כסף
צילום: Freepik

פתרון לעושק העו"ש? הבנקים יעדכנו אתכם על יתרת זכות של 15 אלף שקל ומעלה ויציעו חלופות

250 מיליארד שקל בעו"ש מקבלים ריבית של 0.05%; כשאתם במינוס אתם משלמים 12.5%; המחוקקים נרדמו בשמירה, ההצעה שלהם לא תפתור את הבעיה

איתן גרסטנפלד | (6)
נושאים בכתבה עו"ש ריבית

ועדת הכלכלה אישרה לקריאה שנייה ושלישית: הבנקים ישלחו ללקוחות הודעות על יתרת זכות של 15,000 שקל ומעלה ועל חלופות השקעה. הועדה מנסה להילחם בעושק העו"ש, שמשמעותו פשוטה - אנחנו "תורמים" לבנקים כסף, למרות שהם ממש לא צריכים. יש לציבור הישראלי מעל 250 מיליארד שקל בעו"ש ומשום מה הוא מקבל על זה תשואה משוקללת של 0.05%, במקום לסגור בפיקדונות או לעשות שימוש אחר. הבנקים כמובן מרוצים - הם מרוויחים על הסכום הזה מעל 10 מיליארד שקל. זה בעצם החיסכון שלהם באם הם היו מחוייבים לתת ריבית על העו"ש.


זה לא הוגן מכיוון שזה גם לא סימטרי - שאנחנו במינוס הריבית שלנו היא כ-12.5% בממוצע. שאנחנו בפלוס זה אפס. לפני שנה וחצי הביקורת שלנו ושבכלל של התקשורת עזרה והבנקים נתנו ריבית של כ-2% על העו"ש, אבל אז התחילה המלחמה, כולם שכחו את זה והבנקים שהתחייבו לתת ריבית לזמן קצר הפסיקו את ההטבה הזו בנק ישראל שמשחק אותה לטובת הציבור הוא לא באמת לטובת הציבור אלא לטובת היציבות של הבנקים משמע הרווחים של הבנקים וכך נוצר מצב שהעניין הקריטי הזה נפל בין הכסאות.


ואז חברי הכנסת בעקבות לחץ תקשורתי התעוררו ואמרו - נו, מה קורה כאן? צריך לחזור לקבל ריבית על העו"ש. בנק ישראל התערב ואמר תנו לי לטפל בזה, עברה חצי שנה לפחות והוא לא טיפל בזה. וכך, מגיעים למצב שהמחוקק צריך אפילו חייב לספק לנו רייבת על העו"ש וזה לא קורה, וכל יום שעובר זה עוד רווח לבנקים והפסד לציבור. אחד הפתרונות הוא עדכון של הקהל-הציבור במצבו בעו"ש. זה פתרון חלקי. היום עלתה ההצעה שבפתיח - לעדכן את הציבור על יתרה שעולה על 15 אלף שקל. 


האם זה יעזור מול עושק העו"ש?

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום להכין לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה של ח"כ ארז מלול לתקן את חוק הבנקאות, זאת על מנת לחייב את הבנקים למסור ללקוחות הודעה על יתרה שיש להם בחשבון העו"ש שאינה נושאת ריבית. לפי ההצעה שאושרה, במקרה שבו תהייה ללקוח פרטי יתרת זכות של 15,000 שקלים ומעלה הבנק יחוייב להודיע לו על כך ולהבהיר כי באפשרותו לבחון חלופות השקעה שעשויות להשיא תשואה גבוהה יותר.


בדיון היום נקבע כי בשנה וחצי הראשונות ליישום החקיקה ההודעה תישלח אחת לחודש, ולאחר מכן אחת לרבעון ונגיד בנק ישראל יוכל לקצר את התקופה באישור ועדת הכלכלה. בנוסף נקבע, כי המפקח על הבנקים יהיה רשאי לקבוע הוראות באשר לאותן הודעות ובכלל זה לנוסח ההודעות והפניה למידע על חלופות השקעה, לרבות מידע על השקעה בגופים פיננסיים אחרים, אם ראה שהדבר נדרש. המפקח יוכל גם להטיל על הבנקים עיצום כספי בסך 50 אלף שקלים על כל הפרה.


