הישראלי יורד אל הקרקע? מעצב על לבניין זה מיותר, בריכה זה בעיקר מוקד רעש

כך לפי קבוצות מיקוד שמפעילים יזמים וקבלנים. מנכ"ל גינדי השקעות: "השאלה היא על מה מוכנים לשלם 10% או 20% יותר?"
עינת פז-פרנקל |

קבוצות המיקוד כבר אינן רק כלי מחקרי של ענף הפרסום בלבד. כיום, יותר ויותר יזמים וקבלנים משקיעים כסף וזמן על מנת להבין מה באמת רוצה קהל היעד שלהם - רוכשי הדירות. מדובר בסדנאות אינטראקטיביות שמטרתן לגלות מה רוצים לקוחות באזורים שונים בדירה שלהם - וכמה הם מוכנים לשלם עבור ה"אקסטרות".

"כשאנחנו ניגשים לפרויקט, אנחנו מקדימים לשלב התכנון שלב מחקר מקיף", אומר אורי לוי, מנכ"ל משותף בחברת הבנייה גינדי השקעות, שלאחרונה קיימה קבוצות מיקוד על פרויקט מגורים ברמת אביב. "אנחנו משקיעים זמן וכסף על מנת להבין מיהו קהל המטרה שלנו - זה לא טריוויאלי".

על מנת לזהות את הצרכים והרצונות של קהל המטרה, נעזרת חברת גינדי השקעות במכוני מחקר כדוגמת "גיאוקרטוגרפיה" בארץ ובחו"ל. "זה נותן לנו אינטראקציה ישירה עם קהלי המטרה", מסביר לוי.

אחרי שנה של תכנון ומחקר, גילו בגינדי, שהרוכשים הפוטנציאלים ברמת אביב למעשה רוצים משהו אחר ממה שחשבה החברה בתחילה. "המוצר השתנה", אומר לוי. "הגענו למסקנה ששילוב מעצב על בפרויקט הוא נושא ללא ערך כיום".

"פלצני" מול "איכותי"

מקבוצות המיקוד של גינדי השקעות עולה כי, רוב הנשאלים מרגישים שצירופו של מעצב על לפרויקט הוא יותר "פלצני" מאשר "איכותי". בשורה התחתונה, רוב הנשאלים לא היו מוכנים לשלם תוספת במחיר הדירה עבור מעצב על שיופקד על עיצוב השטחים הציבוריים.

עוד עולה מהמחקר של גינדי, כי רוב הנשאלים הביעו רתיעה מבריכה בשטח המשותף של הפרויקט, משתי סיבות עיקריות: חשש שתהווה מוקד רעש ומשיכה לילדים ובנוסף תעלה משמעותית את תעריף התשלום החודשי לחברת הניהול בשל ההוצאות הרבות הכרוכות בתפעול הבריכה.

"ברור שבחינם אנשים ישמחו לקבל הכל, אבל על השאלה היא על מה אתה כן מוכן לשלם 10% או 20% יותר?", מסביר לוי.

על מה כן מוכנים הלקוחות לשלם?

האלמנטים החשובים ביותר בדירה, על פי הנשאלים, הם מרפסת גדולה, חדרים מרווחים, ותקרות גבוהות, אומר לוי. הנשאלים אף אמרו שהיו מוכנים לשלם יותר - וכמה יותר - על כל אלמנט כזה, מידע שגינדי מעדיף שלא לחשוף. "מרחבים גדולים זה משהו שאנשים מוכנים לשלם עליו", אומר לוי. "הם מחפשים את האדריכלות האמיתית, לא את העיצוב - איך מתוכננים הבניין והדירות".

בשורה התחתונה, המחיר מעט גבוה יותר: דירת 6 חדרים בפרויקט ברמת אביב עולה כ-4 מיליון שקלים ודירת 5 חדרים, 3 מיליון שקלים. אך, הלקוח מרוצה יותר, אומר לוי. בניגוד לקרובי משפחתו מחברת "גינדי החזקות", לוי סבור כי "המילה 'יוקרה' לא רלוונטית פה. אתה משלם קצת יותר ומקבל מוצר טוב יותר, שעונה על כל הדרישות".

לוי אומר שבמקום לפנות למכנה המשותף הרחב ביותר, החברה מציעה תכנון חדש הודות לקבוצות המיקוד. "השוק משתנה כל הזמן", אומר לוי. "אסור לנו לקפוא על שמרינו".

קבוצת המיקוד מכתיבה איך תיראה הדירה, היזם ממקסם רווחים

ד"ר רינה דגני, מנכ"ל חברת מחקרי השוק "גיאוקרטוגרפיה", בנתה מודל לפיו יזמים יכולים למקסם את הרווחים שלהם על ידי שילוב שיטת מחקר שונות, כמותיות ואיכותניות - בתחום שיווק הנדל"ן.

שיטת "צימוח אינטראקטיבי של פרויקט נדל"ן" של גיאוקרטוגרפיה הינו "מודל חדש שנועד לסייע ליזמים לקבוע את הפרוגראמה התכנונית במטרה למקסם את רווחיהם", אומרת דגני. המודל מייצר מעין "דו-שיח", טרם התכנון המפורט של הפרויקט, בין היזם, שאינו יודע עדיין מיהם לקוחותיו הפוטנציאליים, לבין הלקוחות העתידיים שטרם שמעו על הפרויקט. "השיטה תורמת לתכנון מפורט אופטימאלי של הפרויקט, לחישובי פוטנציאל עבור היזם, דהיינו צפי מכירות ליחידת זמן, להפקת רווח מרבי מהדירות, ולפיתוח אסטרטגיית שיווק ומכירות מותאמת-לקוח, התורמת להאצת מכירות מרבית", אומרת דגני.

