מיסוי תשואות שמפיקה עמותה מהחזקת ני"ע
שאלה: ------- עמותה מחזיקה ניירות ערך, קרנות נאמנות, פיקדונות שקליים, ואיגרות חוב. השאלות: 1. האם על העמותה לשלם מס על התשואות הנובעות מהם (רווח ממכירה, דיווידנד וכו') ? 2. אם יש פטור מריבית על איגרת חוב, אזי מדוע יש צורך לדווח על ההכנסות מריבית על איגרת חוב בטופס נפרד, הנשלח לרשות המסים בישראל בדבר מלכ"רים ? תשובה: -------- לשאלה 1: סעיף 9(2)(א) לפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961 [להלן - "הפקודה"], קובע הוראת פטור ממס: "9(2)(א) הכנסתם של רשות מקומית, מפעל הפיס ומוסד ציבורי, במידה שלא הושגה מעסק שהם עוסקים בו, או מדיבידנד או מריבית או מהפרשי הצמדה ששולמו על ידי חבר-בני-אדם שבשליטתם העוסק בעסק...אך שר האוצר רשאי, בצו, לפטור הכנסה שהושגה על ידי רשות מקומית על ידי מפעל הפיס או על ידי מוסד ציבורי שהוא קופה לגמילות חסדים מהמקורות האמורים, למשך תקופה ובתנאים שיקבע, אם נוכח כי ראוי לעשות כן לטובת הציבור;". [ההדגשות אינן במקור - ר' א'] בהמשך, "מוסד ציבורי" מוגדר כך: "9(2)(ב)... "'מוסד ציבורי' - חבר-בני-אדם של שבעה לפחות שרוב חבריו אינם קרובים זה לזה, או הקדש שמרבית נאמניו אינם קרובים זה לזה, הקיימים ופועלים למטרה ציבורית ונכסיהם והכנסותיהם משמשים להשגת המטרה הציבורית בלבד והם מגישים דין וחשבון שנתי לגבי נכסיהם, הכנסותיהם והוצאותיהם להנחת דעתו של פקיד השומה על פי תקנות שהתקין שר האוצר; לענין זה... ... 'מטרה ציבורית' - מטרה שענינה דת, תרבות, חינוך, מדע, בריאות, סעד או ספורט, וכן מטרה אחרת שאושרה על ידי שר האוצר כמטרה ציבורית;". לאחר שצוטטו החלקים הרלוונטיים מסעיף הפטור ממס, אם העמותה אינה תואמת את הגדרת "מוסד ציבורי" דלעיל, הרי אין מקום לפתח את הדיון, וההכנסות האמורות חייבות במס בידיה. אם מדובר בעמותה, התואמת את הגדרת "מוסד ציבורי", להלן תשובתי: על רווח הון: בפסק דין עמ"ה 185/90, המועצה המקומית יהוד נ' פקיד שומה פתח-תקווה, מיסים ז/1 (פברואר 1993), עמוד ה-17, בית המשפט קבע, שעל רשות מקומית חל פטור ממס על רווחי הון. לאור זאת, ניתן לומר, כי כך הוא הדין באשר לעמותה המהווה מוסד ציבורי, כמשמעותו בסעיף 9(2) לפקודה. על דיווידנד ועל ריבית: אני מניח, שההשקעה בניירות ערך אינה בניירות ערך של חברה, שהיא בשליטת העמותה ושמניבה הכנסה מ"עסק". לאור זאת קיים פטור ממס גם כלפי אלה. את כל שאמרתי לעיל אסייג בכך, שהפטור ממס חל, אם אין מדובר בפעילות השקעה בניירות ערך העולה לכדי "עסק", אם כי בעניין זה קיימת בעיה רבה - לחייב במס פעילות "עסקית" בניירות ערך, מפני שאם כך הוא, יש לחייב במס גם קופות גמל. שכן, אצלן מבחינת מבחני סיווג ההכנסה להכנסה מ"עסק", רווחיהן מניירות ערך הנם רווחים מ"עסק". לשאלה 2: אם מעיון בטופס 1215, המהווה את הדוח השנתי של מוסדות ציבור לרשויות המסים, נוכחים כי יש לדווח על כל סוגי ההכנסות, ולא רק על ריבית, כך יש לדווח שם על תרומות, הקצבות ותמיכות, הכנסה מ"עסק", אם קיימת הכנסה מדמי שכירות, וכן על ריבית, דיווידנד והפרשי הצמדה. כמו כן מעיון בתשובתי לעיל, ייתכן שמלכ"ר הוא בעל שליטה בחברה, שהנפיקה איגרות חוב לציבור. במקרה כזה לא מוענק הפטור מריבית, או דיווידנד שמקבל המלכ"ר מאותו הגוף.
התשובות אינן מהוות תחליף לייעוץ משפטי, ואין המומחים המשיבים או המערכת אחראים לתוצאות השימוש בהן. המידע באדיבות "כל-מס" מבית חשבים ה.פ.ס.