מריל לינץ' מעלה המלצה לכי"ל מ"ניטראלי" ל"קניה"
האנליסטים של בנק ההשקעות מריל לינץ' החליטו להעלות את דירוג מניות כי"ל ל"קניה" מ"ניטראלי" עם מחיר יעד של 2.95 דולר או 12.9 שקל למניה - גבוה בכ-33% ממחיר הפתיחה של המניה הבוקר בבורסה לני"ע בתל אביב. ההעלאה בדירוג, הם מסבירים, מבוססת על כך שכי"ל נסחרת בדיסקאונט של 29% וכן על הפונדמנטלים החזקים של החברה בעסקי הליבה.
במריל לינץ' מפנים את תשומת הלב לכך, ש-69% מהרווח התפעולי של כי"ל מגיע משוק הדשנים ומתרשמים מהתחזית האופטימית במיוחד למוצר הפוטאש של החברה, עם ביקוש העולה על ההצע ומחירים הולכים וגדלים. בנוסף, הם מציינים, אספקת הפוטאש מתרכזת בידי מספר ספקים, עם חריגה של פוטאש קורפ, המובילה בשוק, כמעט כל היצרנים מייצרים במלוא היכולת.
לדעתם של האנליסטים ממריל לינץ', הטרנדים בשוק תומכים בביקושים נמשכים לטווח ארוך בשוק הדשנים. בכלל זה, הגידול באוכלוסיה ברחבי העולם, זמינות הקרקעות המוגבלת לחקלאות, הגידול בתמ"ג לנפש והאורבניזציה.
במריל לינץ' מתייחסים גם לשוק הברום בו כי"ל ממוצבת כמובילה ומציינים, כי המחירים בשוק זה עולים גם כן, על רקע ביקושים חזקים לחומרים המסייעים לכיבוי שרפות, לחיפושי נפט ולחקלאות.
במריל לינץ' החליטו להעלות את תחזיות הרווח ל-2004 ול-2005 ל-17 סנט מ-14 סנט ול-19 סנט מ-14.5 סנט למניה, בהתאמה. זאת, הם מסבירים, בעקבות תוצאות חזקות בשלושת הרבעונים הראשונים של 2004, בשל עליית מחירי המוצרים שמוכרת כי"ל ובשל התרחבות שולי הרווח של החברה.

יאנגו דורשת מרשות התחרות: הכריזו על Gett כמונופול
בפנייה נטען כי ל-Gett יש נתח שוק בהיקף של 70% ומאשימה כי המערכת של Gett מייצרת מנגנונים של תמרוץ וסנקציות לנהגי מוניות, המעודדים עבודה כמעט בלעדית איתה
חברת יאנגו, המפעילה אפליקציה להזמנת מוניות, דורשת מרשות התחרות להכריז על מתחרתה העיקרית גט (Gett) כמונופול. לטענת יאנגו, גט מחזיקה בנתח שוק העולה משמעותית על הרף הקבוע בחוק, ומפעילה כוח שוק הפוגע בתחרות, בנהגים ובצרכנים.
בפנייה, שנשלחה לממונה על רשות התחרות מיכל כהן באמצעות עורכי הדין ישראל שלו וטל טיטמן, נטען כי נתח השוק של גט בנסיעות מוזמנות באמצעות אפליקציה מגיע לכ-70%. נתון זה, לטענת יאנגו, מבוסס בין היתר על ממצאי רשות התחרות עצמה במסגרת בחינת המיזוג שביקשו בעבר גט ופנגו לקדם, וכן על נתונים שפורסמו בדוחות של משקיעי החברה.
"התפתחה אצל הנהגים תלות ממשית בפלטפורמה של גט כמקור הכנסה עיקרי, שלא לומר בלעדי, באופן המגביל את התחרות בשוק", נכתב במכתב ששלחה חברת אפלי טקסי עוז, המפעילה את יאנגו, לממונה על רשות התחרות. אף שנהגים רשאים לכאורה לעבוד עם כמה אפליקציות במקביל, אופן התמחור שמפעילה גט והמבנה של מסלולי המנוי מובילים בפועל לכך שנהגים עובדים בעיקר איתה.
לפי הנתונים שהוצגו, מדי שנה מתבצעות בישראל עשרות מיליוני נסיעות במוניות, כאשר למעלה ממחציתן מוזמנות מראש ולא נאספות מהרחוב. יאנגו טוענת כי חלקה של גט בנסיעות המוזמנות חורג בהרבה ממחצית השוק, באופן המאפשר לה להכתיב בפועל את כללי המשחק בענף.
- רשות המסים: 80% מנהגי המונית אינם מפעילים מונה
- קנס של 20 אלף שקל לנהג מונית ש"עבד" על תיירים - האם זה ירתיע את נהגי המוניות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בפנייה מצוין כי המסלול המרכזי שמציעה גט לנהגים מבוסס על תשלום חודשי קבוע, בגובה אלפי שקלים, אשר הופך לכלכלי רק אם מרבית הנסיעות מבוצעות דרך הפלטפורמה שלה. מצב זה, לפי יאנגו, יוצר תמריץ שלילי לעבוד עם מתחרים ומקשה על אפליקציות אחרות לגייס נהגים בהיקף מספק.
