אל על
צילום: דוברות אל על

חברות התעופה מבטלות טיסות לישראל

הטיל הבליסטי שפגע בנתב"ג שיגר את אל על - שוב - לשמיים. גל של ביטולי טיסות תוקע אלפי ישראלים בחו"ל ומשאיר את החברה, במקרים רבים, כאופציה היחידה כמעט לטיסות מהארץ ואליה

מנדי הניג | (3)
נושאים בכתבה חות'ים

פגיעת הטיל בליסטי ששוגר מתימן ופגע הבוקר באזור נמל התעופה בן גוריון הוביל לטלטלה בענף התעופה הישראלי. חמישה בני אדם נפצעו באירוע, ונזק נגרם לתשתיות שדה התעופה. בתוך שעות, חברות תעופה זרות הודיעו על ביטול טיסות לישראל, בעוד מניית אל על זינקה ב-6.9% למחיר של 11.85 ש"ח על רקע התגברות הביקוש לטיסות יוצאות. בסוף חודש מרץ אל על יצרה שיא של 1,210 אג' אך אחר כך החלה לסגת ממנו וירדה בכ-16% זאת ברקע התקיפות האמריקאיות החוזרות ונשנות על החות'ים, וחזרתן של עשרות חברות תעופה לישראל מה שהוביל אותנו לשאול - לחות'ים נגמרו הטילים? מניית אל על נופלת ב-7% - שאלנו והיום קיבלנו את התשובה.

נפילת הטיל באיזור נתב"ג הרתיעה את חברות התעופה הזרות שלאחר מסע שכנועים הסכימו לחדש את הקווים לישראל והן החלו בזו אחר זו להודיע על השעיית הקווים לארץ, חלקן אפילו לא סיפקו תאריך לחזרה. 

חברות זרות משעות פעילות

התגובה של חברות התעופה הבינלאומיות לא איחרה לבוא. מתוך שיקולי ביטחון וביטוח, רבות מהן השעו או ביטלו את טיסותיהן לישראל עד להודעה חדשה:

  • קבוצת לופטהנזה (כולל סוויס ואוסטריאן): השעתה את כלל הטיסות עד 6 במאי.

  • אייר אירופה: ביטלה מיידית את טיסותיה, כולל טיסה שכבר נערכה להמראה ממדריד.

  • וויז אייר: השעתה את כלל הפעילות עד ה-6 במאי.

  • אייר אינדיה: טיסה בדרכה לנתב"ג חזרה על עקבותיה, והחברה הודיעה על ביטולים גורפים.

  • אייר פראנס, ריינאייר, יונייטד, דלתא, אייר קנדה, ITA, ואחרות – כולן עצרו את פעילותן מול ישראל, כאשר חלקן צפויות לבחון מחדש את המדיניות בימים הקרובים.

חברות לואו-קוסט וחברות שכר, שידועות ברגישותן למשברים, היו בין הראשונות להגיב – תופעה שבלטה גם בהתפתחויות דומות בעבר. אלו מיהרו לבטל את לוח הטיסות שלהן לישראל מחששות מובנים.



אל על טסה על ההזדמנות

בעוד חברות זרות נסוגות, אל על ניצלה את הוואקום. אתר החברה קרס זמנית מעומס הזמנות של נוסעים שחיפשו חלופות, והיא נערכת להגביר טיסות ליעדים כמו אתונה ולרנקה, שישמשו כמרכזי קונקשן לישראל. מניית החברה זינקה ב-6.9% ל-11.85 שקלים, משקפת את מעמדה כשחקנית דומיננטית בשוק התעופה המקומי בתקופות משבר.

אל על הציגה ביצועים פיננסיים מרשימים בשנים האחרונות, תוך ניצול היעדר תחרות מצד חברות זרות. ב-2024, החברה דיווחה על רווח שיא של 545 מיליון דולר, זינוק של 260% לעומת 2023, עם הכנסות של כמיליארד דולר. רווחים אלה נבעו בעיקר מביקוש חזק לטיסות לארצות הברית, שם חברות זרות צמצמו פעילות לאחר ה-7 באוקטובר. ב-2023, אל על חידשה חלוקת דיבידנדים לראשונה מאז 2006, לאחר שקיבלה סיוע ממשלתי בתקופת הקורונה.

