דיאטה, הטרנד החדש בכלי רכב

לאחר תקופה ארוכה שבה מכוניות חדשות עלו במשקל ביחס לקודמיהן, חל בשנים האחרונות מהפך. הסיבה? חיסכון בדלק
נמרוד שקלרז גביש |

עד לפני כעשור, כשהוצגה מכונית חדשה הדגשי היצרניות היו בעיקר בהתאם לייעודה: מכונית מיני, על קלות הניידות בעיר; מיניוואן, על רשימת האבזור ונוחות הובלת הנוסעים; מכונית ספורטיבית, על תחום הביצועים וכו'. אבל לפני מספר שנים החל להתחזק טרנד החיסכון בדלק. עד כדי כך הוא תפס תאוצה שההודעה לעיתונות של דגמים כמו ב.מ.וו M5 ופורשה 911 – שאיש אינו רוחש אותן בגלל נפשו הירוקה – פתחו בסעיפי תצרוכת הדלק ופליטת המזהמים. וכן, התייחסות זו הייתה עוד לפני שנגעו בביצועים.

לאורך השנים כדי להתמודד עם הקטנת תצרוכת הדלק, יצרניות הרכב השונות התמקדו בשיפור זרימת האוויר, ייעול נצילות המנוע או פיתוח תיבות הילוכים מרובות יחסי העברה ומצמדים. השינויים והעדכונים בהחלט עשו את שלהם, אך לא היה בהן די שכן במקביל משקל הרכב עלה בעקבות תקני הבטיחות ודרישת השוק לכלים מרווחים ומאובזרים יותר. במשך שנים כל דגם חדש שיצא לשוק הציג משקל רב יותר משמעותית מקודמו, אבל לאחרונה חל מהפך. ההתקדמות הטכנולוגית אפשרה להפחית ממשקלם של הדגמים החדשים ובכך גם להקטין את תצרוכת הדלק מבלי להתפשר שאר הפרמטרים החשובים ללקוחות. הנה כמה דוגמאות למכוניות שעברו דיאטה בהחלפת הדגם:

פיג'ו 208:
משקל הדגם הקודם (207): 1,231 ק"ג
משקל הדגם הנוכחי: 1,150 ק"ג
הפרש בין הדגמים: 81 ק"ג

עם הסופרמיני של פיג'ו אפשר לראות בבירור את ההתפתחות הטכנולוגית שהתרחשה בשנים האחרונות. פיג'ו 207 יצאה בשנת 2006, פיג'ו 208 יצאה רק 6 שנים אחריה. שתיהן עושות שימוש באותה שלדה, אך ה-208 בטיחותית יותר ומאובזרת יותר, ובכל  זאת היא קלה יותר.
 
 

פורשה קאיין:
משקל הדגם הקודם: 2,160 ק"ג
משקל הדגם הנוכחי: 1,995 ק"ג
הפרש בין הדגמים: 165 ק"ג

אומרים על מי שקונה מכונית יקרה, שאין לו בעיה לשלם על הדלק, אבל גם כאן מתברר כי היצרניות משקיעות לא מעט מאמצים בדיאטות חריפות. ושלא תחשבו שהדור החדש קטן מקודמו: אורך המכונית צמח ב-6.4 ס"מ, הרוחב גדל ב-1.1 ס"מ והגובה ב-6 מ"מ.
 
 

מיצובישי אאוטלנדר:
משקל הדגם הקודם : 1,630 ק"ג
משקל הדגם הנוכחי: 1,420 ק"ג
הפרש בין הדגמים: 210 ק"ג
מיצובישי אאוטלנדר תמיד היה רכב פנאי קצת גדול יותר. הוא עדיין כזה, אם כי כעת המתחרות כבר קרובות אליו מתמיד. אך ירידת המשקל בדגם החדש כה משמעותית עד שהוא קל יותר גם ממאזדה CX-5 הקטנה יותר ב-119 ק"ג. כזכור מאזדה נושאת בקרבה את פילוסופיית הסקיי-אקטיב החדשה המדברת בין היתר על הפחתת משקל.
 
 

ריינג'-רובר:
משקל הדגם הקודם : 2,545 ק"ג
משקל הדגם הנוכחי: 2,160 ק"ג
הפרש בין הדגמים: 385 ק"ג (בין דגמי הדיזל הבסיסיים)

ריינג' רובר החדש נבנה מהתחלה, ללא התבססות על הדגם הקודם שיצא עוד אי-שם בשנת 2001. התכנון המחודש על שלדת מונוקוק מאלומיניום, בניגוד לשלדת הסולם של הדגם הקודם, חושף בין היתר כי הריינג' השיל ממשקלו 385 ק"ג. האם המעבר משלדת ההארד-קור תפגע ביכולות בשטח? בלנד רובר מבטיחים שלא. אנחנו נעדכן ברגע שנבחן את הרכב החדש בישראל.
 
