נפט
צילום: iStock

אסיה נפתחת והמערב נסגר: מה זה אומר על מחיר הנפט?

הנפט עשה ראלי של 25% מתחילת החודש, אבל רמת המלאי עלתה; לאן הולך הנפט מכאן? 
ארז ליבנה | (4)

הנזק שיצרה מגפת הקורונה יורגש עוד שנים קדימה, אבל בינתיים, בשלושת השבועות האחרונים מחיר הזהב השחור עולה, יחד עם הדיווחים על חיסונים והאופטימיות לקראת פתיחתם של שווקים ומסחר. בתחילת החודש חבית נפט גולמי עמדה על 34 דולר לחבית, נכון לכתיבת שורות אלה המחיר עומד על 42.44 דולר. עלייה של קרוב ל-25% מה-2 לנובמבר.

בימים הקרובים הממשל בארצות הברית יוציא את הדוח שלו על אירועי ה-20 באפריל, אז מחיר הנפט ירד למינוס 38 דולר לראשונה בהיסטוריה, לפני שנסגר על מחיר של 11 דולר לחבית. מקורות בממשל אמרו לבלומברג כי הוא אינו צפוי להצביע על גורם ספציפי שאחראי לנפילות.

ברור. הרי כולם יודעים מי האשמות – סעודיה ורוסיה, שלא הצליחו להגיע לסיכום על קיצוץ בתפוקת הנפט בחודשים ינואר-פברואר-מארס, למרות שסין – יבואנית הנפט הגדולה בעולם בפער – נכנסה לסגר. לאחר שרוסיה, שמובילה את מדינות אופ"ק+ התנגדה לבקשת סעודיה – יצרנית הנפט הגדולה בעולם ומי שמובילה את קרטל הנפט אופ"ק – לחתוך בייצור הנפט, כשבתגובה סעודיה החלה להגביר את שאיבת הנפט, מה שהוביל להתמלאות המלאים בהאב אחסון הנפט בקושינג אוקלהומה, היכן שמאוחסן מרבית הנפט האמריקאי, ולקריסת המחיר. גם כיום רמת המלאי גבוהה אבל הסיכוי לירידת מחיירם דרמטית היא נמוכה. 

הצפי בשוק היא שלסקטור הנפט ייקח אומנם שנים להתאושש במלואו מהשפעות המגפה. בממוצע שנתי, ב-2020 יצרכו פחות 1.7 מיליון חביות ביום , כשמרבית תעשיית הנפט שתיפגע היא בארה"ב, הזקוקה למחיר של לפחות 35 דולר לחבית כדי שהעסק יהיה כלכלי. משמע ברמת המחירים הנוכחית זה כלכלי, אבל לא מאוד. כמחצית מהמזקקים בעולם שצפויים לסגור את שעריהם בשנים הקרובות הן מארה"ב.

מנגד, בשנתיים הקרובות סין צפויה להפוך למזקקת הנפט הגדולה בעולם. המדינה המאוכלסת ביותר בעולם היא גם צרכנית הנפט הגדולה בעולם. ב-2019, המדינה ייבאה את כמות הנפט של 14 הכלכלות הבאות אחריה. ובניגוד למערב, המזרח הופך להיות המוקד העולמי של הנפט.

בנוסף, בשל ההיפתחות של הכלכלה הסינית, אבל גם של כלכלות נוספות במזרח, כמו הכלכלה היפנית והדרום קוריאנית, הצפי הוא שהדרישה שם תאזן את החסר במערב.

