פעילי חמאס טרור
צילום: AFP

המחוזי: הרשות הפלסטינית לא אחראית לפיגועים באינתיפאדת אל-אקצה

בית המשפט דחה תביעה שהגישו בני משפחתם של נרצחים ב-4 פיגועים שאירעו במהלך אינתיפאדת אל-אקצה. מה הסיבה? 

בית המשפט המחוזי בירושלים דחה תביעה שהגישו בני משפחתם של נרצחים ב-4 פיגועים שאירעו במהלך אינתיפאדת אל-אקצה, לקבוע את אחריותם של הרשות הפלסטינית ואש"פ לפיגועים. נקבע, כי התובעים לא הוכיחו את מעורבות הרשות בפיגועים וכי גם התשלומים ששילמה הרשות בזיקה לטרור אינם מהווים אשרור בדיעבד של כל הפיגועים.

התובעים הם בני משפחתם של אזרחים שנהרגו ב-4 פיגועי טרור רצחניים שאירעו בירושלים במהלך אינתיפאדת אל-אקצה, בין השנים 2001-2002. מדובר בפיגועים שנחרטו בזיכרון הקולקטיבי הישראלי, והם פיגוע ההתאבדות במסעדת "סבארו", הפיגוע בקפה "מומנט", הפיגוע הכפול במדרחוב בן יהודה והפיגוע באוניברסיטה העברית בהר-הצופים.

המכנה המשותף לכל הפיגועים שהאחראי להם הוא איש החמאס עבדאללה ברגותי, אשר כונה "המהנדס". אין מחלוקת בנוגע למעורבותו של עבדאללה ברגותי בפיגועים, כמו גם לכך שהוא פעל בהנחית מפקדי חמאס, במימון ארגון חמאס וייצר מטעני חבלה במטרה שפעילי ארגון חמאס יבצעו באמצעותם פיגועים.

במסגרת התביעות שהוגשו לבית המשפט המחוזי בירושלים טענו התובעים כי יש להטיל את האחריות לפיגועים על הרשות הפלסטינית ואש"פ (ארגון השחרור הפלסטיני) ולחייב אותם בפיצויים. לטענת התובעים, מטרתה ורצונה של הנהגת הרשות היה להוציא אל הפועל פיגועי טרור רצחניים נגד אזרחים ישראלים באמצעות כל ארגוני הטרור ובאמצעות עבדאללה ברגותי, וכי הרשות נתנה חסות למחבלים מכל הארגונים וכל הפלגים וכן נתנה מחסה לעבדאללה ברגותי, בין אם במעצר, בין אם בביתו של מרואן ברגותי ובין אם לאחר מכן. בנוסף, הרשות הזהירה פעילי טרור המבוקשים על ידי ישראל. נתנה מחסה נרחב למחבלים מכל הזרמים, עודדה את הטרור ותמכה בו ובמבצעיו גם לאחר ביצוע הפיגועים.

הנתבעים מאידך, טענו כי התובעים מסתמכים על ראיות לא קבילות, על שמועות לא מבוססות ועל אמירות "ללא רגליים" במחשבה כי אלה ייתרו את הנטל המוטל עליהם להוכיח את תביעתם. עוד נטען כי כל המעורבים בתכנון ובביצוע הפיגועים נושא התביעות הם אנשי חמאס וכי החמאס הוא שיזם, מימן והוציא אל הפועל את הפיגועים ולרשות הפלסטינית ולאש"פ לא היה כל קשר אליהם.

הראיה המרכזית עליה נסמכו התובעים הייתה חוות דעתו של אלון אביתר, סגן אלוף במיל' שבתפקידו האחרון שימש כראש מערך הייעוץ לעניינים פלסטיניים במפקדת תיאום פעולות הממשלה בשטחים ויועץ אישי למתאם הפעולות. על סמך העובדות שקבע, הסיק אביתר כי הרשות הפלסטינית הייתה מעורבת בפעילות של עבדאללה ברגותי ונתנה לו אור ירוק לפעול.

השופטת עירית כהן קבעה כי בקביעת העובדות שבבסיס חוות דעתו הסתמך אביתר על מסמכים שלא הוגשו כראיות בתיק, חלקם אינם קבילים כראיות וחלקם ניתן היה להגיש כדין, אולם הדבר לא נעשה. בנוסף, הסתמך על מסמכים המהווים עדויות שמיעה, על הודעות משטרה, על פרסומים בתקשורת, כתבות אינטרנטיות, על הכרעות דין וגזרי דין שלא הוגשו לתיק, חלקם נגד אנשים שאינם קשורים לפיגועים מושא התיק. בנוסף, לדבריה, המקורות עליהם התבסס סתרו זה את זה וגם מחקירתו הנגדית עלה כי הוא לא ער לקבילות ולמשקל הראיות שעליהן הוא מסתמך.