בנוסף עלתה התייחסות לסוגיות מנגנון עדכון הסכום, מועד התחילה ודיווח של המפקח על הבנקים לוועדה על עמידה בהוראות. בעקבות זאת הוחלט להסמיך את שר האוצר, בהסכמת נגיד בנק ישראל ובאישור ועדת הכלכלה, לשנות את הסכום. עוד נקבע היום כי ההצעה תיכנס לתוקף 6 חודשים לאחר פרסומה ברשומות והמפקח על הבנקים ידווח לוועדה על יישום החוק בתום שנה מיום התחילה.

קיראו עוד ב"בארץ"


ח"כ מלול הסביר כי מדובר בהצעת חוק צרכנית שנועדה לסייע לציבור שמחזיק מעל 200 מיליארד שקל בחשבונות העו"ש ולא מקבל תמורתם ריבית, והבנק בכלל לא מיידע אותם שהם יכולים להניב פירות מהכסף שלהם. "יש היום יש כ-240 מיליארד שקל בחשבונות העו"ש של אזרחי ישראל ואנחנו רוצים לעודד אותם לעשות שימוש בכסף שלהם", אמר.


נציגת בנק ישראל, עו"ד חן פליישר, העלתה בפני הוועדה כי החשש של בנק ישראל הוא שככל ששולחים יותר הודעות הלקוחות יפסיקו לקרוא אותן, "אנחנו רוצים לטרגט את הלקוחות שנרדמו ולעורר אותם לפעולה" אמרה. יו"ר איגוד היועצים לכלכלה המשפחה, שי אבו, חיזק את דבריה של פליישר והוסיף כי אין תועלת בשליחת "מבול" הודעות ללקוחות מבלי להניע אותם לפעולה, והציע שכדי לייצר פעולה לטובת הלקוח ניתן לשלוח קישור לאתר קו המשווה של בנק ישראל.


נציג לובי 99, משה קאשי, ציין כי הבנקים מרווחים מכך שהכסף שוכב בפקדונות העו"ש וכיום יש 13 מילארד שקל בשנה "ישר לשורת הרווח". קאשי הוסיף כי לא מדובר במבול הודעות מהסיבה שאם לקוח מפספס פעם ברבעון אז במשך חצי שנה לא נעשה כלום, וציין כי לבנק ישראל יש אפשרות להסדיר את זה ולהכניס את כל המידע בהודעה אחת. "שבנק ישראל יבחן את ההשפעה של המשלוח כל חודש, ואם הוא יראה שזה באמת הופך את הלקוחות לקהי חושים אז תשנו לפעם ברבעון" אמר.


נציג איגוד הבנקים, טיבי רבינוביץ, ציין שהאינטראקציה בין הלקוח לבנק עלתה וקיימים ערוצים דיגיטליים שמאפשרים ללקוח לתקשר עם הבנק בכל זמן. רבינוביץ הוסיף כי כמות ההודעות שנשלחות היום לפי הוראות חקיקה מביאות למצב שהלקוח מקבל דיווחים בלי הפסקה. "האינטרס צריך להיות שההודעות יגיעו באופן שיאפשר ללקוח להתאים לצורך שלו, לכן המתווה הראשוני של משלוח פעם ברבעון הוא נכון" אמר. ח"כ ארז מלול התייחס לדברים שעלו ואמר: "אני עומד מאחורי ההסכמה שבשנה וחצי הראשונות ההודעה תישלח אחת לחודש, ולאחר מכן אחת לרבעון, ונגיד בנק ישראל באישור הוועדה יוכל לקצר את התקופה".


כאמור, בתום הדיון אישרה הוועדה את ההצעה פה אחד בקולותיהם של ח"כ אליהו ברוכי, שמילא את מקומו של היו"ר, וח"כ ארז מלול.