"סין הולכת להזרים לשוק מיליוני חביות ביום בשנים הקרובות", אמר סטיבן סוייר, מנהל תחום הזיקוק בחברת הייעוץ FGE. "סביר להניח שסין תעקוף את ארה"ב כמזקקת הנפט הגדולה בעולם בשנה שנתיים הקרובות", הוסיף.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    צרי 23/11/2020 09:50
    הגב לתגובה זו
    למה להתפלמס בפול גז בניוטרל?
  • 3.
    שלומי 23/11/2020 07:38
    הגב לתגובה זו
    ...
  • 2.
    עד עכשיו לא הבנתי מה זה אומר על מחיר הנפט .... (ל"ת)
    אנונימי 22/11/2020 23:20
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    צחי 22/11/2020 23:20
    הגב לתגובה זו
    הגידול של רוב תחנות הכח בעולם הוא מהאנרגיה מתחדשת, ובנוסף בתוך עשור כנראה רוב המכוניות החדשות יפעלו על חשמל. העתיד לא הנפט למרות שיש עוד עשור של מכירות די טובות עם ירידה הדרגתית.
מייק ווירז שברון
צילום: שברון

לידיעת המשקיעים בשותפויות הגז - שברון צופה ירידת מחירים לקראת סוף העשור

שברון צופה ירידה במחירי הנפט ב-2026, עלייה בגז בטווח הקרוב וירידה בהמשך בשל עודפי היצע מהמפרץ והמזרח התיכון

רן קידר |
נושאים בכתבה שברון גז טבעי


חברת שברון ששותפה במאגרי הגז לוויתן ותמר, מעריכה כי שוק האנרגיה העולמי נכנס לתקופה של שינויים עמוקים, בעיקר על רקע הגידול הצפוי בהיצע מצד מדינות אופ"ק ובעלות בריתן. לדברי מנכ"ל החברה, מייק וורת', בראיון לבלומברג, מחירי הנפט צפויים להיות תחת לחץ משמעותי בשנה הבאה, כאשר ספקיות נפט גדולות שביצעו קיצוצי תפוקה בשנים האחרונות צפויות להזרים מחדש לשוק כמויות ניכרות של נפט, בעיקר ערב הסעודית ואיחוד האמירויות.



הביקוש לגז טבעי צפוי להישאר לדבריו יציב ואף לגדול בצורה ליניארית, זאת בין היתר בשל הצורך של מדינות רבות לגוון את מקורות האנרגיה שלהן ולצמצם תלות בפחם ובנפט מזהמים. אולם, לקראת סוף העשור, צפוי שיבשילו מיזמים חדשים באזור המפרץ, לרבות פרויקטים משמעותיים בקטר, ערב הסעודית והאיחוד האמירויות, וגם פרויקטים במזרח התיכון וכתוצאה מכך ההיצע יעלה על הביקוש, "לפחות באופן זמני". זה עלול להוביל לגישתו לירידה במחירי הגז הטבעי וירידה במחירי ה־LNG (גז שהופך לנוזל ומועבר ממקום למקום).

שוק הגז הטבעי וה-LNG הפך בשנים האחרונות לאחד המרכזיים והמשפיעים ביותר בתחום האנרגיה העולמית, בעיקר על רקע המעבר מדלקים מזהמים יותר כמו פחם ונפט לפתרונות נקיים יחסית.



גז טבעי הוא דלק פוסילי שמצוי מתחת לפני הקרקע, וכולל בעיקר מתאן. עם זאת, הוא עדיף על פחם ונפט מבחינת פליטות וזיהום. הבעיה המרכזית בגז היא השינוע: כיוון שהוא גז, קשה להוביל אותו למרחקים. לכן במדינות כמו ארצות הברית, רוסיה, קטר ואוסטרליה פותחו מתקנים להפיכתו לנוזל, וכך בעצם נוצר ה-LNG שמאפשר שינוע ימי במכליות מיוחדות, ולאחר מכן הפיכתו של הנוזל חזרה לגז במדינת היעד.

שוק ה־LNG הפך בשנים האחרונות לאסטרטגי במיוחד. מדינות כמו יפן, הודו, סין ומדינות רבות באירופה מסתמכות על יבוא גז טבעי כדי לענות על צורכי האנרגיה שלהן. המשבר בין רוסיה לאוקראינה, גרם לאירופה להאיץ את המעבר לייבוא LNG מארצות הברית וממדינות המפרץ.