החוק להגברת האכיפה של דיני העבודה- עוד דוגמה לביורוקרטיה מיותרת

בחודש יוני ייכנס לתוקפו החוק החדש, "החוק להגברת האכיפה של דיני העבודה". מטרת החוק הוגדרה בסעיף הראשון בו: "להגביר ולייעל את אכיפתם של דיני העבודה". האם החוק אכן יתרום למטרה נשגבה זו? מאמר מאת איתן אגמון
עו"ד לילך דניאל |

בחודש יוני ייכנס לתוקפו החוק החדש, "החוק להגברת האכיפה של דיני העבודה".

מטרת החוק הוגדרה בסעיף הראשון בו: "להגביר ולייעל את אכיפתם של דיני העבודה".

האם החוק אכן יתרום למטרה נשגבה זו?

נשאלת כמובן גם השאלה המקדימה: האם קיים במדינת ישראל "חוק להגברת האכיפה" בתחומים בעיתיים אחרים- תעבורה, למשל, או תשלומי מס, או שהמחוקק מסתפק בחוקים עצמם ובסנקציות שבהן?

יודגש, ראשית, כי הן ממטרתו של החוק, והן מתכנו המפורט, עולה כי אין בחוק שום זכות חדשה לעובד; כל מה שהחוק עושה הוא קביעת מערכת הטלת קנסות חדשה, שהעובד- למעשה- כלל אינו חלק ממנה.

ממצגת שהכין אחד מראשי "מינהל ההסדרה והאכיפה" במשרד התמ"ת ניתן ללמוד על היתרונות הגדולים, לכאורה, של החוק החדש:

"אפשרות הליך בדיקה מנהלית ללא "כתם פלילי" "

"רמת הוכחה קלה יותר מההליך הפלילי"

"אחריות פלילית ואזרחית למזמין שירות + הגנות"

"מקצוע "בודקי שכר" "

היינו: לפנינו מערכת חדשה, המאפשרת ענישה ללא הליך פלילי וללא רמת הוכחה הנדרשת להרשעת אדם (בלשון המצגת: "נטל ההוכחה דומה לאזרחי- 51%"). מספיק שהפקח של משרד התמ"ת יטען כי נעברה עבירה לכאורה, וכבר אץ רץ הממונה עליו לפתוח בצעדי עונשין.

ומאידך- מכיוון שניתן להטיל את העונש ללא "הרשעה פלילית"- אין גם רישום פלילי לעבריין.

ממה נפשך: אם העבירה חמורה- למה לא יוטל עונש פלילי, על כל הכרוך בכך, על העבריין? השיטה הנלוזה של הפרקליטות, בענין "עסקות הטיעון" המוזרות שאנו שומעים עליהן חדשות לבקרים, הועברה גם לתחום דיני העבודה.

ואם העבירה אינה חמורה- למה יוטל קנס של עד 35,000 בשל כל עבירה?

האם לא ניתן היה להשיג את מטרות החוק- באמצעות החקיקה הקיימת?

עודף של חקיקה פופוליסטית אינו מביא לשיפור המצב, אלא לפרסום אישי בלבד של יוזם החוק(1)

מה בעצם קובע החוק?

-------------------------------------

הוקמה מערכת מסובכת להטלת קנסות

כדי להציג את המערכת המסובכת החדשה שהוקמה לצורך הטלת הקנסות, אנו נזקקים למצגת נפרדת...

להלן השלבים:

(א) מינוי פקחים לענין החוק

(ב) המפקח מגלה "יסוד סביר להניח כי מעביד הפר הוראת חיקוק " (לא הוכחה!)

(ג) הממונה מטעם התמ"ת "ימסור למעביד הודעה על הכוונה להטיל עליו עיצום כספי"

(ד) "המעביד שנמסרה לו הודעה רשאי לטעון את טענותיו, בכתב, לפני הממונה"

(ה) "הממונה יחליט אם להטיל על המעביד עיצום כספי, ורשאי הוא להפחיתו..."

