טסלה איבדה כבר 9% החודש - מה מטריד את המשקיעים?
המשקיעים מודאגים מהשפעת ממשל טראמפ על מקור הכנסה בסך 10 מיליארד דולר, אך האמון בחזון הרובוטקסי ממשיך להחזיק את המניה
מניית ענקית הרכבים החשמליים טסלה Tesla 0.1% פתחה את השבוע בירידות שערים, כשהמשקיעים מנסים לפענח את ההשלכות של ממשל טראמפ החדש על עתיד יצרנית הרכב החשמלי. אז מה מטריד את המשקיעים? דו"ח של אקסיוס שפורסם בסוף השבוע מעלה חששות לגבי עתיד מכירות זיכויי הפליטה של טסלה תחת הממשל החדש. אמנם זו לא סוגיה חדשה בוול סטריט, אבל נראה שהיא צצה מחדש.
אז מה הם הזיכויים הרגולטוריים שטסלה מקבלת? במסגרת המאבק בפליטות פחמן, ממשלות ברחבי העולם מציעות תמריצים ליצרניות רכב המפתחות כלי רכב חשמליים או כאלה עם פליטת פחמן נמוכה במיוחד. יצרניות שמייצרות ומוכרות רכבים ידידותיים לסביבה מקבלות זיכויי פליטה. בארצות הברית, קליפורניה ולפחות 13 מדינות נוספות מפעילות מערכת של זיכויי פליטה. המערכת מחייבת יצרניות רכב לייצר מספר מסוים של רכבים ללא פליטת מזהמים (ZEV), בהתאם למספר הכולל של המכוניות שנמכרו באותה מדינה.
יצרניות שמייצרות רכבים כאלה זוכות בנקודות זיכוי, כשהניקוד נקבע לפי מספר פרמטרים - למשל, רכב חשמלי עם טווח נסיעה ארוך יותר מזכה ביותר נקודות. החוק מחייב את היצרניות לצבור מכסה מסוימת של זיכויי פליטה מדי שנה. אם הן לא מצליחות לעמוד ביעד, הן יכולות לרכוש זיכויים מחברות שיש להן עודף.
ממה המשקיעים חוששים?
הדוח
החם על שוק העבודה דחף את הריבית ארוכת הטווח כלפי מעלה, מה שמקשה על הצרכנים לקנות רכבים חדשים. זה בדיוק מה שטסלה לא צריכה עכשיו.
ועוד מכה בדרך: תמריצי הרכישה הפדרליים, שמגיעים עד ל-7,500 דולר לרכב חשמלי, עומדים להיעלם. זה בעצם אומר שהמחיר האפקטיבי של רכבי טסלה (ומתחרותיה) עומד לעלות משמעותית.
טראמפ עשוי גם לאתגר את הפטור שקליפורניה קיבלה מהסוכנות להגנת הסביבה, מה שיסכן את מכירות הזיכויים. קליפורניה, מצידה, כבר מתכוננת למאבק משפטי.
- המניה הישראלית שנסחרה שנים בשווי זניח, וזינקה פתאום יותר מפי 50
- אלפאבית מתחזקת, OpenAI נחלשת: המשקיעים משנים כיוון במרוץ ה־AI
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "אנבידיה נסחרת במכפיל שפל היסטורי" בנק אוף אמריקה ממליץ לנצל...
עם זאת, המשקיעים מאמינים שבסך הכל, ממשל טראמפ יטיב עם יצרנית הרכב החשמלי. המניה זינקה ב-57% מאז הבחירות בנובמבר, ובכ-65% מאז אירוע הרובוטקסי באוקטובר.
ומה עם הרובוטקסי? טסלה מתכננת להשיק שירות מוניות אוטונומי בסוף 2025. המשקיעים מקווים שהממשל החדש יעזור לחברות כמו טסלה לפתח ולהשיק רכבים אוטונומיים.
האנליסטים חלוקים
במורגן סטנלי
לאחרונה העלו את מחיר היעד שלהם למניה ל-430 דולר, תוך שהם שומרים על המלצת "קנייה", כאשר בתרחיש האופטימי של האנליסטים, המניה צפויה להגיע ל-800 דולר.
עם זאת, האנליסטים בוול סטריט חצויים: כ-44% מהם ממליצים על קניית המניה, נמוך מהממוצע בקרב מניות ה-S&P 500 שעומד על 55%. מחיר היעד הממוצע? 309 דולר למניה. זה מעניין לאור העובדה שהמניה נסחרת כיום הרבה מעל מחיר היעד הממוצע. האם זה אומר שהשוק אופטימי יותר מהאנליסטים? כנראה שכן.
התמונה הגדולה נותרה חיובית: השילוב של חדשנות טכנולוגית, מובילות בשוק הרכב החשמלי, והבטחת הרובוטקסי ממשיך למשוך משקיעים. השאלה היא האם טסלה תצליח לנווט בין כל האתגרים הרגולטוריים והכלכליים בדרך.