קיראו עוד ב"בארץ"

שווי השוק של אל על עומד היום על כ-6.2 מיליארד שקלים, עם מכפיל רווח 3, המצביע על הערכת שווי נמוכה יחסית. עם זאת, יחס החוב להון העצמי של החברה, 280%, משקף רמת סיכון פיננסי גבוה.

פגיעת הטיל בנתב"ג חשפה מחדש את פגיעותו של ענף התעופה הישראלי, אך גם את כוחה של אל על כשחקנית מרכזית במשברים. נראה כי הפעם יהיה קשה יותר לשכנע את חברות התעופה הזרות לחזור לישראל  – לפחות כל עוד האיום הביטחוני נמשך והאמון בשגרת הפעילות בשמיים בכלל לא יציב.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    ימין על מלא בולשיט 05/05/2025 13:12
    הגב לתגובה זו
    נאשמים בפלילים חמורים ועבריינים מנהלים את המדינה ימין עלאק יגידו לכם. עם ההנהגה הזאת לא יכולה להיות תקומה . תפנימו.
  • 2.
    אנונימי 05/05/2025 10:46
    הגב לתגובה זו
    לא טסים לא מרווחים
  • 1.
    אנונימי 04/05/2025 21:45
    הגב לתגובה זו
    למה משלמים פה מיסים בכלל
חשבון חשמל (X)חשבון חשמל (X)

חשבון החשמל יעלה ב-1.5% בינואר - איך תוכלו להוריד אותו ב-6%?

איך אפשר לחסוך 300-400 שקלים בשנה, מה קורה בשוק החשמל, ואיך לקבל הנחות גדולות יותר?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה חשבון חשמל

חשבון החשמל שלכם יעלה בינואר. התעריף יעלה ב-1.5% ומדובר בכ-6 שקלים לחודש לצרכן ממוצע. מדובר על עלייה שנתית של כ-70 שקל בשנה. אולי לא סכם גדול, אבל כשעולים המחירים והתעריפים מכל הכיוונים זה מצטבר. אבל יש דרכים להוזיל את עלויות החשמל. חשבון ממוצע עשוי לרדת ב-300 שקלים בערך, אם תעברו לספקים החדשים. 

כ-350 אלף משקי בית ועסקים עברו לספקים החדשים ים, מדובר על פחות מ-10% ממשקי הבית והעסקים. הרוב ממשיך לשלם את התעריף של חברת החשמל, למרות שהוא יקר יותר. האפשרות לעבור לספקים החדשים קיימת כבר שנה וחצי, אבל אי אפשר להכתיר אותה כהצלחה. אין גם פרסום משמעותי, ומעבר להכל - אין תמריץ מספיק גדול (כ-25 שקל בחודש) ויש חשש לעבור מחברת החשמל. אנשים שרגילים לחברת החשמל ומרגישים בטוחים איתה, יסכימו וירצו לעבור, אבל התמריץ צריך להיות גדול יותר וצריך להסביר להם שאין שום שינוי בתשתיות.  

הספקים ממשיכים עם אותה אספקה ותשתית, שנותרת בבעלות חברת החשמל. ולמרות זאת המעבר איטי, אם כי בקצב הזה, נגיע למעל 500-520 אלף משפחות עוד שנה. מהפכות לא נעשות תוך יום, אולי זה הקצב שהשינויים האלו מחלחלים לציבור. בכל מקרה, המעבר פשוט: הזנת פרטי חשבון באתר הספק, אישור תוך יום-יומיים, ללא ניתוק או שינוי טכני.

הנחות של עד 400 שקלים בשנה

ההנחה נעה בין 5% ל-7% על רכיב האנרגיה. לצרכן ממוצע שמשלם 400 שקלים חודשיים (4,800 שקלים שנתיים), החיסכון השנתי עומד על 240-336 שקלים. במשקי בית עם צריכה גבוהה יותר החיסכון מגיע בקלות ל-400 שקל בשנה.

מעבר לכך, המסלולים המבוססים על שעות שיא (12:00-17:00) ושפל (23:00-7:00), מציעים פוטנציאל גבוה יותר: הנחות של 15% בשעות היום ו-20% בלילה, שיכולות להגיע ל-15-20% חיסכון כולל. ד