(ו) הממונה רשאי גם, במקום עיצום כספי, לתת התראה מינהלית בלבד;

(ז) המעביד שעליו הוטל העיצום (או ההתראה) רשאי לערער בפני טריבונל משפטי חדש, המוקם לפי חוק זה; את ועדות הערר צריך כמובן למנות, ולהעמיד לצידן סגל מינהלי מתאים.

(ח) על החלטת הועדה יש זכות ערעור לבית הדין לעבודה, ולעתים אף זכות לערער על פסה"ד בפני בית הדין הארצי (ומי יחסום את הדרך לבג"צ?)

(ט) את הקנס צריך גם לגבות...

(י) ואת מי שמפריע לפקח צריך, כמובן, להעניש בעונש של מאסר- וזה מחייב תביעה לבית הדין.

עד כמה מוצלחים טריבונלים מסוג זה כבר ראינו מחוקים אחרים. (2)

"בודק שכר מוסמך"

לצורך מצומצם של מתן "הגנה" לקבלני שרות ולמשתמשים בשירותיהם (ורק להם- לא לצורך הגנה על המעסיקים האחרים!), הומצא "מקצוע" חדש: "בודק שכר מוסמך". כמעט אין בו כל צורך (כל עו"ד העובד בתחום דיני העבודה, רואה חשבון או יועץ מס אמורים לדעת לבצע בדיקה זו).

הגיעה לידי כותב דברים אלה טיוטת התקנות לענין הסמכת "בודקי השכר"- ולהלן שלבי הלימוד וההסמכה למקצוע החדש (שבוודאי ינהרו אליו מועמדים רבים...):

א. הוכן מפרט בן 12 עמודים של מתי ומה יבדוק "בודק השכר";

ב. מינוי "רשם" לבודקי שכר;

(ג) מינוי "ועדת מקצוע" למקצוע חדש זה;

(ד) מינוי "ועדת קבלה" המחליטה מי רשאי להתקבל ללימודים לקראת "התואר";

(ה) קביעת כישורים מוקדמים הנדרשים ממי שרוצה ללמוד לקראת העיסוק ב"מקצוע": עליו להיות עו"ד, רו"ח, מבקר פנימי, מפקח של משרד העבודה (3) או "חשב שכר" שהוסמך ע"י לשכת רואי החשבון (4), ובנוסף- על כל אחד מאלה להוכיח כי עסקו בתחומם לפחות 3 מתוך 5 השנים האחרונות;

(ו) תתקיים "בחינות הקבלה ללימודים כפי שתורה עליהם מעת לעת וועדת מקצוע";

(ההשכלה כעו"ד או רו"ח אינה מספיקה!)

(ז) חובת לימוד בקורס ב"מוסד לימודים מוכר";

(ח) מעבר בחינה של התמ"ת, לאחר השלמת הלימודים בקורס;

(ט) לעבור "מעת לעת" השתלמויות;

(י) לחדש את הרישום ב"פנקס בודקי השכר המוסמכים" מידי שנה;

(יא) וכמובן, לשלם אגרה...

אין ספק שחוק חדש ונחוץ זה הוא אבן דרך בפישוט ההליכים הביורוקרטיים והמינהליים במדינת ישראל.

אין גם ספק שכל מעביד שעד עתה לא הקפיד לתת לעובד את מלוא שכרו וזכויותיו- יעשה זאת כעת.

אין גם ספק (וכאן אני מתכוון ברצינות...) שעורכי הדין שייצגו את המעבידים העבריינים, וחברי הועדות השונות שיוקמו לצורך ביצוע החוק, ייהנו מתגמול מתאים, על חשבון הציבור.

1. וראו, למשל, את סעיף 20.א. לחוק שעות העבודה והמנוחה, "הפסקה לשם שימוש בחדר שירותים". כידוע, לפני התיקון לחוק, שום עובד לא הלך לשירותים; ומאז כניסת הסעיף לתוקף, אין מעשנים, קוראים עיתון, או מנהלים שיחות בסלולרי, ממקום זה...

2. הועדות של משרד הבטחון לענין פיטורי עובד במילואים, או "ועדות הערר" הקיימות- על הנייר בלבד!- לפי סעיף 299 לחוק הביטוח הלאומי; או ועדות הפיקוח ש"הוקמו" לענין צווי הרחבה שונים.