נתוני המסירות
יצרנית הרכבים החשמליים דיווחה לאחרונה על ירידה שנתית ראשונה בהיסטוריה בנתוני המסירות. החברה מסרה 495,570 כלי רכב ברבעון הרביעי של 2024, נתון הנמוך מציפיות האנליסטים שעמדו על כ-504,770 יחידות. בסיכום שנתי, טסלה סיפקה 1.789 מיליון מכוניות בשנת 2024, ירידה קלה לעומת 1.81 מיליון בשנת 2023. נתונים אלה משקפים את האתגרים העומדים בפני החברה בשוק הרכב החשמלי התחרותי, למרות מדיניות הורדת המחירים והתמריצים שהציעה ללקוחות במהלך השנה.
ברבעון הרביעי, ייצרה החברה 459,445 כלי רכב, כאשר הפער בין הייצור למסירות מצביע על אתגרי שרשרת האספקה והלוגיסטיקה שעמם מתמודדת החברה.
למרות הירידה במסירות, שנת 2024 הייתה חיובית עבור משקיעי טסלה, כאשר מניית החברה סיימה את השנה בעלייה של 63%. המניה אף הגיעה לשיא היסטורי חדש באמצע דצמבר, עקפה את השיא הקודם משנת 2021, וזאת חרף הירידה החדה של 29% שנרשמה ברבעון הראשון של השנה.
ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דיימון: "כלכלת אירופה בבעיה אמיתית - ואם היא תיפול, כולנו נשלם את המחיר"
האם אירופה היא המוקד והמקור למשבר הבא?
מנכ"ל הבנק הגדול בעולם לא חסך מילים. ג'יימי דיימון, מנכ"ל ג'י.פי מורגן סבור שאירופה מאבדת גובה במהירות מסחררת. היא לא צומחת והופכת למקום פחות אטרקטיבי לעסקים, השקעות וחדשנות. ביורוקרטיה איטית, רגולציה כבדה מדי ושווקים מפוצלים הופכים את היבשת למלכודת.
דיימון מזהיר שאירופה חלשה = אמריקה פגיעה. "אם אירופה תיפול, כולנו ניפול", אמר והסביר -"הכלכלה העולמית בנויה על שותפות חזקה עם היבשת הוותיקה. ב-15 השנים האחרונות אירופה כבר ירדה מ-90% מגודל הכלכלה האמריקאית ל-65% בלבד, והמגמה לא עוצרת".
הנתונים של כלכלות אירופה חלשים - צמיחה צפויה של 1.3%-1.5% בשנים הקרובות, פרודוקטיביות יורדת, אוכלוסייה מזדקנת ומחסור חמור בכוח אדם מיומן. חברות טכנולוגיה גדולות? כמעט אין. סטארטאפים שרוצים להפוך לענקיות עולמיות? מעדיפים לעבור לארה"ב או אפילו לאסיה. גם מדינות כמו אירלנד, שפעם היו מגנט להייטק, בזכות הטבות מס, מאבדות את האטרקטיביות שלהן.
עם זאת, דיימון הצביע על כוונה של האיחוד האירופי להתקדם מבחינה דיגיטלית ו-AI לחוק אחד לכל היבשת, דבר שיפחית בירוקרטיה ויספק בהירות ותוואי צמיחה לתחום. ועדיין דיימון חושש שמשבר, האטה שתזרום לארה"ב ולעולם כולו תגיע מאירופה.
- “כשאתה רואה ג’וק אחד, כנראה שיש עוד כמה” המשבר הבא בוול סטריט?
- ג'יימי דיימון מציג: 1.5 טריליון דולר לחיזוק העצמאות האמריקאית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כלכלת אירופה - נתונים
צמיחה בתמ"ג - ברבעון השלישי של 2025 נרשמה עלייה של 0.3% בתוצר של גוש היורו ו־0.4% בכלל האיחוד, המשקפת שיפור מתון אך לא אחיד.
תחזית שנתי 2025 - הצמיחה השנתית באיחוד צפויה לעמוד על כ־0.9%, כשהצפי לשנים הבאות עומד על 1.2% ב־2026 ו־1.3% ב־2027.
שיעור האבטלה - עומד על כ־6.3% בגוש היורו, עם יציבות יחסית בשנה האחרונה למרות לחצים חיצוניים.
אבטלת צעירים - בקרב בני 15 עד 24 עומדת על כ־14%, מה שמעיד על קושי מובנה בשילוב צעירים בשוק העבודה.
אינפלציה - נרשמה אינפלציה שנתית של כ־2.2%, מעט מעל היעד של הבנק המרכזי אך רחוקה מהשיאים של השנים האחרונות.