קיראו עוד ב"בארץ"

לגופו של עניין קבעה השופטת כי אין בהכרעת הדין בכתב האישום שהוגש נגד עבדאללה ברגותי בבית המשפט הצבאי, המבוססת על הודאתו, כדי לבסס אחריות של הרשות הפלסטינית. לדבריה, לו היו התובעים מוכיחים בראיות קבילות כי הרשות הייתה מעורבת בפעילות של עבדאללה ברגותי ונתנה לה אור ירוק, כטענתם, היה מקום להטיל על הרשות הפלסטינית אחריות, אלא שהראיה היחידה שבחרו להגיש אשר מתייחסת למעורבות הרשות הפלסטינית בפיגועים היא חוות דעתו של אלון אביתר, ולא די בה, לאור כל האמור, כדי לבסס ממצאים עובדתיים ומסקנות. אשר על כן, סברה השופטת כי יש לקבל את טענת הנתבעים לפיה התובעים לא עמדו בנטל הראייתי המוטל עליהם ולא הוכיחו את מעורבות הרשות הפלסטינית בפיגועים נושא התביעות.

עוד הוסיפה השופטת כי העובדות בנוגע להתנהלות הרשות הפלסטינית בכל הקשור לעבדאללה ברגותי מצויה בידיעתה הייחודית של הרשות, ובנסיבות אלה, במקרים המתאימים, נפסק כי מקום שבו מוטל על תובע  להוכיח עובדה המצויה בידיעתו הייחודית של הנתבע, לא תידרש מהתובע, בשלב ראשון, אלא כמות הוכחה קטנה עד שהנטל להוסיף ולהביא ראיות יוטל על שכמו של הנתבע. בהיעדר תשתית עובדתית מספקת ולאור חוות דעת המומחה שהוגשה על ידי הרשות הפלסטינית, לא די באמור בחוות הדעת של אלון אביתר על מנת להעביר את הנטל אל הנתבעים להוכיח כי הרשות הפלסטינית לא הייתה מעורבת  בפעילות של עבדאללה ברגותי ולא נתנה לו אור ירוק.

השופטת התייחסה גם לטענת התובעים אודות אשרור הפיגועים על ידי הרשות הפלסטינית. התובעים הסתמכו בעניין זה הן על חוות דעתו של אלון אביתר וכן על החוק להקפאת כספים ששילמה הרשות הפלסטינית בזיקה לטרור מהכספים המועברים אליה מממשלת ישראל. לטענת התובעים, החוק לא מותיר לבית המשפט כל שיקול דעת בנוגע לשאלה האם הרש"פ ואש"פ מעודדים פיגועי טרור באמצעות ההבטחה השלטונית הפלסטינית לתגמולים, שמעודדת פיגועי טרור באמצעות תשלומי משכורת ותמלוגים נלווים. בעניין זה, קיבלה השופטת את טענת התובעים, הנתמכת בדברי ההסבר לחוק, לפיה יש בתשלומים תמריץ כלכלי לפעילות טרור. עם זאת, דחתה את פרשנותם לפיה יש לראות בתשלומים אשרור בדיעבד של כל הפיגועים אשר בוצעו על ידי האסירים המקבלים את התשלומים.

עוד ציינה השופטת כי החוק קובע כי הכספים המשולמים לפעילי טרור במהלך מאסרם הם כספים שמשלמת הרשות הפלסטינית בזיקה לטרור, אולם אין בו כדי לקבוע את אחריותה לפיגועים שבוצעו על ידי מקבלי התשלומים. לדבריה, העובדה שהתשלומים לא מבוצעים בעקבות הפיגועים עצמם אלא רק לאותם מפגעים המרצים מאסר או למשפחות המפגעים שנהרגו במהלך הפיגועים, תומכת בכך שמדובר בתמיכה כלכלית אשר יש בה, כאמור, כדי לעודד את הטרור ולתמוך בו אך לא ניתן לקבוע כי מדובר באשרור של הפיגועים עצמם.

בנוסף, לשיטתה, העובדה שמדיניות התגמול לא השתנתה למרות שראש הרשות הפלסטינית הנוכחי איננו מעודד טרור כפי שיאסר ערפאת עודד, תומכת בכך שאין לראות בתשלום אשרור בדיעבד. בנוסף, סברה השופטת, התובעים אף לא הוכיחו כי במקרים הנדונים בתיק זה קיים קשר סיבתי בין מדיניות ביצוע התשלומים ובין החלטת המפגעים להשתתף בפיגועים.

לעניין התביעה נגד אש"פ ציינה השופטת כי ב"כ התובעים טען אמנם כי הוא הוכרז כארגון טרור, אך לא טען ולא הוכיח מעורבות של הארגון בפיגוע, וגם חוות הדעת של אלון אביתר לא התייחסה לאש"פ. התביעה נדחתה במלואה ללא צו להוצאות. התובעים יוצגו בהליך ע"י עו"ד רולנד רוט. הרש"פ ואש"פ יוצגו ע"י עוה"ד יונתן ארנון, אביטל שרון ואח'.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    פרט להחלטה מטומטמת אין לי מה לומר!!! (ל"ת)
    אביקול 26/02/2019 10:21
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    איפה הצדק, הרשות והפתח אחראיות למחבלים בדיוק כמו חמאס (ל"ת)
    צדק צדק תרדוף 26/02/2019 10:01
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    דודי 26/02/2019 09:56
    הגב לתגובה זו
    להפסיק להגיש תביעות נגד מחבלים בבית משפט בישראל להעביר את כל התביעות לבית משפט בארה"באו במדינות אחרות איפה שמבינים מה זה טרור איסלאמי .
  • 2.
    פסק דין הזויי עם הכנה בזויה של עדי התביעה (ל"ת)
    אין 25/02/2019 14:46
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    בתי המשפט בארץ הם פח אשפה. (ל"ת)
    ליאורה 25/02/2019 14:08
    הגב לתגובה זו
  • לרון 25/02/2019 14:46
    הגב לתגובה זו
    סתם שמאלנים פאנטיים
מתניהו אנגלמן
צילום: חיים טויטו-כנס בשבע בניו יורק

