טסלה איבדה כבר 9% החודש - מה מטריד את המשקיעים?

המשקיעים מודאגים מהשפעת ממשל טראמפ על מקור הכנסה בסך 10 מיליארד דולר, אך האמון בחזון הרובוטקסי ממשיך להחזיק את המניה

אדיר בן עמי |


מניית ענקית הרכבים החשמליים טסלה Tesla -1.26%  פתחה את השבוע בירידות שערים, כשהמשקיעים מנסים לפענח את ההשלכות של ממשל טראמפ החדש על עתיד יצרנית הרכב החשמלי. אז מה מטריד את המשקיעים? דו"ח של אקסיוס שפורסם בסוף השבוע מעלה חששות לגבי עתיד מכירות זיכויי הפליטה של טסלה תחת הממשל החדש. אמנם זו לא סוגיה חדשה בוול סטריט, אבל נראה שהיא צצה מחדש.


אז מה הם הזיכויים הרגולטוריים שטסלה מקבלת?  במסגרת המאבק בפליטות פחמן, ממשלות ברחבי העולם מציעות תמריצים ליצרניות רכב המפתחות כלי רכב חשמליים או כאלה עם פליטת פחמן נמוכה במיוחד. יצרניות שמייצרות ומוכרות רכבים ידידותיים לסביבה מקבלות זיכויי פליטה.  בארצות הברית, קליפורניה ולפחות 13 מדינות נוספות מפעילות מערכת של זיכויי פליטה. המערכת מחייבת יצרניות רכב לייצר מספר מסוים של רכבים ללא פליטת מזהמים (ZEV), בהתאם למספר הכולל של המכוניות שנמכרו באותה מדינה.


יצרניות שמייצרות רכבים כאלה זוכות בנקודות זיכוי, כשהניקוד נקבע לפי מספר פרמטרים - למשל, רכב חשמלי עם טווח נסיעה ארוך יותר מזכה ביותר נקודות.  החוק מחייב את היצרניות לצבור מכסה מסוימת של זיכויי פליטה מדי שנה. אם הן לא מצליחות לעמוד ביעד, הן יכולות לרכוש זיכויים מחברות שיש להן עודף.


טסלה, שמייצרת רק רכבים חשמליים המוגדרים כרכבי ZEV, תמיד מחזיקה בעודף זיכויי פליטה. מכיוון שהזיכויים הללו מגיעים לה "בחינם" כחלק מפעילותה הרגילה, מכירתם מהווה למעשה רווח נקי של 100%. מאז סוף 2018, טסלה גרפה לא פחות מ-10 מיליארד דולר ממכירת זיכויים . חלק משמעותי מהכסף הזה מגיע מהמועצה לאיכות האוויר של קליפורניה (CARB), שמפקחת על פליטות כלי רכב ב-15 מדינות.


ממה המשקיעים חוששים?

הדוח החם על שוק העבודה דחף את הריבית ארוכת הטווח כלפי מעלה, מה שמקשה על הצרכנים לקנות רכבים חדשים. זה בדיוק מה שטסלה לא צריכה עכשיו.


ועוד מכה בדרך: תמריצי הרכישה הפדרליים, שמגיעים עד ל-7,500 דולר לרכב חשמלי, עומדים להיעלם. זה בעצם אומר שהמחיר האפקטיבי של רכבי טסלה (ומתחרותיה) עומד לעלות משמעותית.

טראמפ עשוי גם לאתגר את הפטור שקליפורניה קיבלה מהסוכנות להגנת הסביבה, מה שיסכן את מכירות הזיכויים. קליפורניה, מצידה, כבר מתכוננת למאבק משפטי.

קיראו עוד ב"גלובל"


עם זאת, המשקיעים מאמינים שבסך הכל, ממשל טראמפ יטיב עם יצרנית הרכב החשמלי. המניה זינקה ב-57% מאז הבחירות בנובמבר, ובכ-65% מאז אירוע הרובוטקסי באוקטובר.


ומה עם הרובוטקסי? טסלה מתכננת להשיק שירות מוניות אוטונומי בסוף 2025. המשקיעים מקווים שהממשל החדש יעזור לחברות כמו טסלה לפתח ולהשיק רכבים אוטונומיים. 


האנליסטים חלוקים

במורגן סטנלי לאחרונה העלו את מחיר היעד שלהם למניה ל-430 דולר, תוך שהם שומרים על המלצת "קנייה", כאשר בתרחיש האופטימי של האנליסטים, המניה צפויה להגיע ל-800 דולר.