שכר - עלות שעת עבודה עלתה בכ־3.6%, נתון שמשקף גם לחצים מצד האינפלציה וגם שוק עבודה הדוק.
תעשייה - מדדי הייצור מציגים תנודתיות עם עליות וירידות לסירוגין, מה שמעיד על רגישות לביקושים גלובליים ולסביבה מאקרו כלכלית.
צריכה פרטית - ההוצאה של משקי הבית רשמה עלייה קלה, אך לא מספקת כדי להזניק את הצמיחה באופן משמעותי.
השקעות - ירידה של כ־1.8% בהשקעות הקבועות מצביעה על זהירות מצד החברות והחשש מהאטה גלובלית.
תמונה כללית - אירופה נמצאת במצב של שוק עבודה יציב אך השקעות חלשות, אינפלציה מתונה אך שברירית, וצמיחה שמבוססת בעיקר על ביקוש פנימי מתון.
מניה טרנדית; קרדיט: רוי שיינמן, ChatGPTהמניה הישראלית שנסחרה שנים בשווי זניח, וזינקה פתאום יותר מפי 50
החברה שנכנסה לוול סטריט לתוך שלד, פועלת בתחום סימון וזיהוי חומרים, ומציעה טכנולוגיה שמאפשרת לעקוב אחר מוצרים לאורך שרשרת האספקה באמצעות סמנים כימיים המשולבים בחומר עצמו. הסמנים שומרים על תכונותיהם גם לאחר עיבוד, התכה או מיחזור, ומאפשרים לזהות את מקור החומר גם בשלבים מתקדמים של תעשייה. למרות שהחברה פעלה במספר ענפים והציגה יכולות טכנולוגיות ייחודיות, היא התקשתה במשך שנים לבסס לעצמה מעמד יציב בשוק ההון. מה שהדליק את המשקיעים בתקופה האחרונה היה סדרת הודעות שהחברה פרסמה. בכנס בדובאי חשפה SMX יכולות זיהוי של זהב וכסף לאחר התכה, יכולת שלטענתה קיבלה הכרה מגוף רגולטורי מקומי. לאחר מכן פרסמה החברה דוחות נוספים שהציגו התקדמות במימוש הטכנולוגיה בתחומים נוספים.
בנוסף וכנראה הסיבה העיקרית לזינוק, החברה הציגה לאחרונה גם הסכם מימון משמעותי עם קרן Target Capital 1 בהיקף של כ־110 מיליון דולר. ההסכם כולל שטר המרה ויכולת למשוך אשראי נוסף, ללא מגבלות משמעותיות. מבחינת השוק, מדובר באיתות של תמיכה מצד גוף מוסדי, אך גם במהלך שמדגיש את הצורך של החברה בהון נוסף כדי להמשיך לפעול בקצב הנוכחי. השילוב בין גיוס ההון, ההכרה הטכנולוגית והחשיפה בתקשורת יצר תמהיל שמוכר היטב בשוק האמריקאי: ציפייה שעסק קטן יחסית יצליח לפרוץ לתחומים גדולים. תנאי כזה מייצר לעיתים הזדמנויות אמיתיות, אך גם פותח פתח לתנועות חדות שמנותקות מהמצב העסקי בפועל.
ההיסטוריה של SMX בשוק ההון מורכבת. החברה הונפקה באוסטרליה לפני שש שנים, ולאחר מכן ביצעה מיזוג SPAC לפי שווי של כ־200 מיליון דולר. אף על פי שהחברה התחילה פעילות מסחרית רק בשנים האחרונות, הדוחות הכספיים מצביעים על הפסדים משמעותיים. במחצית הראשונה של השנה הפסדיה המצטברים הגיעו ליותר מ־100 מיליון דולר, והיא טרם הציגה הכנסות משמעותיות. בעלי המניות המרכזיים בחברה השתנו גם הם. קיבוצים שהחזיקו מניות בתקופת המיזוג כבר אינם חלק מהתמונה. כיום, שני בעלי העניין העיקריים הם המנכ"ל חגי אלון והיו"ר אופיר שטרנברג, כל אחד עם החזקה של כ־6%.
האתגר הכפול
מצד אחד הטכנולוגיה של SMX מציעה מענה לסוגיות שהעסיקו תעשיות שונות במשך זמן רב, מזיהוי מתכות יקרות לאחר עיבוד ועד שיפור האמינות של נתונים בתחום הרגולציה הסביבתית. מצד שני, הפיכת יכולת טכנולוגית למקור הכנסה עקבי דורשת תהליך ארוך: בניית מערך מסחרי, חדירה לשווקים שמרניים יחסית ועמידה בתקנים רגולטוריים מחייבים. הפער הזה עדיין לא נסגר, והוא נמצא במרכז הדיון סביב פוטנציאל הצמיחה של החברה.
