פואד: תוך 5 שנים יפעלו בארץ יצרני חשמל פרטיים
תוך 5 שנים (עד שנת 2010), אמורים להתחיל לפעול יצרני חשמל פרטיים שיספקו 2,500 מגה ואט - 25% מסך ייצור החשמל בארץ. כך אמר שר התשתיות הלאומיות, בנימין בן אליעזר בראיון לביטאון התעשיינים - ביטאונה של התאחדות התעשיינים.
הוא ציין, כי הוא פועל להגדלת רזרבת החשמל בישראל, שחסרונה יוצר את העדרו של שוק תחרותי.
בהתייחסו להפרטת בתי הזיקוק וחברת החשמל אמר בן אליעזר, כי בניגוד למשרד האוצר הוא אינו סבור שכל ההחלטות צריכות להתבסס על מספרים ומודלים כלכליים בלבד, "במיוחד אני יוצא נגד הפרטה עיוורת, המקדשת את עצמה כחזות הכל ומפוררת בכך את החברה הישראלית". לדבריו, ההפרטה אינה מטרה אלא אמצעי.
בן אליעזר אמר גם, כי הפרטה עלולה להביא גם לכך שכל התשתיות הלאומיות של ישראל ירוכזו בידי כמה משפחות של בעלי הון, "אני רואה בריכוז התשתיות הלאומיות בידי מספר מצומצם של ידיים סכנה אמיתית לקיומה של חברה צודקת ומשגשגת".
לדעתו, אנו חייבים לייצר דרך ביניים שתבזר את ההון ככל האפשר ותאפשר תחרות בין מספר רב של קבוצות עסקיות ומתווכים פיננסיים ותמנע את ריכוזו בידי מספר קטן של גורמים כפי שיוצר האוצר.
בן אליעזר אמר עוד לביטאון התעשיינים, כי הוא בעד תחרות שתביא בסופו של דבר להורדת מחירי הדלק לצרכנים.
לטענתו, למרות בדיקות חוזרות ונשנו של גורמים מקצועיים עדיין לא הוכח, כי פיצול בתי הזיקוק - כהצעת האוצר, אכן יביא לירידת מחירים. לכן, אמר, החליט על הקמת צוות בדיקה בראשות מנכ"ל משרד התשתיות, לבחינת התמורות שבפיצול בז"ן.
שר התשתיות הלאומיות סבור, כי יש לפעול להתקשרות עם ספק גז שלישי להגברת התחרות בענף. בן אליעזר הוסיף, כי הוא פנה לראש הממשלה בהצעה לאפשר את הכנסתה של חברת "בריטיש גז" כספק גז, באופן שתמורת הגז הפלסטיני תספק מדינת ישראל חשמל ומים לאוכלוסיה הפלסטינית, אולם טרם התקבלה החלטה בעניין.
בן אליעזר ציין, כי לאחר החלטת "בריטיש גז" שלא לממש את הרשיון שניתן לה בשדה "תמר", יש בכוונתו לפתוח את הים לחיפושי גז ונפט, ולהעמיד למכרז את הרשיון של השדה.
הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה
ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית
ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.
עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת 2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.
עיקרי ההסכם:
שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר.
תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית.
- בקרוב? ההחלטה שעלולה לעלות למדינה מאות מיליונים
- פנסיה בגיל 50: כל הכלים לפרישה בטוחה בלי להתרסק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה.

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד
המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים
צים ZIM Integrated Shipping Services -1.74% , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף. המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.
ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה.
היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי, להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.
כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים.
- דירקטוריון צים: "בודקים מכירת החברה; יש מציעים רבים"
- צים: "האנליסטים מעריכים שנה פחות טובה ב-2026, אבל אי אפשר לדעת"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית. בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.