עם זאת, האנליסטים בוול סטריט חצויים: כ-44% מהם ממליצים על קניית המניה, נמוך מהממוצע בקרב מניות ה-S&P 500 שעומד על 55%. מחיר היעד הממוצע? 309 דולר למניה. זה מעניין לאור העובדה שהמניה נסחרת כיום הרבה מעל מחיר היעד הממוצע. האם זה אומר שהשוק אופטימי יותר מהאנליסטים? כנראה שכן.


התמונה הגדולה נותרה חיובית: השילוב של חדשנות טכנולוגית, מובילות בשוק הרכב החשמלי, והבטחת הרובוטקסי ממשיך למשוך משקיעים. השאלה היא האם טסלה תצליח לנווט בין כל האתגרים הרגולטוריים והכלכליים בדרך.


נתוני המסירות


יצרנית הרכבים החשמליים דיווחה לאחרונה על ירידה שנתית ראשונה בהיסטוריה בנתוני המסירות. החברה מסרה 495,570 כלי רכב ברבעון הרביעי של 2024, נתון הנמוך מציפיות האנליסטים שעמדו על כ-504,770 יחידות. בסיכום שנתי, טסלה סיפקה 1.789 מיליון מכוניות בשנת 2024, ירידה קלה לעומת 1.81 מיליון בשנת 2023. נתונים אלה משקפים את האתגרים העומדים בפני החברה בשוק הרכב החשמלי התחרותי, למרות מדיניות הורדת המחירים והתמריצים שהציעה ללקוחות במהלך השנה.


ברבעון הרביעי, ייצרה החברה 459,445 כלי רכב, כאשר הפער בין הייצור למסירות מצביע על אתגרי שרשרת האספקה והלוגיסטיקה שעמם מתמודדת החברה.


למרות הירידה במסירות, שנת 2024 הייתה חיובית עבור משקיעי טסלה, כאשר מניית החברה סיימה את השנה בעלייה של 63%. המניה אף הגיעה לשיא היסטורי חדש באמצע דצמבר, עקפה את השיא הקודם משנת 2021, וזאת חרף הירידה החדה של 29% שנרשמה ברבעון הראשון של השנה.


כבר באפריל 2024, המנכ"ל אילון מאסק הזהיר את המשקיעים כי קצב הצמיחה של החברה צפוי להיות נמוך מזה שנרשם בשנת 2023, שעמד על 38%.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טראמפ פאוול
צילום: טוויטר

פרוטוקול הפד׳: האינפלציה במוקד, שוק העבודה מציג סימני חולשה

רוב חברי הוועדה רואים באינפלציה את האיום העיקרי ומעדיפים להשאיר את הריבית ללא שינוי, בעוד מיעוט מצביע על היחלשות התעסוקה וקורא להפחתה. טראמפ מוסיף לחץ פוליטי, והישיבה הקרובה בספטמבר עשויה להיות גורלית לכיוון המדיניות

אדיר בן עמי |

המכסים שהטיל הנשיא טראמפ מאיימים להאיץ את האינפלציה, בעוד ששוק העבודה מראה סימנים ראשונים של היחלשות. פרוטוקולי הישיבה האחרונה של ועדת השוק הפתוח חושפים מחלוקות פנימיות בנוגע לדרך הנכונה להתמודד עם המציאות הכלכלית החדשה.


מרבית חברי הוועדה סבורים כי האיום האינפלציוני גובר על הסיכונים הנובעים מהתמתנות שוק העבודה. כך עולה מהפרוטוקולים של הדיון שהתקיים ב־29–30 ביולי. עם זאת, חלק מהחברים הציגו גישה שונה, מה שמעיד על מחלוקות מהותיות סביב שולחן הדיונים. בסופו של דבר, הוועדה הותירה את הריבית ללא שינוי בטווח של 4.25%–4.5%. שניים מחברי הוועדה – כריסטופר וולר ומישל באומן – התנגדו להחלטה והעדיפו להפחית את הריבית ברבע אחוז. התנגדותם משקפת חשש גובר מפני היחלשות שוק העבודה, גם אם מדובר בעמדת מיעוט.


מקור הדאגה העיקרי

המכסים שהטיל טראמפ מהווים את מקור הדאגה העיקרי. השאלה שמעסיקה את חברי הוועדה היא האם מדובר בהשפעה זמנית על המחירים או בתהליך שיביא לעלייה מתמשכת באינפלציה. אחד הציטוטים מהפרוטוקולים מבהיר: "כמה משתתפים הדגישו כי האינפלציה חרגה מיעד ה־2% במשך פרק זמן ממושך."