בוקר טוב למבקר המדינה שחשף ש"מלחמה עולה כסף": הדוח הלא רלוונטי של מתניהו אנגלמן

דוח המבקר חושף כשלים בהיערכות הכלכלית למלחמה, התנהלות בעייתית של הקבינט החברתי-כלכלי והיעדר מענה מערכתי ליישובי הצפון ומאשים בנזקים כלכליים חמורים, אבל זה לא דוח עמוק, מלא ואובייקטיבי; והכי חשוב: המצב האמיתי הוא לא "התרסקות כלכלית", הכלכלה הישראלית ניצחה - התועלת מהמלחמה ומהחזרת החטופים החיים עולה על כל פיפס בגירעון

רן קידר |

מעמד של מבקר הוא מעמד על. אתה נמצא למעלה, שולט, מסתכל למטה ומחליט מה לבקר, איך לבקר, כמה לבקר. אין כנראה גוף ציבורי אחד שתיפקד באופן מושלם מה-7 באוקטובר הארור. גם משרד האוצר וכל ההתנהלות הכלכלית שלו היתה מחדל, אם כי הדרג המקצועי התעשת שם יחסית מהר. הראש - לא. מה לעשות? שר האוצר במלחמה, ויש לו אג'נדה ברורה. הכלכלה מבחינתו בעדיפות שנייה, שלישית. ברור שזה מחדל, זה היה כך מהיום הראשון, כנראה שכל אזרח כאן ראה ורואה את זה. אגב, באופן יחסי, חייבים להגיד וגם לשבח - הכלכלה מצוינת. המבקר מבקר, אבל צריך להגיד מילה טובה  לעם, לעסקים, לממשלה, לאוצר. רוב המדינות אחרי שנתיים של מלחמה היו מגדילות את הגירעון במספרים מטורפים ואפילו קורסות אצלנו העלות יחסית נמוכה. 

המבקר טועה שהוא כותב על נזק-עלות ענקית לדורות הבאים ומבליט את זה בדוח שלו. זו תמונה חלקית, ולא אובייקטיבית. הוא כנראה צריך לחזור ולהתרענן בקורסים בכלכלה. אף אחד לא חושב שמלחמה לא עולה כסף, אבל מול העלות הזו יש גם תועלת. שיבדוק המבקר מה באמת העלות לעומת התועלת בהישגים במלחמות בכמה חזיתות ויבין שהעלות ששילמנו באופן יחסי היא נמוכה -  כמה שווה להוריד את האיום האיראני? יש לזה בכלל מחיר?

כמה שווה להחזיר את החטופים החיים ורוב החללים? יש לזה מחיר? 

בכלכלה יש מונחים מאוד ברורים - מדברים שם על תועל ועלות וזה לא חייב להיות בכסף, זה במשאבים, במקורות ועוד. התועלת שבהחזרת כוח ההרתעה שווה הרבה. המבקר צריך לתת לנו גם את ההתייחסות לזה. אחרת, מה עשה בעצם - אמר לנו שמלחמה עולה כסף?    

ובכן, בוקר טוב, אדוני המבקר, מתניהו אנגלמן. אומרים עלייך ועל תפקידך שבסוף אלו אנשים והאנשים מוטים. אנחנו לא חשבנו שאתה מוטה, אבל הדוח שלך הוא לא רציני. אתה צודק לחלוטין לגבי סמוטריץ', לגבי הקבינט הכלכלי שלא תיפקד, לגבי ההפקרה של התושבים בצפון. אבל דוח צריך להאיר גם על המקומות שהיו תקינים ולתת תמונה מלאה. הדוח הזה יצא לא מאוזן, לא אובייקטיבי ולא רלבנטי. 

בתמונה הגדולה, הכלכלה היא המקום שתיפקד הכי טוב בשנתיים האחרונות.   


ונביא כאן את ריכוז עיקרי הממצאים של הדוח שמשתרע על פני מאות עמודים וחושף תמונה מדאיגה ומורכבת של כשלים מערכתיים בהיערכות הכלכלית לשעת חירום, התנהלות בעייתית ואף מחדלים בתפקוד הקבינט החברתי-כלכלי, והיעדר מענה מערכתי ראוי לתושבי הצפון שספגו את נזקי המלחמה הממושכת.