לקראת תערוכת ISRAWINEXPO - מה מצבו של היין הישראלי
שוק היין הישראלי מצליח להפגין שיעורי חדירה נאים במספר מקומות בעולם, ובכל זאת, עדיין מתמודד עם קשיים לא קלים בשיווקו לחו"ל. בסוף פברואר 2008 תתקיים תערוכת היין בסימן "יינות ישראל עם הפנים לעולם" ובה ניסיון לקסום לקניינים שיגיעו מחו"ל.
אילן חסון, מנכ"ל יקבי בנימינה מספר ל-Bizportal על כל הקשיים של היין הישראלי ומזכיר גם את הנקודות הטובות.
זה אופטימי לחשוב שיש לנו שיעורי חדירה טובים בחו"ל?
תראה, אתה לא יותר מדי אופטימי, אנחנו רושמים הישגים בשוק העולמי, אבל זאת עדיין לא שאננות של הצלחה. שיעורי החדירה שלנו הם קצת פרובלמטיים - יש מקמות שהיינות שלנו מצליחים בהם באופן נאה ובחלק אחר פחות.
כשאתה סוקר את הענף - איפה הבעיות המרכזיות?
אחת הבעיות הבולטות היא שהייקבים בארץ פועלים מול אותם השווקים, אבל כל אחד באופן אינדיבידואלי. זה מצב לא נתפס ולא הגיוני.
מי שאמור לרכז מהלך כזה של גיבוש ושת"פ בין היקבים בארץ הוא לדוגמא, המועצה לגפן ויין - אבל לצערנו זה נכשל מסיבה אחת מרכזית - כדרכנו המהלך של ה"ביחד" קשה עלינו.
מי אשם במצב הזה?
קודם כל, היקבים עצמם. נחנו לא משכילים להגיע לשת"פ יעיל מעבר לגבולות המדינה. חשוב שיבינו שיין אחד שיצליח יכול לפתוח דלת ליינות אחרים וזה דבר שעשוי להביא לאפקט חיובי. יש כמה מהלכים שהמועצה מנסה לקדם שאולי יובילו אותנו לפוזיציה שבה אנו מסכימים על הדרך המשותפת.
ניסיתם לגשר על המחלוקות בינכם?
היה נסיון למהלך משותף מול השוק האמריקאי שבו כל אחד היה אמור לתרום את חלקו ואז החלו ניגודי האינטרסים שבסופו של דבר רק הבליטו את נקודות המחלוקת.
איך תופסים אותנו בעולם מבחינת איכות?
אנחנו נתפסים כאיכותיים, אבל עניין הכשרות לפעמים מפריע אצל כאלו שמכירים אותנו פחות, וחושבים שהיא פוגעת באיכות היין, כתוצאה מתהליכי עבודה שונים - מה שלא נכון במציאות.
אחת הבעיות היא העובדה שבחו"ל היינות שלנו מגיעים ל"מדפי הכשרים" וכך מקבלים "טייפקסטינג" ודימוי שגורם ללקוחות לחשוב שאנו פחות איכותיים.
מהן ההערכות של היקפי היצוא לחו"ל?
על-פי ההערכות של המועצה לגפן ויין, המספרים עומדים על בערך 200-250 חבילות המיוצאות לחו"ל. אלו מהוות בערך בין 15-20 מיליון דולר. אצלנו בבנימינה כ- 22% מהתפוקה מיוצא לחו"ל, בברקן כ- 30% ובכרמל כ- 9%.
מהן נקודות החוזק שלנו ומה תתרום התערוכה בארץ?
העובדה שאנחנו מביאים פן חדש של ייצור יין - מוצר מעניין ברמה הוינולוגית שלנו. בחלק מהמוצרים אנחנו מספקים VFM טוב מאוד, ובארה"ב אנחנו חזקים יותר בגלל הסימפטיה ובעיקר בגלל הציבור היהודי.
התערוכה היא בסיס מצוין להזמנת גורמי יין בינ"ל להיחשף לתעשייה כולה בפרק זמן קצר. הקהל שיגיע השנה מחו"ל הוא פוטנציאל לשווקים חדשים.
עכשיו תפרגן ליין חדש שלדעתך יעשה פריצה השנה
אין בעיה. יקב טוליפ עושה עבודה טובה והביקורות בארץ ובחו"ל מעודדות. עושה רושם שעושים שם עבודה כלכלית יפה וניהול עסקי נכון מאוד.
עכשיו כוינולוג מוסמך ספר לנו על 5 יינות שחיבים להיות במדף שלנו, או לפחות בגרון
1. אלפסי- בלנד קברנה-מרלו של יקב הר אודם, ומחירו כ-190 שקל. 2. קברנה פרנק של ויתקין - 96 שקל. 3. יין המערה 2004 - 165 שקל 4. סיקרה מרלו - clos de gat - 160 שקל. 5. אחרון חביב - אודם סירה, מסדרת אבני החושן של בנימינה - 130 שקל.
והכי טוב שאתה שתית לאחרונה?
היין האחרון שהכי הרשים אותי היה CASTEL C בציר 2006 שארדונה שעשוי כמיטב המסורת הצרפתית, והוא של המתחרים שלי - יקב קסטל.