%. בעוד המשקיעים שאלו את עצמם למה אדובי בוחרת דווקא עכשיו לבצע רכישה גדולה, החברה אמרה כי הרכישה נועדה כדי לתת למשווקים תמונה מלאה על הנוכחות שלהם ברשת, בין אם בחיפוש מסורתי, אפליקציות, רשתות חברתיות או בוטים מבוססי AI כמו ChatGPT וג'מיני. לפי אדובי, השילוב עם Semrush יאפשר לה להציע פתרון אחד שמרכז את כל הערוצים.


שנה מאתגרת לאדובי

המהלך מגיע אחרי שנה מאתגרת במיוחד לאדובי. החברה אמנם הובילה במשך עשרות שנים את עולם העיצוב הדיגיטלי, אך בשנים האחרונות היא מתקשה לשמור על המומנטום מול שחקניות חדשות, ובעיקר מול כלי AI שמציעים אלטרנטיבות זולות ומהירות. מניית החברה ירדה ב־27% מתחילת השנה, בין היתר בגלל חשש שהמודל העסקי שלה נשחק.


אדובי מנסה לשנות את הנרטיב הזה כבר שנתיים. היא השיקה את Firefly, מודל ה־AI הג׳נרטיבי שלה, והכניסה יכולות מבוססות מודלים לכלים כמו פוטושופ, פרמייר ואינדזיין. אבל למרות השקת המוצרים, היא לא הצליחה לשכנע את השוק שה־AI שלה מספיק מתקדם או ייחודי לעומת מתחרות כמו OpenAI או Canva.


העובדה שהמניה יורדת ביום הדיווח על העסקה מלמדת שהמשקיעים עדיין סקפטיים. הם רואים עול כבד על אדובי: מצד אחד היא צריכה להוכיח שהרכישה תתרום הכנסות אמיתיות, ומצד שני להראות שהשילוב עם Semrush לא ייתקע בתהליך הטמעה ארוך ויקר, כפי שקרה בעסקאות קודמות בתעשייה. למרות זאת, יש גם סימנים להתאוששות. ברבעון האחרון אדובי העלתה את תחזית ההכנסות שלה, בפעם השנייה השנה, וטענה שיכולות ה־AI החדשות מתחילות לייצר אימוץ אצל משתמשים עסקיים. מבחינתה, רכישת Semrush רק מזרזת את האסטרטגיה הזו ומחברת אותה ישירות לעולם השיווק, שצורך יותר ויותר כלי AI בזמן אמת.