מריל לינץ' מעלה המלצה לכי"ל מ"ניטראלי" ל"קניה"

עם מחיר יעד של 2.95 דולר (12.9 שקל) למניה. מעלה גם את תחזיות הרווח ל-2004 ול-2005, בין היתר בשל עליות המחירים בשוק הברום ובשוק הדשנים וביקושים חזקים בשווקים אלו. מדווחים, כי הטרנדים בשוק תומכים בהמשך הביקושים לדשנים
שרון שפורר |

האנליסטים של בנק ההשקעות מריל לינץ' החליטו להעלות את דירוג מניות כי"ל ל"קניה" מ"ניטראלי" עם מחיר יעד של 2.95 דולר או 12.9 שקל למניה - גבוה בכ-33% ממחיר הפתיחה של המניה הבוקר בבורסה לני"ע בתל אביב. ההעלאה בדירוג, הם מסבירים, מבוססת על כך שכי"ל נסחרת בדיסקאונט של 29% וכן על הפונדמנטלים החזקים של החברה בעסקי הליבה.

במריל לינץ' מפנים את תשומת הלב לכך, ש-69% מהרווח התפעולי של כי"ל מגיע משוק הדשנים ומתרשמים מהתחזית האופטימית במיוחד למוצר הפוטאש של החברה, עם ביקוש העולה על ההצע ומחירים הולכים וגדלים. בנוסף, הם מציינים, אספקת הפוטאש מתרכזת בידי מספר ספקים, עם חריגה של פוטאש קורפ, המובילה בשוק, כמעט כל היצרנים מייצרים במלוא היכולת.

לדעתם של האנליסטים ממריל לינץ', הטרנדים בשוק תומכים בביקושים נמשכים לטווח ארוך בשוק הדשנים. בכלל זה, הגידול באוכלוסיה ברחבי העולם, זמינות הקרקעות המוגבלת לחקלאות, הגידול בתמ"ג לנפש והאורבניזציה.

במריל לינץ' מתייחסים גם לשוק הברום בו כי"ל ממוצבת כמובילה ומציינים, כי המחירים בשוק זה עולים גם כן, על רקע ביקושים חזקים לחומרים המסייעים לכיבוי שרפות, לחיפושי נפט ולחקלאות.

במריל לינץ' החליטו להעלות את תחזיות הרווח ל-2004 ול-2005 ל-17 סנט מ-14 סנט ול-19 סנט מ-14.5 סנט למניה, בהתאמה. זאת, הם מסבירים, בעקבות תוצאות חזקות בשלושת הרבעונים הראשונים של 2004, בשל עליית מחירי המוצרים שמוכרת כי"ל ובשל התרחבות שולי הרווח של החברה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חשבון חשמל (X)חשבון חשמל (X)

חשבון החשמל יעלה ב-1.5% בינואר - איך תוכלו להוריד אותו ב-6%?

איך אפשר לחסוך 300-400 שקלים בשנה, מה קורה בשוק החשמל, ואיך לקבל הנחות גדולות יותר?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה חשבון חשמל

חשבון החשמל שלכם יעלה בינואר. התעריף יעלה ב-1.5% ומדובר בכ-6 שקלים לחודש לצרכן ממוצע. מדובר על עלייה שנתית של כ-70 שקל בשנה. אולי לא סכם גדול, אבל כשעולים המחירים והתעריפים מכל הכיוונים זה מצטבר. אבל יש דרכים להוזיל את עלויות החשמל. חשבון ממוצע עשוי לרדת ב-300 שקלים בערך, אם תעברו לספקים החדשים. 

כ-350 אלף משקי בית ועסקים עברו לספקים החדשים ים, מדובר על פחות מ-10% ממשקי הבית והעסקים. הרוב ממשיך לשלם את התעריף של חברת החשמל, למרות שהוא יקר יותר. האפשרות לעבור לספקים החדשים קיימת כבר שנה וחצי, אבל אי אפשר להכתיר אותה כהצלחה. אין גם פרסום משמעותי, ומעבר להכל - אין תמריץ מספיק גדול (כ-25 שקל בחודש) ויש חשש לעבור מחברת החשמל. אנשים שרגילים לחברת החשמל ומרגישים בטוחים איתה, יסכימו וירצו לעבור, אבל התמריץ צריך להיות גדול יותר וצריך להסביר להם שאין שום שינוי בתשתיות.  

הספקים ממשיכים עם אותה אספקה ותשתית, שנותרת בבעלות חברת החשמל. ולמרות זאת המעבר איטי, אם כי בקצב הזה, נגיע למעל 500-520 אלף משפחות עוד שנה. מהפכות לא נעשות תוך יום, אולי זה הקצב שהשינויים האלו מחלחלים לציבור. בכל מקרה, המעבר פשוט: הזנת פרטי חשבון באתר הספק, אישור תוך יום-יומיים, ללא ניתוק או שינוי טכני.

הנחות של עד 400 שקלים בשנה

ההנחה נעה בין 5% ל-7% על רכיב האנרגיה. לצרכן ממוצע שמשלם 400 שקלים חודשיים (4,800 שקלים שנתיים), החיסכון השנתי עומד על 240-336 שקלים. במשקי בית עם צריכה גבוהה יותר החיסכון מגיע בקלות ל-400 שקל בשנה.

מעבר לכך, המסלולים המבוססים על שעות שיא (12:00-17:00) ושפל (23:00-7:00), מציעים פוטנציאל גבוה יותר: הנחות של 15% בשעות היום ו-20% בלילה, שיכולות להגיע ל-15-20% חיסכון כולל. ד