שיווק חברתי כתהליך חינוכי - הגיע הזמן ל-Reaching Out
לפני מספר שנים התבקשתי לעזור לעמותה להתמודד עם קשיים שיווקיים. מדובר היה באנשים ערכיים שמעולם לא רצו לשווק את עצמם. הם האמינו במה שעשו והיו בטוחים שעצם העובדה שהם עושים עבודת קודש מספיקה כדי שהקהל יקנה, גם בלי שיווק ופרסום. הדבר היה נכון עד שחוקי מדינת ישראל השתנו וגרמו להזרמת כספים לאותו תחום עיסוק, שהתמקד בתחום הסיעוד. גופים פרטיים רבים נכנסו לענף, ועדיין נדמה היה שאותו גוף ציבורי ללא כוונת רווח מעניק את השירות הרחב והאיכותי ביותר. עם זאת, הגופים הפרטיים, שנקטו שיטות שיווקיות אגרסיביות, נגסו בנתח השוק של אותה עמותה, שעמדה על זכותה לשרוד ולהמשיך לספק שירות.
כיצד ניתן לגשר בין גישה ערכית שרואה בשיווק כמעט מילה גסה, לבין המציאות החיצונית שדורשת לשווק גם ארגונים ותחומים ערכיים?
התשובה נמצאת הרבה פעמים, כמעט כמו בכל דבר בשיווק, בשפה ובמודל המיתוג שנבנה סביב המוצר או השירות. יש לזכור שמותג הינו מערך ערכי שלתוכו מוכנס מוצר. ללא הערכים המותג הינו רק שם כינוי למוצר שהודבק לו תג.
הדרך שבה השתמשתי במקרה האמור הייתה התחברות למונח מקצועי השגור בפי עובדים סוציאליים "Reaching Out", שמשמעותו בעברית דו-משמעית: להגיע ולהושיט יד. למונח זה היסטוריה מעניינת בתחום העבודה הסוציאלית. לפני שנים לא רבות נקראה הלשכה לשירותים חברתיים "מחלקת הסעד" ובתוכה ישבו העובדים הסוציאליים וקיבלו את קהל הנזקקים שדרש את שירותיהם. מתוך הבנה שקהל רב אינו מוכן להגיע לקבל שירות בצורה כזו, או אפילו אינו מודע לאופי השירות שהוא יכול לקבל, עלה רעיון הושטת היד וההגעה החוצה אל הקהילה. "Reaching Out" היה קונטרוברסלי מאוד בתחילת הדרך. אנשי המקצוע סברו שהיציאה מהמשרד לשטח היא פחיתות כבוד ודרדור של המקצוע. למרות זאת, תוך שנים לא רבות הפך המושג לבסיס המאפיין את עבודת העובד הסוציאלי ולא רק שלא הפחית בכבוד המקצוע, אלא שיפר את תדמיתו ומעמדו.
ומכאן הינכם יכולים לראות בקלות את הקישור. מהו שיווק חברתי של עמותה אם לא "Reaching Out"? הרי העמותה חייבת לצאת אל הקהילה ולשווק את מעשיה כדי להביא את השירות החשוב שהיא מציעה אל קהל היעד שלא מגיע באופן וולונטרי אליה. הקישור הזה התקבל באהדה רבה בתוך העמותה ושיווק כבר לא נחשב שם יותר למילה גסה, אלא לכלי חשוב במימוש היעדים של העמותה.
מכאן הדרך סלולה לשימוש בשיווק החברתי לתחומים רבים נוספים. אחד מהם הוא תחום החינוך. למעשה, תחום החינוך הוא כלי שיווקי ממטרה ראשונה לקידומם של ערכים. אני בספק אם אנשי מערכת החינוך יאהבו בשלב זה את הקישור הזה, מורים יעדיפו לראות את עצמם כאנשי ספר יותר מאשר אנשי שיווק. ובכל זאת, אם נזכור שהשיווק החברתי הוא "Reaching Out" הרי שזוהי גישה שיש להחדיר מתוך תקווה שאפשר יהיה דרכה להגיע ולשכנע אנשים לשינוי ושיפור איכות חיים.
לסיכום, גישה של שיווק חברתי במערכת החינוך, מתוך חשיבת "Reaching Out", עשויה לשפר את יעילות המערכת בהקניית ערכים. עולם השיווק והפרסום פיתח כלים מצוינים ויעילים לשכנוע וחינוך צרכנים להתנהגות שתומכת בעסקים, מדוע לא להשתמש בכלים הללו גם לטובת הדברים החשובים באמת בחיינו?

העלמתי הכנסות של 100 אלף שקל לפני עשור - להצהיר עליהן בגילוי מרצון?
למה נוהל גילוי מרצון לא יספק את מה שמצפים ממנו - אנשים יחששו לדווח באופן לא אנונימי ואין ביטול אוטומטי של קנסות, הצמדה וריבית
לאחר למעלה משלוש שנות ציפייה, רשות המסים פרסמה את נוהל הגילוי מרצון החדש - רשות המסים
מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
על פניו, מדובר במהלך חיובי שמטרתו לעודד שקיפות, להגדיל את רשת חייבי המס ולספק לנישומים הזדמנות להסדיר חובות עבר בכפוף לחיסון פלילי. זה גם אמור להגדיל את הקופה
הציבורית מגביית מסים. בפועל קשה לומר שמדובר ב"בשורה" של ממש, וספק בתמריץ אמיתי לחשיפה.