הניסיון מהעבר מלמד כי כאשר האינפלציה מתבססת לאורך זמן, הציבור מפתח ציפיות לעליות מחירים נוספות – מה שהופך את הבעיה לקשה בהרבה לפתרון. זו הסיבה שבפד נוקטים גישה זהירה, גם אם עדיין לא ברור עד כמה המכסים ישפיעו בפועל על רמת המחירים. בפועל, ההשפעה לא צפויה להופיע באופן מיידי. מחירי המוצרים והשירותים יתייקרו בהדרגה ככל שהיבואנים יעבירו את העלויות לצרכנים. המשמעות היא שהשפעת המכסים צפויה להתעצם בחודשים הקרובים.


נתוני האינפלציה האחרונים תומכים בחששות הללו: מדד מחירי הסיטונאות רשם את העלייה החדה ביותר בשלוש השנים האחרונות – אינדיקציה ברורה לכך שחברות כבר החלו לגלגל את העלויות לציבור. נתון זה חיזק את העמדה הזהירה של הפד. במקביל, שוק העבודה מציג תמונה פחות מעודדת. קצב הגידול במספר המשרות היה הנמוך ביותר מאז פרוץ מגפת הקורונה, ושיעור האבטלה עלה ל־4.2%. אלו הנתונים שהובילו שניים מחברי הפד להעדיף הפחתת ריבית.


מאנדיי מנכליםמאנדיי מנכלים

מאנדיי מפסידה ל-AI של גוגל ומקבלת הורדת תחזית מ-BofA

בנק אוף אמריקה חתך את ההמלצה על המניה בעקבות ירידה חדה בתנועת המשתמשים דרך גוגל – עם אצבע מאשימה כלפי AI Overviews

רן קידר |
נושאים בכתבה מאנדיי גוגל AI

בנק אוף אמריקה מפרסם היום ניתוח שמציג כיצד מאנדיי monday.com -1.4%  חווה ירידה משמעותית בתנועת המשתמשים האורגנית, מה שפוגע ישירות באחד ממנועי הצמיחה המרכזיים שלה, ערוץ ה־Self-Serve. ההמלצה על מניית החברה הורדה מ"קנייה" ל"נייטרלי", ותחזית מחיר היעד עודכנה כלפי מטה ל-205 דולר, ירידה של כ-15% מהתחזית הקודמת. 

עיקר הבעיה מגיע מכיוון מנוע החיפוש של גוגל Alphabet 0.16%  , ובעיקר מהרחבת תצוגות סקירת ה-AI, פיצ'ר שמציף תשובות אוטומטיות בראש תוצאות החיפוש ומקטין את כמות ההקלקות על קישורים חיצוניים. בפועל, מדובר בפגיעה בתנועה האורגנית, שעליה נשען ערוץ רכישת הלקוחות העצמאי של מאנדיי. לפי ניתוח של Similarweb, מספר הביקורים באתר מאנדיי דרך תוצאות חיפוש אורגניות ירד ביולי האחרון בשיעור חד של 25% לעומת יולי הקודם. ברבעון השני כולו הירידה הממוצעת עמדה על 23.5%. אמנם נרשמה התאוששות קלה בכמות הביקורים ברצף חודשי (כלומר ביוני 2025 נרשמה יותר תנועה מאשר במאי 2025, וכך גם ביולי), אך הירידה השנתית נמשכת ואף מחריפה.

המוסדיים נמנעו מהשקעה במאנדיי - הם חסכו הפסד כבד אתמול, אבל פספסו רווח ענק בשנה שעברה

מעבר למודל יקר יותר 

המכה שמאנדיי סופגת אינה רק תיאורטית. בבנק אוף אמריקה מעריכים כי המשך מגמה כזו עלול להביא לירידה של 5.2% ב-ARR חדש בערוץ ה־Self-Serve במהלך 2026. לצורך ההשוואה, ב-2024 הערוץ הזה הציג צמיחה של כמעט 30%. בנוסף, הערוץ הזה היה אחראי לכ-38% מהכנסות חדשות באותה שנה, לעומת יותר מ-70% רק חמש שנים קודם לכן – ירידה שמשקפת את המעבר של החברה לכיוון שיווק מכירות ישיר ואנטרפרייז, אך עדיין מציבה את הערוץ העצמאי כנדבך מהותי. 

לאור הירידה בתנועה האורגנית, החברה נאלצת להשקיע יותר בפרסום ממומן כדי לפצות על הפער. ההוצאה על קמפיינים ממומנים (PPC) בגוגל זינקה ביולי בכ-46% לעומת ממוצע הרבעון הקודם, והעלות לקליק (CPC) עלתה בכ-30%. בפועל, עלות רכישת לקוח בערוץ ה־Self-Serve הופכת ליקרה יותר, מה שפוגע ביעילות השיווקית של החברה ובשולי הרווח.