 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ארצות הברית ויזה דרכון
צילום: Freepik

מהי ויזת זהב ואיפה עדיין אפשר להשיג אחת?

בעולם שמקשיח גבולות ומגבלות הגירה, מדינות רבות ממשיכות להציע מסלול מהיר לתושבות ולעיתים גם לאזרחות - למי שמוכן לשלם; מה עומד מאחורי הטרנד, למה הוא מצטמצם ואיפה הוא עדיין פתוח



עמית בר |
נושאים בכתבה ויזה זהב

ממשל טראמפ השיק לאחרונה רשמית את תוכנית ה-Gold Card בארה"ב, שמאפשרת לזרים אמידים להשיג אשרת הגירה קבועה (גרין קארד) בתמורה לתרומה של מיליון דולר לאוצר הפדרלי, או שני מיליון דולר דרך תאגיד. התוכנית, שהוכרזה בפברואר 2025 והוסדרה בצו נשיאותי מספר 14351, כוללת גם אופציית Platinum Card בעלות של חמישה מיליון דולר, שמקנה פטורים ממס על הכנסות מחוץ לארה"ב. מאז השקת האתר trumpcard.gov, הוגשו אלפי בקשות ראשוניות, בעיקר ממשקיעים מסין, הודו והמזרח התיכון, עם הכנסה צפויה לארה"ב של 50 מיליארד דולר בשנה הראשונה. זוהי התפתחות משמעותית בשוק הגלובלי של ויזות זהב, ששווי השוק שלו הוערך עד כה ב-30-50 מיליארד דולר בשנה וצפוי לגדול אפילו פי 2 בזכות המהלך של טראמפ. 

ויזות זהב, או תוכניות תושבות בהשקעה (Residence by Investment), קיימות כבר ארבעה עשורים ומשמשות ככלי כלכלי למדינות שמחפשות זרימת הון זר. בשנת 2024 נמכרו כ-10,000 ויזות כאלו ברחבי העולם, עם השקעה ממוצעת של 500 אלף דולר למשקיע. עם זאת, בשנת 2025 נרשמת מגמה של צמצום: 12 מדינות סגרו או הגבילו תוכניות, בעיקר באירופה, בעקבות לחץ מהאיחוד האירופי על סיכוני הלבנת הון וביטחון. למרות זאת, כ-30 תוכניות נותרו פעילות, עם דגש על אסיה, המזרח התיכון והקריביים.


מהי ויזת זהב


ויזת זהב מאפשרת למשקיע זר להשיג תושבות זמנית או קבועה במדינה בתמורה להשקעה מינימלית מוגדרת. ההשקעה יכולה לכלול רכישת נדל"ן (בממוצע 300-800 אלף דולר), השקעה בקרנות ממשלתיות (מ-250 אלף דולר), הקמת עסק שיוצר 10-50 מקומות עבודה, או תרומה ישירה לממשלה (מ-100 אלף דולר). ברוב התוכניות אין דרישה למגורים קבועים - רק ביקור מינימלי של 7-30 יום בשנה - מה שהופך אותן לפתרון גמיש למשפחות אמידות שמחפשות גיוון גיאוגרפי, אופטימיזציית מס (למשל, פטורים על מס הון) או גישה לשווקים חדשים.

בשנת 2025 השוק מושך כ-150 אלף משקיעים פוטנציאליים, בעיקר מסין (35% מהבקשות), רוסיה (20%) והודו (15%), על רקע חוסר יציבות כלכלית ומגבלות יצוא הון. היתרונות כוללים ניידות גלובלית: למשל, תושבות באיחוד האירופי מאפשרת כניסה ללא ויזה ל-180 מדינות, וגישה למערכות חינוך ובריאות מתקדמות. עם זאת, התוכניות כוללות בדיקות רקע קפדניות (Due Diligence) שדורשות ניקיון פלילי ומקורות כספים לגיטימיים, עם שיעור דחייה של 5%-10%.

דרכון זהב, או אזרחות בהשקעה (Citizenship by Investment), לוקח את הרעיון צעד קדימה ומעניק אזרחות מלאה בתוך 3-12 חודשים, ללא דרישת מגורים קודמת. בשנת 2025, 14 מדינות מציעות תוכניות כאלו, בעיקר באיים הקריביים, עם השקעה מינימלית של 200 אלף דולר. היתרון העיקרי הוא חופש תנועה: דרכון מהקריביים, למשל, מאפשר כניסה ללא ויזה ל-145-160 מדינות, כולל האיחוד האירופי, בריטניה וקנדה.