ראשית, בניגוד לנהלים קודמים בנושא זה, הנוהל הנוכחי מציע אך ורק הליך שאינו אנונימי. אנשים צריכים להזדהות כאשר הם מגישים בקשה לנוהל גילוי מרצון. אין כאן כשל של רשות המסים אלא התנגדות של משרד המשפטים, אך המשמעות ברורה: נישומים רבים, שגם כך חוששים מהליך כזה, יירתעו עוד יותר מלהיחשף. מדובר על מחסום בסיסי של אנשים להיחשף מול הרשויות גם מכיוון שהם עשויים לחשוב שהם "סומנו" על ידי רשות המסים. כשמשלבים זאת עם החמרות נוספות, שכעת כתובות במפורש ובעבר היו בגדר "תורה שבעל פה", נוצרת תחושה שהרשות אמנם הפנימה את לקחי העבר אך בחרה לסגור פינות באופן קשיח מדי.
כדי להבין את הבעייתיות, נניח נישום שלא דיווח על הכנסה חייבת בשיעור מס שולי של 100 אלף ש"ח בשנת 2015. אילו היה מדווח במועד, המס היה עומד, נניח, על כ-35 אלף שקל בלבד. כיום, בהליך גילוי מרצון, אותו נישום עשוי למצוא את עצמו מול תוצאה דרמטית:
תשלום על קרן המס בסך של 35 אלף שקל, ריבית והצמדה כ-5 אלף שקל ועל כל אלה מתווסף קנס גרעון של כ-30 אלף שקל נוספים. כלומר, חוב של 35 אלף שקל צומח לפי שלושה ויותר. איזה תמריץ יש כאן לנישום להיחפז ולדווח ביוזמתו? שהרי האמת צריכה להיאמר- אם לא נתגלה עד היום "מחדלו" זה, מה הסבירות שיתגלה אי פעם?
- גילוי מרצון: הזדמנות להסדיר חובות - או מלכודת לנישומים?
- רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הנוהל החדש מבהיר שאין ביטול אוטומטי של הצמדה וריבית, ואין ביטול של קנסות גרעון אלא בכפוף לשיקול דעת פקיד השומה.

לאומי מוריד את הריבית על משכנתא למעבירי משכורת ב-0.25%
ההטבה תינתן גם ללקוחות הבנק על משכנתאות חדשות והלוואות צרכניות החל מ-1 באוקטובר; המהלך מצטרף להוזלת ריבית על המינוס, פיקדון אוטומטי וריבית של 2% על יתרת זכות עד 10,000 שקל
החל מ-1 באוקטובר, בנק לאומי לאומי -0.51% יוצא במהלך חדש שנועד להקל על לווים - הנחה של רבע אחוז במסלול הפריים. המשמעות היא שלקוחות שמעבירים משכורת לבנק ומחזיקים משכנתא או הלוואה צמודת פריים, ישלמו ריבית נמוכה יותר, בלי צורך לפנות, לבקש או להתמקח.
אם ריבית הפריים במשק עומדת למשל על 6%, הרי שבלאומי היא תחושב ללקוחות הזכאים כ-5.75% בלבד. זה נשמע אולי קטן, אבל כשמדובר במשכנתאות של מאות אלפי שקלים, מדובר בחיסכון חודשי ממשי.המהלך הזה מצטרף לשורה של צעדים נוספים שבנק לאומי הציג לאחרונה כדי לנסות לשדר ללקוחות מסר ברור, אנחנו רוצים שתישארו אצלנו. הבנק הודיע על ריבית של 2% על יתרת זכות עד 10,000 שקל - כלומר, גם אם הכסף נשאר בעו"ש, הוא עובד בשבילכם.
בנוסף, תינתן הוזלה של אחוז אחד בריבית על המינוס, לצד השקת 'פיקדון אוטומטי' שמעביר עודפי יתרה לעבודה יומית ללא צורך בפעולה של הלקוח. עבור לווים קיימים ההטבה תיכנס אוטומטית, ועבור מי שמתכנן לקחת הלוואה או משכנתא במסלול פריים - מדובר בהטבה שתופעל מיידית.
חשוב להבין שהמהלך לא משנה את ריבית הפריים הרשמית במשק (שממשיכה להיקבע על ידי בנק ישראל), אלא מעניק ללקוחות לאומי הנחה נקודתית, מעין "פריים מינוס 0.25". מי שמחזיק חצי מיליון שקל במסלול פריים לתקופה של 25 שנה יכול לחסוך בערך 75 שקל בחודש - ובמיליון שקל מדובר כבר על כ-150 שקל בחודש. לאורך השנים זה מצטבר לסכומים של עשרות אלפי שקלים.
- ההתאוששות בהיקף המשכנתאות נמשכת: זינוק של 55% בספטמבר לעומת אשתקד
- דווקא בגלל מבצעי הקבלנים, הזינוק במשכנתאות צריך להדאיג אותנו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבנק מקווים שזה יספיק כדי להקדים מהלכים של המתחרים, ולהחזיר מעט אוויר לנוטלי המשכנתאות אחרי שנה לא פשוטה של ריביות גבוהות ושוק דיור תקוע.