3. יועץ מס אינו יכול, לפי טיוטת התקנות, להיות "בודק שכר"!

4. ראו, למשל, את רשימת המוסדות המאושרים ע"י לשכת רואי החשבון לענין הכשרת חשבי שכר, באתר הלשכה.

הרשימה מדברת בעד עצמה.

ס,ח 2326 הצ"ח 363 תשס"ח

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)

המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה השנייה

כ-201 אלף זכאים יקבלו כ-410 מיליון שקל ישירות לחשבון הבנק, חודש מוקדם מהמתוכנן, כדי להקל על משפחות לפני החגים. ניתן עדיין להגיש בקשות למענק עבור 2023 באתר רשות המסים

צלי אהרון |


רשות המסים מודיעה על הקדמת הפעימה השנייה של מענק עבודה לשנת 2024. אשר תוקדם ותשולם כבר מחר, 18 בספטמבר, במקום באמצע אוקטובר כנהוג מדי שנה. במסגרת ההקדמה יועברו לחשבונות הבנק של הזכאים כ-410 מיליון שקל, שיחולקו לכ־201 אלף עובדים ועובדות. מדובר על סכום ממוצע של כ-2,000 שקל לזכאי. המהלך נועד להקל על משפחות וזכאים נוספים לקראת תקופת החגים, שבה נרשמות הוצאות חריגות.

מענק עבודה, המוכר גם כ"מס הכנסה שלילי" - נועד לחזק עובדים בעלי שכר נמוך ולעודד יציאה לתעסוקה. המענק משולם בארבע פעימות שנתיות, והקדמת התשלום הנוכחי מאפשרת לזכאים לקבל את הכסף מוקדם מהמתוכנן ולהיערך טוב יותר מבחינה כלכלית. מי שטרם הגיש בקשה עבור שנת 2024 עדיין יכול לעשות זאת באופן מקוון באתר רשות המסים, והכספים יועברו לו בהתאם לאישורי הזכאות בפעימות הבאות. 

בנוסף, ניתן עד סוף השנה להגיש גם בקשות רטרואקטיביות עבור שנת 2023 - הזדמנות עבור מי שפספס את ההגשה במועד. בין הזכאים ניתן למנות שכירים ועצמאים בני 21 ומעלה שהם הורים, וכן בני 55 ומעלה גם ללא ילדים, בהתאם לרמות ההכנסה שנקבעו במדריך המענק. החל מהשנה מתווספת גם הטבה ייחודית להורים לפעוטות. כמו כן, נשים שכירות בנות 60 ומעלה (ילידות 1960 ואילך) יכולות לבקש מקדמה על חשבון מענק 2025, בכפוף לעמידה בקריטריונים.

רשות המסים מזכירה לזכאים לוודא כי פרטי חשבון הבנק שלהם מעודכנים כדי למנוע עיכובים בהעברה.

יגדיל את הצריכה הפרטית

הקדמת התשלום משתלבת בתוך מגמה רחבה יותר של צעדי מדיניות כלכלית שנועדו לתמוך במשקי הבית, במיוחד על רקע יוקר המחיה. כמו כן, הזרמת כ-410 מיליון שקל למחזור הכספי דווקא בסמוך לחגים צפויה להגדיל את הצריכה הפרטית בתקופה שממילא מתאפיינת בהוצאות גבוהות, ובכך לתרום גם לפעילות הכלכלית במשק.

המענק מופנה בעיקר לאוכלוסיות שעובדות אך מתקשות לסגור את החודש, הורים צעירים, משפחות חד-הוריות וותיקים בגיל העבודה המאוחר. הקדמת התשלום מאפשרת להם להיכנס לתקופת החגים עם פחות דאגות כלכליות, ולנסות לעזור לרווחה בסיסית לילדים ולמשפחה. כמובן שלא מדובר על סכום גדול בהינתן שהסכום הוא לאורך זמן רב - אבל עדיין, מדובר על סכום שבהחלט יכול לעזור.

פיטורים
צילום: copilot

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה

אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)

רן קידר |
נושאים בכתבה פיטורים AI

לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI. 

אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים. 

מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד. 

כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.

הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות.