אסיה מטבעות תנפיק היום לציבור כ-150 מיליון שקל

תונפק בבורסה כאג"ח קונצרנית ותוצמד לסל מטבעות אסייתי עם ריבית דולרית קבועה של 3.6% לשנה. הגיעה להסדר עם בלומברג על ציטוט רציף של שווי שער סל המטבעות ברשת תחת הסימול "INDEX PIASIA"
שרון שפורר |

"אסיה מטבעות" תקיים היום (חמישי) את המכרז לציבור להנפקת סל מטבעות של הכלכלות הצומחות במזרח אסיה, זאת לאחר שהשלימה גיוס של כ-150 מיליון שקל ממשקיעים מוסדיים בשבוע שעבר. ההנפקה לציבור, בהיקף דומה לסכום שגוייס מהמוסדיים, נערכת, לדברי החברה, על רקע התגברות הציפיות, בקרב הבנקים להשקעות ומומחי מטבע בעולם, להתחזקות צפויה של מטבעות אסיה מול הדולר.

אסיה מטבעות, אשר יזמה פאי מוצרים פיננסים, תונפק בבורסה כאגרת חוב קונצרנית ולדברי היוזמת, תאפשר למשקיעים להנות מהצמדה לסל מטבעות אסייתי עם ריבית דולרית קבועה של 3.6% לשנה. ההנפקה מבוצעת בשיתוף פעולה עם בנק ההשקעות ג'יי פי מורגן ונייירות הערך שיונפקו קיבלו דירוג של AAA על ידי מעלות.

סל המטבעות של "אסיה הנפקות" כולל את המטבעות העיקריים של הכלכלות הצומחות של מזרח אסיה ואוקיאניה: סין (20%), אינדונזיה (15%), הודו (10%), פיליפינים (10%), הונג קונג (5%), אוסטרליה (15%) וניו-זילנד (25%). בשנת 2004 עלה סל המטבעות של "אסיה מטבעות" ב-6.4%, ומתחילת שנה זו בכ-1.7%.

אחד המטבעות העיקריים שלו צופים התחזקות כנגד הדולר הינו היואן הסיני (CNY) וזאת, מסבירים בחברה, על רקע לחצים של מדינות המערב, ובראשן ארה"ב, להתאמת ערך המטבע הסיני. הסנאט האמריקאי אף קיבל החלטה התומכת במכס מגן של 27.5% על יבוא מסין בתגובה לתחרות "לא הוגנת" מצד סין לנוכח שער החליפין המקובע של המטבע. ג'יי. פי. מורגן ובנקים להשקעות מובילים נוספים בעולם, מעריכים כי הלחץ על סין יוביל להרחבת רצועת הניוד של המטבע הסיני כנגד הדולר, כבר באביב הקרוב, לכ-4% לפחות.

בפאי מוצרים פיננסיים מצביעים על כך, שהתחזקות הכלכלות במזרח אסיה, מלווה בחשש ללחצים אינפלציוניים ועל רקע זה כבר יזמו כמה מדינות, שמטבעותיהן נכללות ב"אסיה מטבעות" העלאות ריבית והידוק מוניטארי, העשויים להוביל להתחזקות המטבעות.

לדברי החברה, היתרון העיקרי של נייר הערך החדש הינו בשילוב האופטימלי בין ריבית לסיכון. הם אומרים, כי המטבעות הכלולים ב"אסיה הנפקות" נהנים מרקורד מתון של תנודתיות (שיעור תנודתיות היסטורי הדומה לשיעור התנודתיות של היורו מול הדולר) מה שמקטין את סיכון ההשקעה בהן, אף שהם נחשבים למטבעות אקזוטיים ואטרקטיביים מבחינה כלכלית.

פאי הגיעה להסדר עם בלומברג על ציטוט רציף של שווי שער סל המטבעות ברשת תחת הסימול "INDEX PIASIA". במקביל למסחר הרציף של "אסיה מטבעות" בבורסה בת"א. הציטוט הרציף של סל המטבעות יצור, לדברי פאי, שקיפות ומידע בזמן אמת של שווי הסל.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)

לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות

חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים

נושאים בכתבה רווחים כלואים

במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.

ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.

מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף"  בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.

בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.

מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025  והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.  

וויז אייר
צילום: רשתות חברתיות

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026

בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות

מנדי הניג |

התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.

בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.

בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.

על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.

שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.