פורסטר: זינוק של 23% במכירות המקוונות בכריסטמס
המכירות המקוונות בשנת 2005 הסתכמו בכ-165 מיליארד דולר, גידול של כ-20% לעומת מכירות בהיקף של 137 מיליארד דולר בשנת 2004, כך אומרת חברת המחקר והייעוץ הבינלאומית פורסטר ריסרץ', במחקר חדש שפורסם בימים אלה.
המכירות בתקופת החגים היו מכובדות ביותר, עם תרומה של 22 מיליארד דולר לסך המכירות השנתי, צמיחה של 23% לעומת מכירות החגים בשנה שעברה (תקופת החגים היא 5 השבועות שבין חג ההודיה לבין כריסטמס). בפורסטר מעריכים כי גם המכירות המקוונות בשנת 2006 יסתיימו בצמיחה דו-ספרתית.
בפורסטר מדגישים כי לאחר מכירות חלשות למדי ברבעון הראשון של שנת 2005, תלו כולם תקוות במכירות של הרבעון הרביעי, הכולל בתוכו גם את תקופת החגים. הרבעון הרביעי אכן ענה על הציפיות – היקף המכירות בו הגיע לכמעט שליש מכלל המכירות המקוונות השנתיות.
לפי ניתוח שביצעה פורסטר למכירות בתקופת החגים, הקטגוריה המובילה במצעד המכירות הייתה תחום ההלבשה וההנעלה, עם מכירות של כ-2.4 מיליארד דולר. קטגוריית מוצרי האלקטרוניקה הבידורית, שחלק ממוצריה כגון אייפוד או Xbox-360 הוגדרו כ"לוהטים" על-ידי התקשורת, דווקא לא מופיעה בצמרת המכירות.
כמעט מחצית מהצרכנים דיווחו כי רכשו מוצרי הלבשה והנעלה דרך האינטרנט, בעוד רק כ-20 אחוז דיווחו על רכישת מוצרי אלקטרוניקה בידורית. קטגוריות נוספות שהובילו את מכירות תקופת החגים הן הקטגוריות המסורתיות של תקופה זו – צעצועים, ספרים, וכותרי וידאו ו-DVD.
בפורסטר אומרים כי למרות שהמכירות המקוונות ממשיכות לצמוח בקצב בריא, הרי משווקים וקמעונאים רבים ממשיכים לבצע שגיאות ביחסם לנושא המכירות באינטרנט. שגיאות אלו כוללות חוסר הבנת התנהגות הצרכים בסביבה של ריבוי ערוצי מכירה; התמקדות יתרה במחיר המוצרים; וכן אי-עמידה בהתחייבויות שונות, כגון אספקת המוצרים בהתאם ללוחות הזמנים המובטחים. 16% מהצרכנים שרואיינו בידי פורסטר ציינו שהם מאוכזבים מחוויית הקניות המקוונת שלהם, כאשר אי-עמידה בזמני האספקה הייתה הסיבה המובילה לתחושתם זו.
אחת המסקנות המעניינות העולות מהמחקר של פורסטר היא סימנים לקניבליזם בין ערוצי השיווק השונים. בעוד המכירות המקוונות צמחו בצורה יפה במהלך תקופת החגים, הרי הנתח היחסי של המכירות שאינן מקוונות ירד, באופן יחסי. כלל ערוצי המכירה המסורתיים בארה"ב (כלל הערוצים ללא האינטרנט) הניבו רמת מכירות דומה לזו של שנת 2004, כלומר ללא כל צמיחה שהיא.
מסקנה נוספת שמביאה פורסטר, היא שמשווקים רבים מפריזים בהנחות המוצעות לצרכנים. "כפי שלימדו אותנו כשהיינו ילדים, הרי אם כולם קופצים מגשר גבוה, זה לא אומר שגם אתה צריך לקפוץ. צרכנים רבים למדו לצפות לבונוסים כגון משלוח בחינם או דברים דומים, לא בגלל שהם צריכים זאת, אלא רק בגלל שהמשווקים מציעים אופציות אלו", אומרים בפורסטר.

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.