לדבריה, "ככל שהבניין יתאים יותר לצרכי האוכלוסייה ויפתה אותם בתוספות, או "אקסטרות", שהוא מציע, כן רמת המכירות תהיה מהירה יותר ויעלה המחיר שמוכן הלקוח לשלם על דירה בפרויקט". בנוסף, השימוש בכלים מחקריים "מחייב את היזם להתאים את תמהיל הדירות לביקושים הקיימים בפועל", אומרת דגני.

דגני מציינת, כי לא אחת התשומה שעולה מקבוצות המיקוד מכריעה את גורל הפרויקט. לדוגמא: מקרה שבו תוכנן במקור תמהיל דירות גדולות בנות 5-6 חדרים. בעקבות קבוצות מיקוד בקרב קהלי יעד רלוונטיים לאיזור הספציפי, התברר שיש דרישה גבוהה יותר דווקא לדירות 4 חדרים, ובהתאם לכך שונו תכניות הפרוייקט.

עמיר שאלתיאל, מנכ"ל חברת אלדר, המתמחה בשיווק פרויקטים למגורים, אומר כי "ביצוע מחקרים איכותניים וכמותיים מגביר את סיכויי הצלחת המכירה בכ-40%".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
דולר יורד
צילום: Photo by Ryan Quintal on Unsplash

״הדולר היה צריך להיות ב-3 שקלים אלמלא הרפורמה המשפטית והמלחמה״

מניתוח של בנק ישראל: הדולר ממשיך לרדת - מי נפגע ומי מרוויח?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה שער הדולר

השקל ממשיך לטפס ושער הדולר נע הבוקר סביב 3.22 שקל דולר שקל רציף 0.02%   אלו הרמות הנמוכות ביותר מאז אפריל 2022. המטבע המקומי בראלי שלא ראינו מזה שנים, בתחילת המלחמה הוא עוד נסחר סביב 4 שקלים לדולר וכיום כשהמצב הביטוחני נרגע יש הזרמה של הון הזר התחזיות הכלכליות משתפרות וגם סוכנויות הדירוג מעדכנות לחיוב את האופק, השקל מתחזק אולי אפילו מדי. נתוני המאקרו גם עוזרים למטבע, שוק העבודה חזק, האינפלציה מתכנסת לכיוון היעד וגביית המסים צפויה לשבור שיא של 520 מיליארד שקל השנה. גם הגירעון צפוי לעמוד סביב 5% מהתוצר שזה נמוך מהציפיות כשהתחזיות של בנק ישראל ל-2026-2028 מדברות על גירעון סביב כ-2.8%-2.9% בממוצע, שזה "גירעון בר קיימא" כל אלה ביחד ולחוד מחזקים את האמון של המשקיעים ומזרימים הון לשוק המקומי, מה שדוחף את השקל למעלה.

אבל מסתבר שהדולר היה יכול לפגוש את רמת ה-3 שקלים כבר ממזמן. ניתוח של בנק ישראל שבחן את ההשפעות השונות על שער החליפין מצא שאם מנקים מהמשוואה את שני הגורמים החריגים של השנתיים האחרונות, שהן הרפורמה המשפטית והמלחמה, הדולר היה כבר כנראה סביב 3 שקלים, ואולי אפילו נמוך מזה. 

לפי המודל שמבוסס על הקשר בין שער הדולר-שקל לבין ביצועי הנאסד"ק, השקל היה אמור להתחזק הרבה קודם. בגרף שמצורף אפשר לראות את הפער שנוצר בין המציאות לבין מה שהמודל מנבא שזה הקו הכחול, שמייצג את שער הדולר בפועל, שהוא נסק הרבה מעל הקו הכתום, שמייצג את השער הצפוי בתנאים רגילים. 

הרפורמה המשפטית והמלחמה גרמו לסטייה הזאת, בעיקר בגלל שהם הגבירו את חוסר הוודאות ופגעו באמון של המשקיעים הזרים בכלכלה המקומית. אבל עכשיו כשהמתיחות הפוליטית והביטחונית נרגעה ברמה מסוימת, נראה שהשקל סוגר את הפער ומתחזק חזרה לרמות שהוא היה צריך לפגוש גם בלי ההתערבות של אותם גורמים.


הנפגעים

מאחורי הנתונים המעודדים האלה יש סביבה שנהיית פחות ופחות נוחה לצד אחד של המשק. השקל החזק מכביד מאוד על יצואנים כמו חברות הייטק וסטארטאפים שפועלים בישראל ומוכרים את מוצריהם בחו"ל. כשההכנסות נקובות בדולרים אבל חלק גדול מההוצאות (כמו שכר, הוצאות מנהלה וכד׳) מתבצעות בשקלים, כל ירידה בשער הדולר שוחקת את השורה התחתונה. ראינו לאורך עונת הדוחות הקודמת וגם זו הנוכחית שאנחנו בעיצומה חברות כמו צ’ק פוינט, ש״האשימו״ את הדולר בכ-2% מהרווחיות הגולמית אצל חלק זה נסבל, אצל אחרות כמו אייקון גרופ, האמא של איידיגטל בישראל שפועלת ברווחיות גולמית צרה מאוד (2% מגזר ההפצה, 4% מגזר קמעונאות) זה משמעותי מאוד - אייקון: שער הדולר שחק את הרווח, המלחמה את ההכנסות