האלטרנטיבות


אנחנו משתדלים הציף לכם כאן אחת לתקופה את האלטרנטיבות הסולידיות עבור הכסף ששוכב בעו"ש. האלטרנטיבה הראשונה היא כמובן הפיקדונות של הבנקים. על פי נתוני בנק ישראל האחרונים הריבית הממוצעת במערכת הבנקאית על הפיקדונות עומדת על 4.05%. רוב הבנקים התיישרו לריבית באזור 4%, נמוך מהחודשים הקודמים וזה על רקע ההערכה שריבית בנק ישראל צפויה לרדת במהלך הרבעון השני.


מי שסיפק את הריבית הטובה ביותר הוא בנק לאומי שיציע לכם על פיקדון של שנה בריבית קבועה 4.46%. בתחתית התשואות (מעל מסד של הבינלאומי שבמקום האחרון עם 3.49%), נמצא בנק הפועלים שמציע ריבית של 3.64% על פיקדון לשנה - האינפלציה להזכירכם עמדה על 3.2% ב-12 החודשים האחרונים, כך שלפי הנתונים האלה בפועלים אתם ריאלית מרוויחים רק 0.44%. עם זאת כשמסתכלים קדימה - האינפלציה צפויה להיות 2.7%, כך שמדובר על רווח ריאלי ממוצע בפיקדונות בכלל של כ-1.3%.


אפשרות אחרת היא קרן כספית - מכשיר השקעה המתמקד בנכסים סולידיים ונזילים, כמו אג"ח קצרות מועד ופיקדונות. הן מיועדות למי שמחפש פתרון נזיל, עם רמת סיכון נמוכה ותשואה יציבה יחסית. היקף הנכסים המנוהלים בקרנות הכספיות צמח בשנה שעברה בכ-40% והגיע ל-150 מיליארד שקל. צריך גם להזכיר שבנקודת הזמן הזו יש עדיפות למיסוי קרנות כספיות - 25% על הרווח הריאלי (התשואה בניכוי אינפלציה), לעומת המס על פיקדונות - 15% מהרווח הנומינלי. כמו כן - הרווח מקרנות כספיות ניתן לקיזוז מול הפסדי ניירות ערך, בפיקדונות זה לא כך.


כרגע הפיקדונות עדיפים אם אתם מצליחים להשיג תשואה של 4.3% ויותר, בעיקר מכיוון שאין חשש שתיפגעו כאשר הריבית תרד. חשש שקיים בקרנות הכספיות. עם זאת בהינתן שיקולי המס (פיקדון - 15% על הרווח הנומינלי, קרן כספית 25% על הרווח הריאלי) והיתרון של הכספיות - נזילות שוטפת ואפשרות לקיזוז הפסדים, יש כאן סוג של תיקו בין האלטרנטיבות. נראה שלרוב הציבור עדיין קרן כספית עדיפה, אלו שיכולים לקבל ריבית גבוהה בבנקים יעדיפו את הבנקים.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    יציעו פיקדון פסיפלורה בריבית 0.000001% (ל"ת)
    98710 18/02/2025 20:07
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    השתגעתם עכשיו גם לא ישלמו ריבית וגם יחפרו (ל"ת)
    אנונימי 18/02/2025 16:52
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אאנונימי 18/02/2025 16:43
    הגב לתגובה זו
    חוק שהעוש יהיה ריבית של בנק ישראל אין אוכל חינם לבנק.
  • 3.
    אנונימי 18/02/2025 16:43
    הגב לתגובה זו
    חייבים לתת ריבית על הזכות
  • 2.
    אנונימי 18/02/2025 15:51
    הגב לתגובה זו
    אפשר לחוקק חוק של המצב הקיים בכל העולם. אין יותר אישור להיות בחובה בחשבון הבנקים לא ירוויחו יותר על המינוסים וחצי מהמדינה שנמצאת במינוס שתלך לשוק האפור. לגבי יתרות זכות בשום מקום בעולם לא נותנים ריבית על העוש כי אנשים לא משאירים כסף בעוש.ופתרנו את העיוות
  • 1.
    כמו אקומול לריפוי הסרטן שנוצר מנוכלות הבנקים (ל"ת)
    סוד העושק 18/02/2025 15:06
    הגב לתגובה זו
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)

לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות

חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים

נושאים בכתבה רווחים כלואים

במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.

ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.

מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף"  בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.

בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.

מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025  והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.  

ביטוח לאומי
צילום: Shutterstock

ביטוח לאומי מסרב להיות אחראי על בדיקות תגי הנכים

המוסד לביטוח לאומי - "העומסים חריגים, הוועדות מטפלות ב-600 אלף תיקים בשנה"

רן קידר |

הצעה שמופיעה בטיוטות חוק ההסדרים לשנת 2026 מבקשת לבצע שינוי דרמטי בתהליך הנפקת תגי חניה לנכים: ביטול הבדיקות הרפואיות הישירות ברשות הרישוי של משרד התחבורה, והעברת הסמכות להחליט על הזכאות לגופים אחרים, בעיקר הביטוח הלאומי, משרד הביטחון ומשרד העבודה והרווחה. במקום בדיקה חדשה בכל בקשה, המערכת תסתמך על אישורים רפואיים קיימים שכבר ניתנו לאותם אנשים במסגרת קצבאות נכות או שיקום.

הביטוח הלאומי מתנגד נחרצות. המוסד טוען שהוועדות הרפואיות שלו מטפלות כיום בכ-600 אלף תיקים בשנה, מספר שיא שנובע בעיקר מהשלכות מלחמת “חרבות ברזל”, תביעות מילואימניקים, נפגעי פעולות איבה ומשפחות חטופים ונעדרים. הוספת מאות אלפי בקשות לתגי חניה תגרום לעיכובים של חודשים ארוכים, ודווקא האנשים שהתג נועד לסייע להם,  נכים קשים, חולים כרוניים וילדים עם מוגבלות – יישארו ללא פתרון ניידות מיידי.

תגים מזוייפים

בישראל חל זינוק חסר תקדים במספר תגי הנכה. ב-2020 עמד המספר על כ-90 אלף תגים פעילים; כעת הוא הגיע כ-660 אלף גידול של פי 7.5 בחמש שנים בלבד. חקירות משטרה ודוחות מבקר המדינה חשפו כי עשרות עד מאות אלפי תגים הונפקו במרמה, באמצעות מסמכים רפואיים מזויפים או “רופאים מומחים” שחתמו בתשלום. התוצאה בשטח: חניות נכים תפוסות על ידי מי שאינם זכאים, ונכים אמיתיים נאלצים לחפש חניה רחוק או לוותר על יציאה מהבית.

במהלך השנה פרסם משרד התחבורה נוהל חדש וקשוח יותר להנפקת תגים, שכלל דרישה למסמכים עדכניים וביטול חידושים אוטומטיים. אולם יישום הנוהל נדחה שוב ושוב, וההצעה הנוכחית בחוק ההסדרים נתפסת כניסיון לעקוף את הבעיה הבירוקרטית על ידי העברת האחריות לגוף אחר.

הביטוח הלאומי מדגיש שוב ושוב כי “תגי חניה לנכים אינם בסמכותנו ואינם חלק מהמשימות שלנו”. נציגי המוסד אמרו בדיונים בכנסת שהעומסים כבר כיום חריגים, וקליטת הנושא תפגע קודם כל באוכלוסיות המוחלשות ביותר. מנגד, משרד האוצר ומש משרד התחבורה טוענים שהשינוי יחסוך כסף ציבורי, יקטין משמעותית את הזיופים ויאפשר בדיקה מחודשת שיטתית של כל התגים שהונפקו בעשור האחרון. לפי הערכות פנימיות, שלילת התגים הלא-כשרים עשויה להחזיר לשוק מאות אלפי מקומות חניה ייעודיים. בחלק מגרסאות ההצעה נקבע גם שתושבי חוץ ומי שאינם זכאי קצבה מביטוח לאומי או ממשרד הביטחון ימשיכו להיבדק במשרד התחבורה – כדי למנוע ניצול נוסף של הפרצה.