לא החמאס יקבע לתל אביב אלא הירושה של גרינספאן
נצחון החמאס ברשות הפלשתינית לא היה הסיבה העיקרית לירידות השערים בבורסה התל אביבית היום. למרות ההשפעות של האירוע על הזירה הפוליטית הפנימית שלנו, עם כל הכבוד, יש כאן יום של פקיעה רבותיי. אולי הפלשתינאים ידעו לתאם מראש את מועד הבחירות שלהם. מחזור של 3 מיליארד שקל (שיא כל הזמנים), ירידות של מספר עשיריות האחוז במדדים המובילים, יום אחרי של רמות שיא של כל הזמנים. זה אפילו לא היה תיקונצ'יק.
הבורסה התל אביבית מוכיחה בשבועות האחרונים את מה שהוכיחה בכל שנת 2005, ולמעשה את מה שהיא מוכיחה מאז מותו של ערפאת מסוף 2004, ש"נפלא פה". נהיה שקט יחסית בזירה הבטחונית והכלכלה הישראלית נמצאת על פסי צמיחה מואצת ו"שמישהו ינסה לעצור אותה".
אינני מבין בענייני הבחירות של הפלשתינאים. אחרי הקשבה מרובה למומחים מגוונים מהתחום, אני לא בטוח שהם מבינים הרבה יותר. מה שהוכרע - הוכרע. החמאס זכה ברוב. ברור שהדברים הולכים להשתנות, אולי לרעה. אבל את הבורסה שלנו "זוטות" כאלה כבר לא מעניינות הרבה זמן. הרי בקומה השביעית של בית החולים הדסה שוכב אריאל שרון בתרדמת.
אז מה ישנה מגמה בבורסה? גם בסיכומו של השבוע הזה - קשה לדעת. האופטימיות שבה נדבקה, השוורים השועטים האלה, כל זה לא משנה לה הרבה. בחלק מימי המסחר האחרונים ראינו זינוקים במניות השורה האחורית (אנחנו כבר לא מדברים על "השורה השנייה", אלא אולי על השורה האחרונה). הכסף זורם ומפעפע לכל השכבות, ועוד ועוד סכומים נכנסים.
שום דבר לא עצר ולא הוביל למחשבות נוספות ברחוב אחד העם - גם השבוע. לא ירידות בוול סטריט, לא נפילות ביפן. אבל צריך להקדיש מחשבה נוספת לחוץ לארץ. בסופו של דבר, הבורסות מיישרות קו עם המניות בחו"ל. אם תבוא חלילה מפולת בשווקים המתעוררים, גם תל אביב עלולה לספוג מהלומה.
בשבוע הבא תתקבל החלטת הריבית האחרונה של גרינספאן. בן ברננקה, הנגיד הבא עומד להכנס לתפקידו. גרינספאן נבחן את במשבר הראשון שלו 10 ימים לאחר כניסתו לתפקיד. זה היה באוקטובר 1987. גרינספאן, הנגיד הצעיר, טעם את מפולת המניות החמורה שפקדה את וול סטריט.
יש לקוות ברננקה שצפוי להכנס לתפקידו ב-1 בפברואר 2006, לא יחווה התנסות דומה למבחן הראשון של גרינספאן. אבל הוא ניצב עם ירושה לא פשוטה. הצמד גרינספאן-בוש, משאיר כלכלה גרעונית בהיקפי עתק שתלויה בביקושים של הסינים, מאותם יצרנים של תאוות הצריכה, לאגרות החוב שלה. הסינים מימנו את כוחו של הדולר ב-2005, לא לעולם חוסן.
ברננקה גם נכנס לכהונה על סיפה של התפוצצות בועת הנדל"ן בארה"ב. אחרי שהריבית על הדולר עלתה ועלתה, החשש הוא מהאטה מהירה בתחום בשנת 2006. הבועה שלא התפוצצה בשנה שעברה, עלולה לחוות זאת השנה.
יש גם את מחירי האנרגיה, תעשיית הרכב האמריקנית הנמצאת על הקרשים, קרנות הגידור הממונפות ונמצאות בסכנה של פשיטת רגל וסנטורים ואנשי קונגרס ימניים שרוצים לכפות על הסינים לחזק את היואן על ידי מיסוי ייבוא מסין - דבר שעלול להוביל את הסינים למכור אג"ח של האמריקנים כנקמה - ולגרום למפולת בדולר ובחלק מהשווקים הפיננסיים.

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל
מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו
למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו".
ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים.
עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל.
במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת.
- מנכ"ל ריאנאייר מאיים להעביר מטוסים בעקבות המצב הבטחוני
- חברת התעופה האירית שנמצאת בעמדה תחרותית חזקה יותר מכולן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".